REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

EGR a klapy wirowe - czemu psują się nowoczesne kolektory dolotowe?

Gdy zamknięta jest klapa wirowa wydłużeniu ulega długość kanału. W rezultacie silnik ma większy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika. To tzw. doładowanie dynamiczne.
Gdy zamknięta jest klapa wirowa wydłużeniu ulega długość kanału. W rezultacie silnik ma większy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika. To tzw. doładowanie dynamiczne.
Fot. Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych ogromną rolę odgrywają kolektory dolotowe. Niestety są one też coraz bardziej zawodne. Co wpływa na ich podwyższoną usterkowość? Co ma z tym wspólnego zawór EGR?

Kolektor dolotowy o zmiennej długości

Kolektor dolotowy wyposażony w klapy wirowe to nic innego jak kolektor dolotowy o zmiennej długości kanałów (kolektorów). Rozwiązanie to pozwala poprawić zachowanie jednostki napędowej w określonym zakresie obrotów. W celu zwiększenia momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotomierza, klapy kolektora zamykają się, przez co powietrze porusza się w długim kanale ssącym. Przy wysokich obrotach czas napełniania cylindra powietrzem jest krótszy, przez co lepszy efekt zapewniają krótsze kolektory (klapy się otwierają).

REKLAMA

REKLAMA

Awarie klap wirowych

Problem polega na tym, że klapy wirowe w kolektorach dolotowych z czasem ulegają zatarciu (zapieczeniu) co może się skończyć ich oderwaniem.  Wtedy wędrują wraz z powietrzem do komory spalania i najczęściej uszkadzają poważnie silnik (problem znany posiadaczom np. silnika Fiata 1.9 JTD 150 KM czy BMW 2.0d N47). Większość osób, aby zapobiec urwaniu klap wymienia zawczasu kolektor na nowy. Niestety, operacja ta nie chroni w pełni przed ewentualną usterką silnika.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

EGR i odma - czemu szkodzą kolektorom dolotowym?

Winą za zacieranie się klap wirowych w kolektorze dolotowym obarcza się dwa inne podzespoły silnika – zawór recyrkulacji spalin EGR oraz odpowietrzenie skrzyni korbowej (odmę).  Jak to możliwe? Trzeba wiedzieć, że olej w odmie nie skrapla się w pełni, a pewna jego cześć w formie oparów dostaje się do kolektora ssącego. Następnie zostaje wprawiony w ruch w wyniku pracy turbosprężarki. Gdy taka mieszanka powietrza i oleju dostaje się w okolice zaworu EGR, wtłaczającego rozgrzane powietrze z kolektora wydechowego (częściowo schłodzone przez chodnicę EGR), olej zostaje mocno podgrzany i osadza się na klapach wirowych w postaci sadzy. Rezultatem całego procesu jest stopniowe zacieranie mechanizmu poszczególnych klap.

REKLAMA

Zapobieganie awarii klap wirowych kolektora dolotowego

Aby zapobiec temu zjawisku większość osób decyduje się albo na zakup nowego kolektora (2000-4000 zł), albo po prostu usuwa zawór EGR (najczęściej programowo z uwagi na błędy jakie komputer może wykryć poprzez sondę lambda w związku z innym składem powietrza). Innym rozwiązaniem jest jeszcze zaślepieniu otworów klap wirowych (powietrze porusza się w długich kolektorach ssących). Koszt usługi to ok. 600 zł.

Przy otwartej klapie kolektora długość kanału się skraca, przez co silnik uzyskuje większą moc.
Fot. Mercedes-Benz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA