Jakie filtry są montowane we współczesnych samochodach?
REKLAMA
REKLAMA
Filtr powietrza
Wkład oczyszczający powietrze dostające się później do komory spalania wykonany jest z papieru i zabudowany jest na rurze dolotowej między wlotem powietrza, a kolektorem ssącym. Zwykle dostęp do filtra powietrza jest łatwy i nie wymaga specjalistycznych narzędzi, więc użytkownik samochodu może skontrolować jego stan lub wymienić na nowy samemu. Okresy między wymianami znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu, ale jeżeli jest on eksploatowany w trudnych warunkach, należy ten interwał skrócić. Nie wymienienie filtra skutkuje nieprawidłową pracą silnika, a nawet bywa przyczyną awarii turbosprężarek. W samochodach sportowych lub tuningowanych spotkać się można z tzw. filtrem stożkowym. Nie wymaga on okresowej wymiany, lecz należy go regularnie czyścić i impregnować specjalnym środkiem w spreju. Tego typu filtr może wpłynąć na zmniejszenie oporów przepływu powietrza, ale ma również mniejszą skuteczność filtrowania.
REKLAMA
Zobacz również: Jak działa zautomatyzowana skrzynia biegów?
Filtr oleju
Filtry oleju są zbudowane z papierowego lub syntetycznego materiału filtrującego, zwiniętego w harmonijkę i zamkniętego w metalowej puszcze. Aby filtr nie opróżniał się po wyłączeniu silnika, zawiera on zawór przeciwzwrotny. Ze względów ekologicznych metalowe obudowy ustępują miejsca tym wykonanym z tworzyw sztucznych, współpracujących z wymiennym wkładem. Na jakość filtra ma wpływ przede wszystkim długość materiału filtrującego, która w produktach z poszczególnych przedziałów cenowych może być bardzo różna. Filtr oleju zastępowany jest nowym zawsze przy okazji wymiany oleju silnikowego.
Zobacz też: Kiedy wymienić filtr powietrza?
Filtr paliwa
Największe znaczenie ma on w silnikach Diesla, w których oprócz filtrowania oleju napędowego ma za zadanie oddzielenie od niego wody. Ze względu na wrażliwość nowoczesnych układów wtryskowych podlega on częstej wymianie. W przypadku silników benzynowych filtr paliwa jest znacznie mniejszy i umieszcza się go zwykle pod podłogą pojazdu. Zatkany przez zanieczyszczenia filtr nie pozwala na przepływ paliwa, więc jazda jest wówczas niemożliwa. Samochody z instalacją LPG mają zwykle dodatkowe dwa filtry paliwa, jeden dla fazy ciekłej, a drugi dla fazy lotnej gazu.
Zobacz również: Jak będą wyglądać instalacje gazowe przyszłości?
Filtr kabinowy
Zadaniem filtra kabinowego jest zatrzymywanie pyłków i zanieczyszczeń dostających się do kabiny przez układ wentylacji. O jego zanieczyszczeniu świadczy nieprzyjemny zapach z kratek nawiewu oraz szybko parujące od wewnątrz szyby. Droższe wkłady filtrujące pokryte są cząsteczkami aktywnego węgla.
Osuszacz
Ten najmniej znany z wszystkich filtrów stosowanych w samochodach jest zabudowany między skraplaczem i parownikiem układu klimatyzacji. Oczyszcza on czynnik chłodniczy oraz odbiera z niego wilgoć. Osuszacz wymienia się co kilka lat.
REKLAMA
REKLAMA