Kontrola samochodu - zanim przyjdzie mróz
REKLAMA
REKLAMA
Układ elektryczny
Jest jednym z najwrażliwszych układów na działanie warunków typowych dla zimy. Szczególną uwagę kontroli układu elektrycznego powinni poświęcić właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Zanim przyjdą poważne przymrozki warto wymienić świece żarowe odpowiadające za podgrzanie komory spalania w cylindrze.
REKLAMA
REKLAMA
Ponadto warto zmienić na nowe przewody wysokiego napięcia, bo to one odpowiadają za właściwy przepływ prądu. Silniki wysokoprężne potrzebują prądu o większym natężeniu niż benzynowe. W silnikach Diesla stosuje się większe akumulatory. Gdy przewody elektryczne działają poprawnie warto (na przyszłość) zaopatrzyć się w preparat do ich konserwacji. Ponadto takie środki powodują wypieranie wilgoci z układu elektrycznego, co zapewnia jego sprawniejsze działanie.
Właściciele samochodów z silnikami benzynowymi co prawda nie muszą wymieniać świec żarowych, ale powinni skontrolować układ zapłonowy swoich aut. Wymiana świec zapłonowych nie jest droga, podobnie do wymiany przewodów wysokiego napięcia.
Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań
Układ paliwowy
REKLAMA
Jeżeli nie chcemy mieć problemów z uruchamianiem i eksploatacją samochodu podczas mrozów warto pochylić się nad układem paliwowym. Jeżeli tankujemy paliwo na stacjach renomowanych producentów paliw, problem zamarzania benzyny w układzie paliwowym będzie dotyczył głównie kierowców posiadających stare samochody, wyposażone w gaźniki. Jednak zdecydowana większość kierowców może mieć kłopoty wynikające z gromadzeniem wody w zbiorniku paliwa (dotyczy to głównie właścicieli tzw. benzyniaków). Zamarzająca ciecz może być przyczyną zapychania przewodów paliwowych. Jednym ze sposobów na zapobieganie wspomnianych problemów jest zastosowanie dostępnych na rynku preparatów konserwująco-czyszczących oraz wypierających wilgoć z układu paliwowego..
Mrozy mogą być bardziej problematyczne dla właścicieli samochodów z silnikami Diesla. Jedną z bolączek oleju napędowego jest wytrącanie się parafiny pod wpływem mrozu. Problem ten został zniwelowany w dużym stopniu poprzez stosowanie tzw. oleju napędowego zimowego (z dodatkiem uszlachetniaczy) przez duże stacje sieciowe. Jednak osoby tankujące na stacjach nie działających pod szyldem dużych koncernów powinny się zaopatrzyć w dodatki uszlachetniające, które się wlewa do baku. Przed okresem mrozów warto też wymienić filtr paliwa na nowy.
Zobacz też: Jak dbać o czystość wnętrza samochodu zimą? Poradnik
Układ hamulcowy
Zasadniczo w okresie wiosenno-letnim większość kierowców albo nie kontroluje układu hamulcowego wcale, albo ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego. Ale przed okresem, w którym śliska nawierzchnia to tzw. "chleb powszedni" warto udać się na stację diagnostyczną i skontrolować poprawność działania układu. Dlaczego? Wyobraźmy sobie sytuację, w której podczas delikatnego hamowania na wyślizganej nawierzchni jedno koło hamuje mocniej niż pozostałe. Poślizg murowany. Wizyta na stacji diagnostycznej i kontrola układu hamulcowego to wydatek kilkudziesięciu złotych.
Zobacz też: Jak dbać o filtr powietrza zimą?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.