Samochodowa pompa ciepła czyli klimatyzacja w elektrycznych autach BMW
REKLAMA
REKLAMA
Samochód elektryczny a ogrzewanie jego kabiny
REKLAMA
Ogromnym wyzwaniem konstrukcyjnym w pojazdach elektrycznych oraz hybrydach typu plug-in jest efektywne ogrzanie przedziału pasażerskiego w warunkach zimowych. Jeśli to możliwe, energia zgromadzona w akumulatorach powinna być wykorzystywana jedynie do napędu pojazdu. Dlatego do ogrzewania wnętrza tego typu modeli wykorzystuje się pompę cieplną, czyli rozwiązanie dobrze znane z sektora budownictwa mieszkaniowego. Aby jednak w pełni wykorzystać jej większą w porównaniu z ogrzewaniem akumulatorowym wydajność, technologia ta musi pracować bezawaryjnie w każdych warunkach drogowych.
Zobacz też: Układ kontroli klap powietrza – sposób BMW na redukcję zużycia paliwa i poprawę aerodynamiki auta
Zasada działania pompy ciepła w samochodzie BMW
Na wzór budowlanych systemów ogrzewania, pompa ciepła w pojeździe wykorzystuje ciepło z otoczenia, a w tym przypadku temperaturę powietrza. Przy pomocy kompresora klimatyzacji czynnik chłodniczy zostaje sprężony i jego temperatura wzrasta. Na potrzeby samochodów technologia ta musi nie tylko ogrzewać, ale i chłodzić i wysuszać powietrze wewnątrz kabiny pasażerskiej. W tym celu rozbudowano obieg czynnika chłodzącego o nowe podzespoły i regulatory. Źródłem ciepła może być nie tylko ciepło obecne w powietrzu zewnętrznym, ale również w kabinie. Procesem tym steruje inteligentny system zarządzania temperaturą, który monitoruje cały pojazd.
Zobacz też: Samochody z niebezpiecznym czynnikiem chłodniczym R1234yf
Elektryczny samochód a klimatyzacja
W przyszłości kierowcy akumulatorowych pojazdów elektrycznych BMW Group korzystać będą mogli z równie wydajnych układów klimatyzacji co w modelach z silnikami spalinowymi. Dzięki wykorzystaniu pomp ciepła możliwe będą nawet tak wygodne rozwiązania jak klimatyzacja wielostrefowa. Użycie pomp ciepła w pojazdach z napędem elektrycznym lub hybrydowym typu plug-in pozwala zaoszczędzić nawet do 50% energii potrzebnej do ogrzania wnętrza. Dzięki darmowemu ciepłu z otoczenia elektryczna nagrzewnica zostaje znacznie odciążona. Zależnie od cyklu jazdy, w warunkach zimowych zasięg pojazdu może się wydłużyć od 10 do 30%. Nie prowadzi się obecnie prac nad wykorzystaniem tego typu rozwiązań w pojazdach z konwencjonalnym napędem spalinowym.
Źródło: materiały prasowe BMW
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.