REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana świec zapłonowych
Opel Vectra A wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele aut z silnikiem benzynowym regularnie zapominają o wymianie świec zapłonowych. Oto opis krok po kroku jak wymienić świece zapłonowe w samochodzie Opel Vectra A.

W poradniku tym przedstawimy wymianę w dwóch rodzajach silników OHC i DOHC. Zaczynamy od pierwszej grupy. Tutaj producent przewiduje wymianę co 2 lata lub co 30 000 kilometrów. Nie ma konieczności wykonywania żadnych kontroli pomiędzy tymi okresami. Jeśli wystąpią jakiekolwiek zakłócenia w pacy układu zapłonowego to poszukiwania problemu zaczynamy najczęściej od świec.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa

Pamiętajmy, że wymiany świec nie prowadzimy na rozgrzanym silniku. Istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia gwintu w gnieździe świecy. Taka usterka będzie wiązać się z wizytą w specjalistycznym warsztacie.

REKLAMA

Kolejność przewodów zapłonowych nie pozostaje bez znaczenia dlatego zalecamy oznaczenie ich za pomocą taśmy klejącej. Nieodpowiedni montaż spowoduje nieprawidłowości w pracy. Zaczynamy właśnie od zdjęcia tych przewodów. Nie ciągniemy za przewód lecz tylko i wyłącznie za nasadkę. W warsztatach stosowane są do tego specjalne szczypce.

Teraz należy dokładnie oczyścić całą okolicę świec. Najlepiej robić to za pomocą sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Operacja ta jest bardzo ważna i musimy ją dokładnie wykonać. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do cylindrów poprzez otwory po wykręconych świecach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wykręcania świec. W zależności od rocznika potrzebne są nam dwa różne klucze. Do aut wyprodukowanych do sierpnia 1994 jest potrzebny klucz 21. W nowszych modelach, czyli po wrześniu 1994 jest to klucz 16.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana pompy paliwa

Zakładamy odpowiedni klucz na świece i zaczynamy powoli odkręcać. Po wykręceniu całego kompletu przechodzimy do oględzin.

Punkt ten dotyczy również silnika DOHC. Po wyglądzie można ocenić stan techniczny naszego silnika, co więcej czy jego praca jest prawidłowa.

  • Elektrody i stożek izolatora koloru szarego – prawidłowy stan świecy, brak nieprawidłowości w pracy silnika.
  • Elektrody i stożek izolatora koloru czarnego – mieszanka za bogata.
  • Elektrody i stożek izolatora koloru jasnoszarego – mieszanka zbyt uboga
  • Elektrody i stożek izolatora w oleju – zużycie pierścieni tłokowych lub wypadanie zapłonu danej świecy.

Przechodzimy do montażu nowych świec. Pierwszy krok to ręczne wkręcenia. Robimy to do momentu aż oprą się o głowicę. Dosyć częstym błędem jest wkręcanie świec pod kątem. Należy zwrócić na to szczególną uwagę. Świece dokręcamy kluczem dynamometrycznym ustawiając moment 25Nm. Klucz należy prowadzić prosto i pewnie. Bardzo łatwo uszkodzić ceramiczny izolator.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana rozrusznika

Na końcu podłączamy wszystkie nasadki razem z przewodami. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej kolejności. Pozostaje nam uruchomić silnik i sprawdzić czy jego praca jest prawidłowa.

Przechodzimy do silników DOHC. Tutaj producent przewidział wymianę co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wyjątek stanowi silnik 2.0 turbo produkowany do czerwca 1992 roku. W tej jednostce wymiana przewidziana jest co 2 lata lub po przejechaniu 30 000 kilometrów. Teraz odkręcamy pokrywę znajdującą się nad świecami zapłonowymi i ściągamy nasadki ze świec zapłonowych.

Służy do tego specjalny uchwyt, który powinien znajdować się przy jednej z nasadek. W przypadku braku nie należy ciągnąć za przewody (chwytamy tylko i wyłącznie za nasadki).

Kolejny krok to dokładne wyczyszczenie okolicy świec. Najlepiej robić to za pomocą sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Operacja ta jest bardzo ważna i musimy ją dokładnie wykonać. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do cylindrów poprzez otwory po wykręconych świecach.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

REKLAMA

Teraz możemy wykręcić świece zapłonowe. Będzie nam do tego potrzebny klucz do świec 16. Zakładamy go dokładnie na świece i powoli odkręcamy. W przypadku problemów z wykręceniem nie należy podejmować kolejnych prób na siłę. W przypadku silników benzynowych nie jest to częsta przypadłość, jednak zdarza się, że świeca się zapiecze.

W takim przypadku można spróbować polać świecę odrdzewiaczem. Nie jest to metoda gwarantująca odkręcenie takiej świecy jednak znacznie tańsza niż wykręcanie pękniętej lub ułamanej świecy.

Przechodzimy do montażu. Wkręcamy świece ręcznie do momentu aż dotkną głowicy. Zakładamy klucz i dokręcamy momentem 25Nm. Osoby z dużym doświadczeniem mogą robić to na wyczucie. Pamiętajmy, żeby prosto prowadzić klucz. Na koniec zakładamy nasadki z przewodami na świece i przykręcamy pokrywę.

Pozostaje nam uruchomić silnik i sprawdzić czy poprawnie pracuje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA