REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR? Fot. Fotolia
Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa EGR? Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji szkodliwych składników spalin skłaniają producentów samochodów do opracowywania systemów, które uczynią auta bardziej ekologicznymi bez wpływu na ich parametry eksploatacyjne. Jednym z takich systemów jest EGR.

Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Jednym z takich rozwiązań jest układ recyrkulacji spalin, w skrócie EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation). Jego zadaniem jest ograniczenie zawartości niespalonych węglowodorów oraz tlenków azotu w spalinach. Oba związki mają właściwości rakotwórcze, ale mechanizm ich powstawania jest różny. Tlenki azotu (NOx) pojawiają się jeżeli mamy do czynienia ze spalaniem mieszanek ubogich (współczynnik lambda większy od jeden), kiedy to znacznie rośnie temperatura w komorze spalania lub spalanie przebiega bardzo szybko. Z podwyższoną emisją węglowodorów spotykamy się głównie podczas fazy nagrzewania silnika, kiedy pracuje on na mocno wzbogaconych mieszankach. Zawartość tlenu w powietrzu dostarczanym do komory spalania jest wówczas zbyt mała, aby nastąpiło pełne spalanie węglowodorów, które są głównym składnikiem paliw.

REKLAMA

Zobacz również: Czy kupować tylko oryginalne części?

Założeniem układu recyrkulacji spalin jest dostarczanie części wydzielanych spalin do tworzonej, świeżej mieszanki paliwowo-powietrznej. Niesie to ze sobą szereg korzyści. Na zmniejszenie emisji niespalonych węglowodorów wpływa przede wszystkim ich ponowne wprowadzenie do komory spalania, jednak ze względu na to, że układ EGR wykorzystuje ponownie jedynie 20 - 25% objętości spalin, skuteczność tej metody jest ograniczona. Lepsze skutki ma ona jednak w kwestii redukcji emisji tlenków azotu, ponieważ dodanie do mieszanki porcji spalin obniża temperaturę spalania ubogiej mieszanki, nie stwarza za ten warunków do tworzenia się tlenków azotu. Dodatkową zaletą układu EGR jest podgrzewanie mieszanki, co polepsza jej odparowanie.

Zobacz również: Jak efektywnie korzystać z systemu Bluetooth podczas jazdy?

Znane są dwa sposoby przeprowadzania procesu recyrkulacji. Bardziej popularnym i skuteczniejszym jest układ zewnętrzny, opierający się na zaworze umieszczonym na kolektorze wydechowym. Jego zadaniem jest skierowanie części spalin do kolektora ssącego. Otwarciem zaworu steruje elektronika samochodu, dobierając stopień otwarcia do aktualnych warunków. Rzadziej stosowanym rozwiązaniem układu EGR jest tzw. recyrkulacja wewnętrzna. Powrót spalin następuje poprzez opóźnienie zamknięcia zaworów wydechowych, dzięki czemu podczas dostarczania nowej porcji mieszanki, miesza się ona z pozostałościami spalin. Skuteczność tej metody jest jednak mniejsza niż układu z zewnętrznym zaworem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są minusy zastosowania EGR w konstrukcji?

Obecność w silniku układu EGR niesie ze sobą również pewne minusy. Przede wszystkim zawory recyrkulacji spalin są podatne na zanieczyszczenie. Ma to znaczenie szczególnie w silnikach Diesla, w spalinach, których znajduje się pewna ilość sadzy. Ponadto awariom ulegają również mechanizmy regulujące otwarciem zaworu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA