REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: obsługa układu zapłonowego

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A obsługa układu zapłonowego
Opel Vectra A obsługa układu zapłonowego

REKLAMA

REKLAMA

Na obsługę układu zapłonowego składa się szereg czynności. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu zapłonowego w Oplu Vectra A.

W poradniku tym wykonamy szereg czynności, które pozwolą nam sprawdzić i ustawić układ zapłonowy w naszym aucie. Zaczniemy od sprawdzenia cewki zapłonowej, następnie pokażemy jak wymontować rozdzielacz zapłonu. Na końcu sprawdzimy wyprzedzenie zapłonu i dokonamy ewentualnego ustawienia oraz skontrolujemy przewody zapłonowe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić układ zapłonowy w starszych typach samochodów?

REKLAMA

Zgodnie z założeniami zaczynamy od sprawdzenia cewki zapłonowej. Nie potrzeba do tego specjalnych narzędzi serwisowych. Wystarczy miernik uniwersalny lub omomierz. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Jako pierwsze przedstawimy silniki 1.4 i 1.6. Teraz odłączamy od zacisku 4 cewki zapłonowej przewód oraz znajdujący się bezpośrednio pod nim wtyk.

Jeżeli nasze auto jest wyposażone w układ wspomagania to należy zdemontować zbiorniczek wyrównawczy i odciągnąć go na bok. Nie należy odłączać przewodów. Na początku kontrolujemy czy cewka zapłonowa nie ma zwarcia z masą. Będzie nam do tego potrzebny wspomniany omomierz. Ustawiamy go na wysoki zakres i podłączamy pomiędzy masę a zacisk 15. Na wyświetlaczu miernika powinien pokazać się znak nieskończoności.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie sprawdzamy obwód pierwotny cewki. W tym celu należy podłączyć omomierz pomiędzy zaciski 1 i 15. Na mierniku powinna być wartość około 0.4Ω w przypadku silnika X16SZ, wartość ta jest około 0.15Ω większa. Przechodzimy do sprawdzenia obwodu wtórnego cewki. Tutaj należy podłączyć omomierz pomiędzy zaciski 1 i 4. Na mierniku powinna się pojawić wartość z zakresu 4 – 7kΩ. W przypadku silnika X16SZ jest to około 6Ω.

REKLAMA

Kolejna grupa silników to 1.8 i 2.0. Na początku należy odpiąć wszystkie przewody od cewki zapłonowej. Następnie sprawdzamy czy głowica cewki zapłonowej nie posiada na swojej powierzchni pęknięć. Jeżeli zobaczymy nawet najmniejsze mikropęknięcia to należy wymienić cewkę. Przechodzimy do sprawdzenia obwodu pierwotnego cewki. Podłączamy omomierz pomiędzy zacisk 1 i 15. Miernik powinien wskazać wartość z zakresu 0.3 – 0.8Ω.

Teraz kontrolujemy obwód wtórny cewki. Podobnie jak w poprzednich silnikach podłączamy omomierz pomiędzy zaciski 1 i 4. Powinien on wskazywać wartość z zakresu 7 – 8.5kΩ. Montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności. Podłączamy przewody elektryczne do cewki zapłonowej i naciągamy na nią osłonę. Na końcu pozostaje nam podłączyć przewód masowy do akumulatora.

Kolejnym krokiem będzie wymontowanie rozdzielacza zapłonu. Znajomość ta może się okazać w przypadku konieczności wymiany rozdzielacza. W silniki 1.8 i 2.0 nie ma większych problemów z demontażem.

Zobacz też: Jak działa wtryskowe zasilanie silników o zapłonie iskrowym?

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie odkręcamy trzy śruby mocujące i zdejmujemy kopułkę z rozdzielacza zapłonu. Wyjmujemy przewody zapłonowe i usuwamy osłonę przeciwpyłową. Pozostaje nam odkręcić dwa wkręty mocujące palec rozdzielacza zapłonu.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Najpierw przykręcamy palec rozdzielacza. Następnie montujemy osłonę przeciwpyłową i podłączamy przewody zapłonowe. Dokręcamy kopułkę do rozdzielacza i podłączamy przewód masowy do akumulatora.

W silniku 1.4 i 1.6 operacja ta przebiega podobnie, jednak należy wykonać dodatkowe czynności.

Na początku należy ustawić tłok pierwszego cylindra w górnym położeniu zwrotnym. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Zaczynamy obracać wałem korbowym. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nasadowy, który założymy na środkową śrubę koła pasowego. Obracamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż nacięcie na kole pasowym wału będzie na wysokości ostrza zamocowanego na pokrywie przedniej.

Dodatkowo znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokryć się ze znakiem znajdującym się na osłonie. Jeżeli będzie potrzebna delikatna korekta to należy wykonać jeden obrót wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nie należy obracać wałka rozrządu za śrubę mocującą, możemy doprowadzić do zbyt dużego przeciążenia paska zębatego.

Zobacz też: Układ zapłonowy

Teraz odkręcamy uchwyt rozdzielacza zapłonu i wyjmujemy go z obudowy wałka rozrządu razem z uchwytem. Po wyjęciu rozdzielacza zapłonu nie należy obracać wału korbowego.

Przechodzimy do montażu. Pierwszy krok nie pozostaje bez znaczenia. Najpierw ustawiamy tłok pierwszego cylindra w górnym położeniu zwrotnym. Obracamy rozdzielacz zapłonu w ten sposób, żeby styk na palcu pokrył się ze znakiem na obudowie. Wsuwamy rozdzielacz zapłonu w otwór obudowy wałka rozrządu tak, żeby czop na wałku rozdzielacza wszedł w rowek wałka rozrządu.

Warto wiedzieć, że rowek i czop są umieszczone niesymetrycznie i nie ma ryzyka nieprawidłowego połączenia. Teraz wkładamy uchwyt rozdzielacza zapłonu i dokręcamy ręcznie. Czyścimy dokładnie wnętrze kopułki i zakładamy ją na rozdzielacz po czym dokładnie przykręcamy. W silniku 1.4 należy sprawdzić i ewentualnie wyregulować wyprzedzenie zapłonu. Na samym końcu dokręcamy nakrętkę uchwytu rozdzielacza.

Kolejnym punktem jest sprawdzenie przewodów zapłonowych. Na początku należy wyłączyć zapłon. Wyjmujemy wszystkie nasadki ze świec zapłonowych. Chwytamy tylko i wyłącznie za nasadki. Nie można ciągnąć za przewody. Następnie wyjmujemy przewód wysokiego napięcia z cewki i rozdzielacza zapłonu. W tym momencie możemy przeprowadzić pomiar rezystancji przewodów za pomocą omomierza.

Rezystancja zależy od długości przewodu. Wartość na mierniku powinna być z zakresu około 3 – 20kΩ. Jeżeli wartość będzie zbyt duża należy zacząć od dokładnego oczyszczenia końcówki przewodu. Po wykonaniu tej czynności ponownie dokonujemy pomiaru. Jeśli nie będzie żadnej różnicy to pozostaje nam tylko i wyłącznie wymiana przewodu zapłonowego. Na końcu sprawdzamy izolację na wszystkich przewodach.

Wystarczy poprzeginać przewód w pobliżu nasadki i sprawdzić czy nie ma widocznych pęknięć. Jeśli występują takie uszkodzenia to zalecamy wymienić wszystkie przewody. Na końcu podłączamy przewód masowy do akumulatora.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtru powietrza i paliwa

Ostatnim zadaniem będzie sprawdzenie i regulacja wyprzedzenia zapłonu. Na początku kilka informacji odnośnie regulacji zapłonu. Czynności tej nie da się wykonać w samochodach z układem Motronic, Simtec i Ecotronic. Do tej grupy dołączają auta silnikami X16Z i C18NZ. W tym przypadku, jeśli wystąpi usterka to należy zlokalizować niesprawny podzespół i dokonać jego wymiany.

W przypadku układów zapłonowych EZF-i (pomijając silnik C18NZ) i EZF-h wymagana jest regulacja tylko po demontażu rozdzielacza zapłonu lub wymianie paska rozrządu.

W celu wykonania sprawdzenia będzie nam potrzebny obrotomierz i lampa stroboskopowa. Te dwa narzędzia można kupić w serwisach aukcyjnych.

Na początku dokonamy sprawdzenia wyprzedzenia zapłonu. Pierwszy krok to rozgrzanie silnika do roboczej temperatury pracy. W tym celu zalecamy wykonać jazdę próbna. Jeśli w naszym samochodzie jest klimatyzacja to należy ją wyłączyć. Podłączamy obrotomierz zgodnie z instrukcją (zazwyczaj do zacisku 1 i 15 cewki zapłonowej). Lampę również podłączamy zgodnie z załączoną do niej instrukcją.

Teraz uruchamiamy silnik i pozostawiamy go pracującego na luzie. Ustawiamy światło lampy stroboskopowej na koło pasowe wału korbowego. Każdą czynność wykonujemy bardzo ostrożnie z uwagi na obracający się pasek klinowy. Wyprzedzenie zapłonu jest za prawidłowe jeśli nacięcie na kole pasowym jest w świetle lampy zatrzymane na wprost wskaźnika znajdującego się przy kadłubie.

W przypadku braku pokrycia należy skontrolować każdy element układu zapłonowego i dokonać ewentualnej wymiany.

Proces regulacji wyprzedzenia zapłonu przeprowadzimy na silniku 1.4 i 1.6 bez modelu X16SZ. W układzie zapłonowym EZF-h należy wyjąć wtyk złącza regulatora oktanowego. Znajduje się on przy urządzeniu sterującym. Całą operację wykonujemy bezpośrednio po wyłączeniu zapłonu. W układzie Multec/EZF-i należy zewrzeć styki w gnieździe diagnostycznym.

Znajduje się ono pod maską za lewym mocowaniem kolumny zawieszenia, obok regulatora oktanowego. Teraz należy zewrzeć styki A i B za pomocą drutu. Na obudowie znajduje się opis styków. Luzujemy uchwyt i zaczynamy obracać rozdzielaczem zapłonu przy pracującym silniku. Ruch w prawo powoduje przyspieszenie zapłonu, natomiast ruch w lewo opóźnia zapłon.

Teraz wyłączamy silnik. W układzie Multec/EZF-i wyjmujemy drut z gniazda diagnostycznego za pomocą, którego zwieraliśmy dwa styki. Dodatkowo w EZF-i podłączamy kolektor oktanowy.

Zobacz też: Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Poniżej znajduje się zestawienie odpowiednich kątów wyprzedzenia zapłonu

14NV - 5˚ przed GPZ

E16NZ, C16NZ, 16SV, C18NZ - 10˚ przed GPZ

E18NVR, C20NE –od 8 do 12˚ przed GPZ

C20XE, C20LET – od 14 do 18˚ przed GPZ

Przeprowadzenie takiego przeglądu pozwala na dokładne poznanie stanu naszego układu zapłonowego. Jeżeli znajdziemy każdą usterkę i ją wyeliminujemy to możemy być pewni, że układ zapłonowy na pewno nas nie zawiedzie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA