REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: pomiar ciśnienia sprężania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Pomiar ciśnienia sprężania w Volkswagenie Golfie. Fot.Newspress
Pomiar ciśnienia sprężania w Volkswagenie Golfie. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wykonując pomiar ciśnienia sprężania można przekonać się, w jakiej kondycji jest silnik w naszym Golfie lub Borze. W poradniku tym dowiesz się, jakie są poprawne wartości ciśnienia i jak wykonać pomiar w Volkswagenie Bora i Golf IV.

Dobry stan techniczny silnika w naszym Volkswagenie Golfie IV/Borze przekłada się na dystans, jaki może pokonać zanim konieczny będzie remont. Zewnętrzne oględziny zazwyczaj niewiele nam powiedzą. Dlatego najlepsze rozwiązanie to przeprowadzenie kontroli ciśnienia sprężania na poszczególnych cylindrach. W trakcie spalania mieszanki w komorach spalania cylindra panują wysokie ciśnienia np. w silnikach benzynowych dochodzące do 6MPa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola układu hamulcowego

Celem takich pomiarów nie jest osiągnięcie jak najwyższej wartości na danym cylindrze. To co jest dla nas najważniejsze to różnice pomiędzy nimi. W przypadku silników benzynowych różnice nie powinny wynosić więcej niż 0.3MPa to samo dotyczy silników wysokoprężnych jednak tutaj możliwa jest różnica na granicy 0.5MPa. Pamiętajmy, że jeśli w jednym lub kilku cylindrach różnice są większe oznacza to problem z silnikiem. Dokładnie, zużycie jego elementów (jednego lub kilku).

Poniżej przedstawimy wytyczne dla poszczególnych wersji silnikowych. Zaczniemy od silników benzynowych.

REKLAMA

  • AHW, AKQ, APE, AXP, ATN, AUS – normalne ciśnienie 1.0 – 1.5, min – 0.7MPa
  • AEH, AKL, APF, APK, AQY – normalne ciśnienie 1.0 – 1.3MPa, min – 0.75MPa
  • AGN – normalne ciśnienie 0.9 – 1.4MPa, minimalne 0.75MPa
  • AGU, AQA, ARZ – normalne ciśnienie 1.0 – 1.4MPa, minimalne 0.7MPa
  • AGZ – normalne ciśnienie sprężania 0.9 – 1.2MPa, minimalne – 0.7MPa
  • AQP – normalne ciśnienie sprężania 0.9 – 1.4MPa, minimalne – 0.7MPa

Silniki wysokoprężne:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • AGR, AHF, ALH, AQM – normalne ciśnienie sprężania 2.5 – 3.1MPa, min – 1.9MPa

Powinniśmy wiedzieć, że wraz z wiekiem i setkami tysięcy kilometrów ciśnienie sprężania spada. Dlatego nie powinniśmy martwić się obniżoną wartością. Jeżeli jest taka sama na wszystkich cylindrach nie ma powodu do zmartwień. W przypadku kiedy będzie poniżej dopuszczalnego minimum możemy zacząć rozważać ewentualną naprawę lub wymianę silnika.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana przegubów drążków kierowniczych

Pomiar ciśnienia

W przypadku zbyt dużych różnicy na poszczególnych cylindrach warto zastanowić się nad powodem takiego stanu. Okazuje się, że nie ma jednej przyczyny. Najbardziej możliwe usterki to przede wszystkim zużycie tłoków i pierścieni. Zazwyczaj jest to najczęstszy powód zbyt dużej różnicy. Możliwe jest też skrzywienie zaworów, nadpalenie ich, zapieczenie pierścieni oraz zdeformowanie się cylindrów co jest efektem zatarcia tłoków.

Do pomiaru ciśnienia będzie nam potrzebny specjalny przyrząd. Można go zakupić w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Miernik taki jest dostępny w różnych przedziałach cenowych do około 100zł w górę. Jeśli mamy dostęp do takiego urządzenia odejdzie nam taki wydatek. W czasie przeprowadzania takiego pomiaru niezbędna jest pomoc drugiej osoby.

Znając już wszystkie zasady postępowania i posiadając odpowiednie wytyczne przystępujemy do wykonania pomiaru. Na początku musimy rozgrzać dobrze silnik. Temperatura powinna być w okolicach 40 stopni. Pamiętamy, że gdy silnik jest ciepły pierścienie tłoków lepiej uszczelniają. Nie należy doprowadzać do zbyt mocnego nagrzania, podczas wykręcania może dojść do poparzenia i do uszkodzenia gwintów.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola manualnej skrzyni biegów

W silnikach typu AHW, AKQ, APE, AXP, ATN, AUS musimy zdemontować osłonę znajdującą się nad pokrywą wałka rozrządu. Następnie odpinamy przewody wysokiego napięcia razem z nasadkami świec. Przechodzimy do wykręcenia ich. Będzie nam do tego potrzebny specjalny klucz do świec. Na początku zalecamy użyć sprężonego powietrza w celu oczyszczenia ich okolicy. Można również użyć zwyczajnego odkurzacza. Pamiętajmy, żeby prowadzić klucz prosto, nie może być pod kątem. Na końcu wyjmujemy złącze czterostykowe z modułu zapłonu.

Przechodzimy do silników typu AEH, AKL, APF. Tutaj na początku wyjmujemy złącze z członu wyjściowego cewek zapłonowych. Następnie w skrzynce bezpieczników wyjmujemy bezpiecznik pompy paliwa. Oznaczony jest jako 28. Jeżeli nie mamy rozkładu bezpieczników to jest to 3 od dołu, licząc od dolnego lewego rogu (pierwszy rząd od lewej). Teraz wypinamy wtyczkę złączy elektrycznych wtryskiwaczy. W ten oto sposób zbliżyliśmy się do momentu demontażu świec.

Zdejmujemy świece

Za pomocą specjalnych szczypiec zdejmujemy nasadki świec zapłonowych. Teraz możemy swobodnie wykręcić wszystkie świece. Podczas tej prace dotyczą nas identyczne uwagi jak w pierwszej grupie silników. Przechodzimy do silników typu AGN, AGU, AQA, ARZ. Na początku musimy wyjąć bezpiecznik, który pozbawi zasilanie prądem wtryskiwaczy. Oznaczony jest jako 32. Umiejscowiony jest on w środkowym pionowym rzędzie – drugi od góry. Teraz demontujemy górną osłonę silnika i wyjmujemy wtyczki złączy elektrycznych z cewek zapłonowych. Jeżeli mamy auto z turbosprężarką to musimy je wymontować. Po zdjęciu nasadek możemy wykręcać świece w oparciu o wytyczne podane jak w powyższych typach silników.

Na końcu przedstawimy ostatnią grupę silników, czyli wysokoprężne. W typie AGP i AAQM (SDI) musimy na początku zdjąć górną część kolektora dolotowego. Natomiast w silnikach AGR, ALH, AHF (SDI, TDI) musimy wyjąć wtyk z zaworu odcinającego paliwo. Znajduje się on na pompie wtryskowej. Do tego wypinamy wtyk złącza z regulatora dawki paliwa pompy wtryskowej. Teraz możemy wykręcić wszystkie świece. W ich miejsce wkręcamy końcówkę miernika i przechodzimy do wykonania pomiaru. Na początku musimy zaciągnąć hamulec ręczny i ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu jałowym. Następnie prosimy drugą osobę aby przekręciła rozrusznikiem przez około 6 sekund. Notujemy wynik naszego pomiaru i przechodzimy do następnego cylindra.

Podobnie postępujemy w przypadku silników benzynowych. Po odczytaniu wszystkich wartości przystępujemy do analizy tych danych. Jeżeli nie ma różnicy pomiędzy poszczególnymi cylindrami to możemy być spokojni o stan naszego silnika. Jeżeli różnice są zbyt duże i na każdym z cylindrów to oznacza to, że musimy poważnie zastanowić się co jest tego przyczyną.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana oleju silnikowego

Jeśli stwierdzimy, że ciśnienie sprężania jest zbyt niskie możemy dość łatwo ustalić, co powoduje nieszczelność. Za pomocą strzykawki lub olejarki wlewamy niewielką ilość w otwór po świecy. Takie działanie ma na celu uszczelnić przestrzeń pomiędzy ściankami tłoka i cylindra. Po takim zabiegu ponownie dokonujemy pomiaru ciśnienia sprężania. Jeżeli odczytana wartość nadal jest zbyt mała, możemy podejrzewać, że są uszkodzone zawory, głowica lub jej uszczelka lub prowadnice zaworów. W przypadku kiedy stwierdzimy, że jest widoczna wyraźna poprawa możemy twierdzić, że jest nadmierne zużycie pierścieni tłokowych albo powierzchni na ściankach cylindra. W przypadku takich usterek nie należy zbyt długo czekać z wymianą.

Po wykonaniu tej czynności możemy przejść do montażu. Przykręcamy świece za pomocą klucza dynamometrycznego. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie każdy użytkownik ma dostęp do takiego narzędzia. Takie osoby muszą zrobić to na wyczucie. Jednak do tego potrzebne jest pewne doświadczenie. Świece są stosunkowo delikatne i użycie zbyt dużej siły może doprowadzić do „ukręcenia” jej. W takich wypadkach zazwyczaj sami nie jesteśmy w stanie jej wykręcić. Czeka nas wizyta w warsztacie specjalizującym się w wykręcaniu takich świec. Jednak należy pamiętać, że nie jest to niski koszt. W zależności od miasta zaczyna się od 150złotych i dochodzi nawet do 400 złotych za jedną świece.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA