REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: pomiar ciśnienia sprężania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Pomiar ciśnienia sprężania w Volkswagenie Golfie. Fot.Newspress
Pomiar ciśnienia sprężania w Volkswagenie Golfie. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wykonując pomiar ciśnienia sprężania można przekonać się, w jakiej kondycji jest silnik w naszym Golfie lub Borze. W poradniku tym dowiesz się, jakie są poprawne wartości ciśnienia i jak wykonać pomiar w Volkswagenie Bora i Golf IV.

Dobry stan techniczny silnika w naszym Volkswagenie Golfie IV/Borze przekłada się na dystans, jaki może pokonać zanim konieczny będzie remont. Zewnętrzne oględziny zazwyczaj niewiele nam powiedzą. Dlatego najlepsze rozwiązanie to przeprowadzenie kontroli ciśnienia sprężania na poszczególnych cylindrach. W trakcie spalania mieszanki w komorach spalania cylindra panują wysokie ciśnienia np. w silnikach benzynowych dochodzące do 6MPa.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola układu hamulcowego

Celem takich pomiarów nie jest osiągnięcie jak najwyższej wartości na danym cylindrze. To co jest dla nas najważniejsze to różnice pomiędzy nimi. W przypadku silników benzynowych różnice nie powinny wynosić więcej niż 0.3MPa to samo dotyczy silników wysokoprężnych jednak tutaj możliwa jest różnica na granicy 0.5MPa. Pamiętajmy, że jeśli w jednym lub kilku cylindrach różnice są większe oznacza to problem z silnikiem. Dokładnie, zużycie jego elementów (jednego lub kilku).

Poniżej przedstawimy wytyczne dla poszczególnych wersji silnikowych. Zaczniemy od silników benzynowych.

  • AHW, AKQ, APE, AXP, ATN, AUS – normalne ciśnienie 1.0 – 1.5, min – 0.7MPa
  • AEH, AKL, APF, APK, AQY – normalne ciśnienie 1.0 – 1.3MPa, min – 0.75MPa
  • AGN – normalne ciśnienie 0.9 – 1.4MPa, minimalne 0.75MPa
  • AGU, AQA, ARZ – normalne ciśnienie 1.0 – 1.4MPa, minimalne 0.7MPa
  • AGZ – normalne ciśnienie sprężania 0.9 – 1.2MPa, minimalne – 0.7MPa
  • AQP – normalne ciśnienie sprężania 0.9 – 1.4MPa, minimalne – 0.7MPa

Silniki wysokoprężne:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • AGR, AHF, ALH, AQM – normalne ciśnienie sprężania 2.5 – 3.1MPa, min – 1.9MPa

Powinniśmy wiedzieć, że wraz z wiekiem i setkami tysięcy kilometrów ciśnienie sprężania spada. Dlatego nie powinniśmy martwić się obniżoną wartością. Jeżeli jest taka sama na wszystkich cylindrach nie ma powodu do zmartwień. W przypadku kiedy będzie poniżej dopuszczalnego minimum możemy zacząć rozważać ewentualną naprawę lub wymianę silnika.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana przegubów drążków kierowniczych

Pomiar ciśnienia

REKLAMA

W przypadku zbyt dużych różnicy na poszczególnych cylindrach warto zastanowić się nad powodem takiego stanu. Okazuje się, że nie ma jednej przyczyny. Najbardziej możliwe usterki to przede wszystkim zużycie tłoków i pierścieni. Zazwyczaj jest to najczęstszy powód zbyt dużej różnicy. Możliwe jest też skrzywienie zaworów, nadpalenie ich, zapieczenie pierścieni oraz zdeformowanie się cylindrów co jest efektem zatarcia tłoków.

Do pomiaru ciśnienia będzie nam potrzebny specjalny przyrząd. Można go zakupić w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Miernik taki jest dostępny w różnych przedziałach cenowych do około 100zł w górę. Jeśli mamy dostęp do takiego urządzenia odejdzie nam taki wydatek. W czasie przeprowadzania takiego pomiaru niezbędna jest pomoc drugiej osoby.

Znając już wszystkie zasady postępowania i posiadając odpowiednie wytyczne przystępujemy do wykonania pomiaru. Na początku musimy rozgrzać dobrze silnik. Temperatura powinna być w okolicach 40 stopni. Pamiętamy, że gdy silnik jest ciepły pierścienie tłoków lepiej uszczelniają. Nie należy doprowadzać do zbyt mocnego nagrzania, podczas wykręcania może dojść do poparzenia i do uszkodzenia gwintów.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola manualnej skrzyni biegów

REKLAMA

W silnikach typu AHW, AKQ, APE, AXP, ATN, AUS musimy zdemontować osłonę znajdującą się nad pokrywą wałka rozrządu. Następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia razem z nasadkami świec. Przechodzimy do wykręcenia ich. Będzie nam do tego potrzebny specjalny klucz do świec. Na początku zalecamy użyć sprężonego powietrza w celu oczyszczenia ich okolicy. Można również użyć zwyczajnego odkurzacza. Pamiętajmy, żeby prowadzić klucz prosto, nie może być pod kątem. Na końcu wyjmujemy złącze czterostykowe z modułu zapłonu.

Przechodzimy do silników typu AEH, AKL, APF. Tutaj na początku wyjmujemy złącze z członu wyjściowego cewek zapłonowych. Następnie w skrzynce bezpieczników wyjmujemy bezpiecznik pompy paliwa. Oznaczony jest jako 28. Jeżeli nie mamy rozkładu bezpieczników to jest to 3 od dołu, licząc od dolnego lewego rogu (pierwszy rząd od lewej). Teraz wypinamy wtyczkę złączy elektrycznych wtryskiwaczy. W ten oto sposób zbliżyliśmy się do momentu demontażu świec.

Zdejmujemy świece

Za pomocą specjalnych szczypiec zdejmujemy nasadki świec zapłonowych. Teraz możemy swobodnie wykręcić wszystkie świece. Podczas tej prace dotyczą nas identyczne uwagi jak w pierwszej grupie silników. Przechodzimy do silników typu AGN, AGU, AQA, ARZ. Na początku musimy wyjąć bezpiecznik, który pozbawi zasilanie prądem wtryskiwaczy. Oznaczony jest jako 32. Umiejscowiony jest on w środkowym pionowym rzędzie – drugi od góry. Teraz demontujemy górną osłonę silnika i wyjmujemy wtyczki złączy elektrycznych z cewek zapłonowych. Jeżeli mamy auto z turbosprężarką to musimy je wymontować. Po zdjęciu nasadek możemy wykręcać świece w oparciu o wytyczne podane jak w powyższych typach silników.

Na końcu przedstawimy ostatnią grupę silników, czyli wysokoprężne. W typie AGP i AAQM (SDI) musimy na początku zdjąć górną część kolektora dolotowego. Natomiast w silnikach AGR, ALH, AHF (SDI, TDI) musimy wyjąć wtyk z zaworu odcinającego paliwo. Znajduje się on na pompie wtryskowej. Do tego wypinamy wtyk złącza z regulatora dawki paliwa pompy wtryskowej. Teraz możemy wykręcić wszystkie świece. W ich miejsce wkręcamy końcówkę miernika i przechodzimy do wykonania pomiaru. Na początku musimy zaciągnąć hamulec ręczny i ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu jałowym. Następnie prosimy drugą osobę aby przekręciła rozrusznikiem przez około 6 sekund. Notujemy wynik naszego pomiaru i przechodzimy do następnego cylindra.

Podobnie postępujemy w przypadku silników benzynowych. Po odczytaniu wszystkich wartości przystępujemy do analizy tych danych. Jeżeli nie ma różnicy pomiędzy poszczególnymi cylindrami to możemy być spokojni o stan naszego silnika. Jeżeli różnice są zbyt duże i na każdym z cylindrów to oznacza to, że musimy poważnie zastanowić się co jest tego przyczyną.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana oleju silnikowego

Jeśli stwierdzimy, że ciśnienie sprężania jest zbyt niskie możemy dość łatwo ustalić, co powoduje nieszczelność. Za pomocą strzykawki lub olejarki wlewamy niewielką ilość w otwór po świecy. Takie działanie ma na celu uszczelnić przestrzeń pomiędzy ściankami tłoka i cylindra. Po takim zabiegu ponownie dokonujemy pomiaru ciśnienia sprężania. Jeżeli odczytana wartość nadal jest zbyt mała, możemy podejrzewać, że są uszkodzone zawory, głowica lub jej uszczelka lub prowadnice zaworów. W przypadku kiedy stwierdzimy, że jest widoczna wyraźna poprawa możemy twierdzić, że jest nadmierne zużycie pierścieni tłokowych albo powierzchni na ściankach cylindra. W przypadku takich usterek nie należy zbyt długo czekać z wymianą.

Po wykonaniu tej czynności możemy przejść do montażu. Przykręcamy świece za pomocą klucza dynamometrycznego. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie każdy użytkownik ma dostęp do takiego narzędzia. Takie osoby muszą zrobić to na wyczucie. Jednak do tego potrzebne jest pewne doświadczenie. Świece są stosunkowo delikatne i użycie zbyt dużej siły może doprowadzić do „ukręcenia” jej. W takich wypadkach zazwyczaj sami nie jesteśmy w stanie jej wykręcić. Czeka nas wizyta w warsztacie specjalizującym się w wykręcaniu takich świec. Jednak należy pamiętać, że nie jest to niski koszt. W zależności od miasta zaczyna się od 150złotych i dochodzi nawet do 400 złotych za jedną świece.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA