REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

hamowanie poślizg Fot. Fotolia
hamowanie poślizg Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lepsze opony zimowe na przedniej osi sprzyjają nadsterowności auta, z kolei lepsze na tylnej zwiększają podsterowność samochodu i wyraźnie wydłużają jego drogę hamowania. Co zatem zrobić w takiej sytuacji?

Bardzo często mniej zamożni użytkownicy aut kupują na zimę tylko jedną parę zimowych opon. W związku z tym pojawia się problem, dotyczący optymalnego wyboru osi, która powinna zostać w nie wyposażona. Na to pytanie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć i to z kilku powodów.

REKLAMA

Lepsze opony na tył?

Większość ekspertów z zachodnich automobilklubów czy koncernów oponiarskich uważa, że lepsze opony powinny trafić na koła tylnej osi. To ona zagwarantuje autu lepszą stabilność w zakrętach bądź podczas gwałtownego hamowania (tylne hamulce w autach przednionapędowych służą bardziej stabilizacji kierunku poruszania się auta niż jego skutecznemu wyhamowywaniu). Im szybsza jazda z kiepskimi oponami na tylnej osi, tym bardziej rośnie ryzyko utraty panowania nad autem, nawet na zupełnie prostej drodze.

Zobacz też: Gwóźdź w oponie - czy trzeba ją wymieniać na nową?

Lepsze opony z przodu : krótsza droga hamowania, lepsza przyczepność

Trudno jednak w pełni zgodzić się z taką teorią, która oczywiście na swoje racjonalne uzasadnienie, lecz ma także pewne braki. Po pierwsze opony o głębokim bieżniku zdecydowanie lepiej radzą sobie na kopnym śniegu i śliskiej nawierzchni, zmniejszając tym samym drogę hamowania. W rezultacie istotnie rosną szanse na wyhamowanie przed przeszkodą bądź wyraźne zmniejszenie prędkości pojazdu, a tym samym siły ewentualnego zderzenia z przeszkodą. Poza tym w autach przednionapędowych od jakości opon zależy łatwość pokonywania oblodzonych czy ośnieżonych wzniesień, krawężników i innych podobnych przeszkód. Jeśli utkniemy w zaspie śnieżnej, to nawet najlepsza para opon zimowych na tylnej osi nie pomogą nam jeśli nasz samochód posiada napęd kół przednich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?

Werdykt

Na którą zatem oś auta zakładać lepsze opony? Na obie osie. Jeśli nie jesteśmy w stanie zakupić kompletu dobrych opon musimy liczyć się z tym, że gwałtownemu spadkowi ulegnie zarówno poziom naszego bezpieczeństwa i komfortu jazdy, jak i prędkość, którą będziemy mogli się poruszać pojazdem. Osobiście testowałem jazdę autem z gorszym ogumieniem założonym na tylnej osi i wg mojej subiektywnej oceny taka rozwiązanie jest lepsze niż w wariancie z bardziej przyczepną tylną osią. Auto dobrze się rozpędza i nieźle hamuje, łatwo pokonuje ośnieżone drogi, lecz w trakcie jazdy w zakręcie potrafi zarzucić tyłem. Jeśli nie umiemy poradzić sobie z nadsterownym poślizgiem naszego auta zapomnijmy o dwóch różnych jakościowo kompletach opon. To po prostu niebezpieczne.

opony zima śnieg Fot. Fotolia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA