REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana opon z zimowych na letnie –porada eksperta

Subskrybuj nas na Youtube
Wybór opony
Wybór opony
Fot. Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana opon z zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynności serwisowych, które należy wykonać po zakończeniu sezonu zimowego. Jak zwykle o tej porze rodzi się wiele pytań o prawidłowy dobór opon letnich i o ich właściwą eksploatacje. Ekspert radzi, na co szczególnie zwrócić uwagę przy zakupie i jak poprawnie eksploatować opony, aby w 100% spełniały swoje założenia techniczne oraz w maksymalny sposób zapewniały komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Sezonowa wymiana opon – czy ma to sens?

Jeszcze wielu kierowców uważa, że wymiana opon na letnie nie ma sensu i przez cały rok jeżdżą na jednym komplecie ogumienia zimowego, co ma na celu minimalizację kosztów i trudów związanych z kolejkami w warsztatach i serwisach oponiarskich. Trzeba jednak pamiętać, że opona samochodowa jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi i realizuje szereg założeń technicznych producenta samochodu. Odpowiedzialna jest m.in. za przyspieszenie i hamowanie, kontrolę trakcji, poziom hałasu. Mając na uwadze fakt, że kontakt jednej opony z nawierzchnią jest nie większy niż powierzchnia dłoni dorosłego człowieka ich prawidłowy dobór uwzględniający również sezonowość jest nie do przecenienia. Opony letnie oprócz tego, że mają odmienną budowę bieżnika, to zbudowane są z zupełnie innych mieszanek gumy dostosowanych do panujących temperatur. Opona zimowa podczas letnich upałów na rozgrzanym asfalcie drogi traci swe właściwości trakcyjne i wydłuża drogę hamowania, co w bezpośredni sposób wpływa na poziom bezpieczeństwa. Wraz ze wzrostem świadomości polskich kierowców maleje również stosowanie opon uniwersalnych, wielosezonowych. W tym przypadku sprawdza się powiedzenie, że „jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie wybrać opony do terenówki?

Jakie opony wybrać?

Dobór prawidłowego ogumienia w znacznej mierze determinowany jest poprzez to, czy stosowane będą w małym miejskim samochodzie, czy też w takim o mocnym silniku ze sportowym zacięciem.
Nie bez znaczenia jest również indywidualny styl jazdy kierowcy. Opony w precyzyjny sposób realizują założenia producentów samochodów. Dlatego powinno się również kierować ich homologacją ponieważ opona ściśle współgra z parametrami technicznymi konkretnego modelu pojazdu. Dopuszczalne są odstępstwa jednak w niewielkim stopniu. Stosowanie tzw. zamienników, które nie są przewidziane przez producenta pojazdu, to prosta droga do pogorszenia własności jezdnych oraz dostarczenie fałszywych informacji do systemów bezpieczeństwa, takich jak kontrola trakcji czy też ABS. Systemy te stale monitorują zachowanie koła - jego prędkość i w niektórych przypadkach ciśnienie. Informacje przekazywane są do komputera, który uruchamia określone procedury. Dlatego ingerencja w ściśle zdefiniowany rozmiar i rodzaj ogumienia jest dużą ingerencją w zachowanie stabilności podczas sytuacji awaryjnych takich jak np. gwałtowne hamowanie z ominięciem przeszkody.

Zobacz też: Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo kierowców?

REKLAMA

Jeżeli nie jesteśmy pierwszym właścicielem auta należy pamiętać, aby nie sugerować się tym, jakie opony mamy zamontowane na kołach (poprzedni właściciel mógł dobrać nieoptymalne lub po prostu złe ogumienie), tylko sprawdźmy informacje, jakie są zawarte na naklejce fabrycznej umieszczonej we wnęce drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Dzięki temu będziemy mieli pewność, które rozwiązania są najodpowiedniejsze dla naszego auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli jednak prawidłowy dobór ogumienia letniego przysparza problemów możemy obecnie skorzystać z fachowych porad. „Na platformie Motointegrator.pl uzyskamy poradę ekspertów, którzy nie tylko pomogą nam właściwie dobrać opony, ale jeszcze umówią nas na ich wymianę w pobliskim warsztacie. Każdy bez problemu w swoim sąsiedztwie może znaleźć warsztat Motointegratora, ponieważ jest ich już w całej Polsce ponad 1000. Dzięki temu nie musimy przechowywać kompletu opon w domu w czasie pomiędzy ich zakupem a montażem” – mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

Parametry techniczne opon zarówno zimowych jak i letnich definiowane są przez kilkanaście czynników. Od listopada ubiegłego roku dyrektywa Unii Europejskiej nałożyła obowiązek dodatkowego etykietowania opon samochodowych. Określają one tylko trzy parametry mówiące o efektywności paliwowej, poziomie emitowanego hałasu oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Dlatego też etykiety, to wstępna zachęta do dalszych analiz popartych m.in. profesjonalnymi testami produktowymi.

Zobacz też: Opony z kolcami - kiedy można ich używać?

Jakich opon unikać?

REKLAMA

Ze względów ekonomicznych ciągle popularne jest wśród polskich kierowców kupowanie opon używanych. Mogą to być jedynie pozorne oszczędności bowiem może się okazać, że jeśli nawet powierzchownie opona wygląda na nieuszkodzoną i ma wystarczająco głęboki bieżnik, to może kryć usterki wewnątrz konstrukcji radykalnie skracające jej żywotność. Bez odpowiedniego profesjonalnego oprzyrządowania nie jesteśmy w stanie ich wykryć. Ponadto opony używane nie mają gwarancji i w razie jej przedwczesnego zużycia zapłacimy za oponę drugi raz.

W przypadku kupna opon nowych należy zwrócić uwagę na to, jak były składowane. Warunki w magazynach muszą spełniać określone polskie normy dotyczące stojaków i optymalnych warunków fizycznych, takich jak wilgotność powietrza czy też przewiew i temperatura.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

Opony samochodowe, aby zapewniały realizację wszystkich parametrów technicznych nie mogą być starsze niż pięć lat. Po tym czasie guma parcieje i opony tracą pierwotne, założone przez producenta właściwości. Dlatego nie powinno się kupować opon starszych niż dwa, trzy lata. Datę produkcji w łatwy sposób można sprawdzić. Informacja ta zamieszczana jest na boku opony pod kodem np. DOT 35 11, gdzie dwie pierwsze cyfry mówią o tygodniu a dwie kolejne o roku produkcji.

Kiedy kupno nowego kompletu opon jest konieczne?

Przeciętny kierowca stan swoich opon ocenia jedynie po głębokości bieżnika. Wielu z nich decyduje się na wymianę opon dopiero wówczas, gdy jego głębokość osiąga minimalny poziom 1,6mm. Eksperci z branży oponiarskiej jednogłośnie oceniają, że parametry techniczne opon zdecydowanie obniżają się przy głębokości bieżnika poniżej 4 mm. Każde jej uszkodzenie mechaniczne pociąga za sobą nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji i przez to we właściwościach jezdnych. Naprawa opon o wysokich indeksach prędkości po przebiciu np. gwoździem powinna być traktowana wyłącznie jako doraźne rozwiązanie. Istnieje bowiem duże ryzyko pęknięcia kordu opony, deformacji bieżnika w najmniej oczekiwanym momencie np. podczas dużego załadunku pojazdu w drodze na rodzinne wakacje.

Uszkodzenia boku opony tzw. guzy czy wybulenia, to nic innego jak mechaniczne przecięcie kordu, do którego dochodzi przy najechaniu na wystającą przeszkodę lub przy wjechaniu w drogową dziurę. Takie uszkodzenia eliminują oponę z dalszej eksploatacji. Uszkodzenia mogą także pojawić się na wewnętrznej stronie opony, przez co zauważenie ich przez użytkownika pojazdu nie jest możliwe. Dlatego bardzo istotna jest regularna kontrola ogumienia oraz wyważanie kół nie rzadziej niż co
10 tys. kilometrów. 

Zobacz też: Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie?

Poprawna eksploatacja opon ma znaczenie

Montaż opon powinno powierzać się sprawdzonym serwisom dysponującym odpowiednim parkiem maszynowym. Profesjonalne narzędzia szczególnie ważne są przy obsłudze zintegrowanych systemów kół (felga, opona i kontroler ciśnienia) umożliwiających kontynuację jazdy po spadku ciśnienia.

Ciśnienie w oponach powinno być stale kontrolowane i utrzymywane na ściśle określonym przez producenta samochodu poziomie. Zbyt niskie lub zbyt wysokie w stosunku do zalecanego, zdecydowanie obniża trwałość opon oraz, co jeszcze ważniejsze, poziom bezpieczeństwa jazdy. Z tych samych powodów należy pamiętać także o regularnym wyważaniu kół tj. nie rzadziej niż co
10 tys. kilometrów.

Źródło: Motointegrator

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA