REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompendium: silnik Renault FR4/FR4T 2,0 R4 16v i 2,0 R4 16v turbo. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Max Trela
Silnik FR4/FR4T – Renault – 2.0 R4 16v i 2.0 R4 16v turbo. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG
Silnik FR4/FR4T – Renault – 2.0 R4 16v i 2.0 R4 16v turbo. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

REKLAMA

REKLAMA

Silniki z rodziny Renault F4R są szczególnie polecane przez mechaników wyspecjalizowanych w autach Renault. Klasyczny czterocylindrowy rzędowy, dwulitrowy, szesnastozaworowy benzyniak Renault to jeden z bardziej niezawodnych silników w historii tej marki.

Historia

Linia silników Renault z oznaczeniem F powstała już w roku 1981 . Czterocylindrowa rzędówka od początku swojego istnienie miała być jak najbardziej uniwersalna i taka właśnie była. Przez (już) 30 lat produkcji trafiał pod maski zarówno samochodów sportowych marki Renault, jak i rodzinnych limuzyn aż po auta sportowe.

REKLAMA

REKLAMA

Mutacja F4R swoją historię zaczęła pisać w roku 1993 kiedy to trafił do Renault laguny I, później montowano go jeszcze w modelach espace, a po sprzężeniu z turbiną (F4RT) do dziś napędza Renault Lagunę II i III oraz Renault Megane i Megane Scenic oraz Renault Espace IV i VelSatis.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Budowa

Litera F w oznaczeniu zdradza całą specyfikę tej jednostki. Wzięła się ona od francuskiego FONTE czyli... żeliwo. Blok jest wykonany właśnie z tego materiału i choć wiele osób powie, że to rozwiązanie wręcz archaiczne, to zapewnia one niezwykła wytrzymałość i uniwersalność konstrukcji. Wystarczy powiedzieć, że linia silników F to zarówno jednostki benzynowe jak i … diesla! 

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wróćmy jednak do grupy F4R. Produkowany przez Renault silnik ma pojemność 1998 cm3, aluminiową głowicę z dwoma górnymi wałkami rozrządu, które są napędzane paskiem zębatym. Co ciekawe, mimo, ze jest to silnik wysokoobrotowy, skok tłoka jest o ponad 10 milimetrów większy niż jego średnica. (82,7 mm X 93,0 mm)

W przypadku silnika F4RT jedyną zmianą jest montaż turbosprężarki. W silnikach z lat 2002 – 2007 jest to klasyczna turbina produkcji Mitsubishi (teoretycznie nie wymagająca schładzania). Po 2007 roku montowane były już różne turbiny, w tym takie o zmiennej geometrii łopatek.

Dolot w silnikach wolnossących jest plastikowy, w modelach doładowanych aluminiowy. Kolektor wydechowy niezależnie od wersji uwspólnienie wylotu spalin ma dopiero przed katalizatorem, zatem pod maska mamy tzw. baranie rogi. Co istotne silnik bywał montowany zarówno kolektorem wydechowym w stronę chłodnicy jak i odwrotnie.

Zobacz też: Kompendium: silniki Ford 2.0 TDDi/TDCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Paliwo dostarczane jest przez wtrysk EFI do kanału dolotowego (tzw. wtrysk pośredni). Przepustnica w pierwszych wersjach (laguna I) była jeszcze klasyczna. Od momentu wejścia na rynek mutacji F4RT montowano wyłącznie elektroniczną. Zawory mają (od 1993 roku) hydrauliczną regulację.

Trudno generalizować jakość i solidność osprzętu. Przez wiele lat produkcji, zmieniali się dostawcy rozruszników i alternatorów, ale nie sprawiają one zazwyczaj problemów. Koło zamachowe od 2002 roku jest dwumasowe, ale jego uszkodzenia są dość rzadko spotykane. Istotne jest natomiast wysokie napięcie – generowane przez cewkofajki. Te elementy do 2001 roku były dostępne tylko pod marka sagem i nie grzeszyły jakością. W kolejnych latach usterki zostały jednak usunięte i pojawiły się dobrej jakości zamienniki, chociażby od boscha.

Osiągi

Podstawowy model silnika Renault F4R miał 136 koni mechanicznych i bardzo przyzwoity moment obrotowy (dzięki długiemu skokowi tłoka) wynoszący 188 Nm. W roku 2001, dzięki zmianom oprogramowania, moc wzrosła do równych 140 KM. Co ciekawe te silniki był dostępny wyłącznie w konfiguracji z manualną skrzynią biegów. (Automat sprzęgano z silnikiem 2.0 8v).

Zobacz też: Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?

Wraz z dodaniem turbiny w 2002 roku (zmiana symbolu na F4RT), moc wzrosła stopniowo do 165 koni w modelu (2002 – 2003), a następnie do równych 170 KM (od 2003). Moment obrotowy wynosił odpowiednio 260 i 270 Nm, co nawet w dużych ciężkich autach dawało zaskakująco dobre osiągi. Silnik F4RT sprzęgano z 6-stopniową skrzynią manualną lub 5-stopniowym automatem.

W 2007 roku na rynku pojawiła się ponownie odmłodzona wersja silnika Renault F4RT. Zmiana turbiny, oprogramowania i ostrzejsze wałki rozrządu spowodowały znaczny wzrost mocy. W modelach Renault Megane III silnik ten miał moc 180, 210, a nawet 225 koni mechanicznych, a moment obrotowy w najmocniejszej wersji wynosił ponad 300 Nm. Wraz z pojawieniem się Renault Laguny GT i Renault Megane Sport, w 2007 roku, moc została podniesiona o kolejne 10 KM (w sumie to już 235 KM). Jednocześnie produkowana była tez wersja najmniej wysilona czyli o mocy 170 KM. Ten ostatni silnik był dostępny z automatem, pozostałe wyłącznie z „w manualu”.

Wady i słabe punkty

Silniki F4R i F4RT mają właściwie jedna wadę... Charakteryzują się dużym apetytem na paliwo. Wersja wolnossąca montowana głównie w lagunie spala średnio około 9 litrów benzyny 95 na 100 km. Co ciekawe w cięższym espace spalanie wzrasta „tylko”o pół litra.

Co innego wersje turbo... W autach klasy kompakt spalanie utrzymuje się na średnim poziomie około 9 litrów, ale już w Renault Espace czy Renault VelSatisie doładowana dwulitrówka potrafi opróżniać bak w tempie 13 litrów na 100 kilometrów.

Jedyna znana bolączka to wspomniane już cewki, które jednocześnie są fajkami... Z nieznanych przyczyn potrafią się zepsuć, co powoduje przerywaną pracy któregoś z cylindrów i bardzo mocne wibracje (tu znów odczuwalna jest długość skoku tłoka). Na szczęście w wiekiem konstrukcji producent poprawił jakość tego elementu. W modelach wyprodukowanych po 2002 rok nawet oryginalne cewkofajki sagem nie sprawiają problemu przez deklarowane 60 tysięcy kilometrów. Potem trzeba je wymienić i nie warto zwlekać, bo trzęsący się wcale nie lekki silnik potrafi nawet oberwać poduszki silnika.

Zobacz też: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Jeśli chodzi o „humory”, to warto wiedzieć, że silniki te lubią być dopieszczone. Choć producent już w 2001 roku przedłużył okresy międzyprzeglądowe do 20, a następnie do 35 tysięcy kilometrów , to warto wymieniać olej częściej. To szczególnie odczuwalne wersjach doładowanych. Do specyfiki silnika Renault F4RT należy „parowanie” oleju, ale tylko wtedy gdy jest on przepracowany! (oznacza to mniej więcej tyle że przez 25 tysięcy km silnik nie „weźmie” nawet grama oleju, w po kolejnych 5 tysiącach może się okazać, ze bagnet wskazuje minimum).

Rozrząd jest kolizyjny, więc nie warto zwlekać z wymianą paska do 120 tysięcy kilometrów. Z doświadczenia użytkowników wynika jednak, że napęd walków wytrzymuje i takie przebiegi. W autach jeżdżących tylko po mieście zaleca się jednak wymianę paska wraz napinaczem już po 85 tysiącach kilometrów.

Tolerancja na gaz LPG

Polscy mechanicy potrafią „zagazować” wszystko, więc na rynku jest dużo aut renault z silnikiem Renault F4R i instalacją gazową. Odpowiedź na pytanie „czy warto ?” nie jest jednak tak oczywista.

Ogólnie rzecz ujmując, konstrukcja silnika nie wyklucza stosowania paliwa LPG. Plastikowy kolektor w wersjach wolnossących jest dość prosty, można się więc pokusić nawet o wykonanie go ze stali, co – nawet w przypadku starszych instalacji – poprawia niezawodność. Niestety krótkie kanały dolotowe powodują, że ewentualne wystrzały niszczą przepływomierz.

W przypadku instalacji wtrysku gazu problemów jest mniej i sprowadzają się one tylko do skonfigurowania emulatora. Elektronikę daje się oszukać, choć najnowsze renault z szyną diagnostyczna CAN nie lubią „dłubania” w oprogramowaniu.

Zupełnie odrębną kwestią jest montaż gazu LPG do silnika Renault F4RT. Turbina źle znosi dodatkowe obciążenie temperaturowe przez co wydatnie spada jej żywotność. Silniki doładowane maja też katalizator wstępny, który przez gaz potrafi wypalić się już po przebiegu 60 tysięcy kilometrów. Obydwie usterki (awaria turbiny i wypalenie katalizatora) są bardzo kosztowne w naprawie, co oczywiście zmniejsza opłacalność montażu instalacji.

Warto też pamiętać, że silniki Renault F4R i F4RT przy zasilaniu gazem odczuwalnie tracą na dynamice, natomiast ich dość „pancerna” konstrukcja dobrze znosi duże przebiegi. Oczywiście pod warunkiem, że będziemy odpowiednio częściej - niż na benzynie - zmieniać świece i olej.

Silnik Renault F4R/F4RT w pigułce

ZALETY
- prosta konstrukcja i odporność na duże przebiegi,
- mała awaryjność,
- szerokie możliwości tuningu,
- stosunkowo niskie koszty serwisu,
- bardzo dobra dostępność części zamiennych,
- dobra dynamika silników wolnossących i bardzo dobra w przypadku turbo
- wysoka ocena mechaników, co procentuje w wartości auta przy odsprzedaży.

WADY
- wysokie spalanie,
- gorsza kultura pracy niż w „Japończykach” (długi skok),
- mała dostępność aut z tym silnikiem na rynku wtórnym.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA