REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: kontrola układu hamulcowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego w BMW serii 3.
Kontrola układu hamulcowego w BMW serii 3.

REKLAMA

REKLAMA

O tym jak ważne są hamulce nie trzeba nikomu przypominać. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli układu hamulcowego w BMW serii 3 E46.

Kontrolę należy przeprowadzać nie rzadziej niż raz do roku. Powierzchowne oględziny można przeprowadzić podczas wymiany klocków hamulcowych. Poradnik ten będzie zawierał szczegółowe wytyczne dla poszczególnych punktów kontrolnych.

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia przewodów hamulcowych. Ewentualne nieszczelności powoduję, że dalsze działania są praktycznie niepotrzebne. Mamy wyciek i to właśnie na tym należy się skoncentrować. Do przeprowadzenia tego testu będzie nam potrzebna platforma warsztatowa lub kanał. Działanie z pozycji tradycyjnego lewarka razem z podstawkami jest dosyć ryzykowne jednak możliwe do wykonania.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek

REKLAMA

Po uniesieniu samochodu myjemy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, które pełni rolę ochronną. Właśnie dlatego niedopuszczalne jest czyszczenie ich za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego. W tym momencie warto posłużyć się mocną lampą lub latarką. Sprawdzamy dokładnie polaczenia od pompy hamulcowej. Znajduje się ona pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

Pamiętajmy, że sztywne przewody nie powinny być pogięte ani całkowicie zgniecione. Jeżeli widzimy wszelkiego rodzaju otarcia lub ślady korozji to nie trzeba czekać z wymianą. Podmieniamy uszkodzony odcinek aż do miejsca łączenia. Miejscami narażonymi na uszkodzenia są również miejsca połączeń sztywnych przewodów z giętkimi. Są one bardzo wytrzymałe jednak z biegiem czasu potrafią spęcznieć.  W celu kontroli wystarczy je przegiąć kilka razy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na końcu obracamy kilkakrotnie kierownicą i sprawdzamy czy nie występują żadne kolizje z innymi elementami podwozia. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń to opuszczamy samochód. Kolejną czynnością, którą wykonamy będzie sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego. Jeżeli mamy pewność, że nie ma wycieków możemy podjąć się tego zadania. Będzie nam potrzebny płyn hamulcowy DOT4.

Na początku lokalizujemy zbiorniczek płynu hamulcowego. Znajduje się on pod maską. Jak da się zauważyć składa się z dwóch części. Każda z nich odpowiedzialna jest za każdy obwód hamulcowy. Z tego zbiorniczka są zasilane hamulce oraz urządzenie hydrauliczne odpowiedzialne za sterowanie sprzęgłem. Kontrolę zaczynamy od sprawdzenia drożności otworu odpowietrzającego, nie powinien być zatkany.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

REKLAMA

Z samą kontrolą płynu również nie powinno być żadnych problemów. Zbiorniczek jest przezroczysty i wszystko widać. Dodatkowo model E46 wyposażony jest w lampkę kontrolną, która sygnalizuje nam obniżenie się płynu hamulcowego poniżej dolnego oznaczenia – MIN. Jednak mimo wszystko warto sprawdzić to manualnie. Prawidłowy stan powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Warto wiedzieć, że zużycie klocków również wpływa na obniżenie się stanu w zbiorniczku.

Przechodzimy do sprawdzenia klocków, tarcz oraz hamulca ręcznego. Osiągnięcie granicznej wielkości zużycia klocków jest oznajmiane poprzez kontrolkę na desce rozdzielczej. Nie ma konieczności natychmiastowej wymiany. Na takim stanie jesteśmy jeszcze w stanie przejechać niewielki dystans. Jeżeli mamy alufelgi nie ma potrzeby zdejmowania koła w celu sprawdzenia grubości wkładek i tarczy. Wystarczy przyświecić latarką w zacisk. Jesteśmy w stanie określić wielkość zużycia.

W przypadku tarczy dotykamy ją i sprawdzamy jak duży ma rant. Jeżeli jest bardzo dobrze wyczuwalny i np. po przyłożeniu monety powierzchnia się zrównuje to znak, że musimy wymienić tarcze. Jeżeli nie mamy alufelgi wówczas trzeba zdejmować koło. Będzie nam do tego potrzebny standardowy lewarek. Decydując się na wymianę tarcz pamiętajmy o zamontowaniu nowych klocków. Niedopuszczalne jest montowanie starych klocków. Doprowadzą one do nierównomiernego zużycia tarczy.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Na końcu kontrolujemy hamulec ręczny. Tutaj można przeprowadzić test na dwa sposoby. Najszybszą i najłatwiejszą metoda jest ustawienie samochodu na pochyłej powierzchni np. górka. Zaciągamy hamulec ręczny i obserwujemy reakcję samochodu. Jeżeli słychać i czuć jak popuszcza hamulec ręczny to znak, że albo jest zbyt luźny albo okładziny osiągnęły już swoją graniczną grubość.

Osoby, które chcą poznać konkretny wynik muszą liczyć się z demontażem tylnych tarcz. Po ich zdjęciu jesteśmy w stanie ocenić wzrokowo jaki jest stan szczęki. Jeżeli jest poniżej 2mm to znak, że czeka nas wymiana. Układ ten nie różni się niczym od hamulców tarczowych. Zasada wymiany jest taka sama. Musimy wykonać ją na całej osi. Nie dopuszczalne jest wymienienie tylko po jednej stronie.

Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości w układzie hamulcowym to zakładamy koło i opuszczamy samochód. Pamiętajmy, że nie należy lekceważyć żadnych przesłanek o nieprawidłowym działaniu układu hamulcowego.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu chłodzenia

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA