REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Robert Kuśpiel
Kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego w BMW serii 3. Fot.Newspress
Kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego w BMW serii 3. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak szybko i sprawnie skontrolować stan naszego zawieszenia przedniego oraz układu kierowniczego BMW serii 3 E46

W artykule tym przedstawimy szereg czynności, które należy wykonać przeprowadzając kontrolę układu kierowniczego i zawieszenia przedniego w BMW E46. Zaczniemy od sprawdzenia przegubów drążków kierowniczych. W dalszej części sprawdzimy ewentualne luzy, zamocowania i osłony ochronne. Dokonam również kontroli przegubów wahaczy oraz układu kierowniczego. Na koniec przejrzymy wspomaganie układu kierowniczego. Sprawdzimy szczelność, poziom oleju oraz wszystkie przewody i połączenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E46: demontaż pompy paliwa

Pierwszy krok to uniesienie samochodu. Możemy skorzystać z platformy warsztatowej, kanału lub podnośnika tradycyjnego wraz z podstawkami. Sprawdzamy dokładnie osłony czy nie widać na nich żadnych uszkodzeń. Szukamy również ewentualnych śladów smaru i oleju. Jeżeli jedna z nich będzie uszkodzona należy wymienić ją na nową.

Kolejny krok to sprawdzenie luzu w układzie kierowniczym. W tym celu ustawiamy koła do jazdy na wprost, opuszczamy szybę, chwytamy za kierownicę i zaczynamy nią obracać w prawo i w lewo. Luz nie powinien być większy jak 25mm (bez poruszenia kołami). W przypadku widocznie większej różnicy musimy sprawdzić drążki oraz samą przekładnie kierowniczą. Chwytamy za drążki oburącz i silnie poruszamy. Przeguby nie powinny mieć jakiegokolwiek luzu.

REKLAMA

Na końcu przeprowadzamy kontrolę poziomu oleju w układzie wspomagania. Przed tym warto się zaopatrzyć w olej ATF z oznaczeniem Dexron II. Najlepiej wybrać się do autoryzowanej stacji obsługi i zakupić rekomendowany przez serwisantów. Nie ma szczególnych wymogów, co do kontroli poziomu oleju. Może być zimny lub rozgrzany. W silniku benzynowym znajduje się on pomiędzy silnikiem a chłodnicą. W dieslu (320d) znajduje się przed bagnetem oleju patrząc z pozycji kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW seria 3 E46: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Odkręcamy pokrywę zbiorniczka układu wspomagania, wycieramy wskaźnik i ponownie wkładamy. Poziom oleju musi znajdować się pomiędzy znakami na bagnecie pomiarowym. W razie potrzeby uzupełniamy do odpowiedniego stanu. Pamiętajmy, że używamy tylko świeżego oleju pozbawionego jakichkolwiek zabrudzeń. Uruchamiamy silnik i dolewamy oleju o ile będzie to wskazane.

Przystępujemy do odpowietrzenia układu. Na uruchomiony silniku obracamy kilkakrotnie kierownicę w obie strony do oporu. Spowoduje to automatyczne odpowietrzenie. Wyłączamy silnik i obserwujemy stan płynu dopuszczalne jest przekroczenie poziomu „MAX” o ok. 5mm. Jeżeli nie mamy żadnych podejrzeń, co do wadliwej pracy układu, zakręcamy korek.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA