REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana filtra paliwa i powietrza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana filtru paliwa i powietrza.
Mercedes A klasa W168 wymiana filtru paliwa i powietrza.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtrów to podstawa eksploatacji auta. W poradniku tym pokażemy jak wymienić filtr paliwa i filtr powietrza w Mercedesie klasy A W168.

Wymianę filtru paliwa i powietrza zalecamy wymieniać co roku. Producent zaleca wymianę po dłuższym okresie – 4 lata lub 80 0000. Ceny filtrów nie są wygórowane, dlatego zdecydowanie polecamy wykonywać tę czynność serwisową znacznie częściej. Uwaga ta tyczy się głównie posiadaczy modeli z silnikiem wysokoprężnym. Wymiana wtryskiwaczy jest znacznie droższa niż regularna wymiana filtrów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana świec zapłonowych

Silniki benzynowe

Zaczynamy od silników benzynowych. Przed rozpoczęciem wymiany należy zakupić odpowiedni filtr. Ceny zaczynają się od około 40 złotych. Zdecydowanie zalecamy zakup markowego filtra. Na takich częściach nie należy oszczędzać. Filtr paliwa znajduje się pod podłogą samochodu, dokładnie pod siedzeniem pasażera. Cała operację przeprowadzamy w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, z dala od źródła ognia.

Odłączamy ujemną klemę akumulatora i zmniejszamy ciśnienie w obwodzie doprowadzenia paliwa. W tym celu należy odkręcić na chwilę pokrywę wlewu paliwa. Teraz unosimy samochód. Do wykonania tej operacji wystarczy nam tradycyjny lewarek z podstawkami. Jeżeli mamy taką możliwość, to warto skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Demontujemy środkową osłonę nadwozia i odblokowujemy zaciski przewodów paliwowych. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. W celu uniknięcia pomyłki podczas montażu zalecamy oznaczyć przewody, wystarczy do tego kawałek taśmy. Podstawiamy puste naczynie pod filtr i ściągamy przewody. Wypływające paliwo zbieramy za pomocą grubej szmatki. Po odłączeniu wszystkich przewodów od filtra paliwa, odkręcamy śrubę mocującą pojemnik z węglem aktywnym do prowadnic i wyjmujemy go razem z filtrem paliwa. Pozostaje nam odłączyć filtr paliwa od pojemnika.

Przechodzimy do montażu. Osadzamy nowy filtr paliwa na pojemniku z węglem aktywnym i wsuwamy go w obydwie prowadnice. Dokręcamy śrubę mocującą i zaczynamy osadzać na filtrze przewody paliwowe oraz przewód odpowietrzający. Pamiętajmy, żeby nie pomylić kolejności montażu. Przewody zabezpieczamy za pomocą opaski zaciskowej. Montujemy dolną osłonę i opuszczamy samochód na koła. Podłączamy akumulator i uruchamiamy silnik, pozostawiamy go pracującego przez około pół minuty.

Silniki wysokoprężne

Ostatnia grupa to silniki Diesla. Tutaj jakość filtra ma bardzo duże znaczenie. Jednostki wysokoprężne są bardzo wyczulone na jakość paliwa. Nawet najmniejsze zaniedbania mogą być powodem dużej usterki. Pierwszy krok to zlokalizowanie filtra paliwa. Znajduje się on pod silnikiem. Wyjmujemy kluczyk ze stacyjki i odłączamy ujemną klemę od akumulatora. Podstawiamy puste naczynie pod filtr i odłączamy od niego przewód (poprzez wciśnięcie klamry zabezpieczającej) prowadzący do pompy wysokiego ciśnienia.

Zobacz też: Czy warto kupić używaną chłodnicę?

Klamrę zabezpieczającą należy od razu przesunąć w pozycję blokady, nie może pozostać otwarta. Za pomocą taśmy oznaczamy przewody paliwowe. Wszystko po to, żeby nie pomylić kolejności podczas montażu. Otwieramy opaski mocujące i ściągamy przewody. Pozostaje nam wykręcić trzy śruby mocujące filtr paliwa do rury dolotu. W tym momencie możemy wyjąć filtr.

Przystępujemy do montażu. Mocujemy nowy filtr do rury dolotowej i dokręcamy śruby mocujące. Osadzamy na filtrze przewody paliwowe zgodnie z oznaczeniami. Nie dopuszczalne jest pomylenie kolejności montażu. Przewody zabezpieczamy za pomocą opasek zaciskowych. Kontrolujemy czy uszczelka na złączu przezroczystego przewodu paliwa nie jest uszkodzona. W razie potrzeby wymieniamy.

Zakładamy przewód paliwa na filtr i sprawdzamy czy jest dobrze osadzony. Podłączamy ujemną klemę akumulatora i uruchamiamy silnik. Nie powinno być problemów z rozruchem.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Na końcu zaprezentujemy wymianę filtra powietrza. Zaczynamy od silnika benzynowego. Nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi. Za pomocą śrubokręta T25 odkręcamy pięć śrub mocujących pokrywę. Unosimy ją i przesuwanych uchwyt w lewo w celu wyjęcia wkładu filtra. Czyścimy dokładnie wnętrze obudowy za pomocą mokrej szmatki. Nowy wkład wsuwamy w prowadnice w obudowie filtra i przesuwamy uchwyt blokujący w prawo. Pozostaje nam założyć i przykręcić obudowę filtra.

W silnikach wysokoprężnych wymiana jest znacznie szybsza. Obracamy pokrywę filtru przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Zdejmujemy pokrywę filtru i wyjmujemy zużyty wkład. W jego miejsce wkładamy nowy i zakręcamy obudowę zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA