REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nie zawsze trzeba uzupełniać ilość czynnika chłodniczego w aucie. Szczelne układy zachowują sprawność przez wiele lat. Fot. Fotolia
Nie zawsze trzeba uzupełniać ilość czynnika chłodniczego w aucie. Szczelne układy zachowują sprawność przez wiele lat. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za spadek wydajności klimatyzacji samochodowej najczęściej obwinia się ubytek czynnika chłodniczego. Zaleca się jego uzupełnianie najrzadziej co 2 lata. Czy rzeczywiście trzeba tak często uzupełniać czynnik chłodniczy?

Czynnik chłodniczy R134a - chłodzi i smaruje

W obecnych systemach klimatyzacji producenci stosują czynnik chłodniczy o oznaczenie R134a. Oprócz tego, że stanowi on swoisty wymiennik ciepła, stanowi on istotny element w prawidłowym smarowaniu sprężarki klimatyzacji. Specjalny olej wykorzystywany w tym celu jest transportowany właśnie przez czynnik chłodniczy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Ubytek czynnika chłodniczego - teoria

Firmy zajmujące się naprawą i konserwacją samochodowych układów klimatyzacji zalecają uzupełnienie czynnika chłodniczego nie rzadziej niż raz na 2 lata. Twierdzą, że nawet w szczelnych układach ubytek czynnika kształtuje się na poziomie od 10 do 20% rocznie i dlatego trzeba go sukcesywnie uzupełniać.

Ubytek czynnika chłodniczego - praktyka

Warto jednak pamiętać, że nie zawsze ten ubytek jest tak duży. Wiele osób nie uzupełnia w ogóle czynnika chłodniczego w swoim samochodzie i to przez okres nawet 10 lat. Wszystko tak naprawdę zależy od dwóch rzeczy : jakości układu klimatyzacji i uczciwości osoby, która ją serwisuje.

REKLAMA

Ubytek czynnika chłodniczego - nierzetelny warsztat

Według specjalistów zajmujących klimatyzacją ubytki czynnika chłodniczego następują w miejscu gumowych uszczelnieniem układu. Prawda jest taka, że żadnej gumy w takich układach nie ma, bowiem w tego typu systemach korzysta się co najwyżej z tworzyw sztucznych, takich jak np. kauczuk izoprenowy (a to zupełnie co innego niż wspomniana guma). W rezultacie klient bardzo często jest celowo wprowadzany w błąd i informowany o nieprawdziwym zużyciu czynnika w swoim aucie. Co więcej, nie otrzymuje bardzo często żadnego pisemnego potwierdzenia o tym ile czynnika maszyna uzupełniła w układzie klimatyzacji i często jest zbywany nieracjonalnymi argumentami o tym, że automat nie był w stanie zmierzyć masy czynnika jaką dostarczył do obiegu…To oczywiście nieprawda i mamy prawo żądać stosowanego potwierdzenia na temat zakresu wykonanej usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego zasób czynnika chłodniczego może się zmniejszyć?

Z drugiej strony trzeba także pamiętać, że obecne auta mają po pierwsze znacznie mniejsze zasobniki czynnika chłodniczego (mniej niż 1kg) a po drugie, są gorzej wykonane. Dlatego zdarza się, że czynnika po prostu ubywa na tyle, że zagrożona zostaje sprawność sprężarki. Miejsca, w którym układ klimatyzacji jest nieszczelny można określić dzięki fluorescencyjnej substancji dodawanej do czynnika chłodniczego (koszt ok. 20 zł) oraz lampie UV. Ubytek czynnika chłodniczego należy uzupełnić zapobiegając tym samym zatarciu sprężarki.

Zobacz też: Klimatyzacja – dlaczego warto używać jej przez cały rok?

Podsumowanie

Aby zachować sprawność klimatyzacji należy zadbać o dwie sprawy – poszukać rzetelnego serwisu do jej obsługi i nie być nadmiernie przewrażliwionym na jej punkcie. I może jeszcze jedno, niech klimatyzacja będzie włączona w pojeździe przez cały rok. Zapewni to prawidłowe smarowanie jej sprężarce.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA