REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Im wyższa liczba oktanowa paliwa, tym mniej prawdopodobne jest pojawienie się tzw. spalania stukowego. Fot. Fotolia
Im wyższa liczba oktanowa paliwa, tym mniej prawdopodobne jest pojawienie się tzw. spalania stukowego. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większość osób uważa, że im wyższa liczba oktanowa danego paliwa, tym lepiej będzie pracował silnik nim zasilany. Prawda jest najczęściej jednak zupełnie inna. Przyczyna tkwi w błędnym rozumieniu pojęcia liczby oktanowej. Czym jest liczba oktanowa i jak się ją ustala?

Paliwo zbudowane jest z węglowodorów alifatycznych. Badania potwierdziły, że najlepiej spośród z nich spala się izooktan a najsłabiej n-heptan (zbyt łatwo ulega samozapłonowi). Mieszanie ich obu pozwala na symulację zachowania większości rodzajów benzyn. Do analizy jakości danej benzyny wykorzystuje się jednocylindrowy silnik o regulowanym stopniu sprężania. Jeśli dana benzyna spala się w nim tak jak czysty izooktan, jej liczbę oktanową ustala się na 100, jeśli zachowuje się tak jak heptan, to jej liczba równa jest 0. W zakresie pośrednim (0-100) badane benzyna ma taką liczbę oktanową, jak procentowa ilość izooktanu w paliwie, które składa się tylko z izooktanu i n-hetpanu (np. 95 oktanów: benzyna spala się tak jak paliwo składające w 95% z izooktanu i w 5% z n-heptanu). Teoretycznie nie powinniśmy więc spotkać na rynku benzyn o liczbie oktanowej większej niż 100. W praktyce, aby ograniczyć spalanie stukowe, sztucznie zwiększa się liczbę oktanową paliwa, poprzez dodanie do niego specjalnych uszlachetniaczy. W ten sposób można uzyskać tzw. wysokooktanowe paliwa stosowane np. w lotnictwie. Do badania takiego paliwa wykorzystuje się jako materiał porównawczy benzynę składającą się z izooktanu wzbogaconego o tetraetyloołów.

REKLAMA

Czym jest spalanie stukowe?

Spalanie stukowe jest zjawiskiem tym częstszym im niższa jest liczba oktanowa danego paliwa. Paliwo musi ulec jak najszybszemu spaleniu w komorze cylindra. Jednocześnie proces ten musi zajść w jak najlepszej chwili dla uzyskania m.in. wysokiego stopnia sprężenia. Jeśli paliwo ma niską ilość oktanową częściej dochodzi do przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w postaci tzw. lokalnych samozapłonów. Powodują one gwałtowne przyrosty ciśnienia, objawiające się powstaniem fal dźwiękowych, określanych mianem stuków. Im jest ich więcej tym proces spalania ma bardziej chaotyczny charakter, co negatywnie wpływa na podzespoły jednostki napędowej (zwłaszcza na panewki, korbowody i wał korbowy).

Zobacz też: Czy biopaliwa są bezpieczne dla silników? Czy tankowanie biopaliw pozwala oszczędzić pieniądze?

Im więcej oktanów tym mniej energii cieplnej?

Najczęstszy mit jaki jest powielany przez kierowców dotyczy większej energii jaka produkuje silnik zasilany wysokooktanowym paliwem. Tak naprawdę sytuacja taka ma miejsce bardzo rzadko i dotyczy najczęściej tylko specjalnie przygotowanych pod takie paliwo silników. Jest tak dlatego, że zwiększenie liczby oktanowej paliwa następuje poprzez dodanie określonych substancji , zmniejszających ryzyko spalania stukowego. Te same związki chemiczne obniżają w ten sposób wartość opałową danego paliwa (jego kaloryczność). Tym samym mniej energii w postaci ciepła wytwarza dany silnik. Są jednak jednostki napędowe, które osiągają lepsze osiągi na takim paliwie. Zadarza się też, że do paliwa dodawane są określone związki eteryczne, zawierające duże ilości tlen, który faktycznie może zwiększyć ilość energii wyprodukowanej w cylindrze w danej jednostce czasu.  Więcej na ten temat dowiecie się więcej w artykule : Wysokooktanowe paliwo - czy poprawia osiągi samochodu?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA