Opel Vectra B: wymiana filtra paliwa
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić filtr paliwa w Oplu Vectrze B w silniku benzynowym i wysokoprężnym. Dodatkową czynnością, którą wykonamy będzie odwadniania (silnik Diesla). Taką operację należy przeprowadzić co 2 lata, jednak my zalecamy co roku. Zakup filtrów paliwa i powietrza to wydatek od 50 złotych w górę. Nie jest to wygórowana cena i możemy pozwolić sobie na co roczną wymianę.
REKLAMA
Zaczynamy od silnika Diesla. Tutaj nie będą nam potrzebne żadne specjalne narzędzia. Podczas całej pracy należy zachować szczególną ostrożność, żeby nie uszkodzić gumowych przewodów poprzez rozlewanie oleju napędowego. Najpierw pokażemy jak prawidłowo wykonać odwadnianie filtru paliwa. W silniku 1.7 wyjmujemy najpierw przewód odpływowy i wyjmujemy go z uchwytu. Znajduje się on po prawej stronie stojąc przodem do auta.
Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola układu hamulcowego
REKLAMA
Podsuwamy puste naczynie pod przewód i luzujemy śrubę odpowietrzającą (po lewej stronie). Teraz luzujemy dolny zawór odwadniający i zlewamy ok. 0.1L paliwa do momentu aż zobaczymy, że wypływa czyste paliwo. W przypadku wymiany filtra zlewamy je w całości. Teraz dokręcamy zawór odwadniający wraz z śrubą odpowietrzającą, po czym wpinamy przewód odpływowy.
Przechodzimy do pozostałych silników wysokoprężnych. Na dole obudowy filtru znajduje się śruba, którą odkręcamy o jeden obrót. Teraz podstawiamy pod filtr puste naczynie i odkręcamy środkową śrubę na górnej pokrywie. Będzie nam do tego potrzebny Torx30. Podobnie jak to było wyżej opisane, zbieramy około 0.1L wody do momentu aż zacznie wypływać czyste paliwo.
Przechodzimy do wymiany filtra w silniku wysokoprężnym. Pierwsze kroki są takie sam jak podczas odwadniania filtru z tą różnicą, że trzeba zlać całe paliwo. Następnie odpinamy złącze czujnika temperatury i ogrzewania filtru, są one z boku filtra. Następnie odpinamy przewód paliwowy. Umiejscowiony jest na górnej pokrywie. Kolejne czynności będą przedstawione z osobna dla poszczególnych silników.
Zaczynamy od silnika 1.7 X17DT. Obok przewodu paliwa (na górze pokrywy) znajduje się śruba odpowietrzające (na lewo od niego). Musimy ją wykręcić. Następnie odkręcamy filtr i wyjmujemy go razem z osłoną. Teraz mocujemy go w imadle (bez osłony). Kolejny krok to demontaż śruby spustowej i przewodu odpływowego z wkładu filtru, oba elementy znajdują się na dole.
Zobacz też: Opel Vectra B: kontrola skrzyni biegów
REKLAMA
Odkręcamy wkład i wyjmujemy go z korpusu. Oczyszczamy powierzchnię montażu, zwilżamy nową uszczelkę olejem napędowym i dokręcamy ręcznie filtr. Teraz montujemy śrubę spustową i przewód odpływowy na wkładzie filtru. Następnie mocujemy filtr paliwa razem z osłoną i przykręcamy go do wspornika. Kolejny grok to zamocowanie przewodów paliwa wraz z nowymi uszczelkami. Potem wkręcamy śrubę odpowietrzającą i podpinamy złącze ogrzewania filtru oraz czujnika temperatury. Pozostaje nam wykonać jazdę próbną i po powrocie sprawdzić szczelność wszystkich połączeń
Przechodzimy do pozostałych silników wysokoprężnych. Pierwszy krok, jaki musimy wykonać to zdemontowanie obudowy filtru paliwa. Następnie odkręcamy jego obudowę. Teraz wyjmujemy dolną część obudowy. W tym momencie musimy mieć przy sobie puste naczynie i kilka szmatek do wytarcia paliwa, które będzie się wylewać podczas przeprowadzania tej pracy.
To co w niej pozostało, wylewamy do pustego naczynia. Pamiętajmy, że podczas pracy gromadzimy wszystkie płyny do jednego pojemnika i oddajemy go do punktu utylizacji. Wycieramy dolną i górną część obudowy filtru. Najlepiej zrobić to za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Montujemy nowy wkład i zalewamy obudowę nowym olejem napędowym. Wszystkie elementy składamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o stosowaniu nowych uszczelek. Montujemy obudowę na swoje miejsce i odpalamy samochód.
Zobacz też: Opel Vectra B: wymiana żarówek
Przechodzimy do wymiany filtru paliwa w silniku benzynowym. Na początku musimy zmniejszyć ciśnienie paliwa w obwodzie. W tym celu musimy wymontować przekaźnik pompy paliwa. Znajduje się on w skrzynce obok zbiorniczka płynu hamulcowego. W silniku 1.6 jest to ten górny po lewej stronie stojąc przodem do auta w 1.8, 2.0 i 2.5 – dolny. Filtr paliwa umiejscowiony jest obok baku po lewej stronie. Podnosimy samochód stosując się do wytycznych odnośnie bezpieczeństwa.
Podsuwamy pod filtr puste naczynie i odpinamy złącza z przewodów paliwa. Potrzebne jest do tego specjalne narzędzie lub 2 śrubokręty i trochę zdolności manualnych. Wyjmujemy filtr z obejmy i opróżniamy go bezpośrednio nad naczyniem. W jego miejsce montujemy nowy. Pamiętamy o zachowaniu odpowiedniego kierunku. Pomocna jest strzałka na obudowie informująca jak przepływa paliwo.
Montaż przewodów przebiega w odwrotnej kolejności. Opuszczamy samochód i uruchamiamy silnik. W celu sprawdzenia szczelności udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy dokładnie połączenia czy nie widać na nich śladów wycieków. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń na koniec udajemy się do punktu utylizacji ze zlanym paliwem i filtrami.
REKLAMA
REKLAMA