REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić używane opony? Na co zwrócić uwagę?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Opony Fot. Fotolia
Opony Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Używane opony kuszą niską ceną i sporym wyborem różnej klasy modeli. Nie zawsze jednak ich stan jest na tyle dobry, by można ich było używać. Co sprawdzić przed zakupem używanych opon?

Opony używane - czy warto kupić?

Najlepsze własności jezdne posiadają oczywiście opony nowe. Jednak na rynku wtórnym istnieje możliwość kupna opon używanych, które można nabyć nawet o 40% taniej. Czy kupując używane ogumienie możemy bezpiecznie i bezstresowo poruszać się po drogach?

REKLAMA

Opony nowe posiadają szereg zalet, które dla nabywcy są bardzo ważne. Dają one kierowcy pewność i poczucie bezpieczeństwa. Do tego dochodzą również gwarancja producenta oraz trwałość, której możemy być pewni. Jednak znając istotne parametry używanych opon, możemy podczas zakupu wyeliminować te, które nie zapewnią dalszej, spokojnej eksploatacji. Poniżej przedstawiamy cechy ogumienia, które powinniśmy sprawdzić przed zakupem.

  • Wiek – jeżeli samochód był mało użytkowany, ważniejszym parametrem jest wiek opony. Specjaliści mówią, że opony mogą być użytkowane do 10 lat. Warto pamiętać, że nawet opony z najwyższej półki po 5-7 latach tracą praktycznie wszystkie swoje właściwości. Podczas zakupu istnieje natomiast prosta reguła: im młodsze ogumienie tym lepiej. Dlatego podczas oględzin koniecznie sprawdźmy datę produkcji, która znajduje się na boku każdej opony.  
  • Bieżnik – minimalna dopuszczalna wartość bieżnika opony to 1,6 mm, jednak tak zużyta opona okazuje się niebezpieczna podczas deszczu. Dlatego zaleca się, aby opona posiadała bieżnik powyżej 5mm. Dla porównania nowa zimowa opona posiada wysokość bieżnika rzędu 8mm. Ogumienie, które posiada wartość bieżnika rzędu 4mm, posiada o 30% gorsze własności jezdne. Dlatego tak ważne jest aby podczas zakupu dokładnie sprawdzić stan bieżnika w oponach.

Zobacz też: Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

Zakup używanej opony - oględziny

REKLAMA

Podczas oględzin używanych opon o ich stanie niewiele dowiemy się, kiedy nie są one założone na obręcze. Możemy jedynie ogólnie je obejrzeć, czy nie posiadają widocznych na pierwszy rzut oka uszkodzeń. Jednak dopiero po zamontowaniu i napompowaniu widoczne są uszkodzenia w postaci deformacji. Przed zakupem powinniśmy odbyć jazdę próbną, ponieważ w trakcie jazdy mogą wyjść na jaw usterki, które będą skutkowały ściąganiem samochodu lub występowaniem drgań na kierownicy. Jeżeli żadnych niepokojących usterek nie zauważyliśmy, powinniśmy sprawdzić, czy zużycie każdej z opon jest równomierne. Przynajmniej po 2 opony z kompletu powinny mieć podobne zużycie, ponieważ na jednej osi ogumienie musi być w takiej samej kondycji. Kiedy będziemy się już przyglądać bieżnikowi, sprawdźmy czy jest on równomierny, ponieważ zła geometria zawieszenia bądź złe ciśnienie mogło spowodować nieproporcjonalne ścieranie się opon.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną wadą używanych opon jest fakt, że nie znamy ich przeszłości. Nie wiemy, czy były odpowiednio wyważane, czy były użytkowane z optymalnym ciśnieniem, a nawet czy były odpowiednio przechowywane. Ważną kwestią jest miejsce zakupu opon. Ponieważ ich stan jest kwestią bardzo ważną dla bezpieczeństwa, powinniśmy szukać jedynie w zaufanych źródłach. Najlepiej aby były to sieci, które zajmują się sprzedażą opon nowych, ponieważ mają one odpowiednie miejsce oraz warunki do przechowywania opon.

Używane opony to dłuższa droga hamowania

Opony wcześniej już użytkowane niestety wykazują się dłuższą drogą hamowania. Używana opona letnia zatrzymuje się na suchym asfalcie do 4 metrów dalej od nowej, a na mokrej nawierzchni ta różnica może wynieść nawet do 7 metrów.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Podsumowując, kupując opony używane powinniśmy gruntownie sprawdzić ich stan. Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia podczas jazdy, oraz zwiększy szansę na dłuższą eksploatację, jednak nigdy nie dadzą one takiej pewności jak opony nowe.

Autor: Krzysztof Jurczyk

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA