REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić używane opony? Na co zwrócić uwagę?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Opony Fot. Fotolia
Opony Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Używane opony kuszą niską ceną i sporym wyborem różnej klasy modeli. Nie zawsze jednak ich stan jest na tyle dobry, by można ich było używać. Co sprawdzić przed zakupem używanych opon?

Opony używane - czy warto kupić?

Najlepsze własności jezdne posiadają oczywiście opony nowe. Jednak na rynku wtórnym istnieje możliwość kupna opon używanych, które można nabyć nawet o 40% taniej. Czy kupując używane ogumienie możemy bezpiecznie i bezstresowo poruszać się po drogach?

REKLAMA

REKLAMA

Opony nowe posiadają szereg zalet, które dla nabywcy są bardzo ważne. Dają one kierowcy pewność i poczucie bezpieczeństwa. Do tego dochodzą również gwarancja producenta oraz trwałość, której możemy być pewni. Jednak znając istotne parametry używanych opon, możemy podczas zakupu wyeliminować te, które nie zapewnią dalszej, spokojnej eksploatacji. Poniżej przedstawiamy cechy ogumienia, które powinniśmy sprawdzić przed zakupem.

  • Wiek – jeżeli samochód był mało użytkowany, ważniejszym parametrem jest wiek opony. Specjaliści mówią, że opony mogą być użytkowane do 10 lat. Warto pamiętać, że nawet opony z najwyższej półki po 5-7 latach tracą praktycznie wszystkie swoje właściwości. Podczas zakupu istnieje natomiast prosta reguła: im młodsze ogumienie tym lepiej. Dlatego podczas oględzin koniecznie sprawdźmy datę produkcji, która znajduje się na boku każdej opony.  
  • Bieżnik – minimalna dopuszczalna wartość bieżnika opony to 1,6 mm, jednak tak zużyta opona okazuje się niebezpieczna podczas deszczu. Dlatego zaleca się, aby opona posiadała bieżnik powyżej 5mm. Dla porównania nowa zimowa opona posiada wysokość bieżnika rzędu 8mm. Ogumienie, które posiada wartość bieżnika rzędu 4mm, posiada o 30% gorsze własności jezdne. Dlatego tak ważne jest aby podczas zakupu dokładnie sprawdzić stan bieżnika w oponach.

Zobacz też: Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

REKLAMA

Zakup używanej opony - oględziny

Podczas oględzin używanych opon o ich stanie niewiele dowiemy się, kiedy nie są one założone na obręcze. Możemy jedynie ogólnie je obejrzeć, czy nie posiadają widocznych na pierwszy rzut oka uszkodzeń. Jednak dopiero po zamontowaniu i napompowaniu widoczne są uszkodzenia w postaci deformacji. Przed zakupem powinniśmy odbyć jazdę próbną, ponieważ w trakcie jazdy mogą wyjść na jaw usterki, które będą skutkowały ściąganiem samochodu lub występowaniem drgań na kierownicy. Jeżeli żadnych niepokojących usterek nie zauważyliśmy, powinniśmy sprawdzić, czy zużycie każdej z opon jest równomierne. Przynajmniej po 2 opony z kompletu powinny mieć podobne zużycie, ponieważ na jednej osi ogumienie musi być w takiej samej kondycji. Kiedy będziemy się już przyglądać bieżnikowi, sprawdźmy czy jest on równomierny, ponieważ zła geometria zawieszenia bądź złe ciśnienie mogło spowodować nieproporcjonalne ścieranie się opon.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną wadą używanych opon jest fakt, że nie znamy ich przeszłości. Nie wiemy, czy były odpowiednio wyważane, czy były użytkowane z optymalnym ciśnieniem, a nawet czy były odpowiednio przechowywane. Ważną kwestią jest miejsce zakupu opon. Ponieważ ich stan jest kwestią bardzo ważną dla bezpieczeństwa, powinniśmy szukać jedynie w zaufanych źródłach. Najlepiej aby były to sieci, które zajmują się sprzedażą opon nowych, ponieważ mają one odpowiednie miejsce oraz warunki do przechowywania opon.

Używane opony to dłuższa droga hamowania

Opony wcześniej już użytkowane niestety wykazują się dłuższą drogą hamowania. Używana opona letnia zatrzymuje się na suchym asfalcie do 4 metrów dalej od nowej, a na mokrej nawierzchni ta różnica może wynieść nawet do 7 metrów.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Podsumowując, kupując opony używane powinniśmy gruntownie sprawdzić ich stan. Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia podczas jazdy, oraz zwiększy szansę na dłuższą eksploatację, jednak nigdy nie dadzą one takiej pewności jak opony nowe.

Autor: Krzysztof Jurczyk

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA