REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W210: wymiana cieczy chłodzącej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes W210 wymiana cieczy chłodzącej
Mercedes W210 wymiana cieczy chłodzącej

REKLAMA

REKLAMA

Poprawne chłodzenie silnika jest bardzo ważne w każdym samochodzie. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany cieczy chłodzącej w Mercedesie W210.

Na początku dokonamy kontroli całego układu. Jeśli występują w nim usterki to nie warto przeprowadzać wymianę płynu jeśli nie usuniemy awarii. W Mercedesie W210 wymiana płynu chłodniczego przewidziana jest co 3 lata. Przegląd należy przeprowadzać co roku na przykład podczas wymiany oleju.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia szczelności całego układu. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika. Muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich. Stwardniałe lub sparciałe przewody kwalifikują się do natychmiastowej wymiany. Jakie jest ryzyko?

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Sprawdzamy również czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Oczywiście nie zapominamy o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan którejś z nich wzbudza wątpliwości, należy wymienić ją na nową, zazwyczaj śrubową.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana filtra kabinowego

REKLAMA

Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości to przystępujemy do wymiany płynu chłodzącego. Silnik wysokoprężny w Mercedesie W210 nie należy do oszczędnych pod względem wymaganej objętości płynu chłodniczego. Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich silników oraz ilość cieczy chłodzącej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2.2 (604) – 8.3L

2.2 (611) czerwiec 1998 do czerwiec 1999 – 8.3L

2.2 (611) sierpień 1999 do marzec 2002 – 9.5L

2.7 (612) – 12.6L

2.9 (602) – 9.0L

3.0 (606) – 9.0

3.0 turbo (606) – 9.5L

3.2 (613) – 13.4L

Jeżeli podejmujemy się wymiany chłodnicy, całego silnika lub jego elementów również należy zalewać układ nowym płynem chłodniczym. W ten sposób zapewnimy odpowiednią ochronę nowym częścią. Zlany płyn chłodniczy należy oddać do punktu utylizacji. Nie można wylewać go w dowolne miejsce.

Zaczniemy od silników 604 i 602 różnice występujące w innych silnikach zostaną przedstawione na końcu poradnika.  Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Następnie ustawiamy pokrętło ogrzewania na pozycję MAX. Teraz odkręcamy nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego. Jeżeli silnik jest rozgrzany to należy robić to z dużą ostrożnością. W takim przypadku najlepiej robić to poprzez grubą szmatkę.

Zobacz też: Mercedes W210: kontrola i obsługa automatycznej skrzyni biegów

Kolejnym krokiem jest uniesienie przodu auta. Wystarczy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Pamiętajmy o zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa. Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. Na dole chłodnicy znajduje się króciec spustowy, na który zakładamy odpowiedni wąż elastyczny (średnica 12mm). Podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i wsadzamy do niego wcześniej zamontowany przewód.

Odkręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cała ciecz. Następnie wsuwamy drugi przewód o średnicy 14mm na korek spustowy w kadłubie silnika. Podstawiamy naczynie pod silnik i wykręcamy korek spustowy. Zlewamy całkowicie ciecz chłodzącą i zakręcamy korki spustowe. Zdejmujemy węże jeśli były zamontowane i montujemy dolną osłonę silnika. Opuszczamy samochód i przystępujemy do napełniania układu.

Pamiętajmy, że niedozwolone jest wlewanie zimnego płynu na rozgrzany silnik może to doprowadzić do jego uszkodzenia. Bezwzględnie należy poczekać aż jego temperatura zbliży się do temperatury otoczenia. Wlewamy nowy płyn do zbiorniczka wyrównawczego. Czynność tą wykonujemy do momentu aż ciecz osiągnie poziom wyżłobienia widocznego po otwarciu pokrywy zbiorniczka.

Podłączamy przewód masowy i uruchamiamy silnik. Ustawiamy pokrętło w pozycję „MAX” i pozostawiamy pracujący silnik na delikatnie podwyższonych obrotach. Czekamy do momentu aż zostanie osiągnięta normalna temperatura pracy. Jeżeli poziom cieczy zacznie się obniżać to należy uzupełniać do odpowiedniego stany. Po odpowiednim rozgrzaniu silnika stan płynu powinien być około 1cm wyżej ponad występem.

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana tulei mechanizmu zmiany biegów

Zakręcamy wlew od zbiorniczka wyrównawczego kiedy temperatura cieczy chłodzącej zbliży się do temperatury 70 stopni. Nagrzewanie silnika kontynuujemy do momentu aż otworzy się termostat i dolny przewód przy chłodnicy będzie ciepły.

W silnikach 606, 611, 612 i 613 wymiana przebiega tak samo jednak są pewne odmienne rozwiązania konstrukcyjne. Nakrętka od zbiorniczka jest dwustopniowa. Najpierw odkręcamy ją o pół obrotu zmniejszając ciśnienie a następnie całkowicie ją odkręcamy. W silniku 3.0 (606) odkręcamy gwintowany korek z przodu głowicy cylindrów po lewej stronie. Ciesz wlewamy do momentu aż zacznie wypływać przez gwintowany korek. Zakręcamy go i przykręcamy nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego.

Tak wyglądają różnice w tej grupie silników.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA