REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiana opon z letnich na zimowe
Zmiana opon z letnich na zimowe
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana opon z letnich na zimowe nie jest powszechnym obowiązkiem w Polsce. Warto jednak ją wykonać z uwagi na na swoje i innych użytkowników drogi bezpieczeństwo.

Opony letnie a opony zimowe

Opony zimowe wyraźnie różnią od ich letnich odpowiedników. Inny rodzaj bieżnika oraz skład mieszanki powoduje, że charakterystyka ich przyczepności uzależniona jest od warunków atmosferycznych panujących na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Różnica w konstrukcji opon zimowych a letnich sprowadza się przede wszystkim do bardziej miękkiej mieszance (w oponie zimowej), lepiej zachowującej się przy niskich, zwłaszcza ujemnych, temperaturach. Opona zimowa zachowuje wysoką elastyczność i sprężystość, gwarantując znacznie lepszą trakcję. Wysoka elastyczność jest szczególnie istotna w kontekście bieżnika opony, który jest jednym z najważniejszym elementów opony. Musi być nie tylko odporny na zbyt szybkie ścieranie, ale przede wszystkim utrzymywać prawidłową przyczepność całej opony do drogi.

Opona zimowa ma głębszy bieżnik i większą liczbę lameli w porównaniu do opony zimowy Fot. Fotolia

Zobacz też: Konstrukcja nowoczesnej opony

Przyjęło się uważać, że opony letnie powinno zmieniać się na zimowe gdy średnia, dzienna temperatura powietrza spada do 7 stopni Celsjusza. Czy właśnie przy tej temperaturze opona letnia traci swe właściwości trakcyjne? Nie zupełnie.  Po prostu przy takiej temperaturze dziennej istnieje duże prawdopodobieństwo, graniczące z pewnością, że w godzinach wieczornych temperatura powietrza spadnie poniżej zera. A wtedy opona letnia staje się znacznie sztywniejsza a jej bieżnik pracuje zdecydowanie mniej wydajnie.

REKLAMA

Co więcej, przy tak niskich temperaturach na drodze może pojawić się warstwa śniegu, szronu czy lodu, na które opony letnie są nieprzygotowane. Wzór ich bieżnika, nie pozwala bowiem na łatwe uwalnianie się z niego zalegających w lamelach śniegu czy błota pośniegowe. Sytuację w oponie letniej potęguje także fakt, że jej bieżnik, zwłaszcza w nierozgrzanej oponie, jest zbyt sztywny, co ogranicza jego zdolność do pozbywania brudu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opona zimowa w porównaniu do opony letniej ma głębszy bieżnik oraz większą liczbę lameli dzięki czemu skuteczniej penetruje kopną lub luźną nawierzchnię pokrytą śniegiem. Mocniej „wgryza” się w podłoże, umożliwiając łatwiejszy wyjazd z zaspy śnieżnej. Tak naprawdę, opona letnia, może mieć problem z wyciągnięciem auta nawet z kilkucentymetrowej warstwy śniegu, podczas gdy jej zimowa odpowiedniczka poradzi sobie nawet z kilkunastocentymetrową przeszkodą (o ile prześwit auta będzie większy niż grubość powłoki śnieżnej).

Warto także pamiętać, że opona zimowa zbudowana jest z nieco innych materiałów niż jej letni odpowiednik. W gumie letniej opony dominuje syntetyczny kauczuk i sadza, natomiast w zimowej syntetyczny kauczuk i kwarc. Dodatek tego ostatniego pozwala zachować mieszance zimowej lepsze właściwości przy niskich temperaturach, ale nie chroni opony przed nadmiernymi temperaturami. Dlatego szybka jazda w upalny dzień na oponie zimowej powoduje, że opona gwałtownie się przegrzewa, a kierowca ma wrażenie, że auto pływa w zakrętach. Co więcej przegrzana opona wydłuża drogę hamowania oraz powoduje, że auto wolniej reaguje na próbę szybkiej zmiany kierunku poruszania się auta (ścianki boczne ulegają wyraźnemu zmiękczeniu).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA