Mercedes W124: wymiana przednich klocków hamulcowych
REKLAMA
REKLAMA
Na samym początku uwaga dla właścicieli modeli 300E-24 i 8 cylindrowych. Tutaj, w hamulcach przednich stosowane są zaciski przesuwne z czterema tłoczkami. Metoda wymontowania klocków z tego typu hamulców jest identyczna jak w przypadku tylnych wkładek. Opis ten został zawarty w innym poradniku.
REKLAMA
Pierwszy krok w celu wymiany klocków hamulcowych w Mercedesie W124 to poluzowanie śrub koła. Unosimy samochód i podpieramy go na podstawkach, lub używamy drewnianych klocków. Warto podłożyć pod tylne koła kliny zabezpieczające. W żadnym wypadku nie można zamieniać klocków miejscami lub stronami np. z lewego koła na prawe. Klocki hamulcowe wymienia się zawsze parami, wszelkie kombinacje mogą mieć nieprzewidziane skutki.
Zobacz też: Jak walczyć z rdzą na tarczach hamulcowych?
REKLAMA
Za pomocą śrubokręta podważamy boczne zaczepy mocujące i otwieramy pokrywę złącza wtykowego. Pod żadnym pozorem nie można ciągnąć za przewód. Teraz odkręcamy dolną śrubę mocującą zacisk. Odchylamy go do góry i podwieszamy do nadkola za pomocą drutu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkładki cierne z korpusu zacisku. Pozostaje nam wyjęcie czujnika zużycia klocków z płytki grzbietowej. Czujnik umiejscowiony jest zawsze na wewnętrznej wkładce ciernej.
Przystępujemy do montażu. Na początku dokładnie czyścimy powierzchnie przylegania klocka. Warto przyjrzeć się dokładnie tarczy hamulcowej. Kiedy jest wyczuwalny i widoczny duży rant, kwalifikuje się ona do wymiany. Wciskamy tłoczek hamulca z wykorzystaniem drewnianego trzonka młotka. Robimy to bardzo ostrożnie, żeby go nie uszkodzić. Podczas wciskania płyn hamulcowy będzie się cofał do zbiorniczka. Należy obserwować jego stan i ewentualny nadmiar usunąć do czystego pojemnika.
Zobacz też: Mercedes W203: wymiana okładzin hamulca ręcznego - poradnik
Montujemy obie wkładki cierne w zacisku zwracając uwagę, żeby sprężyny ustalające były równoległe do górnych krawędzi wkładek. Teraz montujemy czujnik zużycia w wewnętrzny klocek. Opuszczamy zacisk i przykręcamy go do korpusu za pomocą nowej śruby samoblokującej. Na końcu zwijamy przewód zużycia klocków i podłączamy go do złącza w zacisku i zamykamy pokrywę złącza wtykowego.
Przykręcamy koło i opuszczamy samochód. Z drugą stroną postępujemy identycznie. Przed rozpoczęciem jazdy naciskamy kilkakrotnie na pedał hamulca. Uzupełniamy stan płynu hamulcowego i ruszamy na jazdę próbną. Przez pierwsze 400 – 500km unikamy gwałtownego hamowania. Nowe wkładki hamulcowe w Mercedesie W124 należy dobrze dotrzeć.
REKLAMA
REKLAMA