REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić używane opony? Na co zwrócić uwagę?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Opony Fot. Fotolia
Opony Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Używane opony kuszą niską ceną i sporym wyborem różnej klasy modeli. Nie zawsze jednak ich stan jest na tyle dobry, by można ich było używać. Co sprawdzić przed zakupem używanych opon?

Opony używane - czy warto kupić?

Najlepsze własności jezdne posiadają oczywiście opony nowe. Jednak na rynku wtórnym istnieje możliwość kupna opon używanych, które można nabyć nawet o 40% taniej. Czy kupując używane ogumienie możemy bezpiecznie i bezstresowo poruszać się po drogach?

REKLAMA

REKLAMA

Opony nowe posiadają szereg zalet, które dla nabywcy są bardzo ważne. Dają one kierowcy pewność i poczucie bezpieczeństwa. Do tego dochodzą również gwarancja producenta oraz trwałość, której możemy być pewni. Jednak znając istotne parametry używanych opon, możemy podczas zakupu wyeliminować te, które nie zapewnią dalszej, spokojnej eksploatacji. Poniżej przedstawiamy cechy ogumienia, które powinniśmy sprawdzić przed zakupem.

  • Wiek – jeżeli samochód był mało użytkowany, ważniejszym parametrem jest wiek opony. Specjaliści mówią, że opony mogą być użytkowane do 10 lat. Warto pamiętać, że nawet opony z najwyższej półki po 5-7 latach tracą praktycznie wszystkie swoje właściwości. Podczas zakupu istnieje natomiast prosta reguła: im młodsze ogumienie tym lepiej. Dlatego podczas oględzin koniecznie sprawdźmy datę produkcji, która znajduje się na boku każdej opony.  
  • Bieżnik – minimalna dopuszczalna wartość bieżnika opony to 1,6 mm, jednak tak zużyta opona okazuje się niebezpieczna podczas deszczu. Dlatego zaleca się, aby opona posiadała bieżnik powyżej 5mm. Dla porównania nowa zimowa opona posiada wysokość bieżnika rzędu 8mm. Ogumienie, które posiada wartość bieżnika rzędu 4mm, posiada o 30% gorsze własności jezdne. Dlatego tak ważne jest aby podczas zakupu dokładnie sprawdzić stan bieżnika w oponach.

Zobacz też: Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

REKLAMA

Zakup używanej opony - oględziny

Podczas oględzin używanych opon o ich stanie niewiele dowiemy się, kiedy nie są one założone na obręcze. Możemy jedynie ogólnie je obejrzeć, czy nie posiadają widocznych na pierwszy rzut oka uszkodzeń. Jednak dopiero po zamontowaniu i napompowaniu widoczne są uszkodzenia w postaci deformacji. Przed zakupem powinniśmy odbyć jazdę próbną, ponieważ w trakcie jazdy mogą wyjść na jaw usterki, które będą skutkowały ściąganiem samochodu lub występowaniem drgań na kierownicy. Jeżeli żadnych niepokojących usterek nie zauważyliśmy, powinniśmy sprawdzić, czy zużycie każdej z opon jest równomierne. Przynajmniej po 2 opony z kompletu powinny mieć podobne zużycie, ponieważ na jednej osi ogumienie musi być w takiej samej kondycji. Kiedy będziemy się już przyglądać bieżnikowi, sprawdźmy czy jest on równomierny, ponieważ zła geometria zawieszenia bądź złe ciśnienie mogło spowodować nieproporcjonalne ścieranie się opon.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną wadą używanych opon jest fakt, że nie znamy ich przeszłości. Nie wiemy, czy były odpowiednio wyważane, czy były użytkowane z optymalnym ciśnieniem, a nawet czy były odpowiednio przechowywane. Ważną kwestią jest miejsce zakupu opon. Ponieważ ich stan jest kwestią bardzo ważną dla bezpieczeństwa, powinniśmy szukać jedynie w zaufanych źródłach. Najlepiej aby były to sieci, które zajmują się sprzedażą opon nowych, ponieważ mają one odpowiednie miejsce oraz warunki do przechowywania opon.

Używane opony to dłuższa droga hamowania

Opony wcześniej już użytkowane niestety wykazują się dłuższą drogą hamowania. Używana opona letnia zatrzymuje się na suchym asfalcie do 4 metrów dalej od nowej, a na mokrej nawierzchni ta różnica może wynieść nawet do 7 metrów.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Podsumowując, kupując opony używane powinniśmy gruntownie sprawdzić ich stan. Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia podczas jazdy, oraz zwiększy szansę na dłuższą eksploatację, jednak nigdy nie dadzą one takiej pewności jak opony nowe.

Autor: Krzysztof Jurczyk

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA