REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: kontrola i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Automatyczna skrzynia biegów wymaga regularnych przeglądów
Automatyczna skrzynia biegów wymaga regularnych przeglądów

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów wymaga regularnych przeglądów. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić serwis automatycznej skrzyni biegów.

Naszą pracę zaczniemy od ogólnych oględzin skrzyni biegów. Pozwoli to nam to zlokalizować ewentualne wycieki przed wymianą oleju. Pierwszy krok, jaki wykonamy to podniesienie naszego auta oraz prawidłowe zabezpieczenie. Można to zrobić za pomocą platformy warsztatowej, standardowego podnośnika wraz z kobyłkami lub korzystamy z kanału. Do przeprowadzenia prawidłowej kontroli będzie nam potrzebna dobra lampa lub mocna latarka.

REKLAMA

REKLAMA

Przystępujemy do sprawdzenia szczelności skrzyni biegów. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów czy korek wlewu oleju. Metoda kontroli jest bardzo łatwa. Na początku myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną.

Zobacz też: Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla

Duże wycieki będą widoczne bez użycia kredy. Po przejechaniu ok. 30 kilometrów wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady. W przypadku braku wycieków sprawdzamy poziom oleju w przekładni. Kiedy upewnimy się, że nie ma żadnej nieszczelności możemy przystąpić do wymiany oleju. Jak w każdej automatycznej skrzyni biegów, odpowiedni stan oleju jest bardzo ważny. Przekłada się to na poprawne działanie skrzyni biegów.

REKLAMA

Bagnet do kontroli poziomu oleju znajduje się pod przednią maską. Przez niego również uzupełnia się olej w skrzyni biegów. Podczas wykonania kontroli należy stosować się do pewnych wytycznych. Przede wszystkim należy wiedzieć, że pomiaru można dokonywać na zimnym jak i rozgrzanym silniku. Najważniejsze, żeby samochód znajdował się na równej powierzchni od tego zależy wiarygodność pomiaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować przez około dwie minuty. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję „P” i zaciągamy hamulec awaryjny. Pamiętajmy, że podczas wykonywania kontroli silnik musi pracować. Warto przysłuchać się pracy pompy. Jeżeli stan oleju jest niski to pompa oleju będzie zasysać powietrze. Doprowadzi to do pienienia się oleju. Efekt może być taki, że wskazanie będzie nieprawidłowe.

Jeżeli przytrafi nam się taka sytuacja to należy wyłączyć silnik i odczekać około trzy minuty i dolać trochę oleju. Wyjmujemy bagnet, wycieramy go szmatką niepozostawiającą włókien i ponownie wsadzamy. Wyciągamy i sprawdzamy poziom oleju. Prawidłowy stan powinien zawierać się pomiędzy znacznikiem MIN a MAX. Oczywiście patrzymy tylko na tą część wskaźnika, która odpowiada temperaturze naszej przekładni.

Pamiętajmy, że zbyt duża lub mała ilość oleju wpływa negatywnie na prace przekładni. Warto powąchać i sprawdzić jaki zapach ma olej. Jeżeli jest wyczuwalny zapach spalenizny to oznacza to, że nastąpiło przegrzanie okładzin ciernych. Jeżeli olej jest zanieczyszczony to może to powodować zakłócenie w pracy przekładni. W przypadku kiedy nasza przekładanie będzie wymagać dolewki, wykonujemy to tylko i wyłącznie przez lejek.

Możemy stosować oleje ATF zalecane przez firmę Mercedes. Po uzupełnieniu do prawidłowego stanu, wciskamy pedał hamulca i przesuwamy dźwignię zmiany biegów w każde możliwe położenie. Sprawdzamy poziom oleju w skrzyni, jeżeli jest odpowiedni to wkładamy bagnet, zatrzaskujemy go i opuszczamy maskę.

Przechodzimy do wymiany oleju. Producent przewiduje wymianę co 60 000 kilometrów. Przebieg ten jest skrócony o połowę w momencie kiedy auto jest eksploatowane w trudnych warunkach drogowych. Razem z olejem zaleca się wymianę filtra. Cały proces nie jest trudny i bez problemu poradzimy sobie z jego wykonaniem. Na początku ustawiamy dźwignię zmiany biegów w położenie „P”.

Teraz konieczne będzie uniesienie samochodu. Możemy to zrobić za pomocą tradycyjnego lewarka lub platformy warsztatowej. W przypadku lewarka będą nam potrzebne 4 podstawki. Ważne, żeby samochód był w poziomie. Teraz podsuwamy pod skrzynię biegów puste naczynie w celu zlania oleju. Odkręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cały olej. Zaczynamy obracać kołem pasowym za pomocą klucza do momentu aż korek na przekładni hydrokinetycznej będzie widoczny w otworze kratki wentylacyjnej.

Odkręcamy go i czekamy aż spłynie cała ilość. Następnie zdejmujemy miskę olejową i demontujemy zużyty filtr oleju. Montujemy nowy filtr i dokładnie czyścimy miskę olejową. Przed montażem należy zamontować nową uszczelkę. Montujemy miskę olejową i dokręcamy odkręcone wcześniej korki spustowe. Pamiętajmy o użyciu nowych uszczelek. Opuszczamy samochód i przystępujemy do napełniania przekładni.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana oleju silnikowego, jednostki Diesla

Zaciągamy hamulec awaryjny, wyjmujemy bagnet ze skrzyni biegów i nalewamy około 4 litrów oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym. W zależności od rodzaju silnika będzie nam potrzebne około 5.5 litra (silnik 4 cylindrowy) lub 6 litrów (silnik 6 cylindrowy). Dolewamy brakującą ilość i przełączamy dźwignię we wszystkie możliwe położenia. Wsuwamy bagnet i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie ponownie sprawdzamy poziom oleju.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA