REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana świec zapłonowych
Opel Vectra A wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele aut z silnikiem benzynowym regularnie zapominają o wymianie świec zapłonowych. Oto opis krok po kroku jak wymienić świece zapłonowe w samochodzie Opel Vectra A.

W poradniku tym przedstawimy wymianę w dwóch rodzajach silników OHC i DOHC. Zaczynamy od pierwszej grupy. Tutaj producent przewiduje wymianę co 2 lata lub co 30 000 kilometrów. Nie ma konieczności wykonywania żadnych kontroli pomiędzy tymi okresami. Jeśli wystąpią jakiekolwiek zakłócenia w pacy układu zapłonowego to poszukiwania problemu zaczynamy najczęściej od świec.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa

Pamiętajmy, że wymiany świec nie prowadzimy na rozgrzanym silniku. Istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia gwintu w gnieździe świecy. Taka usterka będzie wiązać się z wizytą w specjalistycznym warsztacie.

Kolejność przewodów zapłonowych nie pozostaje bez znaczenia dlatego zalecamy oznaczenie ich za pomocą taśmy klejącej. Nieodpowiedni montaż spowoduje nieprawidłowości w pracy. Zaczynamy właśnie od zdjęcia tych przewodów. Nie ciągniemy za przewód lecz tylko i wyłącznie za nasadkę. W warsztatach stosowane są do tego specjalne szczypce.

REKLAMA

Teraz należy dokładnie oczyścić całą okolicę świec. Najlepiej robić to za pomocą sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Operacja ta jest bardzo ważna i musimy ją dokładnie wykonać. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do cylindrów poprzez otwory po wykręconych świecach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wykręcania świec. W zależności od rocznika potrzebne są nam dwa różne klucze. Do aut wyprodukowanych do sierpnia 1994 jest potrzebny klucz 21. W nowszych modelach, czyli po wrześniu 1994 jest to klucz 16.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana pompy paliwa

Zakładamy odpowiedni klucz na świece i zaczynamy powoli odkręcać. Po wykręceniu całego kompletu przechodzimy do oględzin.

Punkt ten dotyczy również silnika DOHC. Po wyglądzie można ocenić stan techniczny naszego silnika, co więcej czy jego praca jest prawidłowa.

  • Elektrody i stożek izolatora koloru szarego – prawidłowy stan świecy, brak nieprawidłowości w pracy silnika.
  • Elektrody i stożek izolatora koloru czarnego – mieszanka za bogata.
  • Elektrody i stożek izolatora koloru jasnoszarego – mieszanka zbyt uboga
  • Elektrody i stożek izolatora w oleju – zużycie pierścieni tłokowych lub wypadanie zapłonu danej świecy.

Przechodzimy do montażu nowych świec. Pierwszy krok to ręczne wkręcenia. Robimy to do momentu aż oprą się o głowicę. Dosyć częstym błędem jest wkręcanie świec pod kątem. Należy zwrócić na to szczególną uwagę. Świece dokręcamy kluczem dynamometrycznym ustawiając moment 25Nm. Klucz należy prowadzić prosto i pewnie. Bardzo łatwo uszkodzić ceramiczny izolator.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana rozrusznika

Na końcu podłączamy wszystkie nasadki razem z przewodami. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej kolejności. Pozostaje nam uruchomić silnik i sprawdzić czy jego praca jest prawidłowa.

Przechodzimy do silników DOHC. Tutaj producent przewidział wymianę co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wyjątek stanowi silnik 2.0 turbo produkowany do czerwca 1992 roku. W tej jednostce wymiana przewidziana jest co 2 lata lub po przejechaniu 30 000 kilometrów. Teraz odkręcamy pokrywę znajdującą się nad świecami zapłonowymi i ściągamy nasadki ze świec zapłonowych.

Służy do tego specjalny uchwyt, który powinien znajdować się przy jednej z nasadek. W przypadku braku nie należy ciągnąć za przewody (chwytamy tylko i wyłącznie za nasadki).

Kolejny krok to dokładne wyczyszczenie okolicy świec. Najlepiej robić to za pomocą sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Operacja ta jest bardzo ważna i musimy ją dokładnie wykonać. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do cylindrów poprzez otwory po wykręconych świecach.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Teraz możemy wykręcić świece zapłonowe. Będzie nam do tego potrzebny klucz do świec 16. Zakładamy go dokładnie na świece i powoli odkręcamy. W przypadku problemów z wykręceniem nie należy podejmować kolejnych prób na siłę. W przypadku silników benzynowych nie jest to częsta przypadłość, jednak zdarza się, że świeca się zapiecze.

W takim przypadku można spróbować polać świecę odrdzewiaczem. Nie jest to metoda gwarantująca odkręcenie takiej świecy jednak znacznie tańsza niż wykręcanie pękniętej lub ułamanej świecy.

Przechodzimy do montażu. Wkręcamy świece ręcznie do momentu aż dotkną głowicy. Zakładamy klucz i dokręcamy momentem 25Nm. Osoby z dużym doświadczeniem mogą robić to na wyczucie. Pamiętajmy, żeby prosto prowadzić klucz. Na koniec zakładamy nasadki z przewodami na świece i przykręcamy pokrywę.

Pozostaje nam uruchomić silnik i sprawdzić czy poprawnie pracuje.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA