REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody z niebezpiecznym czynnikiem chłodniczym R1234yf

Gdy czynnik R-1234y ulegnie zapaleniu to w połączeniu z wodą przekształci się w śmiercionośny kwas fluorowodorowy, który z łatwością przenika przez ludzką skórę. Fot. Fotolia
Gdy czynnik R-1234y ulegnie zapaleniu to w połączeniu z wodą przekształci się w śmiercionośny kwas fluorowodorowy, który z łatwością przenika przez ludzką skórę. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo ostrzeżeń ze strony różnych organizacji kilku producentów aut zdecydowało się użyć niebezpiecznego dla życia czynnika chłodniczego w swoich samochodach. Postanowiliśmy przestawić listę pojazdów, które już posiadają.

Ogromne kontrowersje jakie towarzyszą wprowadzanemu wręcz na siłę do samochodów osobowych czynnikowi chłodniczemu R-1234yf powodują, że coraz więcej osób poszukuje aut, które są go pozbawione. Skąd to zamieszanie? Otóż nowy czynnik pomimo zapewnień obu jego amerykańskich producentów, firm Honeywell i DuPont, okazuje się bardzo niebezpieczny dla zdrowia i życia ludzi.

REKLAMA

R-1234yf : niebezpieczny dla zdrowia

Potwierdzają to badania przeprowadzone przez koncern Daimler (właściciela marki Mercedes-Benz) na Mercedesie klasy B.  W trakcie symulowanego zderzenia, użyty w aucie czynnik chłodniczy  R-1234yf uległ zapalaniu, po czym w kontakcie ze środkami gaszącymi (przede wszystkim wodą) przekształcił się w toksyczny kwas fluorowodorowy. Ogromną szkodliwość tej substancji dla ludzkiego organizmu potwierdziły także testy takich niemieckich pism jak Auto Bild oraz Zeit. Oprócz firmy Daimler, która od samego początku była przeciwna używaniu R-1234yf w autach osobowych, ze stosowania tego czynnika wycofały się także BMW i Audi. Według nich kryteria przyjęte w dotychczasowych badania nie dają pewności, że nowy czynnik jest w pełni bezpieczny.

Zobacz też: Klimatyzacja – dlaczego warto używać jej przez cały rok?

R-1234yf: nowy czynnik odstrasza klientów

Rosnąca liczba osób, niezadowolona z faktu, że w ich autach ma pracować tego typu środek, coraz częściej zwraca uwagę na to, które auta posiadają już czynnik R-1234yf. W związku z tym, że sprzedawcy samochodów niechętnie o tym aspekcie wspominają, postanowiliśmy sprawdzić osobiście jakie modele posiadają w swoich układach klimatyzacji czynnik R-1234yf.

Lista samochodów wyposażona w czynnik R-1234yf

- Chevrolet : Malibu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Honda: Fit (wersja elektryczna)

- Hyundai: i30, Santa Fe

- KIA : Cee’d, Sorento, Sportage, Picanto, Venga, Soul

- Mazda: Pick-up BT50, CX-5 (tylko wybrane egzemplarze z 2012 roku)

- Subaru: BRZ ,XV

- Suzuki: Swift Sport

- Toyota: GT86 (inne modele w zależności od okresu produkcji, naklejka informacyjna znajduje się w komorze silnika)

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

R-1234yf  - liczy się zysk

Większość producentów wstrzymuje się z użyciem czynnika R-1234yf z uwagi także na koszty. Do Kii Cee’d uzupełnienie czynnika to koszt 1200 zł. W zależności od intensywności używania klimatyzacji zabieg taki wykonuje się raz na rok lub na dwa lata. Kia Cee’d, wyposażona w poprzedni czynnik chłodniczy R-134a , była tańsza w eksploatacji – uzupełnienie czynnika wynosiło tyko 300 zł w ASO. Cztery razy taniej! Poza tym wiele miliardów euro trzeba jeszcze przeznaczyć na zakup maszyn do obsługi nowego czynnika. Koszty ogromne, korzyści prawie żadne. Zyskują tylko obaj amerykańscy producenci czynnika R-1234yf - DuPont i Honeywell...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA