REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: kontrola układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego w BMW serii 3.
Kontrola układu hamulcowego w BMW serii 3.

REKLAMA

REKLAMA

O tym jak ważne są hamulce nie trzeba nikomu przypominać. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli układu hamulcowego w BMW serii 3 E46.

Kontrolę należy przeprowadzać nie rzadziej niż raz do roku. Powierzchowne oględziny można przeprowadzić podczas wymiany klocków hamulcowych. Poradnik ten będzie zawierał szczegółowe wytyczne dla poszczególnych punktów kontrolnych.

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia przewodów hamulcowych. Ewentualne nieszczelności powoduję, że dalsze działania są praktycznie niepotrzebne. Mamy wyciek i to właśnie na tym należy się skoncentrować. Do przeprowadzenia tego testu będzie nam potrzebna platforma warsztatowa lub kanał. Działanie z pozycji tradycyjnego lewarka razem z podstawkami jest dosyć ryzykowne jednak możliwe do wykonania.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek

REKLAMA

Po uniesieniu samochodu myjemy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, które pełni rolę ochronną. Właśnie dlatego niedopuszczalne jest czyszczenie ich za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego. W tym momencie warto posłużyć się mocną lampą lub latarką. Sprawdzamy dokładnie polaczenia od pompy hamulcowej. Znajduje się ona pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

Pamiętajmy, że sztywne przewody nie powinny być pogięte ani całkowicie zgniecione. Jeżeli widzimy wszelkiego rodzaju otarcia lub ślady korozji to nie trzeba czekać z wymianą. Podmieniamy uszkodzony odcinek aż do miejsca łączenia. Miejscami narażonymi na uszkodzenia są również miejsca połączeń sztywnych przewodów z giętkimi. Są one bardzo wytrzymałe jednak z biegiem czasu potrafią spęcznieć.  W celu kontroli wystarczy je przegiąć kilka razy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na końcu obracamy kilkakrotnie kierownicą i sprawdzamy czy nie występują żadne kolizje z innymi elementami podwozia. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń to opuszczamy samochód. Kolejną czynnością, którą wykonamy będzie sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego. Jeżeli mamy pewność, że nie ma wycieków możemy podjąć się tego zadania. Będzie nam potrzebny płyn hamulcowy DOT4.

Na początku lokalizujemy zbiorniczek płynu hamulcowego. Znajduje się on pod maską. Jak da się zauważyć składa się z dwóch części. Każda z nich odpowiedzialna jest za każdy obwód hamulcowy. Z tego zbiorniczka są zasilane hamulce oraz urządzenie hydrauliczne odpowiedzialne za sterowanie sprzęgłem. Kontrolę zaczynamy od sprawdzenia drożności otworu odpowietrzającego, nie powinien być zatkany.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

REKLAMA

Z samą kontrolą płynu również nie powinno być żadnych problemów. Zbiorniczek jest przezroczysty i wszystko widać. Dodatkowo model E46 wyposażony jest w lampkę kontrolną, która sygnalizuje nam obniżenie się płynu hamulcowego poniżej dolnego oznaczenia – MIN. Jednak mimo wszystko warto sprawdzić to manualnie. Prawidłowy stan powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Warto wiedzieć, że zużycie klocków również wpływa na obniżenie się stanu w zbiorniczku.

Przechodzimy do sprawdzenia klocków, tarcz oraz hamulca ręcznego. Osiągnięcie granicznej wielkości zużycia klocków jest oznajmiane poprzez kontrolkę na desce rozdzielczej. Nie ma konieczności natychmiastowej wymiany. Na takim stanie jesteśmy jeszcze w stanie przejechać niewielki dystans. Jeżeli mamy alufelgi nie ma potrzeby zdejmowania koła w celu sprawdzenia grubości wkładek i tarczy. Wystarczy przyświecić latarką w zacisk. Jesteśmy w stanie określić wielkość zużycia.

W przypadku tarczy dotykamy ją i sprawdzamy jak duży ma rant. Jeżeli jest bardzo dobrze wyczuwalny i np. po przyłożeniu monety powierzchnia się zrównuje to znak, że musimy wymienić tarcze. Jeżeli nie mamy alufelgi wówczas trzeba zdejmować koło. Będzie nam do tego potrzebny standardowy lewarek. Decydując się na wymianę tarcz pamiętajmy o zamontowaniu nowych klocków. Niedopuszczalne jest montowanie starych klocków. Doprowadzą one do nierównomiernego zużycia tarczy.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Na końcu kontrolujemy hamulec ręczny. Tutaj można przeprowadzić test na dwa sposoby. Najszybszą i najłatwiejszą metoda jest ustawienie samochodu na pochyłej powierzchni np. górka. Zaciągamy hamulec ręczny i obserwujemy reakcję samochodu. Jeżeli słychać i czuć jak popuszcza hamulec ręczny to znak, że albo jest zbyt luźny albo okładziny osiągnęły już swoją graniczną grubość.

Osoby, które chcą poznać konkretny wynik muszą liczyć się z demontażem tylnych tarcz. Po ich zdjęciu jesteśmy w stanie ocenić wzrokowo jaki jest stan szczęki. Jeżeli jest poniżej 2mm to znak, że czeka nas wymiana. Układ ten nie różni się niczym od hamulców tarczowych. Zasada wymiany jest taka sama. Musimy wykonać ją na całej osi. Nie dopuszczalne jest wymienienie tylko po jednej stronie.

Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości w układzie hamulcowym to zakładamy koło i opuszczamy samochód. Pamiętajmy, że nie należy lekceważyć żadnych przesłanek o nieprawidłowym działaniu układu hamulcowego.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu chłodzenia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA