REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silników 1.4 HDI

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Miłkowski
Silnik 1.4 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Forda, Toyoty.
Silnik 1.4 HDI znajdziemy w modelach: Peugeota, Citroena, Forda, Toyoty.

REKLAMA

REKLAMA

Dieslowski silnik 1.4 HDI cechuje się prostą budową, oraz niskimi kosztami napraw. Czym jeszcze może nas zaskoczyć ten mały diesel?

Większość popularnych odmian silnika 1.4 HDI występuje bez kłopotliwego osprzętu, takiego jak np. dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu silnik ten jest jednym z najtańszych w eksploatacji nowoczesnych diesli.

REKLAMA

Silnik 1.4 HDI pojawił się końcem 2001 roku. Jego pracę natomiast zaczęły się już pod koniec lat 90 XX wieku. Silnik ten był następcą wolnossącego diesla o pojemności 1.5. Motor o pojemności 1.4 litra rozpoczęto montować w Peugeocie 206 i Citroënie C3, a z czasem zaczął trafiać też do innych aut. W roku 2003 był już pod maską Forda modelów Fiesty, Fusiona, od 2003 do 2007 był montowany w Maździe 2, oraz w Toyocie Aygo w latach 2005-2010.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Pierwsza wersja silnika 1.4 HDI, oznaczona była symbolem DV4TD, oraz osiągała moc 68 KM i zasilana była bezpośrednim wtryskiem common rail Siemensa, potem wymieniono ją na Boscha. Miała: aluminiowe zarówno blok z żeliwnymi tulejami cylindrowymi, jak i 8-zaworową głowicę, oraz doładowanie turbosprężarką Garrett o stałej geometrii. Jednostka ta w niemal niezmienionej formie produkowana była przez blisko 7 lat, aż do momentu pojawienia się w 2008 r. nowszego motoru o oznaczeniu DV4CTD (o tej samej mocy), wyposażonego w filtr cząstek stałych III generacji.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

 Pozwoliło to spełnić wymaganą obecnie normę Euro 5. Dostawcą układu wtryskowego do tego motoru była firma Delphi. W 2002 roku obok wersji 68-konnej pojawiła się mocniejsza 90-konna odmiana diesla 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TED4. Wprowadzono w niej innowacyjne zmiany konstrukcyjne, m.in. zastosowano 16-zaworową głowicę, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnicę powietrza doładowującego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Popularność tej jednostki nie była jednak tak duża jak 68 KM diesla. Dlaczego? Ponieważ w większości modelach wykorzystywano silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 90 KM.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

REKLAMA

Rok 2005 był rokiem przełomowym dla tego silnika. W związku z pojawieniem się 3 braci z Kolina, czyli Citroëna C1, Peugeota 107, oraz Toyoty Aygo opracowano 54-konną wersję silnika 1.4 HDI, bazującą na jednostce 8-zaworowej. Pozwalała ona uzyskać niskie zużycie paliwa – średnie około  4,1 l/100 km.

Wersja 8-zaworowa wypada najlepiej w eksploatacji. Jej podstawowy atut to uproszczona w stosunku do większych diesli konstrukcja i niskie koszty napraw. Nie ma tu dwumasowego koła zamachowego i intercoolera. Turbosprężarka kosztuje tu około 1.5 tyś. złotych, a awarie układów wtryskowych, nawet jeżeli takowe wystąpią, nie pociągną za sobą dużych kosztów.

Należy brać także pod uwagę to iż silnik 1.4 HDI jest montowany w małych autach i np. wydatek rzędu  2,6 tys. zł na nowe wtryskiwacze może okazać się dotkliwy dla właściciela.

Przy zakupie auta z silnikiem diesla 1.4 HDI musimy pamiętać o tym, że trwałością  nie dorównuje większym jednostkom, zwłaszcza jeśli napędza dość ciężkie auta, takie jak np. Citroëna Xsara lub Peugeota 307. W takich przypadkach może się okazać, że zużycie oleju silnikowego jest ponad normę, kompresja słaba, a tego nie da się tanio naprawić.

Zobacz też: Dlaczego turbodiesle są tak oszczędne?

   Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                                  ASO                                          Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              47/44                                         od 18/ od 24

Klocki hamulcowe(przód)   175                                            od 90

Sprzęgło                                 500                                            od 450

Reflektor                                400                                             od 190        

Zobacz też: Dlaczego auta z silnikami diesla powinny jeździć na długich trasach?

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

 W małych samochodach silnik diesla o pojemności 1.4 HDI sprawuje się w miarę dobrze. Zapewnia przyzwoite osiągi, przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Dużym atutem jest też to, że nad użytkownikiem auta z tym silnikiem nie wisi niebezpieczeństwo bardzo kosztownych awarii. Fakt usterki się zdarzają, ale ceny części są przystępne. Jest to  jeden z najtańszych w naprawie diesli z układem common railem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA