REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: kontrola układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego w BMW serii 3.
Kontrola układu hamulcowego w BMW serii 3.

REKLAMA

REKLAMA

O tym jak ważne są hamulce nie trzeba nikomu przypominać. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać kontroli układu hamulcowego w BMW serii 3 E46.

Kontrolę należy przeprowadzać nie rzadziej niż raz do roku. Powierzchowne oględziny można przeprowadzić podczas wymiany klocków hamulcowych. Poradnik ten będzie zawierał szczegółowe wytyczne dla poszczególnych punktów kontrolnych.

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia przewodów hamulcowych. Ewentualne nieszczelności powoduję, że dalsze działania są praktycznie niepotrzebne. Mamy wyciek i to właśnie na tym należy się skoncentrować. Do przeprowadzenia tego testu będzie nam potrzebna platforma warsztatowa lub kanał. Działanie z pozycji tradycyjnego lewarka razem z podstawkami jest dosyć ryzykowne jednak możliwe do wykonania.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek

REKLAMA

Po uniesieniu samochodu myjemy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, które pełni rolę ochronną. Właśnie dlatego niedopuszczalne jest czyszczenie ich za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego. W tym momencie warto posłużyć się mocną lampą lub latarką. Sprawdzamy dokładnie polaczenia od pompy hamulcowej. Znajduje się ona pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

Pamiętajmy, że sztywne przewody nie powinny być pogięte ani całkowicie zgniecione. Jeżeli widzimy wszelkiego rodzaju otarcia lub ślady korozji to nie trzeba czekać z wymianą. Podmieniamy uszkodzony odcinek aż do miejsca łączenia. Miejscami narażonymi na uszkodzenia są również miejsca połączeń sztywnych przewodów z giętkimi. Są one bardzo wytrzymałe jednak z biegiem czasu potrafią spęcznieć.  W celu kontroli wystarczy je przegiąć kilka razy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na końcu obracamy kilkakrotnie kierownicą i sprawdzamy czy nie występują żadne kolizje z innymi elementami podwozia. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń to opuszczamy samochód. Kolejną czynnością, którą wykonamy będzie sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego. Jeżeli mamy pewność, że nie ma wycieków możemy podjąć się tego zadania. Będzie nam potrzebny płyn hamulcowy DOT4.

Na początku lokalizujemy zbiorniczek płynu hamulcowego. Znajduje się on pod maską. Jak da się zauważyć składa się z dwóch części. Każda z nich odpowiedzialna jest za każdy obwód hamulcowy. Z tego zbiorniczka są zasilane hamulce oraz urządzenie hydrauliczne odpowiedzialne za sterowanie sprzęgłem. Kontrolę zaczynamy od sprawdzenia drożności otworu odpowietrzającego, nie powinien być zatkany.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

REKLAMA

Z samą kontrolą płynu również nie powinno być żadnych problemów. Zbiorniczek jest przezroczysty i wszystko widać. Dodatkowo model E46 wyposażony jest w lampkę kontrolną, która sygnalizuje nam obniżenie się płynu hamulcowego poniżej dolnego oznaczenia – MIN. Jednak mimo wszystko warto sprawdzić to manualnie. Prawidłowy stan powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. Warto wiedzieć, że zużycie klocków również wpływa na obniżenie się stanu w zbiorniczku.

Przechodzimy do sprawdzenia klocków, tarcz oraz hamulca ręcznego. Osiągnięcie granicznej wielkości zużycia klocków jest oznajmiane poprzez kontrolkę na desce rozdzielczej. Nie ma konieczności natychmiastowej wymiany. Na takim stanie jesteśmy jeszcze w stanie przejechać niewielki dystans. Jeżeli mamy alufelgi nie ma potrzeby zdejmowania koła w celu sprawdzenia grubości wkładek i tarczy. Wystarczy przyświecić latarką w zacisk. Jesteśmy w stanie określić wielkość zużycia.

W przypadku tarczy dotykamy ją i sprawdzamy jak duży ma rant. Jeżeli jest bardzo dobrze wyczuwalny i np. po przyłożeniu monety powierzchnia się zrównuje to znak, że musimy wymienić tarcze. Jeżeli nie mamy alufelgi wówczas trzeba zdejmować koło. Będzie nam do tego potrzebny standardowy lewarek. Decydując się na wymianę tarcz pamiętajmy o zamontowaniu nowych klocków. Niedopuszczalne jest montowanie starych klocków. Doprowadzą one do nierównomiernego zużycia tarczy.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Na końcu kontrolujemy hamulec ręczny. Tutaj można przeprowadzić test na dwa sposoby. Najszybszą i najłatwiejszą metoda jest ustawienie samochodu na pochyłej powierzchni np. górka. Zaciągamy hamulec ręczny i obserwujemy reakcję samochodu. Jeżeli słychać i czuć jak popuszcza hamulec ręczny to znak, że albo jest zbyt luźny albo okładziny osiągnęły już swoją graniczną grubość.

Osoby, które chcą poznać konkretny wynik muszą liczyć się z demontażem tylnych tarcz. Po ich zdjęciu jesteśmy w stanie ocenić wzrokowo jaki jest stan szczęki. Jeżeli jest poniżej 2mm to znak, że czeka nas wymiana. Układ ten nie różni się niczym od hamulców tarczowych. Zasada wymiany jest taka sama. Musimy wykonać ją na całej osi. Nie dopuszczalne jest wymienienie tylko po jednej stronie.

Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości w układzie hamulcowym to zakładamy koło i opuszczamy samochód. Pamiętajmy, że nie należy lekceważyć żadnych przesłanek o nieprawidłowym działaniu układu hamulcowego.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu chłodzenia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA