REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi i Volkswagen wprawadzają nowy silnik Diesla 1.4 TDI

Subskrybuj nas na Youtube
Audi A1
Audi A1
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Niebawem na rynku pojawi się nowy silnik 1.4 TDI. Zakres zmian w stosunku do poprzedniej wersji, znanej z Audi A2 jest szeroki. Czy charakteryzuje się nowy motor?

Nowy silnik 1.4 TDI w Audi

Nowy silnik 1.4 TDI, to obok czterocylindrowego motoru dwulitrowego, druga jednostka napędowa, w której zastosowano koncepcję Modułowej Budowy Silnika Diesla (MDB) koncernu Volkswagen. Ten trzycylindrowy silnik, który wkrótce pojawi się w produkcji seryjnej, będzie miał poprzeczną pozycję montażową. Jego pojemność skokowa to 1422 cm3. Skok tłoka, 95,5 mm, jest taki sam jak w 2.0 TDI, choć przekrój cylindra zmniejszono z 81 do 79,5 mm. Rozstaw cylindrów wynosi 88 mm.

REKLAMA

REKLAMA

W odróżnieniu od poprzedniej jednostki, do roku 2005 montowanej w Audi A2, nowy 1.4 TDI ma lekką skrzynię korbową ze stopu aluminiowo-krzemowego – rzadkość wśród bezpośredniej konkurencji modelowej. Skrzynia korbowa powstaje w procesie odlewania grawitacyjnego do form trwałych, co zapewnia szczególnie dużą wytrzymałość, gęstość i jednolitość materiału. Specjalne przetłoczenia i detale urządzeń peryferyjnych silnika minimalizują emisję hałasu.

Skrzynia korbowa waży jedynie 17 kg. O 12 kg mniej niż stosowany wcześniej blok z odlewu żeliwnego. Łączny ciężar silnika to 132 kg. Żeliwne tuleje tłoków o cienkich ściankach są łączone termicznie. Zredukowano też ciężar samych tłoków i korbowodów. Pracę tłoków, kontur pierścieni i napięcie wstępne na pierścieniach zorientowano na minimalne tarcie.

Wałek wyrównoważający rotuje w kierunku przeciwnym do rotacji wału korbowego. Jego napęd zintegrowano z tzw. duopompą, czyli zespołem pompy olejowej i pompy próżniowej umieszczonym w jednej obudowie. Pompa olejowa ma trzy poziomy sprężania, uruchamiane zależnie od potrzeb. Kolejny element zwiększający efektywność to oddzielenie obiegu cieczy chłodzącej bloku cylindrów i głowicy silnika. Obieg bloku można wyłączyć w fazie rozgrzewania silnika – wtedy aktywny jest tylko obieg głowicy, który zaopatruje także wymiennik ciepła ogrzewania wnętrza pojazdu. Takie zarządzanie temperaturą sprawia, że silnik 1.4 TDI po zimnym starcie szybko uzyskuje właściwą temperaturę pracy.

REKLAMA

W napędzie wałka rozrządu zastosowano złożone łożyska igiełkowe. Wałki umieszczone są w osobnej ramie. Całość łączy się ze sobą w procesie produkcji silnika. Nowy moduł sterowania zaworami łączy w sobie dużą wytrzymałość i mały ciężar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System wtrysku Common Rail wytwarza 2000 barów ciśnienia systemowego. Zawory magnetyczne otwierają i zamykają iglice dysz siedmiootworowych wtryskiwaczy . Wysokie ciśnienie umożliwia jeszcze dokładniejsze rozpylanie oleju napędowego w komorach, a tym samym jeszcze bardziej efektywne spalanie, powodujące mniejszą emisję spalin.

Turbosprężarka w nowym silniku 1.4 TDI ma pneumatycznie przestawiane łopatki koła turbiny. Chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler), korzystającą z własnego obiegu chłodzenia cieczą, zamontowano przy głowicy silnika. Niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (AGR), także chłodzony cieczą, uchodzi bezpośrednio przed sprężarką. Redukuje emisję tlenku azotu przy rozgrzanym silniku oraz przy średnich i wysokich obciążeniach, podczas gdy niechłodzony wysokociśnieniowy system recyrkulacji spalin AGR jest odpowiedzialny przede wszystkim za fazę po zimnym starcie. Nowy silnik spełnia wymogi normy Euro 6. Cały układ oczyszczania spalin, dzięki swej kompaktowej budowie, zorientowany jest na minimalne straty wynikające z przepływu.

Jednostka napędowa 1.4 TDI generuje moc 66 kW (90 KM) i maksymalny moment obrotowy 230 Nm, dostępny w zakresie od 1500 do 2500 obr./min.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA