REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspert radzi: Części oryginalne czy zamienniki?

Ekspert radzi: Części oryginalne czy zamienniki? Fot. Fotolia
Ekspert radzi: Części oryginalne czy zamienniki? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oferta samochodowych części zamiennych na rynku jest bardzo duża i poza elementami oryginalnymi przeznaczonymi na tzw. pierwszy montaż fabryczny dostępnych jest szereg zamienników. Przed podjęciem decyzji, które z nich wybrać, powinniśmy się dowiedzieć jakie są faktyczne pomiędzy nimi różnice i jak wpływają na eksploatację pojazdu.

Części oryginalne czy zamienniki?

Oryginalne części przeznaczone na pierwszy montaż fabryczny dostępne są w autoryzowanych stacjach obsługi i zarówno opakowania tych produktów jak i one same sygnowane są konkretną marką samochodu. Takie elementy wyróżnia niestety wysoka cena, co w obecnych czasach dla wielu kierowców jest nie lada problemem. Rozwiązaniem tej sytuacji jest szeroki wybór zamienników. Dość powszechne jest jednak przekonanie, że są to elementy gorszej jakości o skróconym czasie eksploatacji, co nie koniecznie jednak musi być prawdą. Zamienniki sklasyfikowane są wedle kategorii i pierwszą z nich jest grupa części Premium. Są to te same części co tzw. oryginały, produkowane są najczęściej na tych samych liniach montażowych a zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że nie są „obrandowane” konkretną marką samochodową. Kolejną, bodaj najważniejszą z punktu widzenia kierowcy jest cena, niejednokrotnie niższa nawet o 60%. Następną grupą części są zamienniki określano jako te „tańszej jakości”. Produkowane są one przez wyspecjalizowane firmy mające swą mocną pozycję na rynku wtórnym od wielu lat, jednak nieaspirujących do grona dostawców na fabryczne wyposażenie. Oferowane przez nich elementy wykonywane są z dobrych materiałów i najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty w pełni dopuszczające je do eksploatacji. Oferta tych części jest szeroka i w efekcie klient może wybrać produkt o relatywnie dobrej jakości i niskiej cenie.

REKLAMA

REKLAMA

„Sprzedawanie części tanich, niskiej jakości z naszego punktu widzenia zupełnie się nie opłaca. Przede wszystkim tracimy zaufanie klientów a koszta reklamacji czy też odszkodowań za awarie spowodowane stosowaniem złych jakościowo podzespołów, najczęściej przewyższają zyski. Dlatego dystrybutorzy powinni wiedzieć o swojej ofercie wszystko i mieć przez to pewność, że oferują produkty gwarantujące poprawną i bezpieczną eksploatację” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl

Zobacz też: Znaki drogowe o zmiennej treści

Tanie podróbki

Niewiele jest rzeczy, których obecnie nie dałoby się podrobić. Podróbki często do złudzenia przypominają oryginały, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to także części samochodowych. Na rynku oferta kuszących niską ceną podróbek jest ogromna,
a niektórzy kierowcy ciągle, zupełnie niesłusznie mylą je z pełnowartościowymi, legalnymi zamiennikami. Podróbki nie posiadają żadnych certyfikatów jakości a używanie ich często doprowadza do poważnych awarii silnika których usunięcie bywa bardzo kosztowne. Tak może dziać się w przypadku na przykład pasków rozrządu, których wytrzymałość jest kilkakrotnie niższa niż produktów oryginalnych i przedwczesne, nieoczekiwane zerwanie najczęściej kończy się zniszczeniem wielu podzespołów silnika. Bardzo niska jakość części podrabianych przekłada się także na radykalne obniżenie bezpieczeństwa jazdy szczególnie, gdy chodzi o elementy układu hamulcowego czy też jezdnego.

REKLAMA

Aby uniknąć kupna podrabianych części pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinna być nienaturalnie niska cena. Najpewniejszym jednak źródłem informacji są certyfikaty jakości udostępniane przez dystrybutorów. Jednymi z nich są te wydawane przez PIMOT (Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny); certyfikaty „B” na bezpieczeństwo i dopuszczenie do ruchu drogowego. Najwięksi dystrybutorzy części zamiennych sami dodatkowo weryfikują ich jakość. Często dysponują własnym laboratorium, w którym testowany jest każdy nowy asortyment podzespołów. W połączeniu
z odpowiednimi certyfikatami daje to gwarancję oferowania towaru wyłącznie wysokiej jakości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy autobusy komunikacji miejskiej zawsze mają pierwszeństwo?

Części regenerowane

Wiele elementów i podzespołów samochodowych poddawanych jest regeneracji pozwalającej na ponowne ich używanie. Jednak nie zawsze jest to opłacalne czy wręcz możliwe. Są zakłady specjalizujące się w regeneracji części choć ich usługi nie zawsze idą
w parze z odpowiednią jakością. Części regenerowane, choć tańsze niż nowe, niejednokrotnie mają o wiele mniejszą trwałość, przez co ich stosowanie w ostatecznym rachunku ekonomicznym jest bardziej kosztowne niż tych nowych.

Jest także grupa części fabrycznych poddawanych regeneracji np. osprzęt elektryczny, alternatory, rozruszniki czy sprzęgła. Zabieg ten dokonywany jest jednak przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i w efekcie stają się one pełnowartościowymi podzespołami.

„W Grupie Inter Cars posiadamy markę LAUBER, która oprócz produkcji nowych elementów specjalizuje się także w regeneracji tych zużytych. Aby spełniały one normy produktu nowego poddawane są wieloetapowemu procesowi kontroli jakości po przejściu którego udzielamy na nie dwuletniej gwarancji” – mówi Artur Szydłowski.

Części regenerowane to także znaczne oszczędności dla portfela. Zwracając przy zakupie wymontowany element z auta tzw. rdzeń, można zaoszczędzić nawet do 80% ceny. Należy również wiedzieć, że części fabrycznie regenerowane muszą być specjalnie oznakowane, aby klient miał pełną świadomość tego, co kupuje. Regeneracja części, to ponadto ukłon producentów w kierunku ekologii. Nie ma sensu bowiem wyrzucać tych elementów, które w procesie eksploatacji nie ulegają zużyciu lub podlegają jemu w bardzo niewielkim stopniu.  

Zobacz też: Czy dodanie współwłaściciela pojazdu należy zgłosić w urzędzie skarbowym?

Jak poprawnie wybrać część zamienną?

Dokonanie wyboru tej najodpowiedniejszej części zamiennej do naszego samochodu nie zawsze jest proste i oczywiste. Zdarza się, że nawet w obrębie jednego modelu samochodu stosowane są różne elementy i wówczas nie wystarczy wiedza o roczniku, pojemności czy też rodzaju nadwozia. Z pomocą przyjść może numer identyfikacyjny pojazdu VIN. To siedemnastoznakowy system znakowania zawierający wszelkie niezbędne informacje o producencie, cechach i roku produkcji pojazdu. Podczas zakupu części podanie tego kodu powinno skutkować dokładnym określeniem oryginalnego, fabrycznego numeru konkretnego elementu. Proces ten trwać może jednak nawet do jednego dnia.

„Jeśli klient posiada już symbol oryginalnej części zdecydowanie łatwiej może odnaleźć odpowiedni zamiennik, na przykład wpisując go w wyszukiwarce na naszej platformie Motointegrator.pl. Otrzyma wówczas ofertę wszystkich, zróżnicowanych cenowo podzespołów” – mówi Artur Szydłowski.

Zobacz też: Ile kosztuje zarejestrowanie auta sprowadzonego z USA?

Zamienniki a gwarancja pojazdu

W ramach przepisów wychodzących naprzeciw oczekiwaniom konsumentów w Polsce od
1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej obowiązują przepisy GVO. Pozwalają one na to, aby kierowcy sami mogli decydować o tym, jakie części mają być wymienione w ich pojeździe będącym na gwarancji bez jej utraty czy ograniczenia. Mogą być to elementy oryginalne dostarczone przez klienta lub części o tzw. standardzie „porównywalnej jakości”. Nie mogą być to jednak elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.

Źródło: Motointegrator

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA