Samochody z niebezpiecznym czynnikiem chłodniczym R1234yf
REKLAMA
REKLAMA
Ogromne kontrowersje jakie towarzyszą wprowadzanemu wręcz na siłę do samochodów osobowych czynnikowi chłodniczemu R-1234yf powodują, że coraz więcej osób poszukuje aut, które są go pozbawione. Skąd to zamieszanie? Otóż nowy czynnik pomimo zapewnień obu jego amerykańskich producentów, firm Honeywell i DuPont, okazuje się bardzo niebezpieczny dla zdrowia i życia ludzi.
REKLAMA
R-1234yf : niebezpieczny dla zdrowia
Potwierdzają to badania przeprowadzone przez koncern Daimler (właściciela marki Mercedes-Benz) na Mercedesie klasy B. W trakcie symulowanego zderzenia, użyty w aucie czynnik chłodniczy R-1234yf uległ zapalaniu, po czym w kontakcie ze środkami gaszącymi (przede wszystkim wodą) przekształcił się w toksyczny kwas fluorowodorowy. Ogromną szkodliwość tej substancji dla ludzkiego organizmu potwierdziły także testy takich niemieckich pism jak Auto Bild oraz Zeit. Oprócz firmy Daimler, która od samego początku była przeciwna używaniu R-1234yf w autach osobowych, ze stosowania tego czynnika wycofały się także BMW i Audi. Według nich kryteria przyjęte w dotychczasowych badania nie dają pewności, że nowy czynnik jest w pełni bezpieczny.
Zobacz też: Klimatyzacja – dlaczego warto używać jej przez cały rok?
R-1234yf: nowy czynnik odstrasza klientów
Rosnąca liczba osób, niezadowolona z faktu, że w ich autach ma pracować tego typu środek, coraz częściej zwraca uwagę na to, które auta posiadają już czynnik R-1234yf. W związku z tym, że sprzedawcy samochodów niechętnie o tym aspekcie wspominają, postanowiliśmy sprawdzić osobiście jakie modele posiadają w swoich układach klimatyzacji czynnik R-1234yf.
Lista samochodów wyposażona w czynnik R-1234yf
- Chevrolet : Malibu
- Honda: Fit (wersja elektryczna)
- Hyundai: i30, Santa Fe
- KIA : Cee’d, Sorento, Sportage, Picanto, Venga, Soul
- Mazda: Pick-up BT50, CX-5 (tylko wybrane egzemplarze z 2012 roku)
- Subaru: BRZ ,XV
- Suzuki: Swift Sport
- Toyota: GT86 (inne modele w zależności od okresu produkcji, naklejka informacyjna znajduje się w komorze silnika)
Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie
R-1234yf - liczy się zysk
Większość producentów wstrzymuje się z użyciem czynnika R-1234yf z uwagi także na koszty. Do Kii Cee’d uzupełnienie czynnika to koszt 1200 zł. W zależności od intensywności używania klimatyzacji zabieg taki wykonuje się raz na rok lub na dwa lata. Kia Cee’d, wyposażona w poprzedni czynnik chłodniczy R-134a , była tańsza w eksploatacji – uzupełnienie czynnika wynosiło tyko 300 zł w ASO. Cztery razy taniej! Poza tym wiele miliardów euro trzeba jeszcze przeznaczyć na zakup maszyn do obsługi nowego czynnika. Koszty ogromne, korzyści prawie żadne. Zyskują tylko obaj amerykańscy producenci czynnika R-1234yf - DuPont i Honeywell...
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.