REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nissan Primera P10/P11: sprawdzenie pasków napędowych i układu klimatyzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Sprawdzenie pasków napędowych i układu klimatyzacji w Nissanie Primera P10/P11.
Sprawdzenie pasków napędowych i układu klimatyzacji w Nissanie Primera P10/P11.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna kontrola pasków napędowych pozwoli nam na uniknięcie ich zerwania. Przy okazji sprawdzania pasków skontrolujemy układ klimatyzacji. Oto jak to zrobić w Nissanie Primera P10/P11.

Oba przeglądy należy wykonać, co 30 000 km. Nie trzeba jechać do wyspecjalizowanych warsztatów. Bez problemu jesteśmy w stanie zrobić to we własnym zakresie. Zaczynamy od krótkiego podziału pasków napędowych. Oddzielnie omówimy wersje do silnika 1.6 i 2.0. W przypadku tego pierwszego może znajdować się jeden, dwa lub trzy paski.

REKLAMA

REKLAMA

Wersja bez układu wspomagania lub bez klimatyzacji wyposażona jest w jeden pasek, który napędza pompę cieczy chłodzącej i alternator. Modele z wspomaganiem układu kierowniczego mają dwa paski napędowe. Pierwszy napędza alternator a drugi pompę cieczy chłodzącej i wspomagania. Wersje z wspomaganiem i układem klimatyzacji mają trzy paski. Ułożenie jest podobne jak w drugiej wersji plus dodatkowy pasek napędu sprężarki klimatyzacji.

Zobacz też: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Przechodzimy do sprawdzenia stanu pasków. Zaciągamy hamulec ręczny i unosimy przód samochodu. Podkładamy pod niego kobyłki i zdejmujemy prawe koło. Od dołu wykręcamy śruby mocujące i wymontowujemy pokrywę spod błotnika. Robimy to w celu uzyskania dostępu do koła pasowego wału korbowego. Jeżeli zajdzie taka potrzeba możemy wykręcić dolną osłonę silnika.

REKLAMA

Za pomocą odpowiedniego klucza nasadowego obracamy wałem korbowym. Dokładnie oglądamy wszystkie paski. Patrzymy czy nie mają ubytków, przetarć, pęknięć, rozdzielenia warstw. Jeżeli są przesłanki wskazujące na wymianę należy to wykonać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do kontroli układu klimatyzacji. Na początku sprawdzamy stan żeberek skraplacza. Usuwamy wszelkie zanieczyszczenia znajdujące się pomiędzy żeberkami. Robimy to za pomocą sprężonego powietrza lub szczotki. Trzeba pamiętać o regularnym włączaniu klimatyzacji minimum na ok. 15 minut na miesiąc. Brak jakiegokolwiek ruchu w układzie może spowodować stwardnienie uszczelnień obwodu czynnika.

Zobacz też: Jakie są najczęstsze usterki silnika?

Sprawdzamy stan przewodów, nie mogą mieć żadnych uszkodzeń. Podstawą jest pełny układ klimatyzacji. Jeżeli wyczuwamy spadek intensywności chłodzenia należy sprawdzić czy ilość czynnika nie jest zbyt mała. Nagrzewamy silnik do normalnej temperatury pracy. Ustawiamy pokrętło regulacji temperatury na najniższą wartość. Pokrętło sinika dmuchawy najintensywniej jak to możliwe.

Sprawdzamy ręką sztywne przewody wlotowy i wylotowy. Jedna strona powinna być zimna druga gorąca. Może to oznaczać uszkodzenie sprężarki lub małą ilość czynnika chłodzącego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA