REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silników 1.4 HDI

Jakub Miłkowski
Silnik 1.4 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Forda, Toyoty.
Silnik 1.4 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Forda, Toyoty.

REKLAMA

REKLAMA

Dieslowski silnik 1.4 HDI cechuje się prostą budową, oraz niskimi kosztami napraw. Czym jeszcze może nas zaskoczyć ten mały diesel?

Większość popularnych odmian silnika 1.4 HDI występuje bez kłopotliwego osprzętu, takiego jak np. dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu silnik ten jest jednym z najtańszych w eksploatacji nowoczesnych diesli.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.4 HDI pojawił się końcem 2001 roku. Jego pracę natomiast zaczęły się już pod koniec lat 90 XX wieku. Silnik ten był następcą wolnossącego diesla o pojemności 1.5. Motor o pojemności 1.4 litra rozpoczęto montować w Peugeocie 206 i Citroënie C3, a z czasem zaczął trafiać też do innych aut. W roku 2003 był już pod maską Forda modelów Fiesty, Fusiona, od 2003 do 2007 był montowany w Maździe 2, oraz w Toyocie Aygo w latach 2005-2010.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Pierwsza wersja silnika 1.4 HDI, oznaczona była symbolem DV4TD, oraz osiągała moc 68 KM i zasilana była bezpośrednim wtryskiem common rail Siemensa, potem wymieniono ją na Boscha. Miała: aluminiowe zarówno blok z żeliwnymi tulejami cylindrowymi, jak i 8-zaworową głowicę, oraz doładowanie turbosprężarką Garrett o stałej geometrii. Jednostka ta w niemal niezmienionej formie produkowana była przez blisko 7 lat, aż do momentu pojawienia się w 2008 r. nowszego motoru o oznaczeniu DV4CTD (o tej samej mocy), wyposażonego w filtr cząstek stałych III generacji.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

 Pozwoliło to spełnić wymaganą obecnie normę Euro 5. Dostawcą układu wtryskowego do tego motoru była firma Delphi. W 2002 roku obok wersji 68-konnej pojawiła się mocniejsza 90-konna odmiana diesla 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TED4. Wprowadzono w niej innowacyjne zmiany konstrukcyjne, m.in. zastosowano 16-zaworową głowicę, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnicę powietrza doładowującego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Popularność tej jednostki nie była jednak tak duża jak 68 KM diesla. Dlaczego? Ponieważ w większości modelach wykorzystywano silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 90 KM.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

Rok 2005 był rokiem przełomowym dla tego silnika. W związku z pojawieniem się 3 braci z Kolina, czyli Citroëna C1, Peugeota 107, oraz Toyoty Aygo opracowano 54-konną wersję silnika 1.4 HDI, bazującą na jednostce 8-zaworowej. Pozwalała ona uzyskać niskie zużycie paliwa – średnie około  4,1 l/100 km.

Wersja 8-zaworowa wypada najlepiej w eksploatacji. Jej podstawowy atut to uproszczona w stosunku do większych diesli konstrukcja i niskie koszty napraw. Nie ma tu dwumasowego koła zamachowego i intercoolera. Turbosprężarka kosztuje tu około 1.5 tyś. złotych, a awarie układów wtryskowych, nawet jeżeli takowe wystąpią, nie pociągną za sobą dużych kosztów.

Należy brać także pod uwagę to iż silnik 1.4 HDI jest montowany w małych autach i np. wydatek rzędu  2,6 tys. zł na nowe wtryskiwacze może okazać się dotkliwy dla właściciela.

Przy zakupie auta z silnikiem diesla 1.4 HDI musimy pamiętać o tym, że trwałością  nie dorównuje większym jednostkom, zwłaszcza jeśli napędza dość ciężkie auta, takie jak np. Citroëna Xsara lub Peugeota 307. W takich przypadkach może się okazać, że zużycie oleju silnikowego jest ponad normę, kompresja słaba, a tego nie da się tanio naprawić.

Zobacz też: Dlaczego turbodiesle są tak oszczędne?

   Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                                  ASO                                          Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              47/44                                         od 18/ od 24

Klocki hamulcowe(przód)   175                                            od 90

Sprzęgło                                 500                                            od 450

Reflektor                                400                                             od 190        

Zobacz też: Dlaczego auta z silnikami diesla powinny jeździć na długich trasach?

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

 W małych samochodach silnik diesla o pojemności 1.4 HDI sprawuje się w miarę dobrze. Zapewnia przyzwoite osiągi, przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Dużym atutem jest też to, że nad użytkownikiem auta z tym silnikiem nie wisi niebezpieczeństwo bardzo kosztownych awarii. Fakt usterki się zdarzają, ale ceny części są przystępne. Jest to  jeden z najtańszych w naprawie diesli z układem common railem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA