BMW seria 3 E46: wymiana płynu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
Płyn hamulcowy w BMW E46 należy wymieniać co dwa lata. Do naszej pracy będzie nam potrzebny klucz oczkowy do odkręcania zaworów odpowietrzających, pusta butelka, gumowy przewód i litr płynu hamulcowego.
REKLAMA
Samodzielne wykonywanie tej czynności jest praktycznie niemożliwe, dlatego zalecamy zapewnić sobie pomoc drugiej osoby. Podczas tego procesu nasze auto musi znajdować się na równej powierzchni. Podczas pracy z płynem należy pamiętać, że jest on bardzo szkodliwy dla lakieru samochodowego. Jeżeli zdarzy nam się rozlać jakąkolwiek ilość to należy jak najszybciej przemyć dokładnie to miejsce dużą ilością wody.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: sprawdzanie ciśnienia sprężania
Należy pamiętać żeby regularnie dolewać płynu do zbiorniczka podczas całej operacji. W przeciwnym razie może dojść do zapowietrzenia całego układu (brak płynu). Oczywiście na początku musimy usunąć pewną część starego płynu. Odkręcamy zbiorniczek płynu wyrównawczego i odsysamy płyn hamulcowy do momentu aż pozostanie go około 1 cm.
Kolejność odpowietrzania jest następująca:
- Prawy tył
- Lewy tył
- Prawy przód
- Lewy przód
Odkręcamy odpowietrznik i naciągamy na niego końcówkę wężyka i wkładamy ją do naczynia napełnionego w pewnej części płynem hamulcowym. Osoba w samochodzie naciska kilkakrotnie pedał hamulca. Podczas wciskania odkręcamy odpowietrznik o jeden obrót.
Podczas tej czynności obserwujemy czy wypływa płyn pozbawiony pęcherzyków powietrznych. Zakręcamy odpowietrznik i przechodzimy do kolejnego koła.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek
REKLAMA
Zabieg ten powtarzamy aż zacznie wypływać płyn wolny od pęcherzyków powietrznych. Zakręcamy odpowietrznik i zdejmujemy wężyk, uzupełniamy stan płynu do poziomu MAX i udajemy się na jazdę próbną. Odpowietrzenie układu przebiega podobnie. Potrzebujemy również ok. 1 litra płynu. Dolewamy płynu ponad normę i postępujemy tak samo jak przy wymianie.
Odpowietrzanie wymagane jest, jeśli przedostanie się do niego powietrze w dowolnej ilości. Jeżeli którekolwiek przewody były odłączane również należy przeprowadzić taką operację. Pamiętajmy, że zapowietrzony układ będzie hamował, jednak jego sprawność będzie znacznie gorsza od układu pozbawionego pęcherzy powietrznych. Po wykonaniu takich czynności opuszczamy samochód, wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku.
Jeżeli jest odpowiedni to udajemy się na pustą drogę i sprawdzamy skuteczność naszych hamulców.
REKLAMA
REKLAMA