REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: obsługa układu zapłonowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A obsługa układu zapłonowego
Opel Vectra A obsługa układu zapłonowego

REKLAMA

REKLAMA

Na obsługę układu zapłonowego składa się szereg czynności. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu zapłonowego w Oplu Vectra A.

W poradniku tym wykonamy szereg czynności, które pozwolą nam sprawdzić i ustawić układ zapłonowy w naszym aucie. Zaczniemy od sprawdzenia cewki zapłonowej, następnie pokażemy jak wymontować rozdzielacz zapłonu. Na końcu sprawdzimy wyprzedzenie zapłonu i dokonamy ewentualnego ustawienia oraz skontrolujemy przewody zapłonowe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów?

REKLAMA

Zgodnie z założeniami zaczynamy od sprawdzenia cewki zapłonowej. Nie potrzeba do tego specjalnych narzędzi serwisowych. Wystarczy miernik uniwersalny lub omomierz. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Jako pierwsze przedstawimy silniki 1.4 i 1.6. Teraz odłączamy od zacisku 4 cewki zapłonowej przewód oraz znajdujący się bezpośrednio pod nim wtyk.

Jeżeli nasze auto jest wyposażone w układ wspomagania to należy zdemontować zbiorniczek wyrównawczy i odciągnąć go na bok. Nie należy odłączać przewodów. Na początku kontrolujemy czy cewka zapłonowa nie ma zwarcia z masą. Będzie nam do tego potrzebny wspomniany omomierz. Ustawiamy go na wysoki zakres i podłączamy pomiędzy masę a zacisk 15. Na wyświetlaczu miernika powinien pokazać się znak nieskończoności.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie sprawdzamy obwód pierwotny cewki. W tym celu należy podłączyć omomierz pomiędzy zaciski 1 i 15. Na mierniku powinna być wartość około 0.4Ω w przypadku silnika X16SZ, wartość ta jest około 0.15Ω większa. Przechodzimy do sprawdzenia obwodu wtórnego cewki. Tutaj należy podłączyć omomierz pomiędzy zaciski 1 i 4. Na mierniku powinna się pojawić wartość z zakresu 4 – 7kΩ. W przypadku silnika X16SZ jest to około 6Ω.

REKLAMA

Kolejna grupa silników to 1.8 i 2.0. Na początku należy odpiąć wszystkie przewody od cewki zapłonowej. Następnie sprawdzamy czy głowica cewki zapłonowej nie posiada na swojej powierzchni pęknięć. Jeżeli zobaczymy nawet najmniejsze mikropęknięcia to należy wymienić cewkę. Przechodzimy do sprawdzenia obwodu pierwotnego cewki. Podłączamy omomierz pomiędzy zacisk 1 i 15. Miernik powinien wskazać wartość z zakresu 0.3 – 0.8Ω.

Teraz kontrolujemy obwód wtórny cewki. Podobnie jak w poprzednich silnikach podłączamy omomierz pomiędzy zaciski 1 i 4. Powinien on wskazywać wartość z zakresu 7 – 8.5kΩ. Montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności. Podłączamy przewody elektryczne do cewki zapłonowej i naciągamy na nią osłonę. Na końcu pozostaje nam podłączyć przewód masowy do akumulatora.

Kolejnym krokiem będzie wymontowanie rozdzielacza zapłonu. Znajomość ta może się okazać w przypadku konieczności wymiany rozdzielacza. W silniki 1.8 i 2.0 nie ma większych problemów z demontażem.

Zobacz też: Jak działa wtryskowe zasilanie silników o zapłonie iskrowym?

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie odkręcamy trzy śruby mocujące i zdejmujemy kopułkę z rozdzielacza zapłonu. Wyjmujemy przewody zapłonowe i usuwamy osłonę przeciwpyłową. Pozostaje nam odkręcić dwa wkręty mocujące palec rozdzielacza zapłonu.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Najpierw przykręcamy palec rozdzielacza. Następnie montujemy osłonę przeciwpyłową i podłączamy przewody zapłonowe. Dokręcamy kopułkę do rozdzielacza i podłączamy przewód masowy do akumulatora.

W silniku 1.4 i 1.6 operacja ta przebiega podobnie, jednak należy wykonać dodatkowe czynności.

Na początku należy ustawić tłok pierwszego cylindra w górnym położeniu zwrotnym. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Zaczynamy obracać wałem korbowym. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nasadowy, który założymy na środkową śrubę koła pasowego. Obracamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż nacięcie na kole pasowym wału będzie na wysokości ostrza zamocowanego na pokrywie przedniej.

Dodatkowo znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokryć się ze znakiem znajdującym się na osłonie. Jeżeli będzie potrzebna delikatna korekta to należy wykonać jeden obrót wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nie należy obracać wałka rozrządu za śrubę mocującą, możemy doprowadzić do zbyt dużego przeciążenia paska zębatego.

Zobacz też: Układ zapłonowy

Teraz odkręcamy uchwyt rozdzielacza zapłonu i wyjmujemy go z obudowy wałka rozrządu razem z uchwytem. Po wyjęciu rozdzielacza zapłonu nie należy obracać wału korbowego.

Przechodzimy do montażu. Pierwszy krok nie pozostaje bez znaczenia. Najpierw ustawiamy tłok pierwszego cylindra w górnym położeniu zwrotnym. Obracamy rozdzielacz zapłonu w ten sposób, żeby styk na palcu pokrył się ze znakiem na obudowie. Wsuwamy rozdzielacz zapłonu w otwór obudowy wałka rozrządu tak, żeby czop na wałku rozdzielacza wszedł w rowek wałka rozrządu.

Warto wiedzieć, że rowek i czop są umieszczone niesymetrycznie i nie ma ryzyka nieprawidłowego połączenia. Teraz wkładamy uchwyt rozdzielacza zapłonu i dokręcamy ręcznie. Czyścimy dokładnie wnętrze kopułki i zakładamy ją na rozdzielacz po czym dokładnie przykręcamy. W silniku 1.4 należy sprawdzić i ewentualnie wyregulować wyprzedzenie zapłonu. Na samym końcu dokręcamy nakrętkę uchwytu rozdzielacza.

Kolejnym punktem jest sprawdzenie przewodów zapłonowych. Na początku należy wyłączyć zapłon. Wyjmujemy wszystkie nasadki ze świec zapłonowych. Chwytamy tylko i wyłącznie za nasadki. Nie można ciągnąć za przewody. Następnie wyjmujemy przewód wysokiego napięcia z cewki i rozdzielacza zapłonu. W tym momencie możemy przeprowadzić pomiar rezystancji przewodów za pomocą omomierza.

Rezystancja zależy od długości przewodu. Wartość na mierniku powinna być z zakresu około 3 – 20kΩ. Jeżeli wartość będzie zbyt duża należy zacząć od dokładnego oczyszczenia końcówki przewodu. Po wykonaniu tej czynności ponownie dokonujemy pomiaru. Jeśli nie będzie żadnej różnicy to pozostaje nam tylko i wyłącznie wymiana przewodu zapłonowego. Na końcu sprawdzamy izolację na wszystkich przewodach.

Wystarczy poprzeginać przewód w pobliżu nasadki i sprawdzić czy nie ma widocznych pęknięć. Jeśli występują takie uszkodzenia to zalecamy wymienić wszystkie przewody. Na końcu podłączamy przewód masowy do akumulatora.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa

Ostatnim zadaniem będzie sprawdzenie i regulacja wyprzedzenia zapłonu. Na początku kilka informacji odnośnie regulacji zapłonu. Czynności tej nie da się wykonać w samochodach z układem Motronic, Simtec i Ecotronic. Do tej grupy dołączają auta silnikami X16Z i C18NZ. W tym przypadku, jeśli wystąpi usterka to należy zlokalizować niesprawny podzespół i dokonać jego wymiany.

W przypadku układów zapłonowych EZF-i (pomijając silnik C18NZ) i EZF-h wymagana jest regulacja tylko po demontażu rozdzielacza zapłonu lub wymianie paska rozrządu.

W celu wykonania sprawdzenia będzie nam potrzebny obrotomierz i lampa stroboskopowa. Te dwa narzędzia można kupić w serwisach aukcyjnych.

Na początku dokonamy sprawdzenia wyprzedzenia zapłonu. Pierwszy krok to rozgrzanie silnika do roboczej temperatury pracy. W tym celu zalecamy wykonać jazdę próbna. Jeśli w naszym samochodzie jest klimatyzacja to należy ją wyłączyć. Podłączamy obrotomierz zgodnie z instrukcją (zazwyczaj do zacisku 1 i 15 cewki zapłonowej). Lampę również podłączamy zgodnie z załączoną do niej instrukcją.

Teraz uruchamiamy silnik i pozostawiamy go pracującego na luzie. Ustawiamy światło lampy stroboskopowej na koło pasowe wału korbowego. Każdą czynność wykonujemy bardzo ostrożnie z uwagi na obracający się pasek klinowy. Wyprzedzenie zapłonu jest za prawidłowe jeśli nacięcie na kole pasowym jest w świetle lampy zatrzymane na wprost wskaźnika znajdującego się przy kadłubie.

W przypadku braku pokrycia należy skontrolować każdy element układu zapłonowego i dokonać ewentualnej wymiany.

Proces regulacji wyprzedzenia zapłonu przeprowadzimy na silniku 1.4 i 1.6 bez modelu X16SZ. W układzie zapłonowym EZF-h należy wyjąć wtyk złącza regulatora oktanowego. Znajduje się on przy urządzeniu sterującym. Całą operację wykonujemy bezpośrednio po wyłączeniu zapłonu. W układzie Multec/EZF-i należy zewrzeć styki w gnieździe diagnostycznym.

Znajduje się ono pod maską za lewym mocowaniem kolumny zawieszenia, obok regulatora oktanowego. Teraz należy zewrzeć styki A i B za pomocą drutu. Na obudowie znajduje się opis styków. Luzujemy uchwyt i zaczynamy obracać rozdzielaczem zapłonu przy pracującym silniku. Ruch w prawo powoduje przyspieszenie zapłonu, natomiast ruch w lewo opóźnia zapłon.

Teraz wyłączamy silnik. W układzie Multec/EZF-i wyjmujemy drut z gniazda diagnostycznego za pomocą, którego zwieraliśmy dwa styki. Dodatkowo w EZF-i podłączamy kolektor oktanowy.

Zobacz też: Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Poniżej znajduje się zestawienie odpowiednich kątów wyprzedzenia zapłonu

14NV - 5˚ przed GPZ

E16NZ, C16NZ, 16SV, C18NZ - 10˚ przed GPZ

E18NVR, C20NE –od 8 do 12˚ przed GPZ

C20XE, C20LET – od 14 do 18˚ przed GPZ

Przeprowadzenie takiego przeglądu pozwala na dokładne poznanie stanu naszego układu zapłonowego. Jeżeli znajdziemy każdą usterkę i ją wyeliminujemy to możemy być pewni, że układ zapłonowy na pewno nas nie zawiedzie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA