Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola paska wieloklinowego
REKLAMA
REKLAMA
Do przeprowadzenia kontroli i sprawdzenia paska wieloklinowego w Ibizie III i Polo IV nie będą nam potrzebne żadne specjalne narzędzia oraz materiały eksploatacyjne. Przegląd taki można wykonać nawet 2 razy do roku, ponieważ nie wymaga od nas wiele czasu. Warto wiedzieć, że w modelu Polo IV i Ibiza III naciąg paska regulowany jest za pomocą samo napinacza. Zastosowanie takiego rozwiązania powoduje, że nie musimy martwić się o regulację naciągu. Chociaż zdarzają się przypadki, że on również wymaga wymiany.
REKLAMA
Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
Na początku musimy ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycję neutralną. Teraz przechodzimy do uniesienia samochodu. Do tej czynności najlepiej użyć podnośnika warsztatowego lub lewarka razem z podstawkami. Można również skorzystać z kanału jeśli mamy taką możliwość. W tym momencie możemy narysować widoczny znak na pasku klinowym. Najlepiej za pomocą kredy. Nie uszkodzi ona paska a ślad będzie bardzo dobrze widoczny.
W celu sprawdzenia stanu naszego paska musimy zacząć obracać od dołu wałem korbowym. Pamiętajmy, żeby robić to zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Polecamy robić to za pomocą klucza nasadowego założonego na śrubę koła pasowego. Robimy to bardzo powoli żeby móc dokładnie ocenić w jakim stanie jest nasz pasek wieloklinowy. Jeżeli dojdziemy do naszego oznaczenia to znak, że skontrolowaliśmy całą jego długość. W przypadku braku pewności co do stanu możemy powtórzyć tą operację.
Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: sprawdzanie układu wydechowego
REKLAMA
Podczas tej operacji sprawdzamy czy nie ma na nim śladów oleju oraz smaru. Nie dopuszczalne sa uszkodzenia żadnej z powierzchni np. górnej czy bocznej. Jeżeli widzimy, że pasek jest stwardniały i ma pęknięcia na grzbiecie to znak, że kwalifikuje się do wymiany. Wszelkie wystrzępienia i wyrwania również dyskwalifikują taki pasek z dalszej eksploatacji. To samo tyczy się żeberek po wewnętrznej stronie paska.
Pamiętajmy, że nie może być tam żadnych zanieczyszczeń. Powodują one znaczne szybsze zużycie paska. Dobrym testem może być również posłuchanie jak zachowuje się podczas pracy. Jeżeli słychać popiskiwanie to oznaka, że jest luźny lub zużyty. W przypadku znalezienia jakiejś usterki należy wymienić pasek. Oczywiście jeśli są one niewielkie nie ma natychmiastowej potrzeby. Decydując się na wymianę musimy zakupić pasek o odpowiedniej długości. Najlepiej żeby był to produkt sprawdzonej firmy.
REKLAMA
REKLAMA