REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda proces wytwrzania alumioniowych obręczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Test Lexus NX 300h AWD
Test Lexus NX 300h AWD
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Stworzenie nowej alufelgi jest procesem złożonym. Lexus postanowił zaprezentować w dużym skrócie jak powstaje felga opracowana specjalnie dla jego samochodów

Lexus produkcja felg aluminiowych

W odległej o 250 kilometrów od Tokio miejscowości Takaoka mieści się fabryka BBS Japan Co. Ltd. – filia działającej od 1970 roku niemieckiej firmy BBS, wytwarzającej koła dla luksusowych aut kilku najsławniejszych marek świata. Japoński zakład zajmuje powierzchnię 38520 merów kwadratowych i zatrudnia 300 pracowników, którzy produkują doskonałej jakości felgi przy użyciu najbardziej wyrafinowanych technologii.

REKLAMA

Felgi ze stopów lekkich można wytwarzać na dwa sposoby – za pomocą odlewania lub obróbki plastycznej. Pierwsza metoda, używana przez większość producentów, jest łatwiejsza i tańsza. Druga, stosowana w Takaoka, pozwala uzyskać bardziej jednorodną strukturę metalu, dającą mu większą wytrzymałość. W efekcie wykonane tak elementy mogą być lżejsze i mocniejsze.

Zobacz też: ET felgi - czym jest tzw. off-set?

REKLAMA

Proces produkcyjny rozpoczyna się od rozgrzania mających postać płaskiego walca kęsów stopu aluminium do temperatury 480 stopni Celsjusza. Po uzyskaniu właściwej temperatury, kęsy trafiają pod prasę hydrauliczną o nacisku 9000 ton. Urządzenie to, mające wielkość trzykondygnacyjnego budynku, wciska rozgrzany metal w formę. Pod działaniem ogromnej siły metal zachowuje się jak plastelina, przyjmując nowy kształt. Proces ten wykonywany jest trzykrotnie – każde przejście przez prasę przybliża element do ostatecznej postaci. Następnie wstępnie ukształtowana felga trafia na maszynę, w której przez walcowanie wirującej obręczy koła w ciągu czterech-sześciu minut nadawany jest ostateczny kształt. Potem felga poddawana jest wygrzewaniu i chłodzeniu, co porządkuje wewnętrzną strukturę krystaliczną metalu. Po oczyszczeniu powierzchni elementu nadchodzi pora na wstępną kontrolę jakości. Jeśli wyrób pozbawiony jest wad, felga poddawana jest kulowaniu. Bombardowanie drobniutkimi kuleczkami powoduje wytworzenie na powierzchni metalu ściskającego naprężenia własnego, co znacznie zwiększa wytrzymałość zmęczeniową elementu i jego odporność na powstawanie pęknięć.

Proces produkcji felg dla niektórych modeli Lexusa – IS F, RC F i LS F Sport – obejmuje dodatkowy etap, polegający na obróbce diamentowymi narzędziami i precyzyjnym szlifowaniu wybranych powierzchni w odległym o 10 km zakładzie w Oyabe. Nadaje on ramionom felg wyjątkowy wygląd, budzący skojarzenia z ostrzem samurajskiego miecza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fabryka w Takaoka pracuje na trzy zmiany przez pięć dni w tygodniu, wytwarzając 600 felg dziennie. Miesięcznie hale BBS Japan opuszcza ok. 12 tysięcy felg, roczna produkcja to około 144 tys. sztuk.

Źródło: materiał prasowy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA