Co to jest kawitacja i jak jej przeciwdziałać?
REKLAMA
REKLAMA
Gwałtowna metamorfoza cieczy, zakończona powstaniem baniek gazu następuje w chwili, gdy ciecz z jakiegoś powodu błyskawicznie przyspiesza. W silniku spalinowym ma to miejsce na łopatkach pompy wodnej oraz, o czym mało kto wie, na zewnętrznej powierzchni cylindrów w miejscach ich bezpośredniego kontaktu z płaszczem wodnym. Kawitacja cylindrów jest spowodowania drganiami ich ścianek podczas pracy. W jej wyniku następuje wybijanie cząstek metalu, a tym samym powstawanie wżerów i osłabianie ścianek cylindra i łopatek wirnika pompy.
REKLAMA
Zobacz również:Jak naprawić przeponową pompę paliwa?
Przeciwdziałanie kawitacji polega głównie na dodawaniu do cieczy chłodzącej specjalnych substancji powodujących jej odgazowywanie lub utrudniające zamianę w gaz. Prawdopodobnie zawierają je wszystkie dostępne w handlu płyny do chłodnic, dlatego należy unikać dolewania do układu chłodzącego zwykłej wody. We własnym zakresie można też wspomóc ich działanie przez utrzymywanie cieczy chłodzącej w silniku w temperaturze powyżej 75 stopni Celsjusza, ponieważ stwierdzono, że najsilniejsze oddziaływanie kawitacyjne występuje w zakresie temperatur pomiędzy 50 a 65 stopni. Z punktu widzenia kawitacji nie powinno się wprowadzać silnika w zbyt wysokie obroty dopóki nie nagrzeje się powyżej 75 stopni Celsjusza.
Zobacz również: Jak dobrać olej do auta i jak często trzeba go wymieniać?
Kawitacyjnemu gazowaniu cieczy przeciwdziała także podwyższone ciśnienie w układzie chłodzenia, tak więc należy dbać, aby korek wlewu chłodnicy był zawsze szczelnie zamknięty, a znajdujący się w nim zawór bezpieczeństwa był w pełni sprawny.
REKLAMA
REKLAMA