Czy warto kupić używane opony? Na co zwrócić uwagę?
REKLAMA
REKLAMA
Opony używane - czy warto kupić?
Najlepsze własności jezdne posiadają oczywiście opony nowe. Jednak na rynku wtórnym istnieje możliwość kupna opon używanych, które można nabyć nawet o 40% taniej. Czy kupując używane ogumienie możemy bezpiecznie i bezstresowo poruszać się po drogach?
REKLAMA
Opony nowe posiadają szereg zalet, które dla nabywcy są bardzo ważne. Dają one kierowcy pewność i poczucie bezpieczeństwa. Do tego dochodzą również gwarancja producenta oraz trwałość, której możemy być pewni. Jednak znając istotne parametry używanych opon, możemy podczas zakupu wyeliminować te, które nie zapewnią dalszej, spokojnej eksploatacji. Poniżej przedstawiamy cechy ogumienia, które powinniśmy sprawdzić przed zakupem.
- Wiek – jeżeli samochód był mało użytkowany, ważniejszym parametrem jest wiek opony. Specjaliści mówią, że opony mogą być użytkowane do 10 lat. Warto pamiętać, że nawet opony z najwyższej półki po 5-7 latach tracą praktycznie wszystkie swoje właściwości. Podczas zakupu istnieje natomiast prosta reguła: im młodsze ogumienie tym lepiej. Dlatego podczas oględzin koniecznie sprawdźmy datę produkcji, która znajduje się na boku każdej opony.
- Bieżnik – minimalna dopuszczalna wartość bieżnika opony to 1,6 mm, jednak tak zużyta opona okazuje się niebezpieczna podczas deszczu. Dlatego zaleca się, aby opona posiadała bieżnik powyżej 5mm. Dla porównania nowa zimowa opona posiada wysokość bieżnika rzędu 8mm. Ogumienie, które posiada wartość bieżnika rzędu 4mm, posiada o 30% gorsze własności jezdne. Dlatego tak ważne jest aby podczas zakupu dokładnie sprawdzić stan bieżnika w oponach.
Zobacz też: Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki
Zakup używanej opony - oględziny
REKLAMA
Podczas oględzin używanych opon o ich stanie niewiele dowiemy się, kiedy nie są one założone na obręcze. Możemy jedynie ogólnie je obejrzeć, czy nie posiadają widocznych na pierwszy rzut oka uszkodzeń. Jednak dopiero po zamontowaniu i napompowaniu widoczne są uszkodzenia w postaci deformacji. Przed zakupem powinniśmy odbyć jazdę próbną, ponieważ w trakcie jazdy mogą wyjść na jaw usterki, które będą skutkowały ściąganiem samochodu lub występowaniem drgań na kierownicy. Jeżeli żadnych niepokojących usterek nie zauważyliśmy, powinniśmy sprawdzić, czy zużycie każdej z opon jest równomierne. Przynajmniej po 2 opony z kompletu powinny mieć podobne zużycie, ponieważ na jednej osi ogumienie musi być w takiej samej kondycji. Kiedy będziemy się już przyglądać bieżnikowi, sprawdźmy czy jest on równomierny, ponieważ zła geometria zawieszenia bądź złe ciśnienie mogło spowodować nieproporcjonalne ścieranie się opon.
Istotną wadą używanych opon jest fakt, że nie znamy ich przeszłości. Nie wiemy, czy były odpowiednio wyważane, czy były użytkowane z optymalnym ciśnieniem, a nawet czy były odpowiednio przechowywane. Ważną kwestią jest miejsce zakupu opon. Ponieważ ich stan jest kwestią bardzo ważną dla bezpieczeństwa, powinniśmy szukać jedynie w zaufanych źródłach. Najlepiej aby były to sieci, które zajmują się sprzedażą opon nowych, ponieważ mają one odpowiednie miejsce oraz warunki do przechowywania opon.
Używane opony to dłuższa droga hamowania
Opony wcześniej już użytkowane niestety wykazują się dłuższą drogą hamowania. Używana opona letnia zatrzymuje się na suchym asfalcie do 4 metrów dalej od nowej, a na mokrej nawierzchni ta różnica może wynieść nawet do 7 metrów.
Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?
Podsumowując, kupując opony używane powinniśmy gruntownie sprawdzić ich stan. Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia podczas jazdy, oraz zwiększy szansę na dłuższą eksploatację, jednak nigdy nie dadzą one takiej pewności jak opony nowe.
Autor: Krzysztof Jurczyk
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.