REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zmienić opony letnie na zimowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiana opon z letnich na zimowe
Zmiana opon z letnich na zimowe
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana opon z letnich na zimowe nie jest powszechnym obowiązkiem w Polsce. Warto jednak ją wykonać z uwagi na na swoje i innych użytkowników drogi bezpieczeństwo.

Opony letnie a opony zimowe

Opony zimowe wyraźnie różnią od ich letnich odpowiedników. Inny rodzaj bieżnika oraz skład mieszanki powoduje, że charakterystyka ich przyczepności uzależniona jest od warunków atmosferycznych panujących na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Różnica w konstrukcji opon zimowych a letnich sprowadza się przede wszystkim do bardziej miękkiej mieszance (w oponie zimowej), lepiej zachowującej się przy niskich, zwłaszcza ujemnych, temperaturach. Opona zimowa zachowuje wysoką elastyczność i sprężystość, gwarantując znacznie lepszą trakcję. Wysoka elastyczność jest szczególnie istotna w kontekście bieżnika opony, który jest jednym z najważniejszym elementów opony. Musi być nie tylko odporny na zbyt szybkie ścieranie, ale przede wszystkim utrzymywać prawidłową przyczepność całej opony do drogi.

Opona zimowa ma głębszy bieżnik i większą liczbę lameli w porównaniu do opony zimowy Fot. Fotolia

Zobacz też: Konstrukcja nowoczesnej opony

Przyjęło się uważać, że opony letnie powinno zmieniać się na zimowe gdy średnia, dzienna temperatura powietrza spada do 7 stopni Celsjusza. Czy właśnie przy tej temperaturze opona letnia traci swe właściwości trakcyjne? Nie zupełnie.  Po prostu przy takiej temperaturze dziennej istnieje duże prawdopodobieństwo, graniczące z pewnością, że w godzinach wieczornych temperatura powietrza spadnie poniżej zera. A wtedy opona letnia staje się znacznie sztywniejsza a jej bieżnik pracuje zdecydowanie mniej wydajnie.

REKLAMA

Co więcej, przy tak niskich temperaturach na drodze może pojawić się warstwa śniegu, szronu czy lodu, na które opony letnie są nieprzygotowane. Wzór ich bieżnika, nie pozwala bowiem na łatwe uwalnianie się z niego zalegających w lamelach śniegu czy błota pośniegowe. Sytuację w oponie letniej potęguje także fakt, że jej bieżnik, zwłaszcza w nierozgrzanej oponie, jest zbyt sztywny, co ogranicza jego zdolność do pozbywania brudu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opona zimowa w porównaniu do opony letniej ma głębszy bieżnik oraz większą liczbę lameli dzięki czemu skuteczniej penetruje kopną lub luźną nawierzchnię pokrytą śniegiem. Mocniej „wgryza” się w podłoże, umożliwiając łatwiejszy wyjazd z zaspy śnieżnej. Tak naprawdę, opona letnia, może mieć problem z wyciągnięciem auta nawet z kilkucentymetrowej warstwy śniegu, podczas gdy jej zimowa odpowiedniczka poradzi sobie nawet z kilkunastocentymetrową przeszkodą (o ile prześwit auta będzie większy niż grubość powłoki śnieżnej).

Warto także pamiętać, że opona zimowa zbudowana jest z nieco innych materiałów niż jej letni odpowiednik. W gumie letniej opony dominuje syntetyczny kauczuk i sadza, natomiast w zimowej syntetyczny kauczuk i kwarc. Dodatek tego ostatniego pozwala zachować mieszance zimowej lepsze właściwości przy niskich temperaturach, ale nie chroni opony przed nadmiernymi temperaturami. Dlatego szybka jazda w upalny dzień na oponie zimowej powoduje, że opona gwałtownie się przegrzewa, a kierowca ma wrażenie, że auto pływa w zakrętach. Co więcej przegrzana opona wydłuża drogę hamowania oraz powoduje, że auto wolniej reaguje na próbę szybkiej zmiany kierunku poruszania się auta (ścianki boczne ulegają wyraźnemu zmiękczeniu).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA