Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin
REKLAMA
REKLAMA
Taki przegląd zalecamy wykonać minimum 2 razy w roku. Zaczniemy od układu wydechowego. Najmniej narażona na działanie rdzy jest przednia rura razem z katalizatorem (jeśli występuje). Jest to pierwszy odcinek, jaki pokonują gazy. To właśnie mieszanina tych gazów z zebraną w tłumiku wodą powodują rdzę. Taki sam efekt powoduje sól, która jest używana w okresach zimowych. Kontakt rozgrzanego tłumika z zimną wodą również nie jest korzystny. Taka sytuacja doprowadza do powstania mikropęknięć. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, jak chociażby uderzenia kamieni, również przyczyniają się do krótszej eksploatacji.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych
W celu dokładnej kontroli najwygodniej unieść cały samochód, żeby mieć swobodny dostęp do wszystkich elementów. Zaczynamy od sprawdzenia gumowych wieszaków. Kontrolujemy czy nie są uszkodzone lub pęknięte. Jeżeli stwierdzimy, że są zbyt wyciągnięte, można je wymienić. Cena nie powinna przekroczyć kilku złotych za sztukę. Następnie sprawdzamy połączenia śrubowe. Muszą być dobrze dokręcone, jednak z nie za dużą siłą.
Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu hamulcowego
REKLAMA
Kolejny krok to sprawdzenie szczelności układu w Oplu Astrze F. Jeżeli słychać syczenie, a silnik pracuje bez zmian, oznacza to nieszczelność układu. Wówczas należy sprawdzić wszystkie połączenia. Podobny, lecz bardziej głuchy dźwięk może świadczyć o przerdzewiałym układzie wydechowym. Na korozję najbardziej narażone są miejsca spawów. Najlepiej opukać je młotkiem. Jeśli wytrzymają taką próbę, to nie wymagają wymiany.
Przechodzimy do sprawdzenia obwodu recyrkulacji spalin w Oplu Astrze F. W silnikach 1.6 i 1.8 znajduje się zawór EGR, który można sprawdzić we własnym zakresie. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy pracujący na biegu jałowym. Wsuwamy od dołu dwa palce w otwór w obudowie i opieramy je na płytce mocującej przeponę. Pociągamy za cięgło linki gazu i zwiększamy obroty. Jednocześnie powinien być ruch do góry płytki mocującej przeponę w zaworze.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego
Teraz na biegu jałowym dociskamy palcami płytkę mocującą przeponę do góry. W tym momencie musi być odczuwalny spadek prędkości obrotowej silnika. Jeśli w obydwu przypadkach nie ma pożądanego efektu to należy wyczyścić lub wymienić zawór.
REKLAMA
REKLAMA