REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: pomiar ciśnienia sprężania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Pomiar ciśnienia sprężania w Volkswagenie Golfie. Fot.Newspress
Pomiar ciśnienia sprężania w Volkswagenie Golfie. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wykonując pomiar ciśnienia sprężania można przekonać się, w jakiej kondycji jest silnik w naszym Golfie lub Borze. W poradniku tym dowiesz się, jakie są poprawne wartości ciśnienia i jak wykonać pomiar w Volkswagenie Bora i Golf IV.

Dobry stan techniczny silnika w naszym Volkswagenie Golfie IV/Borze przekłada się na dystans, jaki może pokonać zanim konieczny będzie remont. Zewnętrzne oględziny zazwyczaj niewiele nam powiedzą. Dlatego najlepsze rozwiązanie to przeprowadzenie kontroli ciśnienia sprężania na poszczególnych cylindrach. W trakcie spalania mieszanki w komorach spalania cylindra panują wysokie ciśnienia np. w silnikach benzynowych dochodzące do 6MPa.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola układu hamulcowego

Celem takich pomiarów nie jest osiągnięcie jak najwyższej wartości na danym cylindrze. To co jest dla nas najważniejsze to różnice pomiędzy nimi. W przypadku silników benzynowych różnice nie powinny wynosić więcej niż 0.3MPa to samo dotyczy silników wysokoprężnych jednak tutaj możliwa jest różnica na granicy 0.5MPa. Pamiętajmy, że jeśli w jednym lub kilku cylindrach różnice są większe oznacza to problem z silnikiem. Dokładnie, zużycie jego elementów (jednego lub kilku).

Poniżej przedstawimy wytyczne dla poszczególnych wersji silnikowych. Zaczniemy od silników benzynowych.

  • AHW, AKQ, APE, AXP, ATN, AUS – normalne ciśnienie 1.0 – 1.5, min – 0.7MPa
  • AEH, AKL, APF, APK, AQY – normalne ciśnienie 1.0 – 1.3MPa, min – 0.75MPa
  • AGN – normalne ciśnienie 0.9 – 1.4MPa, minimalne 0.75MPa
  • AGU, AQA, ARZ – normalne ciśnienie 1.0 – 1.4MPa, minimalne 0.7MPa
  • AGZ – normalne ciśnienie sprężania 0.9 – 1.2MPa, minimalne – 0.7MPa
  • AQP – normalne ciśnienie sprężania 0.9 – 1.4MPa, minimalne – 0.7MPa

Silniki wysokoprężne:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • AGR, AHF, ALH, AQM – normalne ciśnienie sprężania 2.5 – 3.1MPa, min – 1.9MPa

Powinniśmy wiedzieć, że wraz z wiekiem i setkami tysięcy kilometrów ciśnienie sprężania spada. Dlatego nie powinniśmy martwić się obniżoną wartością. Jeżeli jest taka sama na wszystkich cylindrach nie ma powodu do zmartwień. W przypadku kiedy będzie poniżej dopuszczalnego minimum możemy zacząć rozważać ewentualną naprawę lub wymianę silnika.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana przegubów drążków kierowniczych

Pomiar ciśnienia

REKLAMA

W przypadku zbyt dużych różnicy na poszczególnych cylindrach warto zastanowić się nad powodem takiego stanu. Okazuje się, że nie ma jednej przyczyny. Najbardziej możliwe usterki to przede wszystkim zużycie tłoków i pierścieni. Zazwyczaj jest to najczęstszy powód zbyt dużej różnicy. Możliwe jest też skrzywienie zaworów, nadpalenie ich, zapieczenie pierścieni oraz zdeformowanie się cylindrów co jest efektem zatarcia tłoków.

Do pomiaru ciśnienia będzie nam potrzebny specjalny przyrząd. Można go zakupić w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Miernik taki jest dostępny w różnych przedziałach cenowych do około 100zł w górę. Jeśli mamy dostęp do takiego urządzenia odejdzie nam taki wydatek. W czasie przeprowadzania takiego pomiaru niezbędna jest pomoc drugiej osoby.

Znając już wszystkie zasady postępowania i posiadając odpowiednie wytyczne przystępujemy do wykonania pomiaru. Na początku musimy rozgrzać dobrze silnik. Temperatura powinna być w okolicach 40 stopni. Pamiętamy, że gdy silnik jest ciepły pierścienie tłoków lepiej uszczelniają. Nie należy doprowadzać do zbyt mocnego nagrzania, podczas wykręcania może dojść do poparzenia i do uszkodzenia gwintów.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola manualnej skrzyni biegów

REKLAMA

W silnikach typu AHW, AKQ, APE, AXP, ATN, AUS musimy zdemontować osłonę znajdującą się nad pokrywą wałka rozrządu. Następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia razem z nasadkami świec. Przechodzimy do wykręcenia ich. Będzie nam do tego potrzebny specjalny klucz do świec. Na początku zalecamy użyć sprężonego powietrza w celu oczyszczenia ich okolicy. Można również użyć zwyczajnego odkurzacza. Pamiętajmy, żeby prowadzić klucz prosto, nie może być pod kątem. Na końcu wyjmujemy złącze czterostykowe z modułu zapłonu.

Przechodzimy do silników typu AEH, AKL, APF. Tutaj na początku wyjmujemy złącze z członu wyjściowego cewek zapłonowych. Następnie w skrzynce bezpieczników wyjmujemy bezpiecznik pompy paliwa. Oznaczony jest jako 28. Jeżeli nie mamy rozkładu bezpieczników to jest to 3 od dołu, licząc od dolnego lewego rogu (pierwszy rząd od lewej). Teraz wypinamy wtyczkę złączy elektrycznych wtryskiwaczy. W ten oto sposób zbliżyliśmy się do momentu demontażu świec.

Zdejmujemy świece

Za pomocą specjalnych szczypiec zdejmujemy nasadki świec zapłonowych. Teraz możemy swobodnie wykręcić wszystkie świece. Podczas tej prace dotyczą nas identyczne uwagi jak w pierwszej grupie silników. Przechodzimy do silników typu AGN, AGU, AQA, ARZ. Na początku musimy wyjąć bezpiecznik, który pozbawi zasilanie prądem wtryskiwaczy. Oznaczony jest jako 32. Umiejscowiony jest on w środkowym pionowym rzędzie – drugi od góry. Teraz demontujemy górną osłonę silnika i wyjmujemy wtyczki złączy elektrycznych z cewek zapłonowych. Jeżeli mamy auto z turbosprężarką to musimy je wymontować. Po zdjęciu nasadek możemy wykręcać świece w oparciu o wytyczne podane jak w powyższych typach silników.

Na końcu przedstawimy ostatnią grupę silników, czyli wysokoprężne. W typie AGP i AAQM (SDI) musimy na początku zdjąć górną część kolektora dolotowego. Natomiast w silnikach AGR, ALH, AHF (SDI, TDI) musimy wyjąć wtyk z zaworu odcinającego paliwo. Znajduje się on na pompie wtryskowej. Do tego wypinamy wtyk złącza z regulatora dawki paliwa pompy wtryskowej. Teraz możemy wykręcić wszystkie świece. W ich miejsce wkręcamy końcówkę miernika i przechodzimy do wykonania pomiaru. Na początku musimy zaciągnąć hamulec ręczny i ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu jałowym. Następnie prosimy drugą osobę aby przekręciła rozrusznikiem przez około 6 sekund. Notujemy wynik naszego pomiaru i przechodzimy do następnego cylindra.

Podobnie postępujemy w przypadku silników benzynowych. Po odczytaniu wszystkich wartości przystępujemy do analizy tych danych. Jeżeli nie ma różnicy pomiędzy poszczególnymi cylindrami to możemy być spokojni o stan naszego silnika. Jeżeli różnice są zbyt duże i na każdym z cylindrów to oznacza to, że musimy poważnie zastanowić się co jest tego przyczyną.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana oleju silnikowego

Jeśli stwierdzimy, że ciśnienie sprężania jest zbyt niskie możemy dość łatwo ustalić, co powoduje nieszczelność. Za pomocą strzykawki lub olejarki wlewamy niewielką ilość w otwór po świecy. Takie działanie ma na celu uszczelnić przestrzeń pomiędzy ściankami tłoka i cylindra. Po takim zabiegu ponownie dokonujemy pomiaru ciśnienia sprężania. Jeżeli odczytana wartość nadal jest zbyt mała, możemy podejrzewać, że są uszkodzone zawory, głowica lub jej uszczelka lub prowadnice zaworów. W przypadku kiedy stwierdzimy, że jest widoczna wyraźna poprawa możemy twierdzić, że jest nadmierne zużycie pierścieni tłokowych albo powierzchni na ściankach cylindra. W przypadku takich usterek nie należy zbyt długo czekać z wymianą.

Po wykonaniu tej czynności możemy przejść do montażu. Przykręcamy świece za pomocą klucza dynamometrycznego. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie każdy użytkownik ma dostęp do takiego narzędzia. Takie osoby muszą zrobić to na wyczucie. Jednak do tego potrzebne jest pewne doświadczenie. Świece są stosunkowo delikatne i użycie zbyt dużej siły może doprowadzić do „ukręcenia” jej. W takich wypadkach zazwyczaj sami nie jesteśmy w stanie jej wykręcić. Czeka nas wizyta w warsztacie specjalizującym się w wykręcaniu takich świec. Jednak należy pamiętać, że nie jest to niski koszt. W zależności od miasta zaczyna się od 150złotych i dochodzi nawet do 400 złotych za jedną świece.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA