REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola samochodu - zanim przyjdzie mróz

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
przegląd, naprawa Fot. Fotolia
przegląd, naprawa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zanim temperatura na dobre spadnie poniżej zera stopni Celcjusza warto zrobić dokładny przegląd samochodu, by nie musieć borykać się z naprawą, gdy aura na zewnątrz nie sprzyja. W łatwy sposób możemy skontrolować poszczególne układy w samochodzie.

Układ elektryczny

Jest jednym z najwrażliwszych układów na działanie warunków typowych dla zimy. Szczególną uwagę kontroli układu elektrycznego powinni poświęcić właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Zanim przyjdą poważne przymrozki warto wymienić świece żarowe odpowiadające za podgrzanie komory spalania w cylindrze.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto warto zmienić na nowe przewody wysokiego napięcia, bo to one odpowiadają za właściwy przepływ prądu. Silniki wysokoprężne potrzebują prądu o większym natężeniu niż benzynowe. W silnikach Diesla stosuje się większe akumulatory. Gdy przewody elektryczne działają poprawnie warto (na przyszłość) zaopatrzyć się w preparat do ich konserwacji. Ponadto takie środki powodują wypieranie wilgoci z układu elektrycznego, co zapewnia jego sprawniejsze działanie.

Właściciele samochodów z silnikami benzynowymi co prawda nie muszą wymieniać świec żarowych, ale powinni skontrolować układ zapłonowy swoich aut. Wymiana świec zapłonowych nie jest droga, podobnie do wymiany przewodów wysokiego napięcia.

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Układ paliwowy

REKLAMA

Jeżeli nie chcemy mieć problemów z uruchamianiem i eksploatacją samochodu podczas mrozów warto pochylić się nad układem paliwowym. Jeżeli tankujemy paliwo na stacjach renomowanych producentów paliw, problem zamarzania benzyny w układzie paliwowym będzie dotyczył głównie kierowców posiadających stare samochody, wyposażone w gaźniki. Jednak zdecydowana większość kierowców może mieć kłopoty wynikające z gromadzeniem wody w zbiorniku paliwa (dotyczy to głównie właścicieli tzw. benzyniaków). Zamarzająca ciecz może być przyczyną zapychania przewodów paliwowych. Jednym ze sposobów na zapobieganie wspomnianych problemów jest zastosowanie dostępnych na rynku preparatów konserwująco-czyszczących oraz wypierających wilgoć z układu paliwowego..

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mrozy mogą być bardziej problematyczne dla właścicieli samochodów z silnikami Diesla. Jedną z bolączek oleju napędowego jest wytrącanie się parafiny pod wpływem mrozu. Problem ten został zniwelowany w dużym stopniu poprzez stosowanie tzw. oleju napędowego zimowego (z dodatkiem uszlachetniaczy) przez duże stacje sieciowe. Jednak osoby tankujące na stacjach nie działających pod szyldem dużych koncernów powinny się zaopatrzyć w dodatki uszlachetniające, które się wlewa do baku. Przed okresem mrozów warto też wymienić filtr paliwa na nowy.

Zobacz też: Jak dbać o czystość wnętrza samochodu zimą? Poradnik

Układ hamulcowy

Zasadniczo w okresie wiosenno-letnim większość kierowców albo nie kontroluje układu hamulcowego wcale, albo ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego. Ale przed okresem, w którym śliska nawierzchnia to tzw. "chleb powszedni" warto udać się na stację diagnostyczną i skontrolować poprawność działania układu. Dlaczego? Wyobraźmy sobie sytuację, w której podczas delikatnego hamowania na wyślizganej nawierzchni jedno koło hamuje mocniej niż pozostałe. Poślizg murowany. Wizyta na stacji diagnostycznej i kontrola układu hamulcowego to wydatek kilkudziesięciu złotych.

Zobacz też: Jak dbać o filtr powietrza zimą?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA