Mercedes W124: wymiana płynu hamulcowego i sprawdzenie przewodów
REKLAMA
REKLAMA
Płyn hamulcowy w Mercedesie W124 powinien być wymieniany co roku. Najlepiej na wiosnę. Płyn hamulcowy wchłania wilgoć przez pory elastycznych przewodów i przez odpowietrznik zbiorniczka. Z czasem powoduje to obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego. Powoduje to znacznie pogorszenie działania układu hamulcowego. Podczas całego procesu należy przestrzegać wszystkich zasad bezpieczeństwa.
REKLAMA
Odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i za pomocą strzykawki opróżniamy go, tak żeby zostało ok. 10mm. Nie zalecamy całkowitego odessania, może to doprowadzić do wprowadzenia powietrza w układ Mercedesa. Napełniamy zbiorniczek świeżym płynem aż do znaku „max”. Podłączamy czysty przewód elastyczny do śruby odpowietrzającej prawego zacisku tylnego koła.
Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy? Ekspert radzi
REKLAMA
Podstawiamy puste naczynie i odkręcamy odpowietrznik. Pompuje pedałem hamulca ok. 10 razy i zakręcamy go. W identyczny sposób robimy z pozostałymi zaciskami. Wypływający płyn hamulcowy powinien być przezroczysty, wolny od zabrudzeń i pęcherzyków.
Kolejność jest następująca
• Tylny prawy zacisk
• Tylny lewy zacisk
• Przedni prawy zacisk
• Przedni lewy zacisk
Po wymianie płynu hamulcowego przechodzimy do sprawdzenia przewodów hamulcowych. Tutaj przegląd zalecany jest co 20 000km. My proponujemy wykonywać go od razy przy wymianie płynu hamulcowego w Mercedesie W124. Do wykonania takiej kontroli będzie nam potrzebny kanał lub podnośnik warsztatowy. Wykonywanie tej czynności z pozycji „kobyłek” jest bardzo ryzykowane i znacznie ogranicza nam pole manewru.
Zaczynamy od umycia przewodów hamulcowych. Pokryte są one warstwą tworzywa sztucznego, które chroni przed korozją. Właśnie, dlatego nie zaleca się używania szczotki drucianej lub papieru ściernego. Za pomocą lampy sprawdzamy przewody od pompy hamulcowej do cylinderków poszczególnych kół. W Mercedesie W124 pompa znajduje się w przedziale silnika pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.
Zobacz też: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?
REKLAMA
Jeżeli zlokalizujemy jakieś uszkodzenie, należy wymienić ten odcinek aż do miejsca najbliższego łączenia w danej części Mercedesa. Przewody elastyczne łączą cylinderki z przewodami sztywnymi. One również są podatne na uszkodzenia. Łapiemy je oburącz i przeginamy w poszukiwaniu pęknięć. Na koniec kręcimy kołem kierownicy w prawo i lewo sprawdzając, czy przewody nie ocierają o żadne części samochodu.
Wszystkie przewody elastyczne lub sztywne nie powinny być pozaginane ani poskręcane. Na koniec oglądamy zbiorniczek, jeżeli jest zwilżony, nie musi to oznaczać uszkodzenia. Płyn może wydostawać się przez otwór odpowietrzający w korku lub przez jego uszczelnienie.
REKLAMA
REKLAMA