REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nie zawsze trzeba uzupełniać ilość czynnika chłodniczego w aucie. Szczelne układy zachowują sprawność przez wiele lat. Fot. Fotolia
Nie zawsze trzeba uzupełniać ilość czynnika chłodniczego w aucie. Szczelne układy zachowują sprawność przez wiele lat. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za spadek wydajności klimatyzacji samochodowej najczęściej obwinia się ubytek czynnika chłodniczego. Zaleca się jego uzupełnianie najrzadziej co 2 lata. Czy rzeczywiście trzeba tak często uzupełniać czynnik chłodniczy?

Czynnik chłodniczy R134a - chłodzi i smaruje

W obecnych systemach klimatyzacji producenci stosują czynnik chłodniczy o oznaczenie R134a. Oprócz tego, że stanowi on swoisty wymiennik ciepła, stanowi on istotny element w prawidłowym smarowaniu sprężarki klimatyzacji. Specjalny olej wykorzystywany w tym celu jest transportowany właśnie przez czynnik chłodniczy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Ubytek czynnika chłodniczego - teoria

Firmy zajmujące się naprawą i konserwacją samochodowych układów klimatyzacji zalecają uzupełnienie czynnika chłodniczego nie rzadziej niż raz na 2 lata. Twierdzą, że nawet w szczelnych układach ubytek czynnika kształtuje się na poziomie od 10 do 20% rocznie i dlatego trzeba go sukcesywnie uzupełniać.

Ubytek czynnika chłodniczego - praktyka

Warto jednak pamiętać, że nie zawsze ten ubytek jest tak duży. Wiele osób nie uzupełnia w ogóle czynnika chłodniczego w swoim samochodzie i to przez okres nawet 10 lat. Wszystko tak naprawdę zależy od dwóch rzeczy : jakości układu klimatyzacji i uczciwości osoby, która ją serwisuje.

REKLAMA

Ubytek czynnika chłodniczego - nierzetelny warsztat

Według specjalistów zajmujących klimatyzacją ubytki czynnika chłodniczego następują w miejscu gumowych uszczelnieniem układu. Prawda jest taka, że żadnej gumy w takich układach nie ma, bowiem w tego typu systemach korzysta się co najwyżej z tworzyw sztucznych, takich jak np. kauczuk izoprenowy (a to zupełnie co innego niż wspomniana guma). W rezultacie klient bardzo często jest celowo wprowadzany w błąd i informowany o nieprawdziwym zużyciu czynnika w swoim aucie. Co więcej, nie otrzymuje bardzo często żadnego pisemnego potwierdzenia o tym ile czynnika maszyna uzupełniła w układzie klimatyzacji i często jest zbywany nieracjonalnymi argumentami o tym, że automat nie był w stanie zmierzyć masy czynnika jaką dostarczył do obiegu…To oczywiście nieprawda i mamy prawo żądać stosowanego potwierdzenia na temat zakresu wykonanej usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego zasób czynnika chłodniczego może się zmniejszyć?

Z drugiej strony trzeba także pamiętać, że obecne auta mają po pierwsze znacznie mniejsze zasobniki czynnika chłodniczego (mniej niż 1kg) a po drugie, są gorzej wykonane. Dlatego zdarza się, że czynnika po prostu ubywa na tyle, że zagrożona zostaje sprawność sprężarki. Miejsca, w którym układ klimatyzacji jest nieszczelny można określić dzięki fluorescencyjnej substancji dodawanej do czynnika chłodniczego (koszt ok. 20 zł) oraz lampie UV. Ubytek czynnika chłodniczego należy uzupełnić zapobiegając tym samym zatarciu sprężarki.

Zobacz też: Klimatyzacja – dlaczego warto używać jej przez cały rok?

Podsumowanie

Aby zachować sprawność klimatyzacji należy zadbać o dwie sprawy – poszukać rzetelnego serwisu do jej obsługi i nie być nadmiernie przewrażliwionym na jej punkcie. I może jeszcze jedno, niech klimatyzacja będzie włączona w pojeździe przez cały rok. Zapewni to prawidłowe smarowanie jej sprężarce.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA