REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola samochodu - zanim przyjdzie mróz

Tomasz Korniejew
przegląd, naprawa Fot. Fotolia
przegląd, naprawa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zanim temperatura na dobre spadnie poniżej zera stopni Celcjusza warto zrobić dokładny przegląd samochodu, by nie musieć borykać się z naprawą, gdy aura na zewnątrz nie sprzyja. W łatwy sposób możemy skontrolować poszczególne układy w samochodzie.

Układ elektryczny

Jest jednym z najwrażliwszych układów na działanie warunków typowych dla zimy. Szczególną uwagę kontroli układu elektrycznego powinni poświęcić właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Zanim przyjdą poważne przymrozki warto wymienić świece żarowe odpowiadające za podgrzanie komory spalania w cylindrze.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto warto zmienić na nowe przewody wysokiego napięcia, bo to one odpowiadają za właściwy przepływ prądu. Silniki wysokoprężne potrzebują prądu o większym natężeniu niż benzynowe. W silnikach Diesla stosuje się większe akumulatory. Gdy przewody elektryczne działają poprawnie warto (na przyszłość) zaopatrzyć się w preparat do ich konserwacji. Ponadto takie środki powodują wypieranie wilgoci z układu elektrycznego, co zapewnia jego sprawniejsze działanie.

Właściciele samochodów z silnikami benzynowymi co prawda nie muszą wymieniać świec żarowych, ale powinni skontrolować układ zapłonowy swoich aut. Wymiana świec zapłonowych nie jest droga, podobnie do wymiany przewodów wysokiego napięcia.

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Układ paliwowy

REKLAMA

Jeżeli nie chcemy mieć problemów z uruchamianiem i eksploatacją samochodu podczas mrozów warto pochylić się nad układem paliwowym. Jeżeli tankujemy paliwo na stacjach renomowanych producentów paliw, problem zamarzania benzyny w układzie paliwowym będzie dotyczył głównie kierowców posiadających stare samochody, wyposażone w gaźniki. Jednak zdecydowana większość kierowców może mieć kłopoty wynikające z gromadzeniem wody w zbiorniku paliwa (dotyczy to głównie właścicieli tzw. benzyniaków). Zamarzająca ciecz może być przyczyną zapychania przewodów paliwowych. Jednym ze sposobów na zapobieganie wspomnianych problemów jest zastosowanie dostępnych na rynku preparatów konserwująco-czyszczących oraz wypierających wilgoć z układu paliwowego..

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mrozy mogą być bardziej problematyczne dla właścicieli samochodów z silnikami Diesla. Jedną z bolączek oleju napędowego jest wytrącanie się parafiny pod wpływem mrozu. Problem ten został zniwelowany w dużym stopniu poprzez stosowanie tzw. oleju napędowego zimowego (z dodatkiem uszlachetniaczy) przez duże stacje sieciowe. Jednak osoby tankujące na stacjach nie działających pod szyldem dużych koncernów powinny się zaopatrzyć w dodatki uszlachetniające, które się wlewa do baku. Przed okresem mrozów warto też wymienić filtr paliwa na nowy.

Zobacz też: Jak dbać o czystość wnętrza samochodu zimą? Poradnik

Układ hamulcowy

Zasadniczo w okresie wiosenno-letnim większość kierowców albo nie kontroluje układu hamulcowego wcale, albo ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego. Ale przed okresem, w którym śliska nawierzchnia to tzw. "chleb powszedni" warto udać się na stację diagnostyczną i skontrolować poprawność działania układu. Dlaczego? Wyobraźmy sobie sytuację, w której podczas delikatnego hamowania na wyślizganej nawierzchni jedno koło hamuje mocniej niż pozostałe. Poślizg murowany. Wizyta na stacji diagnostycznej i kontrola układu hamulcowego to wydatek kilkudziesięciu złotych.

Zobacz też: Jak dbać o filtr powietrza zimą?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA