Nowoczesne materiały - plastik i wkłókno węglowe CFRP
REKLAMA
REKLAMA
CFRP: materiał high-tec dla przyszłości
REKLAMA
Wzmacniany włóknami węglowymi plastik (CFRP) ma wyjątkowo korzystny stosunek trwałości do masy, a tym samym idealnie nadaje się do konstruowania nadwozia samochodowego. Przy tej samej funkcjonalności CFRP jest o 30% lżejszy niż aluminium, a o 50% niż stal. Z dobrodziejstw tego innowacyjnego materiału korzystają już nie tylko BMW i3 oraz i8, ale też BMW M3/M4 i M6 – mają dachy i wsporniki zderzaków wykonane z tego materiału.
Wał napędowy z włókna węglowego?!
BMW Group pracuje obecnie nad dalszymi zastosowaniami, w tym do produkcji elementów o masie wirującej, jak np. hybrydowe koła z aluminium i CFRP. Warto pamiętać, że sztywność i niska masa CFRP pozwalają wytworzyć wał napędowy do M3/M4 jako pojedynczy element bez łożyska centralnego. Pozwala to obniżyć masę tego elementu o 40% i zredukować masę wirującą, co dalej poprawia reakcje na gaz.
Zobacz też: Rodzaje tarcz hamulcowych
Lżejsze podzespoły, niższa masa pojazdu
W przyszłości także inne modele BMW oraz MINI będą korzystać z możliwości wiążących się z tym materiałem. Możliwa jest także produkcja elementów „wtórnych”, tj. z odzyskiwanych i ponownie przerabianych CFRP, z których powstaną szkielety foteli, desek rozdzielczych czy koła zapasowe, co pozwoli obniżyć masę tych elementów o 30% przy poważnych zyskach w dziedzinie ekonomicznej i ekologicznej.
Źródło: materiały prasowe BMW
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.