REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR? Fot. Fotolia
Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa EGR? Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji szkodliwych składników spalin skłaniają producentów samochodów do opracowywania systemów, które uczynią auta bardziej ekologicznymi bez wpływu na ich parametry eksploatacyjne. Jednym z takich systemów jest EGR.

Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Jednym z takich rozwiązań jest układ recyrkulacji spalin, w skrócie EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation). Jego zadaniem jest ograniczenie zawartości niespalonych węglowodorów oraz tlenków azotu w spalinach. Oba związki mają właściwości rakotwórcze, ale mechanizm ich powstawania jest różny. Tlenki azotu (NOx) pojawiają się jeżeli mamy do czynienia ze spalaniem mieszanek ubogich (współczynnik lambda większy od jeden), kiedy to znacznie rośnie temperatura w komorze spalania lub spalanie przebiega bardzo szybko. Z podwyższoną emisją węglowodorów spotykamy się głównie podczas fazy nagrzewania silnika, kiedy pracuje on na mocno wzbogaconych mieszankach. Zawartość tlenu w powietrzu dostarczanym do komory spalania jest wówczas zbyt mała, aby nastąpiło pełne spalanie węglowodorów, które są głównym składnikiem paliw.

REKLAMA

Zobacz również: Czy kupować tylko oryginalne części?

Założeniem układu recyrkulacji spalin jest dostarczanie części wydzielanych spalin do tworzonej, świeżej mieszanki paliwowo-powietrznej. Niesie to ze sobą szereg korzyści. Na zmniejszenie emisji niespalonych węglowodorów wpływa przede wszystkim ich ponowne wprowadzenie do komory spalania, jednak ze względu na to, że układ EGR wykorzystuje ponownie jedynie 20 - 25% objętości spalin, skuteczność tej metody jest ograniczona. Lepsze skutki ma ona jednak w kwestii redukcji emisji tlenków azotu, ponieważ dodanie do mieszanki porcji spalin obniża temperaturę spalania ubogiej mieszanki, nie stwarza za ten warunków do tworzenia się tlenków azotu. Dodatkową zaletą układu EGR jest podgrzewanie mieszanki, co polepsza jej odparowanie.

Zobacz również: Jak efektywnie korzystać z systemu Bluetooth podczas jazdy?

Znane są dwa sposoby przeprowadzania procesu recyrkulacji. Bardziej popularnym i skuteczniejszym jest układ zewnętrzny, opierający się na zaworze umieszczonym na kolektorze wydechowym. Jego zadaniem jest skierowanie części spalin do kolektora ssącego. Otwarciem zaworu steruje elektronika samochodu, dobierając stopień otwarcia do aktualnych warunków. Rzadziej stosowanym rozwiązaniem układu EGR jest tzw. recyrkulacja wewnętrzna. Powrót spalin następuje poprzez opóźnienie zamknięcia zaworów wydechowych, dzięki czemu podczas dostarczania nowej porcji mieszanki, miesza się ona z pozostałościami spalin. Skuteczność tej metody jest jednak mniejsza niż układu z zewnętrznym zaworem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są minusy zastosowania EGR w konstrukcji?

Obecność w silniku układu EGR niesie ze sobą również pewne minusy. Przede wszystkim zawory recyrkulacji spalin są podatne na zanieczyszczenie. Ma to znaczenie szczególnie w silnikach Diesla, w spalinach, których znajduje się pewna ilość sadzy. Ponadto awariom ulegają również mechanizmy regulujące otwarciem zaworu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA