REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co daje ogrzewanie postojowe?

Łukasz Krasowski
Jedyną wadą tego montażu ogrzewania postojowego jest koszt, który wynosi minimum 3-3,5 tysiąca PLN.
Jedyną wadą tego montażu ogrzewania postojowego jest koszt, który wynosi minimum 3-3,5 tysiąca PLN.

REKLAMA

REKLAMA

Okres zimowy z pewnością nie służy użytkownikom samochodów i samym pojazdom. Rozwiązaniem wielu problemów z niskimi temperaturami może być ogrzewanie postojowe.

Podstawową zaletą ogrzewania postojowego jest jego niezależność od pracy silnika samochodu. Czynność ta może być wykonywana na kilka sposobów. Najprostsze układy, które w zasadzie trudno nazwać typowym ogrzewaniem postojowym, to grzałki płynu chłodzącego zasilanie z zewnętrznego źródła energii, np. domowego gniazda elektrycznego 230V.

REKLAMA

Czasami grzałka jest połączona z dodatkowym ogrzewaczem wnętrza auta i prostownikiem utrzymującym akumulator w stanie naładowanym. Zaletą tego rozwiązania jest względnie niewielki koszt montażu, ale konieczność podłączenia do zewnętrznego gniazda jest dla wielu kierowców nie do zaakceptowania.

Zobacz również: Jak naprawić panel ogrzewania w Mercedesie W202?

REKLAMA

Bardziej zaawansowane i sporo droższe układy do wytworzenia ciepła wykorzystują paliwo z baku samochodu. W wersji suchej czerpie ono zimne powietrze z zewnątrz lub z kabiny pojazdu i po podgrzaniu go wtłacza do wnętrza. W samochodach osobowych nie jest jest to popularny system, ale spotkać go możemy w ciężarówkach, autobusach i innych pojazdach użytkowych.

Do aut osobowych dedykowane są tzw. urządzenia wodne. Te skomplikowane systemy czerpiąc paliwo z baku podgrzewają płyn chłodniczy, który podnosi temperaturę w komorze silnika, oraz dzięki współpracy z układem wentylacyjnym, dba o ogrzanie wnętrza samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po osiągnięciu żądanej temperatury chłodziwa (zwykle około 70OC) system przechodzi w tryb podtrzymania temperatury. Układ uruchamia się o godzinie ustawionej w 24-godzinnym programatorze lub zdalnie za pomocą pilota o dużym zasięgu. Opcjonalnie możliwe jest włączenie ogrzewania postojowego poprzez użycie telefonu komórkowego.

Mimo że, dodatkowe podgrzewanie spala paliwo, summa summarum przyczynia się do oszczędności, bowiem ilość benzyny lub oleju napędowego, jaka jest potrzebna do rozgrzania samochodu na postoju jest mniejsza niż ta, którą zimny silnik spaliłby dodatkowo podczas pierwszych kilometrów jazdy. To jednak nie jedyna korzyść z ogrzewania postojowego. 

Zobacz również: Czym grozi montaż używanego osuszacza klimatyzacji?

REKLAMA

Podczas rozruchu jednostki napędowej w niskich temperaturach, jego ruchome mechanizmy napotykają na duże opory, a nawet najlepsze oleje silnikowe nie są w stanie zapewnić odpowiedniego smarowania od pierwszych sekund pracy. Poprawia się również ekologiczność samochodu, ponieważ zimny reaktor katalityczny prawie nie działa. Nie do przecenienia jest także ułatwienie zadania akumulatora, który nie dość że musi pokonać większy opór, to w niskich temperaturach zmniejsza swoją pojemność.

W zasadzie trudno wskazać użytkowników samochodów, którzy byliby niezadowoleni z montażu w swoim aucie niezależnego ogrzewania. Jedyną wadą tego typu rozwiązania jest koszt, który wynosi minimum 3-3,5 tysiąca PLN.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA