Płyny eksploatacyjne. Co warto o nich wiedzieć?
REKLAMA
REKLAMA
Olej silnikowy
Olej silnikowy ma za zadanie zapewnienie silnikowi dobrych warunków pracy. Oprócz tego, że smaruje silnik, także go oczyszcza, a w niektórych przypadkach uszczelnia. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że olej silnikowy ma datę przydatności do użycia.
REKLAMA
Jeśli nie mamy sprawdzonego miejsca, gdzie kupując olej możemy być pewni, że jest pierwszej jakości, warto sprawdzić, czy nie jest on przeterminowany.
Jeśli na opakowaniu nie znajduje się data przydatności do użycia, ani data wyprodukowania oleju, nie warto ryzykować uszkodzenia silnika. Stary olej może nie być na tyle skuteczny, aby zapewnić silnikowi dobre warunki pracy.
Jeśli natomiast olej jest przechowywany w oryginalnym plastikowym opakowaniu, które jest fabrycznie zamknięte, możemy przyjąć, że nadaje się on do użytku przez 10 lat od wyprodukowania, chyba, że producent uważa inaczej.
Zobacz też: Kiedy ubezpieczenie OC zostanie przedłużone automatycznie?
Płyn hamulcowy
REKLAMA
Jeśli ktoś kupił używane auto zawsze warto wymienić w nim płyn hamulcowy, ponieważ chłonie on wodę, nawet jeśli układ hamulcowy jest szczelny. Woda ma znacznie niższą temperaturę wrzenia i jest bardziej ściśliwa niż płyn hamulcowy, dlatego podczas intensywnego obciążania układu hamulcowego, zawarta w nim wilgoć obniża skuteczność hamulców, co bezpośrednio przekłada się na obniżenie bezpieczeństwa jazdy autem.
Warto raz na jakiś czas sprawdzić zawartość wilgoci w płynie hamulcowym, a po zakupie używanego auta zlecić wymianę podczas przeglądu w warsztacie. Taka usługa kosztuje około 100 złotych.
Zobacz też: Jakie uszkodzenia może spowodować dziura w drodze?
Płyn chłodniczy
Układ chłodzenia ma to do siebie, że w starszych pojazdach często występują w nim nieszczelności. Częste uzupełnianie płynu może generować spore koszty, więc niektórzy zastępują płyn chłodniczy wodą.
Nie jest to dobry pomysł, ponieważ po pierwsze płyn chłodniczy ma znacznie wyższą temperaturę wrzenia i zamarzania niż woda, a po drugie woda nie zawiera dodatków zapobiegających korozji w układzie chłodniczym.
REKLAMA
Optymalna temperatura pracy silnika to około 90 stopni Celszjusza, a wodę do wrzenia doprowadza temperatura 100 stopni C. co oznacza, że drobne przegrzanie silnika może doprowadzić do wytworzenia wysokiego ciśnienia w układzie chłodzenia, a nawet do uszkodzenia tego układu i silnika.
W naszym klimacie od jesieni do wiosny temperatury spadają znacznie poniżej 0 stopni C, co może spowodować zamarznięcie wody i jej rozszerzanie, co również może doprowadzić do uszkodzenia układu chłodzenia lub silnika.
Zobacz też: Jakie części z anglików pasują do aut z kierownicą po lewej stronie?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.