Nissan Primera P10/P11: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
REKLAMA
Przy zakupie ważne jest, żeby poinformować sprzedawcę o typie silnika, jaki mamy. Do października 1996 są inne świece niż w nowszych modelach po tym okresie. Cena jednej świecy to ok. 30zł. Oczywiście są droższe, jednak w podanej przez nas cenie można kupić dobrą markę. Wymianę w silnikach bez katalizatora prowadzi się, co 15 000 km z katalizatorem, co 30 000 km. Jeśli są regularnie wymieniane to nie wymagają dodatkowych czynności.
REKLAMA
Zaczynamy od dokładnego obejrzenia przewodów wysokiego napięcia świec zapłonowych. Jeśli nie ma na nich widocznych oznaczeń należy zrobić swoje. Numerujemy je od 1 do 4. Jako pierwszy oznaczamy ten znajdujący się od strony rozrządu. Zdejmujemy przewody ze świec poprzez ściskanie osłon mocujących. Nie ciągniemy za przewody gdyż istnieje ryzyko uszkodzenia.
Zobacz też: Nissan Primera P10/P11: wymiana płynu chłodniczego
REKLAMA
Przechodzimy do wykręcenia świec. Na początku zalecamy dokładne wyczyszczenie okolicy świec. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza, szczotki lub odkurzacza. Nie można dopuścić do zanieczyszczenia wnętrza cylindrów. Świece wykręcamy za odpowiednio długiej przedłużce. Bardzo ważna jest technika wykręcania. Należy utrzymywać nasadkę równo, żeby była współosiowo ze świecą. W innym przypadku możliwe jest pęknięcie świecy.
Po demontażu dokładnie oglądamy ich stan. Dzięki temu jesteśmy w stanie poznać kondycję naszego silnika. Jeżeli stożek izolatora świecy jest biały, czysty i bez osadów oznacza to zbyt ubogą mieszankę. W przypadku czarnego, twardego osadu można twierdzić, że mieszanka jest zbyt bogata. Jeżeli dostrzegamy olej na świecy świadczy to o dużym zużyciu silnika. Stożek z brązowym lub szarobrązowym osadem wskazuje na prawidłowy stan silnika.
Zobacz też: Nissan Primera P10/P11: sprawdzenie układu zapłonowego
Odstęp elektrod świecy zapłonowej ma bardzo duże znaczenie. Za pomocą szczelinomierza można zmierzyć jak duża jest różnica od wartości nominalnej. Odstęp zależy od producenta świecy. Zazwyczaj jest to 0.8mm do rocznika 1996 a od października 1996 do września 1999 1.1mm Zanim zaczniemy przykręcać świece zapłonowe należy upewnić się czy gwinty są czyste.
Dokręcamy świece z odpowiednią siłą. Oczywiście można się posłużyć się kluczem dynamometrycznym stosując moment 25Nm jednak nie każdy ma do niego dostęp. Pozostało nam zamontowanie przewodów wysokiego napięcia. Warto się upewnić czy dobrze zostały zaciśnięte zaciski mocujące.
Zobacz też: Nissan Primera P10/P11: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA