REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
hamowanie poślizg Fot. Fotolia
hamowanie poślizg Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lepsze opony zimowe na przedniej osi sprzyjają nadsterowności auta, z kolei lepsze na tylnej zwiększają podsterowność samochodu i wyraźnie wydłużają jego drogę hamowania. Co zatem zrobić w takiej sytuacji?

Bardzo często mniej zamożni użytkownicy aut kupują na zimę tylko jedną parę zimowych opon. W związku z tym pojawia się problem, dotyczący optymalnego wyboru osi, która powinna zostać w nie wyposażona. Na to pytanie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć i to z kilku powodów.

REKLAMA

REKLAMA

Lepsze opony na tył?

Większość ekspertów z zachodnich automobilklubów czy koncernów oponiarskich uważa, że lepsze opony powinny trafić na koła tylnej osi. To ona zagwarantuje autu lepszą stabilność w zakrętach bądź podczas gwałtownego hamowania (tylne hamulce w autach przednionapędowych służą bardziej stabilizacji kierunku poruszania się auta niż jego skutecznemu wyhamowywaniu). Im szybsza jazda z kiepskimi oponami na tylnej osi, tym bardziej rośnie ryzyko utraty panowania nad autem, nawet na zupełnie prostej drodze.

Zobacz też: Gwóźdź w oponie - czy trzeba ją wymieniać na nową?

REKLAMA

Lepsze opony z przodu : krótsza droga hamowania, lepsza przyczepność

Trudno jednak w pełni zgodzić się z taką teorią, która oczywiście na swoje racjonalne uzasadnienie, lecz ma także pewne braki. Po pierwsze opony o głębokim bieżniku zdecydowanie lepiej radzą sobie na kopnym śniegu i śliskiej nawierzchni, zmniejszając tym samym drogę hamowania. W rezultacie istotnie rosną szanse na wyhamowanie przed przeszkodą bądź wyraźne zmniejszenie prędkości pojazdu, a tym samym siły ewentualnego zderzenia z przeszkodą. Poza tym w autach przednionapędowych od jakości opon zależy łatwość pokonywania oblodzonych czy ośnieżonych wzniesień, krawężników i innych podobnych przeszkód. Jeśli utkniemy w zaspie śnieżnej, to nawet najlepsza para opon zimowych na tylnej osi nie pomogą nam jeśli nasz samochód posiada napęd kół przednich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?

Werdykt

Na którą zatem oś auta zakładać lepsze opony? Na obie osie. Jeśli nie jesteśmy w stanie zakupić kompletu dobrych opon musimy liczyć się z tym, że gwałtownemu spadkowi ulegnie zarówno poziom naszego bezpieczeństwa i komfortu jazdy, jak i prędkość, którą będziemy mogli się poruszać pojazdem. Osobiście testowałem jazdę autem z gorszym ogumieniem założonym na tylnej osi i wg mojej subiektywnej oceny taka rozwiązanie jest lepsze niż w wariancie z bardziej przyczepną tylną osią. Auto dobrze się rozpędza i nieźle hamuje, łatwo pokonuje ośnieżone drogi, lecz w trakcie jazdy w zakręcie potrafi zarzucić tyłem. Jeśli nie umiemy poradzić sobie z nadsterownym poślizgiem naszego auta zapomnijmy o dwóch różnych jakościowo kompletach opon. To po prostu niebezpieczne.

opony zima śnieg Fot. Fotolia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA