REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hamownia to jeden z dokładniejszych sposobów na zmierzenie osiągów naszego auta. fot. Newspress
Hamownia to jeden z dokładniejszych sposobów na zmierzenie osiągów naszego auta. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Osiągi samochodu to jedne z najważniejszych parametrów, branych pod uwagę przez kierowcę w momencie zakupu auta. Problemu nie ma gdy kupujemy nowe auto, którego dane techniczne podane są w katalogu sprzedażowym. Co zrobić gdy chcemy zmierzyć osiągi używanego kilka lat samochodu i ocenić w ten sposób jego stan techniczny? Jest kilka sposobów by to zrobić.

Sprawdź osiągi swojego auta za pomocą telefonu komórkowego

REKLAMA

Najtańszą metodą wykonania pomiaru osiągów własnego auta jest skorzystanie z jednej z wielu dostępnych do tego celu aplikacji, przeznaczonych dla telefonów z systemem operacyjnym Android lub iOS, posiadających wbudowany odbiornik sygnału GPS oraz akcelerometr. Program Torque PRO wykorzystujący do obliczeń akcelerometr telefonu oraz GPS to aplikacja, za pomocą której użytkownik sprawdzi takie dane jak przyspieszenie samochodu 0-100km/h (bądź 0-60mph), jego prędkość czy czas potrzeby na pokonanie wyścigowego dystansu ¼ mili. Urządzenie współpracuje z autami wyposażonymi w złącze komputerowe OBD2. Do komunikacji pomiędzy nim a telefonem niezbędny jest adapter Bluetooth (np. elm 327) oraz dedykowany do telefonu uchwyt samochodowy, zapewniający stabilne umocowanie go w kabinie pojazdu.

Zobacz też: Owiewki samochodowe – przydatny gadżet

Bezpośrednie połączenie telefonu z ECU(komputerem) auta pozwala wykorzystać aplikację Torque do odczytania parametrów pracy silnika pojazdu oraz danych zapisanych w pamięci jego komputera. Możliwe jest sprawdzenie mocy i momentu obrotowego silnika, zużycia paliwa, zweryfikowania ewentualnych błędów komputera czy wykasowanie niektórych jego komunikatów(np. tzw. CHECK ENGINE). Co więcej aplikację tę można wykorzystywać jako rejestrator trasy, który oprócz nagrywania przejazdu autem, pokazuje jego położenie geograficzne na półprzezroczystej mapie. W tym samym czasie można śledzić wszystkie wyżej wymienione parametry auta. Funkcja ta jest o tyle ciekawa, gdyż w razie ewentualnej kolizji zarejestrowane nagranie zostanie zapisane w pamięci telefonu i może zostać wykorzystane jako materiał dowody dla Policji. Koszt takiego rozwiązania to ok.15zł za program i ok. 100zł za prosty adapter Bluetooth z wejściem OBD2.

Sprawdź osiągi swojego samochodu za pomocą profesjonalnej aparatury pomiarowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znacznie bardziej kosztownym, ale i dokładniejszym sposobem zbadania dynamiki samochodu, jest wykorzystanie do tego celu przenośnej aparatury pomiarowej. Jednym z takich urządzeń jest Dirftbox (lub jego uproszczona wersja PerfomanceBox) firmy Racelogic, który do pomiarów osiągów auta wykorzystuje GPS o 10-hercowej częstotliwości (położenie geograficzne pojazdu jest aktualizowane dziesięć razy na sekundę). Urządzenie należy przymocować do przedniej szyby pojazdu za pomocą dostępnego w zestawie uchwytu. Oprócz pomiaru przyspieszeń i prędkości uzyskiwanych przez samochód, zarówno DriftBox jak i PerformanceBox potrafią określić czas przejazdu okrążenia na torze wyścigowym czy odcinka na trasie rajdu. Za pomocą dedykowanego oprogramowania dane te można zapisać na twardym dysku komputera i wykorzystać do wskazania miejsc na torze czy odcinku, w których kierowca popełnia błędy i nie wykorzystuje w pełni potencjału auta.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

To co odróżnia DriftBox od PerformanceBox to umiejętność określenia kąta wychylenia auta w zakręcie, prędkości wejścia i wyjścia z niego oraz przeciążeń działających na samochód w trakcie jego pokonywania. Rozwiązanie to będzie w zasadzie użyteczne tylko dla osób zajmujących się amatorsko lub profesjonalnie driftingiem. Wykorzystanie w pomiarach odbiornika GPS pozwala kierowy także na weryfikację stopnia rozbieżności pomiędzy prędkością rzeczywistą pojazdu (ustalaną za pomocą pomiaru GPS) a tą wskazywaną na jego prędkościomierzu. Koszt takiego urządzenia to ok. 2000 zł za PerformanceBox i 3000 zł za DriftBox.

Sprawdź osiągi swego auta na hamowni

Jeśli chcemy sprawdzić osiągi naszego samochodu, a nie jesteśmy zainteresowani zakupem specjalistycznego urządzenia pomiarowego, bądź telefon, z którego korzystamy, nie posiada zaawansowanego systemu operacyjnego typu Android czy iOS, możemy udać się autem na hamownię. Hamownia to specjalistyczne urządzenie służące do pomiaru mocy silnika oraz osiągów samochodu. Wyróżnia się dwa jej rodzaje: hamownia silnikowa i podwoziowa. Ta pierwsza mierzy rzeczywiste parametry jednostki napędowej, w tym jego moc, jednak wykonie pomiaru niesie za sobą konieczność wymontowania silnika z pojazdu. Hamownia podwoziowa (inercyjna bądź obciążeniowa) mierzy osiągi pojazdu (przyspieszenie, prędkość itd.) i dopiero na ich podstawie, uwzględniając masę pojazdu, opory toczenia, bezwładność skrzyni biegów czy rozmiar kół, wylicza parametry jednostki napędowej. Stałe udoskonalanie algorytmów przeliczeniowych pozwoliło uzyskiwać wyniki praktycznie identyczne, jak te osiągane na hamowni silnikowej. Zasadniczą zaletą korzystania z hamowni może okazać się znacznie niższy koszt tej usługi w porównaniu do dwóch wyżej wymienionych rozwiązań. Za sprawdzenie auta z napędem na jedną oś zapłacimy ok.150zł. W przypadku aut posiadających napęd AWD cena ta wzrasta do ok. 300zł.

Zobacz też: Komu powierzyć naprawę auta?

Podsumowanie

Warto podkreślić, że każda z wymienionych metod służąca określaniu dynamiki pojazdu ma swoje wady i zalety. Pomiar osiągów samochodu za pomocą telefonu komórkowego z wbudowanych akcelerometrem i odbiornikiem GPS będzie zależny od takich czynników jak m.in. czułość wbudowanego akcelerometru i dokładność odbiornika GPS, pogoda (GPS), temperatura oraz miejsce pomiaru. Pomiar musi być powtórzony kilkukrotnie, a ich wyniki uśrednione. Poza tym program Torque PRO współpracuje tylko z komputerami posiadającymi złącze OBD2. Korzystanie z urządzenia typu Driftbox czy PerformanceBox zapewnia większą dokładność samego pomiaru (choć również uzależniony jest on od pogody i temperatury), jednak koszt urządzenia jest znacznie większy. Obie metody pozwalają na nieograniczoną liczbę pomiarów bez ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu. Dla osób które chcą jedynie zweryfikować aktualne osiągi auta, najlepszą metodą wydaję się być skorzystanie z usług firmy posiadającej hamownie, jednak i w tym przypadku musimy liczyć się z pewnymi wadami. Jeśli chcemy mierzyć osiągi w pojeździe w sposób cykliczny, bowiem poddajemy go modyfikacjom, w celu poprawy jego parametrów, to każda weryfikacja wprowadzonych przez nas zmian w aucie (np. nowa turbosprężarka, inne opony, nowy układ wydechowy) będzie niosła za sobą konieczność uiszczenia stosowanej opłaty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA