REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silników 1.4 HDI

Jakub Miłkowski
Silnik 1.4 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Forda, Toyoty.
Silnik 1.4 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Forda, Toyoty.

REKLAMA

REKLAMA

Dieslowski silnik 1.4 HDI cechuje się prostą budową, oraz niskimi kosztami napraw. Czym jeszcze może nas zaskoczyć ten mały diesel?

Większość popularnych odmian silnika 1.4 HDI występuje bez kłopotliwego osprzętu, takiego jak np. dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu silnik ten jest jednym z najtańszych w eksploatacji nowoczesnych diesli.

REKLAMA

Silnik 1.4 HDI pojawił się końcem 2001 roku. Jego pracę natomiast zaczęły się już pod koniec lat 90 XX wieku. Silnik ten był następcą wolnossącego diesla o pojemności 1.5. Motor o pojemności 1.4 litra rozpoczęto montować w Peugeocie 206 i Citroënie C3, a z czasem zaczął trafiać też do innych aut. W roku 2003 był już pod maską Forda modelów Fiesty, Fusiona, od 2003 do 2007 był montowany w Maździe 2, oraz w Toyocie Aygo w latach 2005-2010.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Pierwsza wersja silnika 1.4 HDI, oznaczona była symbolem DV4TD, oraz osiągała moc 68 KM i zasilana była bezpośrednim wtryskiem common rail Siemensa, potem wymieniono ją na Boscha. Miała: aluminiowe zarówno blok z żeliwnymi tulejami cylindrowymi, jak i 8-zaworową głowicę, oraz doładowanie turbosprężarką Garrett o stałej geometrii. Jednostka ta w niemal niezmienionej formie produkowana była przez blisko 7 lat, aż do momentu pojawienia się w 2008 r. nowszego motoru o oznaczeniu DV4CTD (o tej samej mocy), wyposażonego w filtr cząstek stałych III generacji.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

 Pozwoliło to spełnić wymaganą obecnie normę Euro 5. Dostawcą układu wtryskowego do tego motoru była firma Delphi. W 2002 roku obok wersji 68-konnej pojawiła się mocniejsza 90-konna odmiana diesla 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TED4. Wprowadzono w niej innowacyjne zmiany konstrukcyjne, m.in. zastosowano 16-zaworową głowicę, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnicę powietrza doładowującego.

Popularność tej jednostki nie była jednak tak duża jak 68 KM diesla. Dlaczego? Ponieważ w większości modelach wykorzystywano silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 90 KM.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

REKLAMA

Rok 2005 był rokiem przełomowym dla tego silnika. W związku z pojawieniem się 3 braci z Kolina, czyli Citroëna C1, Peugeota 107, oraz Toyoty Aygo opracowano 54-konną wersję silnika 1.4 HDI, bazującą na jednostce 8-zaworowej. Pozwalała ona uzyskać niskie zużycie paliwa – średnie około  4,1 l/100 km.

Wersja 8-zaworowa wypada najlepiej w eksploatacji. Jej podstawowy atut to uproszczona w stosunku do większych diesli konstrukcja i niskie koszty napraw. Nie ma tu dwumasowego koła zamachowego i intercoolera. Turbosprężarka kosztuje tu około 1.5 tyś. złotych, a awarie układów wtryskowych, nawet jeżeli takowe wystąpią, nie pociągną za sobą dużych kosztów.

Należy brać także pod uwagę to iż silnik 1.4 HDI jest montowany w małych autach i np. wydatek rzędu  2,6 tys. zł na nowe wtryskiwacze może okazać się dotkliwy dla właściciela.

Przy zakupie auta z silnikiem diesla 1.4 HDI musimy pamiętać o tym, że trwałością  nie dorównuje większym jednostkom, zwłaszcza jeśli napędza dość ciężkie auta, takie jak np. Citroëna Xsara lub Peugeota 307. W takich przypadkach może się okazać, że zużycie oleju silnikowego jest ponad normę, kompresja słaba, a tego nie da się tanio naprawić.

Zobacz też: Dlaczego turbodiesle są tak oszczędne?

   Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                                  ASO                                          Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              47/44                                         od 18/ od 24

Klocki hamulcowe(przód)   175                                            od 90

Sprzęgło                                 500                                            od 450

Reflektor                                400                                             od 190        

Zobacz też: Dlaczego auta z silnikami diesla powinny jeździć na długich trasach?

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

 W małych samochodach silnik diesla o pojemności 1.4 HDI sprawuje się w miarę dobrze. Zapewnia przyzwoite osiągi, przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Dużym atutem jest też to, że nad użytkownikiem auta z tym silnikiem nie wisi niebezpieczeństwo bardzo kosztownych awarii. Fakt usterki się zdarzają, ale ceny części są przystępne. Jest to  jeden z najtańszych w naprawie diesli z układem common railem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA