REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Hamownia to jeden z dokładniejszych sposobów na zmierzenie osiągów naszego auta. fot. Newspress
Hamownia to jeden z dokładniejszych sposobów na zmierzenie osiągów naszego auta. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Osiągi samochodu to jedne z najważniejszych parametrów, branych pod uwagę przez kierowcę w momencie zakupu auta. Problemu nie ma gdy kupujemy nowe auto, którego dane techniczne podane są w katalogu sprzedażowym. Co zrobić gdy chcemy zmierzyć osiągi używanego kilka lat samochodu i ocenić w ten sposób jego stan techniczny? Jest kilka sposobów by to zrobić.

Sprawdź osiągi swojego auta za pomocą telefonu komórkowego

REKLAMA

REKLAMA

Najtańszą metodą wykonania pomiaru osiągów własnego auta jest skorzystanie z jednej z wielu dostępnych do tego celu aplikacji, przeznaczonych dla telefonów z systemem operacyjnym Android lub iOS, posiadających wbudowany odbiornik sygnału GPS oraz akcelerometr. Program Torque PRO wykorzystujący do obliczeń akcelerometr telefonu oraz GPS to aplikacja, za pomocą której użytkownik sprawdzi takie dane jak przyspieszenie samochodu 0-100km/h (bądź 0-60mph), jego prędkość czy czas potrzeby na pokonanie wyścigowego dystansu ¼ mili. Urządzenie współpracuje z autami wyposażonymi w złącze komputerowe OBD2. Do komunikacji pomiędzy nim a telefonem niezbędny jest adapter Bluetooth (np. elm 327) oraz dedykowany do telefonu uchwyt samochodowy, zapewniający stabilne umocowanie go w kabinie pojazdu.

Zobacz też: Owiewki samochodowe – przydatny gadżet

Bezpośrednie połączenie telefonu z ECU(komputerem) auta pozwala wykorzystać aplikację Torque do odczytania parametrów pracy silnika pojazdu oraz danych zapisanych w pamięci jego komputera. Możliwe jest sprawdzenie mocy i momentu obrotowego silnika, zużycia paliwa, zweryfikowania ewentualnych błędów komputera czy wykasowanie niektórych jego komunikatów(np. tzw. CHECK ENGINE). Co więcej aplikację tę można wykorzystywać jako rejestrator trasy, który oprócz nagrywania przejazdu autem, pokazuje jego położenie geograficzne na półprzezroczystej mapie. W tym samym czasie można śledzić wszystkie wyżej wymienione parametry auta. Funkcja ta jest o tyle ciekawa, gdyż w razie ewentualnej kolizji zarejestrowane nagranie zostanie zapisane w pamięci telefonu i może zostać wykorzystane jako materiał dowody dla Policji. Koszt takiego rozwiązania to ok.15zł za program i ok. 100zł za prosty adapter Bluetooth z wejściem OBD2.

REKLAMA

Sprawdź osiągi swojego samochodu za pomocą profesjonalnej aparatury pomiarowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znacznie bardziej kosztownym, ale i dokładniejszym sposobem zbadania dynamiki samochodu, jest wykorzystanie do tego celu przenośnej aparatury pomiarowej. Jednym z takich urządzeń jest Dirftbox (lub jego uproszczona wersja PerfomanceBox) firmy Racelogic, który do pomiarów osiągów auta wykorzystuje GPS o 10-hercowej częstotliwości (położenie geograficzne pojazdu jest aktualizowane dziesięć razy na sekundę). Urządzenie należy przymocować do przedniej szyby pojazdu za pomocą dostępnego w zestawie uchwytu. Oprócz pomiaru przyspieszeń i prędkości uzyskiwanych przez samochód, zarówno DriftBox jak i PerformanceBox potrafią określić czas przejazdu okrążenia na torze wyścigowym czy odcinka na trasie rajdu. Za pomocą dedykowanego oprogramowania dane te można zapisać na twardym dysku komputera i wykorzystać do wskazania miejsc na torze czy odcinku, w których kierowca popełnia błędy i nie wykorzystuje w pełni potencjału auta.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

To co odróżnia DriftBox od PerformanceBox to umiejętność określenia kąta wychylenia auta w zakręcie, prędkości wejścia i wyjścia z niego oraz przeciążeń działających na samochód w trakcie jego pokonywania. Rozwiązanie to będzie w zasadzie użyteczne tylko dla osób zajmujących się amatorsko lub profesjonalnie driftingiem. Wykorzystanie w pomiarach odbiornika GPS pozwala kierowy także na weryfikację stopnia rozbieżności pomiędzy prędkością rzeczywistą pojazdu (ustalaną za pomocą pomiaru GPS) a tą wskazywaną na jego prędkościomierzu. Koszt takiego urządzenia to ok. 2000 zł za PerformanceBox i 3000 zł za DriftBox.

Sprawdź osiągi swego auta na hamowni

Jeśli chcemy sprawdzić osiągi naszego samochodu, a nie jesteśmy zainteresowani zakupem specjalistycznego urządzenia pomiarowego, bądź telefon, z którego korzystamy, nie posiada zaawansowanego systemu operacyjnego typu Android czy iOS, możemy udać się autem na hamownię. Hamownia to specjalistyczne urządzenie służące do pomiaru mocy silnika oraz osiągów samochodu. Wyróżnia się dwa jej rodzaje: hamownia silnikowa i podwoziowa. Ta pierwsza mierzy rzeczywiste parametry jednostki napędowej, w tym jego moc, jednak wykonie pomiaru niesie za sobą konieczność wymontowania silnika z pojazdu. Hamownia podwoziowa (inercyjna bądź obciążeniowa) mierzy osiągi pojazdu (przyspieszenie, prędkość itd.) i dopiero na ich podstawie, uwzględniając masę pojazdu, opory toczenia, bezwładność skrzyni biegów czy rozmiar kół, wylicza parametry jednostki napędowej. Stałe udoskonalanie algorytmów przeliczeniowych pozwoliło uzyskiwać wyniki praktycznie identyczne, jak te osiągane na hamowni silnikowej. Zasadniczą zaletą korzystania z hamowni może okazać się znacznie niższy koszt tej usługi w porównaniu do dwóch wyżej wymienionych rozwiązań. Za sprawdzenie auta z napędem na jedną oś zapłacimy ok.150zł. W przypadku aut posiadających napęd AWD cena ta wzrasta do ok. 300zł.

Zobacz też: Komu powierzyć naprawę auta?

Podsumowanie

Warto podkreślić, że każda z wymienionych metod służąca określaniu dynamiki pojazdu ma swoje wady i zalety. Pomiar osiągów samochodu za pomocą telefonu komórkowego z wbudowanych akcelerometrem i odbiornikiem GPS będzie zależny od takich czynników jak m.in. czułość wbudowanego akcelerometru i dokładność odbiornika GPS, pogoda (GPS), temperatura oraz miejsce pomiaru. Pomiar musi być powtórzony kilkukrotnie, a ich wyniki uśrednione. Poza tym program Torque PRO współpracuje tylko z komputerami posiadającymi złącze OBD2. Korzystanie z urządzenia typu Driftbox czy PerformanceBox zapewnia większą dokładność samego pomiaru (choć również uzależniony jest on od pogody i temperatury), jednak koszt urządzenia jest znacznie większy. Obie metody pozwalają na nieograniczoną liczbę pomiarów bez ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu. Dla osób które chcą jedynie zweryfikować aktualne osiągi auta, najlepszą metodą wydaję się być skorzystanie z usług firmy posiadającej hamownie, jednak i w tym przypadku musimy liczyć się z pewnymi wadami. Jeśli chcemy mierzyć osiągi w pojeździe w sposób cykliczny, bowiem poddajemy go modyfikacjom, w celu poprawy jego parametrów, to każda weryfikacja wprowadzonych przez nas zmian w aucie (np. nowa turbosprężarka, inne opony, nowy układ wydechowy) będzie niosła za sobą konieczność uiszczenia stosowanej opłaty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA