REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: silnik Citroen/Peugeot/Renault 3,0 V6 24v ES9/L7X. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, LPG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
silnik
silnik

REKLAMA

REKLAMA

Trzylitrowy silnik z serii ES lub L7X to jeden z niewielu przykładów spólnej pracy wszystkich trzech największych francuskich producentów aut. Praktycznie ta sama jednostka pracuje pod maskami limuzyn Renault, jak i koncernu PSA, czyli Citroena i Peugeota. Jakie wady i zalety ma to klasyczne 3.0 V6? Jak go eksploatować, jakie ma wady i zalety?

Historia

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 3.0 V6 z serii ES (lub jak nazywała go Renault L7X) powstał w bardzo wczesnych latach 90-tych, więc już ponad 20 lat temu. To jednostka stosunkowo nowoczesnej konstrukcji – cała aluminiowa i dostępna tylko w wersji 4 zaworami na cylinder (razem 24 zawory) – ale korzystająca wyłącznie ze sprawdzonych technologii. Do tego założenie konstrukcyjne od początku mówiło również, że ma być to silnik bardzo komfortowy, do limuzyn, a nie jednostka sportowa.

Wypada jeszcze wspomnieć pod maskami jakich samochodów znajdziemy silniki ES9/L7X. W przypadku Peugeota są to modele: 406, 406 coupe, 605 oraz 607. Citroen montował tę samą jednostkę w modelach: Xantia II, XM, C5 oraz C6. Renault z silnikiem 3.0 v6 rozstało się stosunkowo szybko, ale spotkamy go w modelach: Clio V6, Laguna, Safrane i Espace.

Budowa

REKLAMA

Silnik ES9/L7X to klasyczne V6 z dwoma rzędami cylindrów rozwartymi pod kątem 60 stopni. Blok jest aluminiowy, podobnie jak obydwie głowice mieszczące 12 zaworów i dwa wałki rozrządu każda. Napęd rozrządu odbywa się - zgodnie z modą lat 90-tych – za pomocą paska rozrządu . (ciekawostka: Silniki z serii ES/L7X mają jeden z najdłuższych produkowanych pasków zębatych – ma blisko 3 metry!).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak eksploatować i dbać o silnik 1.9 TDI?  

Zasilanie w paliwo odbywa się za pomocą wielopunktowego wtrysku EFI i jest to konstrukcja tzw. pośrednia, z wtryskiem w kanale dolotowym, a nie komorze. Dolot powietrza jest plastikowy i zakrywa silnik od góry, ale jest też stosunkowo krótki.

Wydech składa się z dwóch par kolektorów wspólnych, choć w silnikach wykonywanych w kooperacji z TVR i RenaultSport montowane były kolektory 6 w 1.

Podsumowując... Nie jest to silnik bardzo nowoczesny, ale zdecydowanie jeszcze nie przestarzały.

Warto też dodać, że po 2005 roku silnik ten przeszedł poważną modernizację i pod symbolem IA/ES9 jest wciąż produkowany. Zmieniono głównie konstrukcję głowicy, która została przystosowana do zmiennych faz rozrządu.

Osiągi

3-litry, 6 cylindrów i 24 zawory obiecują wiele, ale w rzeczywistości silnik ES/L7X nie jest demonem mocy. Jednostki z początków w produkcji osiągały 194 konie mechaniczne i około 220 Nm. Od 2000 roku moc wynosi 207 KM, a w Renault Clio V6 możemy spotkać też dwie mutacje sportowe o mocy 230 KM (tuning TVR) lub 260 KM (tuning RenaultSport).

Dodajmy, że silnik kręci się jedynie do 6500 obrotów na minutę - dla jednostki benzynowej DOHC jest to wartość bardzo niska!

Wady i słabe punkty

Generalnie silniki ES9/L7X są konstrukcją udaną, co oznacza, że przy ich budowie nie popełniono żadnego poważnego błędu (a Francuzom niestety się to zdarza...). Na kilka rzeczy warto jednak zwrócić uwagę.

Zobacz też: Jak zmniejszyć zużycie większości elementów silników samochodowych?  

Słaby punkt to rozrząd napędzany nieszczęsnym paskiem. Rozwiązanie takie spowodowało, że silnik jest praktycznie bezszelestny, ale z drugiej strony trwałość napędu jest po prostu kiepska.

Zarówno Renault jak i PSA zalecają wymianę paska po 100 tysiącach kilometrów, w jednostkach wyprodukowanych po 2005 roku interwał zwiększono nawet do 120 tysięcy, ale w praktyce lepiej robić to wcześnie. Jak wcześnie? Jeśli auto jeździ głównie po mieście rozsądne wydaje się 80 tysięcy kilometrów, a w przypadku Renault Espace nawet już 65 tysięcy kilometrów.

Kolejnym słabym punktem jest instalacja wysokiego napięcia, a konkretnie cewkofajki. Teoretycznie powinno się je wymienić co 60 tysięcy kilometrów, ale zdarza się, że potrafią niespodziewanie odmówić posłuszeństwa już po 35-40 tys kilometrów.

Rzadziej spotykane awarie dotyczą termostatu (który się zacina) i czujników położenia wału korbowego. Te występują jednak już przy znacznych przebiegach i w silnikach pracujących pod bardzo dużym obciążeniem.

Jeśli chodzi o osprzęt... To – o dziwo – jest on w miarę niezawodny. Alternator i rozruszkim pierwsze ślady zużycia pokazują dopiero po 250- 300 tysiącach kilometrów. Połowę tego dystansu wytrzymuje sprzęgło (w wersjach aut z manualną skrzynią biegów). Najmniejszych problemów nie ma natomiast z kołem zamachowym, które ma JEDNA masę.

Tolerancja na gaz LPG

Przy takiej pojemności – a jest to dokładnie 2996 cm3 – nie można się dziwić, że wielu kierowców zainteresuje się założeniem instalacji gazu LPG. Czy w tym przypadku to wykonalne i opłacalne?

Problemem w przeróbce jest właściwie tylko plastikowy kolektor, zupełnie nieodporny na wystrzały. Pozostałe części, włącznie z elektroniką (którą można dość skutecznie ogłupić) dzielnie znoszą „zagazowanie”. Warunkiem jest też stosowanie instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu, starsze generacje nie gwarantują ani trwałości silnika, ani przyzwoitych osiągów.

Silnik ES9/L7X w pigułce:

ZALETY:
- solidna konstrukcja, wytrzymująca przebiegi rzędu 300 – 350 tysięcy kilometrów
- bardzo wysoka kultura pracy
- brak poważniejszych wad i słabych punktów
- duża dostępność części zamiennych
- niezłe osiągi
- dobrze toleruje gaz LPG

WADY:
- wysokie spalanie od 11 do nawet 16 litrów benzyny na 100 km (w zależności od masy auta)
- krótkie okresy między-przeglądowe (10 – 15 tys. km)
- rozrząd na pasku zębatym, zmusza do poważnych wydatków serwisowych co 85 – 90 tys km
- mała popularność, a przez to ograniczona liczba serwisów, które dobrze znają tę jednostkę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA