REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Spoilery samochodowe - porady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Spojler to element tuningu wizualnego, czy mechanicznego? Jedno łączy się z drugim, ale w sumie podczas jazdy codziennej, spojlery pełnią funkcje ozdobne, a nie pomagają w dociskaniu auta do podłoża.

Najlepszym, sztandarowym przykładem działania spojlerów, bądź bardziej fachowo – skrzydeł jest Formuła 1. Elementy aerodynamiczne bolidów wytwarzają taką siłę docisku, że te – teoretycznie – mogłyby jeździć np po suficie tunelu już przy prędkości 160 km/h. Jeśli wyścig odbywa się po torze ulicznym, organizatorzy muszą zadbać o to, by studzienki kanalizacyjne były wręcz wspawane w wyloty kanałów. Inaczej bolidy wyrywałyby je z podłoża!

REKLAMA

Zobacz również: Czy wolno przyciemniać szyby i klosze lamp?

Spojler tylny, przedni, dyfuzor

REKLAMA

W samochodach cywilnych nie jest potrzebna tak duża siła docisku, zresztą spojlery nie generują jej za wiele. Najczęściej spotykane są tylne lotki, montowane na końcu bagażnika w sedanach, bądź na końcu dachu – w hatchbackach. W tych drugich można w sumie zakładać i jeden, i drugi typ spojlerów.

Co z przodu? Tu na dole auta często montuje się przednie spojlery, mające docisnąć przód do podłoża, zapewnić lepszy obieg powietrza na boki auta a także – przez specjalne otwory – dać więcej powietrza potrzebnego do chłodzenia hamulców. Ich wadą w codziennej eksploatacji jest niskie zawieszenie nad asfaltem – łatwo je uszkodzić na krawężniku czy tzw. śpiącym policjancie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tyłu na dole, często, ale od niedawna, montuje się dyfuzory. Ich zadaniem jest wymuszenie szybszego wypłynięcia powietrza spod samochodu. W ten sposób zmniejsza się ciśnienie powietrza pod autem i dociska je do podłoża.

Na tym w zasadzie kończy się zestaw spojlerów. Można do nich jeszcze ewentualnie zaliczyć specjalnie profilowane progi, które również mogą dociskać auto i regulować przepływ powietrza dookoła samochodu.

Zobacz również: Jak tanio zacząć przygodę z tuningiem?

Jakie spojlery warto montować?

REKLAMA

Na pewno sprawdzone, czyli takie, które faktycznie działają poprawnie. Nawet jeśli siła docisku nie będzie duża, to przynajmniej nie spowodują niepotrzebnych zawirowań i nie zepsują aerodynamiki. Bo lepsza aerodynamika pozwala samochodowi płynniej przeciskać się przez powietrze – pozwala na szybszą jazdę i mniejsze zużycie paliwa.

Furorę kilkanaście lat temu zrobił tajemniczy współczynnik Cx – określający opór, jaki stawia powietrze jadącemu samochodowi. Im jest niższy, tym lepiej. Współczesne samochody mają Cx rzędu 0,30 – to przeciętny, ale dobry wynik. Dla przykładu – kwadratowy duży Fiat miał współczynnik Cx równy 0,42. Tymczasem obniżenie Cx o 3% pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 1%.

Zobacz również: Flokowanie deski rozdzielczej - jak to zrobić?

Na opór powietrza ma wpływ kształt lusterek, linia dachu, rynienek – bardzo dużo drobnych elementów. Ergo – nie warto montować spojlerów z przypadku, warto zdać się na fabryczne rozwiązania. Producent auta dokładnie sprawdził w tunelu aerodynamicznym co się sprawdza, a co przeszkadza w jeździe. Spojlery niewiadomego pochodzenia mogą więcej zepsuć, niż przynieść pożytku.

Przy wyborze elementów aerodynamiki warto jeszcze pochylić się nad rozwiązaniami proponowanymi przez naprawdę dobrych tunerów, ale ci na ogół skupiają się na szybkich, mocnych i drogich autach. Więc raczej nie zaproponują rewolucyjnego spojlera do Matiza... Ale do BMW, Mercedesa czy Audi – owszem. W tańszych autach lepiej skupić się na pakietach proponowanych przez producenta. Prawie zawsze są one dość dyskretne i w subtelny sposób podkreślają sportowe ambicje.

Jeśli zależy Ci na oszczędnej aerodynamicznie jeździe – nie otwieraj okien. Jedna opuszczona szyba pogarsza Cx auta średnio o 5%.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA