BMW seria 3 E46: kontrola układu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę należy przeprowadzać nie rzadziej niż raz do roku. Powierzchowne oględziny można przeprowadzić podczas wymiany klocków hamulcowych. Poradnik ten będzie zawierał szczegółowe wytyczne dla poszczególnych punktów kontrolnych.
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia przewodów hamulcowych. Ewentualne nieszczelności powoduję, że dalsze działania są praktycznie niepotrzebne. Mamy wyciek i to właśnie na tym należy się skoncentrować. Do przeprowadzenia tego testu będzie nam potrzebna platforma warsztatowa lub kanał. Działanie z pozycji tradycyjnego lewarka razem z podstawkami jest dosyć ryzykowne jednak możliwe do wykonania.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek
REKLAMA
Po uniesieniu samochodu myjemy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, które pełni rolę ochronną. Właśnie dlatego niedopuszczalne jest czyszczenie ich za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego. W tym momencie warto posłużyć się mocną lampą lub latarką. Sprawdzamy dokładnie polaczenia od pompy hamulcowej. Znajduje się ona pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.
Pamiętajmy, że sztywne przewody nie powinny być pogięte ani całkowicie zgniecione. Jeżeli widzimy wszelkiego rodzaju otarcia lub ślady korozji to nie trzeba czekać z wymianą. Podmieniamy uszkodzony odcinek aż do miejsca łączenia. Miejscami narażonymi na uszkodzenia są również miejsca połączeń sztywnych przewodów z giętkimi. Są one bardzo wytrzymałe jednak z biegiem czasu potrafią spęcznieć. W celu kontroli wystarczy je przegiąć kilka razy.
Na końcu obracamy kilkakrotnie kierownicą i sprawdzamy czy nie występują żadne kolizje z innymi elementami podwozia. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń to opuszczamy samochód. Kolejną czynnością, którą wykonamy będzie sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego. Jeżeli mamy pewność, że nie ma wycieków możemy podjąć się tego zadania. Będzie nam potrzebny płyn hamulcowy DOT4.
Na początku lokalizujemy zbiorniczek płynu hamulcowego. Znajduje się on pod maską. Jak da się zauważyć składa się z dwóch części. Każda z nich odpowiedzialna jest za każdy obwód hamulcowy. Z tego zbiorniczka są zasilane hamulce oraz urządzenie hydrauliczne odpowiedzialne za sterowanie sprzęgłem. Kontrolę zaczynamy od sprawdzenia drożności otworu odpowietrzającego, nie powinien być zatkany.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
REKLAMA
Z samą kontrolą płynu również nie powinno być żadnych problemów. Zbiorniczek jest przezroczysty i wszystko widać. Dodatkowo model E46 wyposażony jest w lampkę kontrolną, która sygnalizuje nam obniżenie się płynu hamulcowego poniżej dolnego oznaczenia – MIN. Jednak mimo wszystko warto sprawdzić to manualnie. Prawidłowy stan powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Warto wiedzieć, że zużycie klocków również wpływa na obniżenie się stanu w zbiorniczku.
Przechodzimy do sprawdzenia klocków, tarcz oraz hamulca ręcznego. Osiągnięcie granicznej wielkości zużycia klocków jest oznajmiane poprzez kontrolkę na desce rozdzielczej. Nie ma konieczności natychmiastowej wymiany. Na takim stanie jesteśmy jeszcze w stanie przejechać niewielki dystans. Jeżeli mamy alufelgi nie ma potrzeby zdejmowania koła w celu sprawdzenia grubości wkładek i tarczy. Wystarczy przyświecić latarką w zacisk. Jesteśmy w stanie określić wielkość zużycia.
W przypadku tarczy dotykamy ją i sprawdzamy jak duży ma rant. Jeżeli jest bardzo dobrze wyczuwalny i np. po przyłożeniu monety powierzchnia się zrównuje to znak, że musimy wymienić tarcze. Jeżeli nie mamy alufelgi wówczas trzeba zdejmować koło. Będzie nam do tego potrzebny standardowy lewarek. Decydując się na wymianę tarcz pamiętajmy o zamontowaniu nowych klocków. Niedopuszczalne jest montowanie starych klocków. Doprowadzą one do nierównomiernego zużycia tarczy.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego
Na końcu kontrolujemy hamulec ręczny. Tutaj można przeprowadzić test na dwa sposoby. Najszybszą i najłatwiejszą metoda jest ustawienie samochodu na pochyłej powierzchni np. górka. Zaciągamy hamulec ręczny i obserwujemy reakcję samochodu. Jeżeli słychać i czuć jak popuszcza hamulec ręczny to znak, że albo jest zbyt luźny albo okładziny osiągnęły już swoją graniczną grubość.
Osoby, które chcą poznać konkretny wynik muszą liczyć się z demontażem tylnych tarcz. Po ich zdjęciu jesteśmy w stanie ocenić wzrokowo jaki jest stan szczęki. Jeżeli jest poniżej 2mm to znak, że czeka nas wymiana. Układ ten nie różni się niczym od hamulców tarczowych. Zasada wymiany jest taka sama. Musimy wykonać ją na całej osi. Nie dopuszczalne jest wymienienie tylko po jednej stronie.
Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości w układzie hamulcowym to zakładamy koło i opuszczamy samochód. Pamiętajmy, że nie należy lekceważyć żadnych przesłanek o nieprawidłowym działaniu układu hamulcowego.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu chłodzenia
REKLAMA
REKLAMA