Lexus hoverboard - jak działa latająca deskorolka?
REKLAMA
REKLAMA
Lexus Hoverboard - latająca deskorolka
Lexus Hoverboard unosi się nad podłożem nie zużywając energii dzięki zjawisku lewitacji kwantowej. Zachodzi ono, gdy zawieszony nad magnesem specjalny materiał ceramiczny zostaje schłodzony do bardzo niskiej temperatury, w której przechodzi w stan nadprzewodnictwa. Pojawia się wówczas tzw. efekt Meissnera, polegający na „uwięzieniu” zewnętrznego pola magnetycznego przez nadprzewodnik, wskutek czego utrzymuje ono nadprzewodnik w stałej odległości od wytwarzającego je magnesu, nawet mimo przyłożenia dużej siły – i nadprzewodnik unosi się nad magnesem.
REKLAMA
Zobacz też: Test Lexus IS250 AT6 F Sport: japońska katana!
Jak działa Lexus Hoverboard?
REKLAMA
Wewnątrz Lexus Hoverboard zainstalowano dwa elementy nadprzewodzące, wykonane z materiału zwanego YBCO – tlenku itru, baru i miedzi. Ma on złożoną strukturę krystaliczną perowskitu i należy do grupy nadprzewodników wysokotemperaturowych, które w przeciwieństwie do znanych wcześniej nadprzewodników nie wymagają schłodzenia bardzo drogim ciekłym helem do temperatury bliskiej zera absolutnego, a wystarczy im tani i łatwo dostępny ciekły azot (za odkrycie zjawiska nadprzewodnictwa wysokotemperaturowego Johannes Bednorz i Karl Müller otrzymali w 1986 roku Nagrodę Nobla).
Elementy nadprzewodzące umieszczono w kriostatach wypełnionych ciekłym azotem, który chłodzi je, wrząc w temperaturze -197 stopni Celsjusza. Uboczny efekt wrzenia ciekłego azotu widoczny jest w postaci mgiełki unoszącej się wokół Lexus Hoverboard – to para wodna z powietrza, kondensująca pod wpływem zimnego azotu wydostającego się z wnętrza deski. Aby Lexus Hoverboard mógł się unosić w powietrzu, utrzymując obciążenie nawet 200 kg, potrzebne są jeszcze magnesy – nietrudno zgadnąć, że stanowią element toru.
Zobacz też: Test Lexus NX 300h AWD
Prace nad Lexus Hoverboard prowadzono w Dreźnie z udziałem naukowców z Instytutu Badań Ciała Stałego i Materiałoznawstwa im Leibniza (IFW) oraz inżynierów z firmy evico, specjalizującej się w wykorzystaniu nadprzewodników wysokotemperaturowych do produkcji nowatorskich urządzeń transportowych i łożysk zdolnych wirować z prędkością do 135 tysięcy obrotów na minutę.
Projektowanie, budowanie i testowanie prototypów w ramach projektu SLIDE trwało około roku. W ostatniej fazie do programu dołączył zawodowy skateboarder Ross McGouran, który pomógł dopracować ostateczny kształt deski. Lexus Hoverboard zyskał profilowaną powierzchnię z klejonego drewna bambusowego i starannie zaprojektowaną obudowę, nawiązującą do stylistyki najnowszych samochodów Lexusa.
Zobacz też: Bagażnik dachowy - jak wybrać, jak pakować?
Magnetyczny tor
Ostateczne próby odbyły się już na specjalnym torze w Cubelles koło Barcelony. Pod jego powierzchnią przypominającą beton zainstalowano niemal 200 metrów przywiezionych z Drezna magnetycznych ścieżek, ułożonych z neodymowych magnesów trwałych. Po 394 dniach od rozpoczęcia prac wszystko było gotowe, by pokazać Lexus Hoverboard światu. Wkrótce miliony internautów na całym świecie zobaczyły film, który udowadnia, że – jak powiedział główny inżynier Lexusa Haruhiko Tanahashi – nie ma rzeczy niemożliwych, trzeba tylko wymyślić, jak je zrobić.
Źródło: Materiały prasowe Lexus
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.