REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić używane opony? Na co zwrócić uwagę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Opony Fot. Fotolia
Opony Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Używane opony kuszą niską ceną i sporym wyborem różnej klasy modeli. Nie zawsze jednak ich stan jest na tyle dobry, by można ich było używać. Co sprawdzić przed zakupem używanych opon?

Opony używane - czy warto kupić?

Najlepsze własności jezdne posiadają oczywiście opony nowe. Jednak na rynku wtórnym istnieje możliwość kupna opon używanych, które można nabyć nawet o 40% taniej. Czy kupując używane ogumienie możemy bezpiecznie i bezstresowo poruszać się po drogach?

REKLAMA

Opony nowe posiadają szereg zalet, które dla nabywcy są bardzo ważne. Dają one kierowcy pewność i poczucie bezpieczeństwa. Do tego dochodzą również gwarancja producenta oraz trwałość, której możemy być pewni. Jednak znając istotne parametry używanych opon, możemy podczas zakupu wyeliminować te, które nie zapewnią dalszej, spokojnej eksploatacji. Poniżej przedstawiamy cechy ogumienia, które powinniśmy sprawdzić przed zakupem.

  • Wiek – jeżeli samochód był mało użytkowany, ważniejszym parametrem jest wiek opony. Specjaliści mówią, że opony mogą być użytkowane do 10 lat. Warto pamiętać, że nawet opony z najwyższej półki po 5-7 latach tracą praktycznie wszystkie swoje właściwości. Podczas zakupu istnieje natomiast prosta reguła: im młodsze ogumienie tym lepiej. Dlatego podczas oględzin koniecznie sprawdźmy datę produkcji, która znajduje się na boku każdej opony.  
  • Bieżnik – minimalna dopuszczalna wartość bieżnika opony to 1,6 mm, jednak tak zużyta opona okazuje się niebezpieczna podczas deszczu. Dlatego zaleca się, aby opona posiadała bieżnik powyżej 5mm. Dla porównania nowa zimowa opona posiada wysokość bieżnika rzędu 8mm. Ogumienie, które posiada wartość bieżnika rzędu 4mm, posiada o 30% gorsze własności jezdne. Dlatego tak ważne jest aby podczas zakupu dokładnie sprawdzić stan bieżnika w oponach.

Zobacz też: Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

Zakup używanej opony - oględziny

REKLAMA

Podczas oględzin używanych opon o ich stanie niewiele dowiemy się, kiedy nie są one założone na obręcze. Możemy jedynie ogólnie je obejrzeć, czy nie posiadają widocznych na pierwszy rzut oka uszkodzeń. Jednak dopiero po zamontowaniu i napompowaniu widoczne są uszkodzenia w postaci deformacji. Przed zakupem powinniśmy odbyć jazdę próbną, ponieważ w trakcie jazdy mogą wyjść na jaw usterki, które będą skutkowały ściąganiem samochodu lub występowaniem drgań na kierownicy. Jeżeli żadnych niepokojących usterek nie zauważyliśmy, powinniśmy sprawdzić, czy zużycie każdej z opon jest równomierne. Przynajmniej po 2 opony z kompletu powinny mieć podobne zużycie, ponieważ na jednej osi ogumienie musi być w takiej samej kondycji. Kiedy będziemy się już przyglądać bieżnikowi, sprawdźmy czy jest on równomierny, ponieważ zła geometria zawieszenia bądź złe ciśnienie mogło spowodować nieproporcjonalne ścieranie się opon.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną wadą używanych opon jest fakt, że nie znamy ich przeszłości. Nie wiemy, czy były odpowiednio wyważane, czy były użytkowane z optymalnym ciśnieniem, a nawet czy były odpowiednio przechowywane. Ważną kwestią jest miejsce zakupu opon. Ponieważ ich stan jest kwestią bardzo ważną dla bezpieczeństwa, powinniśmy szukać jedynie w zaufanych źródłach. Najlepiej aby były to sieci, które zajmują się sprzedażą opon nowych, ponieważ mają one odpowiednie miejsce oraz warunki do przechowywania opon.

Używane opony to dłuższa droga hamowania

Opony wcześniej już użytkowane niestety wykazują się dłuższą drogą hamowania. Używana opona letnia zatrzymuje się na suchym asfalcie do 4 metrów dalej od nowej, a na mokrej nawierzchni ta różnica może wynieść nawet do 7 metrów.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Podsumowując, kupując opony używane powinniśmy gruntownie sprawdzić ich stan. Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia podczas jazdy, oraz zwiększy szansę na dłuższą eksploatację, jednak nigdy nie dadzą one takiej pewności jak opony nowe.

Autor: Krzysztof Jurczyk

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA