Samochody zasilą mieszkania
REKLAMA
REKLAMA
Pojazdy zasilane prądem powoli wypracowują sobie pozycję w motoryzacyjnym świecie. Z perspektywy inteligentnego miasta stanowią niezwykle ważny element systemu transportu: są ekologiczne i ciche, a to ogromna wartość. Nie dziwi więc, że nad implementacją elektrycznych aut w struktury smart city pracują zarówno producenci samochodów, jaki specjaliści od rozwiązań technologicznych.
REKLAMA
Przykładem jest współpraca firm Nissan i Endesa. Poinformowały one o rozpoczęciu projektu, którego celem jest stworzenie systemu włączenia pojazdów do sieci elektroenergetycznej (vehicle-to-grid, V2G) na skalę masową. O co w tym chodzi?
Zobacz też: Sposoby na wykorzystanie GPS
Odsprzedać nadmiar energii z samochodu
W długofalowych wizjach zakłada się, że samochody elektryczne będą centralnym elementem zintegrowanego systemu, w którym ich właściciele mogliby uczestniczyć w hurtowym obrocie energią zgromadzoną w akumulatorach pojazdów, a tym samym obniżać koszty eksploatacji pojazdów. Innymi słowy – odsprzedawać nadmiar energii. W tym wcale nie tak odległym scenariuszu użytkownik auta nie tylko zdecyduje, kiedy i gdzie naładować akumulator, ale także kiedy najlepiej spożytkować lub odsprzedać zgromadzoną energię.
W ten sposób może uzyskiwać finansowo wymierne korzyści w postaci zaoszczędzonej energii, a jednocześnie w maksymalnym stopniu wykorzystywać jej odnawialne źródła.
Zobacz też: Test Lexus CT 200h
System Vehicle to Grid (V2G)
REKLAMA
System Vehicle to Grid (V2G) składa się z dwukierunkowej ładowarki Endesa oraz układu zarządzania energią, który może obsługiwać również pozasieciowe, odnawialne źródła energii, takie jak panele słoneczne i turbiny wiatrowe. Za pomocą tego wyposażenia właściciel Nissana LEAF lub e-NV200 może ładować samochód poza godzinami szczytu energetycznego, korzystając z tańszej taryfy, a następnie zużywać energię zgromadzoną
w akumulatorze pojazdu na potrzeby gospodarstwa domowego w okresie obowiązywania wyższej taryfy, a nawet odsprzedawać ją z zyskiem do sieci. Energia elektryczna wytworzona w panelach słonecznych lub turbinach wiatrowych może być wykorzystana do ładowania akumulatora auta, zasilania urządzeń w domu i firmie lub odprowadzona do publicznej sieci elektroenergetycznej.
Technologię V2G Endesa zaprezentowała po raz pierwszy w 2008 r. w Smartcity Malaga – na poligonie doświadczalnym służącym firmie do testowania rozwiązań dla inteligentnych miast. Kolejny pokaz ewoluującej technologii zorganizowano w 2012 r. w ramach projektu ZEM2ALL. Dziś Endesa wraz z Nissanem jako partnerem z branży motoryzacyjnej, przeprowadzi pełną prezentację gotowego do wprowadzenia na rynek i niskokosztowego systemu w Madrycie.
Tekst: Maciej Pobocha, Connected Life Magazine
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.