REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Spoilery samochodowe - porady

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Spojler to element tuningu wizualnego, czy mechanicznego? Jedno łączy się z drugim, ale w sumie podczas jazdy codziennej, spojlery pełnią funkcje ozdobne, a nie pomagają w dociskaniu auta do podłoża.

Najlepszym, sztandarowym przykładem działania spojlerów, bądź bardziej fachowo – skrzydeł jest Formuła 1. Elementy aerodynamiczne bolidów wytwarzają taką siłę docisku, że te – teoretycznie – mogłyby jeździć np po suficie tunelu już przy prędkości 160 km/h. Jeśli wyścig odbywa się po torze ulicznym, organizatorzy muszą zadbać o to, by studzienki kanalizacyjne były wręcz wspawane w wyloty kanałów. Inaczej bolidy wyrywałyby je z podłoża!

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Czy wolno przyciemniać szyby i klosze lamp?

Spojler tylny, przedni, dyfuzor

W samochodach cywilnych nie jest potrzebna tak duża siła docisku, zresztą spojlery nie generują jej za wiele. Najczęściej spotykane są tylne lotki, montowane na końcu bagażnika w sedanach, bądź na końcu dachu – w hatchbackach. W tych drugich można w sumie zakładać i jeden, i drugi typ spojlerów.

REKLAMA

Co z przodu? Tu na dole auta często montuje się przednie spojlery, mające docisnąć przód do podłoża, zapewnić lepszy obieg powietrza na boki auta a także – przez specjalne otwory – dać więcej powietrza potrzebnego do chłodzenia hamulców. Ich wadą w codziennej eksploatacji jest niskie zawieszenie nad asfaltem – łatwo je uszkodzić na krawężniku czy tzw. śpiącym policjancie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tyłu na dole, często, ale od niedawna, montuje się dyfuzory. Ich zadaniem jest wymuszenie szybszego wypłynięcia powietrza spod samochodu. W ten sposób zmniejsza się ciśnienie powietrza pod autem i dociska je do podłoża.

Na tym w zasadzie kończy się zestaw spojlerów. Można do nich jeszcze ewentualnie zaliczyć specjalnie profilowane progi, które również mogą dociskać auto i regulować przepływ powietrza dookoła samochodu.

Zobacz również: Jak tanio zacząć przygodę z tuningiem?

Jakie spojlery warto montować?

Na pewno sprawdzone, czyli takie, które faktycznie działają poprawnie. Nawet jeśli siła docisku nie będzie duża, to przynajmniej nie spowodują niepotrzebnych zawirowań i nie zepsują aerodynamiki. Bo lepsza aerodynamika pozwala samochodowi płynniej przeciskać się przez powietrze – pozwala na szybszą jazdę i mniejsze zużycie paliwa.

Furorę kilkanaście lat temu zrobił tajemniczy współczynnik Cx – określający opór, jaki stawia powietrze jadącemu samochodowi. Im jest niższy, tym lepiej. Współczesne samochody mają Cx rzędu 0,30 – to przeciętny, ale dobry wynik. Dla przykładu – kwadratowy duży Fiat miał współczynnik Cx równy 0,42. Tymczasem obniżenie Cx o 3% pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 1%.

Zobacz również: Flokowanie deski rozdzielczej - jak to zrobić?

Na opór powietrza ma wpływ kształt lusterek, linia dachu, rynienek – bardzo dużo drobnych elementów. Ergo – nie warto montować spojlerów z przypadku, warto zdać się na fabryczne rozwiązania. Producent auta dokładnie sprawdził w tunelu aerodynamicznym co się sprawdza, a co przeszkadza w jeździe. Spojlery niewiadomego pochodzenia mogą więcej zepsuć, niż przynieść pożytku.

Przy wyborze elementów aerodynamiki warto jeszcze pochylić się nad rozwiązaniami proponowanymi przez naprawdę dobrych tunerów, ale ci na ogół skupiają się na szybkich, mocnych i drogich autach. Więc raczej nie zaproponują rewolucyjnego spojlera do Matiza... Ale do BMW, Mercedesa czy Audi – owszem. W tańszych autach lepiej skupić się na pakietach proponowanych przez producenta. Prawie zawsze są one dość dyskretne i w subtelny sposób podkreślają sportowe ambicje.

Jeśli zależy Ci na oszczędnej aerodynamicznie jeździe – nie otwieraj okien. Jedna opuszczona szyba pogarsza Cx auta średnio o 5%.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA