REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspert radzi: Części oryginalne czy zamienniki?

Ekspert radzi: Części oryginalne czy zamienniki? Fot. Fotolia
Ekspert radzi: Części oryginalne czy zamienniki? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oferta samochodowych części zamiennych na rynku jest bardzo duża i poza elementami oryginalnymi przeznaczonymi na tzw. pierwszy montaż fabryczny dostępnych jest szereg zamienników. Przed podjęciem decyzji, które z nich wybrać, powinniśmy się dowiedzieć jakie są faktyczne pomiędzy nimi różnice i jak wpływają na eksploatację pojazdu.

Części oryginalne czy zamienniki?

Oryginalne części przeznaczone na pierwszy montaż fabryczny dostępne są w autoryzowanych stacjach obsługi i zarówno opakowania tych produktów jak i one same sygnowane są konkretną marką samochodu. Takie elementy wyróżnia niestety wysoka cena, co w obecnych czasach dla wielu kierowców jest nie lada problemem. Rozwiązaniem tej sytuacji jest szeroki wybór zamienników. Dość powszechne jest jednak przekonanie, że są to elementy gorszej jakości o skróconym czasie eksploatacji, co nie koniecznie jednak musi być prawdą. Zamienniki sklasyfikowane są wedle kategorii i pierwszą z nich jest grupa części Premium. Są to te same części co tzw. oryginały, produkowane są najczęściej na tych samych liniach montażowych a zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że nie są „obrandowane” konkretną marką samochodową. Kolejną, bodaj najważniejszą z punktu widzenia kierowcy jest cena, niejednokrotnie niższa nawet o 60%. Następną grupą części są zamienniki określano jako te „tańszej jakości”. Produkowane są one przez wyspecjalizowane firmy mające swą mocną pozycję na rynku wtórnym od wielu lat, jednak nieaspirujących do grona dostawców na fabryczne wyposażenie. Oferowane przez nich elementy wykonywane są z dobrych materiałów i najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty w pełni dopuszczające je do eksploatacji. Oferta tych części jest szeroka i w efekcie klient może wybrać produkt o relatywnie dobrej jakości i niskiej cenie.

REKLAMA

REKLAMA

„Sprzedawanie części tanich, niskiej jakości z naszego punktu widzenia zupełnie się nie opłaca. Przede wszystkim tracimy zaufanie klientów a koszta reklamacji czy też odszkodowań za awarie spowodowane stosowaniem złych jakościowo podzespołów, najczęściej przewyższają zyski. Dlatego dystrybutorzy powinni wiedzieć o swojej ofercie wszystko i mieć przez to pewność, że oferują produkty gwarantujące poprawną i bezpieczną eksploatację” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl

Zobacz też: Znaki drogowe o zmiennej treści

Tanie podróbki

Niewiele jest rzeczy, których obecnie nie dałoby się podrobić. Podróbki często do złudzenia przypominają oryginały, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to także części samochodowych. Na rynku oferta kuszących niską ceną podróbek jest ogromna,
a niektórzy kierowcy ciągle, zupełnie niesłusznie mylą je z pełnowartościowymi, legalnymi zamiennikami. Podróbki nie posiadają żadnych certyfikatów jakości a używanie ich często doprowadza do poważnych awarii silnika których usunięcie bywa bardzo kosztowne. Tak może dziać się w przypadku na przykład pasków rozrządu, których wytrzymałość jest kilkakrotnie niższa niż produktów oryginalnych i przedwczesne, nieoczekiwane zerwanie najczęściej kończy się zniszczeniem wielu podzespołów silnika. Bardzo niska jakość części podrabianych przekłada się także na radykalne obniżenie bezpieczeństwa jazdy szczególnie, gdy chodzi o elementy układu hamulcowego czy też jezdnego.

REKLAMA

Aby uniknąć kupna podrabianych części pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinna być nienaturalnie niska cena. Najpewniejszym jednak źródłem informacji są certyfikaty jakości udostępniane przez dystrybutorów. Jednymi z nich są te wydawane przez PIMOT (Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny); certyfikaty „B” na bezpieczeństwo i dopuszczenie do ruchu drogowego. Najwięksi dystrybutorzy części zamiennych sami dodatkowo weryfikują ich jakość. Często dysponują własnym laboratorium, w którym testowany jest każdy nowy asortyment podzespołów. W połączeniu
z odpowiednimi certyfikatami daje to gwarancję oferowania towaru wyłącznie wysokiej jakości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy autobusy komunikacji miejskiej zawsze mają pierwszeństwo?

Części regenerowane

Wiele elementów i podzespołów samochodowych poddawanych jest regeneracji pozwalającej na ponowne ich używanie. Jednak nie zawsze jest to opłacalne czy wręcz możliwe. Są zakłady specjalizujące się w regeneracji części choć ich usługi nie zawsze idą
w parze z odpowiednią jakością. Części regenerowane, choć tańsze niż nowe, niejednokrotnie mają o wiele mniejszą trwałość, przez co ich stosowanie w ostatecznym rachunku ekonomicznym jest bardziej kosztowne niż tych nowych.

Jest także grupa części fabrycznych poddawanych regeneracji np. osprzęt elektryczny, alternatory, rozruszniki czy sprzęgła. Zabieg ten dokonywany jest jednak przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i w efekcie stają się one pełnowartościowymi podzespołami.

„W Grupie Inter Cars posiadamy markę LAUBER, która oprócz produkcji nowych elementów specjalizuje się także w regeneracji tych zużytych. Aby spełniały one normy produktu nowego poddawane są wieloetapowemu procesowi kontroli jakości po przejściu którego udzielamy na nie dwuletniej gwarancji” – mówi Artur Szydłowski.

Części regenerowane to także znaczne oszczędności dla portfela. Zwracając przy zakupie wymontowany element z auta tzw. rdzeń, można zaoszczędzić nawet do 80% ceny. Należy również wiedzieć, że części fabrycznie regenerowane muszą być specjalnie oznakowane, aby klient miał pełną świadomość tego, co kupuje. Regeneracja części, to ponadto ukłon producentów w kierunku ekologii. Nie ma sensu bowiem wyrzucać tych elementów, które w procesie eksploatacji nie ulegają zużyciu lub podlegają jemu w bardzo niewielkim stopniu.  

Zobacz też: Czy dodanie współwłaściciela pojazdu należy zgłosić w urzędzie skarbowym?

Jak poprawnie wybrać część zamienną?

Dokonanie wyboru tej najodpowiedniejszej części zamiennej do naszego samochodu nie zawsze jest proste i oczywiste. Zdarza się, że nawet w obrębie jednego modelu samochodu stosowane są różne elementy i wówczas nie wystarczy wiedza o roczniku, pojemności czy też rodzaju nadwozia. Z pomocą przyjść może numer identyfikacyjny pojazdu VIN. To siedemnastoznakowy system znakowania zawierający wszelkie niezbędne informacje o producencie, cechach i roku produkcji pojazdu. Podczas zakupu części podanie tego kodu powinno skutkować dokładnym określeniem oryginalnego, fabrycznego numeru konkretnego elementu. Proces ten trwać może jednak nawet do jednego dnia.

„Jeśli klient posiada już symbol oryginalnej części zdecydowanie łatwiej może odnaleźć odpowiedni zamiennik, na przykład wpisując go w wyszukiwarce na naszej platformie Motointegrator.pl. Otrzyma wówczas ofertę wszystkich, zróżnicowanych cenowo podzespołów” – mówi Artur Szydłowski.

Zobacz też: Ile kosztuje zarejestrowanie auta sprowadzonego z USA?

Zamienniki a gwarancja pojazdu

W ramach przepisów wychodzących naprzeciw oczekiwaniom konsumentów w Polsce od
1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej obowiązują przepisy GVO. Pozwalają one na to, aby kierowcy sami mogli decydować o tym, jakie części mają być wymienione w ich pojeździe będącym na gwarancji bez jej utraty czy ograniczenia. Mogą być to elementy oryginalne dostarczone przez klienta lub części o tzw. standardzie „porównywalnej jakości”. Nie mogą być to jednak elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.

Źródło: Motointegrator

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA