REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynnik chłodniczy- czy rzeczywiście go ubywa?

Nie zawsze trzeba uzupełniać ilość czynnika chłodniczego w aucie. Szczelne układy zachowują sprawność przez wiele lat. Fot. Fotolia
Nie zawsze trzeba uzupełniać ilość czynnika chłodniczego w aucie. Szczelne układy zachowują sprawność przez wiele lat. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za spadek wydajności klimatyzacji samochodowej najczęściej obwinia się ubytek czynnika chłodniczego. Zaleca się jego uzupełnianie najrzadziej co 2 lata. Czy rzeczywiście trzeba tak często uzupełniać czynnik chłodniczy?

Czynnik chłodniczy R134a - chłodzi i smaruje

W obecnych systemach klimatyzacji producenci stosują czynnik chłodniczy o oznaczenie R134a. Oprócz tego, że stanowi on swoisty wymiennik ciepła, stanowi on istotny element w prawidłowym smarowaniu sprężarki klimatyzacji. Specjalny olej wykorzystywany w tym celu jest transportowany właśnie przez czynnik chłodniczy.

REKLAMA

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Ubytek czynnika chłodniczego - teoria

Firmy zajmujące się naprawą i konserwacją samochodowych układów klimatyzacji zalecają uzupełnienie czynnika chłodniczego nie rzadziej niż raz na 2 lata. Twierdzą, że nawet w szczelnych układach ubytek czynnika kształtuje się na poziomie od 10 do 20% rocznie i dlatego trzeba go sukcesywnie uzupełniać.

Ubytek czynnika chłodniczego - praktyka

Warto jednak pamiętać, że nie zawsze ten ubytek jest tak duży. Wiele osób nie uzupełnia w ogóle czynnika chłodniczego w swoim samochodzie i to przez okres nawet 10 lat. Wszystko tak naprawdę zależy od dwóch rzeczy : jakości układu klimatyzacji i uczciwości osoby, która ją serwisuje.

Ubytek czynnika chłodniczego - nierzetelny warsztat

Według specjalistów zajmujących klimatyzacją ubytki czynnika chłodniczego następują w miejscu gumowych uszczelnieniem układu. Prawda jest taka, że żadnej gumy w takich układach nie ma, bowiem w tego typu systemach korzysta się co najwyżej z tworzyw sztucznych, takich jak np. kauczuk izoprenowy (a to zupełnie co innego niż wspomniana guma). W rezultacie klient bardzo często jest celowo wprowadzany w błąd i informowany o nieprawdziwym zużyciu czynnika w swoim aucie. Co więcej, nie otrzymuje bardzo często żadnego pisemnego potwierdzenia o tym ile czynnika maszyna uzupełniła w układzie klimatyzacji i często jest zbywany nieracjonalnymi argumentami o tym, że automat nie był w stanie zmierzyć masy czynnika jaką dostarczył do obiegu…To oczywiście nieprawda i mamy prawo żądać stosowanego potwierdzenia na temat zakresu wykonanej usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego zasób czynnika chłodniczego może się zmniejszyć?

Z drugiej strony trzeba także pamiętać, że obecne auta mają po pierwsze znacznie mniejsze zasobniki czynnika chłodniczego (mniej niż 1kg) a po drugie, są gorzej wykonane. Dlatego zdarza się, że czynnika po prostu ubywa na tyle, że zagrożona zostaje sprawność sprężarki. Miejsca, w którym układ klimatyzacji jest nieszczelny można określić dzięki fluorescencyjnej substancji dodawanej do czynnika chłodniczego (koszt ok. 20 zł) oraz lampie UV. Ubytek czynnika chłodniczego należy uzupełnić zapobiegając tym samym zatarciu sprężarki.

Zobacz też: Klimatyzacja – dlaczego warto używać jej przez cały rok?

Podsumowanie

Aby zachować sprawność klimatyzacji należy zadbać o dwie sprawy – poszukać rzetelnego serwisu do jej obsługi i nie być nadmiernie przewrażliwionym na jej punkcie. I może jeszcze jedno, niech klimatyzacja będzie włączona w pojeździe przez cały rok. Zapewni to prawidłowe smarowanie jej sprężarce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(3)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Michał
    2023-06-13 20:44:05
    Uzupełnienie czynnika to najczystsza głupota. Układ klimatyzacji w samochodzie niczym się nie różni od lodówki w mieszkaniu. Układ jest zamknięty i hermetyczny. Przy zastosowaniu jakiegokolwiek czynnika fluorowanego w samochodach NIE NALEŻY uzupełniać a ściągnąć resztki, nabić instalację azotem (lub zostawić stary czynnik i dołożyć kontrast - co zostało napisane w artykule) i znaleźć nieszczelność. Po wykonaniu napraw układ należy ponownie napełnić azotem, zrobić próbę (azot też osusza instalację, wiąże czastki tlenu, które są zabójcze (korozja) sprężarki). Następnie próżnia pompą i uzupełnienie czynnika. Jak czytam o dobijaniu czynnika to mnie pusty śmiech ogarnia. Sybstancje obecnie używane pod cyframi, które nie mówią nic nikomu spoza branży, to mieszanina 3 czynników chemicznych, których proporcje są ściśle określone do 1% zawartości. Dobijanie instalacji powoduje to, że w sumie nikt nie wie co lata w układzie.
    3
    pokażodpowiedzi (1)
  • Kierowca bombowca
    2023-06-19 15:16:57
    Mam auta od nowosci, klimy nigdy nie servisuje bo zawsze starcza na ok 160-180tys 10-12 lat a potem faktycznie gazu jest malo. I teraz pytanie co sie dzieje przyczyn jest wiele: nieszczelnosci, czyli korozja wokol uszczelek np. Myjnia I chemia ktorej tam uzywaja reaguje z aluminium ktore oxyduje. Nastepnie dziury w parowniku od kamieni na drodze, uszczelki ktore kamienieja I zaczynaja przepuszczac na laczeniach , az po sama sprzezarke ktora rowniez ma ruchome elementy i uszczelnienia. Do tego dochodza wibracje i wstrzasy. Ja jezeli zdarza mi sie trzymac auto tak dlugo dobijam i auta sie pozbywam bo najczesciej starcza to na pol roku. Zeby zrobic to prawidlowo nalezy dodac barwnik UV i szukac wycieku lub jezeli nie ma cisnienia to nabic uklad azotem i czekac kilka dni az wyciek sie nie pojawi. Trzeba pamietac ze jezeli gaz uciekl to musi byc przyczyna, nie jechac i nie wierzyc nabijaczom bo napewno klime nabija ale starczy to tylko na kilka- kilkanascie miesiecy.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

REKLAMA

Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

REKLAMA

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

REKLAMA