REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
hamowanie poślizg Fot. Fotolia
hamowanie poślizg Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lepsze opony zimowe na przedniej osi sprzyjają nadsterowności auta, z kolei lepsze na tylnej zwiększają podsterowność samochodu i wyraźnie wydłużają jego drogę hamowania. Co zatem zrobić w takiej sytuacji?

Bardzo często mniej zamożni użytkownicy aut kupują na zimę tylko jedną parę zimowych opon. W związku z tym pojawia się problem, dotyczący optymalnego wyboru osi, która powinna zostać w nie wyposażona. Na to pytanie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć i to z kilku powodów.

REKLAMA

Lepsze opony na tył?

Większość ekspertów z zachodnich automobilklubów czy koncernów oponiarskich uważa, że lepsze opony powinny trafić na koła tylnej osi. To ona zagwarantuje autu lepszą stabilność w zakrętach bądź podczas gwałtownego hamowania (tylne hamulce w autach przednionapędowych służą bardziej stabilizacji kierunku poruszania się auta niż jego skutecznemu wyhamowywaniu). Im szybsza jazda z kiepskimi oponami na tylnej osi, tym bardziej rośnie ryzyko utraty panowania nad autem, nawet na zupełnie prostej drodze.

Zobacz też: Gwóźdź w oponie - czy trzeba ją wymieniać na nową?

Lepsze opony z przodu : krótsza droga hamowania, lepsza przyczepność

Trudno jednak w pełni zgodzić się z taką teorią, która oczywiście na swoje racjonalne uzasadnienie, lecz ma także pewne braki. Po pierwsze opony o głębokim bieżniku zdecydowanie lepiej radzą sobie na kopnym śniegu i śliskiej nawierzchni, zmniejszając tym samym drogę hamowania. W rezultacie istotnie rosną szanse na wyhamowanie przed przeszkodą bądź wyraźne zmniejszenie prędkości pojazdu, a tym samym siły ewentualnego zderzenia z przeszkodą. Poza tym w autach przednionapędowych od jakości opon zależy łatwość pokonywania oblodzonych czy ośnieżonych wzniesień, krawężników i innych podobnych przeszkód. Jeśli utkniemy w zaspie śnieżnej, to nawet najlepsza para opon zimowych na tylnej osi nie pomogą nam jeśli nasz samochód posiada napęd kół przednich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?

Werdykt

Na którą zatem oś auta zakładać lepsze opony? Na obie osie. Jeśli nie jesteśmy w stanie zakupić kompletu dobrych opon musimy liczyć się z tym, że gwałtownemu spadkowi ulegnie zarówno poziom naszego bezpieczeństwa i komfortu jazdy, jak i prędkość, którą będziemy mogli się poruszać pojazdem. Osobiście testowałem jazdę autem z gorszym ogumieniem założonym na tylnej osi i wg mojej subiektywnej oceny taka rozwiązanie jest lepsze niż w wariancie z bardziej przyczepną tylną osią. Auto dobrze się rozpędza i nieźle hamuje, łatwo pokonuje ośnieżone drogi, lecz w trakcie jazdy w zakręcie potrafi zarzucić tyłem. Jeśli nie umiemy poradzić sobie z nadsterownym poślizgiem naszego auta zapomnijmy o dwóch różnych jakościowo kompletach opon. To po prostu niebezpieczne.

opony zima śnieg Fot. Fotolia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

REKLAMA