Mercedes A klasa W168: wymiana filtra paliwa i powietrza
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę filtru paliwa i powietrza zalecamy wymieniać co roku. Producent zaleca wymianę po dłuższym okresie – 4 lata lub 80 0000. Ceny filtrów nie są wygórowane, dlatego zdecydowanie polecamy wykonywać tę czynność serwisową znacznie częściej. Uwaga ta tyczy się głównie posiadaczy modeli z silnikiem wysokoprężnym. Wymiana wtryskiwaczy jest znacznie droższa niż regularna wymiana filtrów.
REKLAMA
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana świec zapłonowych
Silniki benzynowe
REKLAMA
Zaczynamy od silników benzynowych. Przed rozpoczęciem wymiany należy zakupić odpowiedni filtr. Ceny zaczynają się od około 40 złotych. Zdecydowanie zalecamy zakup markowego filtra. Na takich częściach nie należy oszczędzać. Filtr paliwa znajduje się pod podłogą samochodu, dokładnie pod siedzeniem pasażera. Cała operację przeprowadzamy w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, z dala od źródła ognia.
Odłączamy ujemną klemę akumulatora i zmniejszamy ciśnienie w obwodzie doprowadzenia paliwa. W tym celu należy odkręcić na chwilę pokrywę wlewu paliwa. Teraz unosimy samochód. Do wykonania tej operacji wystarczy nam tradycyjny lewarek z podstawkami. Jeżeli mamy taką możliwość, to warto skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
Demontujemy środkową osłonę nadwozia i odblokowujemy zaciski przewodów paliwowych. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. W celu uniknięcia pomyłki podczas montażu zalecamy oznaczyć przewody, wystarczy do tego kawałek taśmy. Podstawiamy puste naczynie pod filtr i ściągamy przewody. Wypływające paliwo zbieramy za pomocą grubej szmatki. Po odłączeniu wszystkich przewodów od filtra paliwa, odkręcamy śrubę mocującą pojemnik z węglem aktywnym do prowadnic i wyjmujemy go razem z filtrem paliwa. Pozostaje nam odłączyć filtr paliwa od pojemnika.
Przechodzimy do montażu. Osadzamy nowy filtr paliwa na pojemniku z węglem aktywnym i wsuwamy go w obydwie prowadnice. Dokręcamy śrubę mocującą i zaczynamy osadzać na filtrze przewody paliwowe oraz przewód odpowietrzający. Pamiętajmy, żeby nie pomylić kolejności montażu. Przewody zabezpieczamy za pomocą opaski zaciskowej. Montujemy dolną osłonę i opuszczamy samochód na koła. Podłączamy akumulator i uruchamiamy silnik, pozostawiamy go pracującego przez około pół minuty.
Silniki wysokoprężne
Ostatnia grupa to silniki Diesla. Tutaj jakość filtra ma bardzo duże znaczenie. Jednostki wysokoprężne są bardzo wyczulone na jakość paliwa. Nawet najmniejsze zaniedbania mogą być powodem dużej usterki. Pierwszy krok to zlokalizowanie filtra paliwa. Znajduje się on pod silnikiem. Wyjmujemy kluczyk ze stacyjki i odłączamy ujemną klemę od akumulatora. Podstawiamy puste naczynie pod filtr i odłączamy od niego przewód (poprzez wciśnięcie klamry zabezpieczającej) prowadzący do pompy wysokiego ciśnienia.
Zobacz też: Czy warto kupić używaną chłodnicę?
Klamrę zabezpieczającą należy od razu przesunąć w pozycję blokady, nie może pozostać otwarta. Za pomocą taśmy oznaczamy przewody paliwowe. Wszystko po to, żeby nie pomylić kolejności podczas montażu. Otwieramy opaski mocujące i ściągamy przewody. Pozostaje nam wykręcić trzy śruby mocujące filtr paliwa do rury dolotu. W tym momencie możemy wyjąć filtr.
Przystępujemy do montażu. Mocujemy nowy filtr do rury dolotowej i dokręcamy śruby mocujące. Osadzamy na filtrze przewody paliwowe zgodnie z oznaczeniami. Nie dopuszczalne jest pomylenie kolejności montażu. Przewody zabezpieczamy za pomocą opasek zaciskowych. Kontrolujemy czy uszczelka na złączu przezroczystego przewodu paliwa nie jest uszkodzona. W razie potrzeby wymieniamy.
Zakładamy przewód paliwa na filtr i sprawdzamy czy jest dobrze osadzony. Podłączamy ujemną klemę akumulatora i uruchamiamy silnik. Nie powinno być problemów z rozruchem.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego
Na końcu zaprezentujemy wymianę filtra powietrza. Zaczynamy od silnika benzynowego. Nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi. Za pomocą śrubokręta T25 odkręcamy pięć śrub mocujących pokrywę. Unosimy ją i przesuwanych uchwyt w lewo w celu wyjęcia wkładu filtra. Czyścimy dokładnie wnętrze obudowy za pomocą mokrej szmatki. Nowy wkład wsuwamy w prowadnice w obudowie filtra i przesuwamy uchwyt blokujący w prawo. Pozostaje nam założyć i przykręcić obudowę filtra.
W silnikach wysokoprężnych wymiana jest znacznie szybsza. Obracamy pokrywę filtru przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Zdejmujemy pokrywę filtru i wyjmujemy zużyty wkład. W jego miejsce wkładamy nowy i zakręcamy obudowę zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
REKLAMA
REKLAMA