REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie dać się oszukać w warsztacie samochodowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Częstą praktyką w warsztatach jest naciąganie klienta; fot. Newspress.
Częstą praktyką w warsztatach jest naciąganie klienta; fot. Newspress.

REKLAMA

REKLAMA

Oddając auto do naprawy zawsze narażeni jesteśmy na różne nieprzyjemne sytuacje w warsztatach. Pierwszy problem to skuteczne diagnozowanie usterek, drugi to fachowość napraw, trzeci - być może najpoważniejszy to... pieniądze. Jak nie dać się wpędzić w koszta?

Niestety, w wielu przypadkach stracone nerwy w chwili odbioru auta z naprawy i oglądania „rachunku” to nasza wina... Często bowiem oddajemy samochód do warsztatu z poleceniem jego naprawy, bo coś się zepsuło. Co więcej, nierzadko robimy to metodą "na gębę" i z braku czasu nie czekamy, żeby pracownik warsztatu w miarę dokładnie sprawdził, co tak naprawdę dolega naszym czterem kółkom.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli już na początku nie będziemy interesować się kosztami naprawy i w tej kwestii damy warsztatowi wolną rękę, to potem możemy zostać niemile zaskoczeni wysokością rachunku do zapłaty.

Zobacz też: Jakie filtry są montowane we współczesnych samochodach?

Mało przyjemnie jest również, kiedy przy odbiorze auta po naprawie, odkryjemy w nim uszkodzenia, głównie na powłoce lakierowej, których wcześniej, naszym zdaniem, nie było. Niestety, bardzo często w takich sytuacjach pracownicy warsztatu wypierają się winy, a my bez wiarygodnego dowodu na potwierdzenie słuszności naszych słów jesteśmy bezsilni. Pozostaje wtedy jedynie pokrycie kosztów usunięcia wykrytej usterki z własnej kieszeni.

REKLAMA

Kolejnym naszym błędem jest zgoda na bardzo skąpy w swej treści rachunek, nie mówiąc już o tym, że nie bierzemy go wcale. Takie zachowanie może się na nas srogo zemścić, kiedy trzeba będzie reklamować naprawę. Bez szczegółowego zestawienia części i robocizny, które nam się zawsze należy, nie będziemy w stanie udowodnić swoich racji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak wybudować kanał w garażu? Na co zwrócić uwagę?

Wizyta u mechanika – o czym pamiętać:

- Zawsze przed rozpoczęciem naprawy powinna zostać sporządzona umowa między właścicielem auta a warsztatem. W praktyce tę rolę pełni zlecenie naprawy. I chociaż umowy słowne są wiążące, to jednak najlepiej, jeśli takie zlecenie ma formę pisemną.

- W zleceniu trzeba możliwie najdokładniej określić zakres naprawy. Niekiedy może go podać sam właściciel auta, innym razem ustalenie przyczyny wymagać może wykonania różnych czynności diagnostycznych.

Zobacz też: Nowe auto: gdzie je naprawiać i jak nie stracić gwarancji?

- Przed rozpoczęciem naprawy warsztat powinien podać jej koszt. Warsztat w trakcie wykonywania czynności naprawczych może zwiększyć ich koszt, ale tylko wtedy, kiedy klient wyrazi na to zgodę. Telefon kontaktowy na zleceniu do klienta jest więc niezbędny.

- Zlecenie naprawy powinno obejmować również oględziny samochodu. To dla dobra obu stron, żeby przy odbiorze nie było problemów, kto odpowiada za uszkodzenia odkryte przez właściciela auta. Ponieważ głównie dotyczą one powłoki lakierowej, lepiej do warsztatu na naprawę przyjeżdżać czystym autem, bo brud utrudni oględziny i ten fakt zostanie odnotowany na niekorzyść klienta.

- Na zleceniu kwitujemy także odbiór auta po naprawie, oczywiście po jeździe próbnej. Kopie zleceń i rachunki za naprawy to wiarygodna część historii serwisowej samochodu i warto je przechowywać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA