Opel Vectra A: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym przedstawimy wymianę w dwóch rodzajach silników OHC i DOHC. Zaczynamy od pierwszej grupy. Tutaj producent przewiduje wymianę co 2 lata lub co 30 000 kilometrów. Nie ma konieczności wykonywania żadnych kontroli pomiędzy tymi okresami. Jeśli wystąpią jakiekolwiek zakłócenia w pacy układu zapłonowego to poszukiwania problemu zaczynamy najczęściej od świec.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa
Pamiętajmy, że wymiany świec nie prowadzimy na rozgrzanym silniku. Istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia gwintu w gnieździe świecy. Taka usterka będzie wiązać się z wizytą w specjalistycznym warsztacie.
REKLAMA
Kolejność przewodów zapłonowych nie pozostaje bez znaczenia dlatego zalecamy oznaczenie ich za pomocą taśmy klejącej. Nieodpowiedni montaż spowoduje nieprawidłowości w pracy. Zaczynamy właśnie od zdjęcia tych przewodów. Nie ciągniemy za przewód lecz tylko i wyłącznie za nasadkę. W warsztatach stosowane są do tego specjalne szczypce.
Teraz należy dokładnie oczyścić całą okolicę świec. Najlepiej robić to za pomocą sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Operacja ta jest bardzo ważna i musimy ją dokładnie wykonać. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do cylindrów poprzez otwory po wykręconych świecach.
Przechodzimy do wykręcania świec. W zależności od rocznika potrzebne są nam dwa różne klucze. Do aut wyprodukowanych do sierpnia 1994 jest potrzebny klucz 21. W nowszych modelach, czyli po wrześniu 1994 jest to klucz 16.
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana pompy paliwa
Zakładamy odpowiedni klucz na świece i zaczynamy powoli odkręcać. Po wykręceniu całego kompletu przechodzimy do oględzin.
Punkt ten dotyczy również silnika DOHC. Po wyglądzie można ocenić stan techniczny naszego silnika, co więcej czy jego praca jest prawidłowa.
- Elektrody i stożek izolatora koloru szarego – prawidłowy stan świecy, brak nieprawidłowości w pracy silnika.
- Elektrody i stożek izolatora koloru czarnego – mieszanka za bogata.
- Elektrody i stożek izolatora koloru jasnoszarego – mieszanka zbyt uboga
- Elektrody i stożek izolatora w oleju – zużycie pierścieni tłokowych lub wypadanie zapłonu danej świecy.
Przechodzimy do montażu nowych świec. Pierwszy krok to ręczne wkręcenia. Robimy to do momentu aż oprą się o głowicę. Dosyć częstym błędem jest wkręcanie świec pod kątem. Należy zwrócić na to szczególną uwagę. Świece dokręcamy kluczem dynamometrycznym ustawiając moment 25Nm. Klucz należy prowadzić prosto i pewnie. Bardzo łatwo uszkodzić ceramiczny izolator.
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana rozrusznika
Na końcu podłączamy wszystkie nasadki razem z przewodami. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej kolejności. Pozostaje nam uruchomić silnik i sprawdzić czy jego praca jest prawidłowa.
Przechodzimy do silników DOHC. Tutaj producent przewidział wymianę co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wyjątek stanowi silnik 2.0 turbo produkowany do czerwca 1992 roku. W tej jednostce wymiana przewidziana jest co 2 lata lub po przejechaniu 30 000 kilometrów. Teraz odkręcamy pokrywę znajdującą się nad świecami zapłonowymi i ściągamy nasadki ze świec zapłonowych.
Służy do tego specjalny uchwyt, który powinien znajdować się przy jednej z nasadek. W przypadku braku nie należy ciągnąć za przewody (chwytamy tylko i wyłącznie za nasadki).
Kolejny krok to dokładne wyczyszczenie okolicy świec. Najlepiej robić to za pomocą sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Operacja ta jest bardzo ważna i musimy ją dokładnie wykonać. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do cylindrów poprzez otwory po wykręconych świecach.
Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej
REKLAMA
Teraz możemy wykręcić świece zapłonowe. Będzie nam do tego potrzebny klucz do świec 16. Zakładamy go dokładnie na świece i powoli odkręcamy. W przypadku problemów z wykręceniem nie należy podejmować kolejnych prób na siłę. W przypadku silników benzynowych nie jest to częsta przypadłość, jednak zdarza się, że świeca się zapiecze.
W takim przypadku można spróbować polać świecę odrdzewiaczem. Nie jest to metoda gwarantująca odkręcenie takiej świecy jednak znacznie tańsza niż wykręcanie pękniętej lub ułamanej świecy.
Przechodzimy do montażu. Wkręcamy świece ręcznie do momentu aż dotkną głowicy. Zakładamy klucz i dokręcamy momentem 25Nm. Osoby z dużym doświadczeniem mogą robić to na wyczucie. Pamiętajmy, żeby prosto prowadzić klucz. Na koniec zakładamy nasadki z przewodami na świece i przykręcamy pokrywę.
Pozostaje nam uruchomić silnik i sprawdzić czy poprawnie pracuje.
REKLAMA
REKLAMA