REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co daje ogrzewanie postojowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Jedyną wadą tego montażu ogrzewania postojowego jest koszt, który wynosi minimum 3-3,5 tysiąca PLN.
Jedyną wadą tego montażu ogrzewania postojowego jest koszt, który wynosi minimum 3-3,5 tysiąca PLN.

REKLAMA

REKLAMA

Okres zimowy z pewnością nie służy użytkownikom samochodów i samym pojazdom. Rozwiązaniem wielu problemów z niskimi temperaturami może być ogrzewanie postojowe.

Podstawową zaletą ogrzewania postojowego jest jego niezależność od pracy silnika samochodu. Czynność ta może być wykonywana na kilka sposobów. Najprostsze układy, które w zasadzie trudno nazwać typowym ogrzewaniem postojowym, to grzałki płynu chłodzącego zasilanie z zewnętrznego źródła energii, np. domowego gniazda elektrycznego 230V.

REKLAMA

Czasami grzałka jest połączona z dodatkowym ogrzewaczem wnętrza auta i prostownikiem utrzymującym akumulator w stanie naładowanym. Zaletą tego rozwiązania jest względnie niewielki koszt montażu, ale konieczność podłączenia do zewnętrznego gniazda jest dla wielu kierowców nie do zaakceptowania.

Zobacz również: Jak naprawić panel ogrzewania w Mercedesie W202?

REKLAMA

Bardziej zaawansowane i sporo droższe układy do wytworzenia ciepła wykorzystują paliwo z baku samochodu. W wersji suchej czerpie ono zimne powietrze z zewnątrz lub z kabiny pojazdu i po podgrzaniu go wtłacza do wnętrza. W samochodach osobowych nie jest jest to popularny system, ale spotkać go możemy w ciężarówkach, autobusach i innych pojazdach użytkowych.

Do aut osobowych dedykowane są tzw. urządzenia wodne. Te skomplikowane systemy czerpiąc paliwo z baku podgrzewają płyn chłodniczy, który podnosi temperaturę w komorze silnika, oraz dzięki współpracy z układem wentylacyjnym, dba o ogrzanie wnętrza samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po osiągnięciu żądanej temperatury chłodziwa (zwykle około 70OC) system przechodzi w tryb podtrzymania temperatury. Układ uruchamia się o godzinie ustawionej w 24-godzinnym programatorze lub zdalnie za pomocą pilota o dużym zasięgu. Opcjonalnie możliwe jest włączenie ogrzewania postojowego poprzez użycie telefonu komórkowego.

Mimo że, dodatkowe podgrzewanie spala paliwo, summa summarum przyczynia się do oszczędności, bowiem ilość benzyny lub oleju napędowego, jaka jest potrzebna do rozgrzania samochodu na postoju jest mniejsza niż ta, którą zimny silnik spaliłby dodatkowo podczas pierwszych kilometrów jazdy. To jednak nie jedyna korzyść z ogrzewania postojowego. 

Zobacz również: Czym grozi montaż używanego osuszacza klimatyzacji?

REKLAMA

Podczas rozruchu jednostki napędowej w niskich temperaturach, jego ruchome mechanizmy napotykają na duże opory, a nawet najlepsze oleje silnikowe nie są w stanie zapewnić odpowiedniego smarowania od pierwszych sekund pracy. Poprawia się również ekologiczność samochodu, ponieważ zimny reaktor katalityczny prawie nie działa. Nie do przecenienia jest także ułatwienie zadania akumulatora, który nie dość że musi pokonać większy opór, to w niskich temperaturach zmniejsza swoją pojemność.

W zasadzie trudno wskazać użytkowników samochodów, którzy byliby niezadowoleni z montażu w swoim aucie niezależnego ogrzewania. Jedyną wadą tego typu rozwiązania jest koszt, który wynosi minimum 3-3,5 tysiąca PLN.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA