REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana opon z zimowych na letnie –porada eksperta

Subskrybuj nas na Youtube
Wybór opony
Wybór opony
Fot. Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana opon z zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynności serwisowych, które należy wykonać po zakończeniu sezonu zimowego. Jak zwykle o tej porze rodzi się wiele pytań o prawidłowy dobór opon letnich i o ich właściwą eksploatacje. Ekspert radzi, na co szczególnie zwrócić uwagę przy zakupie i jak poprawnie eksploatować opony, aby w 100% spełniały swoje założenia techniczne oraz w maksymalny sposób zapewniały komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Sezonowa wymiana opon – czy ma to sens?

Jeszcze wielu kierowców uważa, że wymiana opon na letnie nie ma sensu i przez cały rok jeżdżą na jednym komplecie ogumienia zimowego, co ma na celu minimalizację kosztów i trudów związanych z kolejkami w warsztatach i serwisach oponiarskich. Trzeba jednak pamiętać, że opona samochodowa jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi i realizuje szereg założeń technicznych producenta samochodu. Odpowiedzialna jest m.in. za przyspieszenie i hamowanie, kontrolę trakcji, poziom hałasu. Mając na uwadze fakt, że kontakt jednej opony z nawierzchnią jest nie większy niż powierzchnia dłoni dorosłego człowieka ich prawidłowy dobór uwzględniający również sezonowość jest nie do przecenienia. Opony letnie oprócz tego, że mają odmienną budowę bieżnika, to zbudowane są z zupełnie innych mieszanek gumy dostosowanych do panujących temperatur. Opona zimowa podczas letnich upałów na rozgrzanym asfalcie drogi traci swe właściwości trakcyjne i wydłuża drogę hamowania, co w bezpośredni sposób wpływa na poziom bezpieczeństwa. Wraz ze wzrostem świadomości polskich kierowców maleje również stosowanie opon uniwersalnych, wielosezonowych. W tym przypadku sprawdza się powiedzenie, że „jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie wybrać opony do terenówki?

Jakie opony wybrać?

Dobór prawidłowego ogumienia w znacznej mierze determinowany jest poprzez to, czy stosowane będą w małym miejskim samochodzie, czy też w takim o mocnym silniku ze sportowym zacięciem.
Nie bez znaczenia jest również indywidualny styl jazdy kierowcy. Opony w precyzyjny sposób realizują założenia producentów samochodów. Dlatego powinno się również kierować ich homologacją ponieważ opona ściśle współgra z parametrami technicznymi konkretnego modelu pojazdu. Dopuszczalne są odstępstwa jednak w niewielkim stopniu. Stosowanie tzw. zamienników, które nie są przewidziane przez producenta pojazdu, to prosta droga do pogorszenia własności jezdnych oraz dostarczenie fałszywych informacji do systemów bezpieczeństwa, takich jak kontrola trakcji czy też ABS. Systemy te stale monitorują zachowanie koła - jego prędkość i w niektórych przypadkach ciśnienie. Informacje przekazywane są do komputera, który uruchamia określone procedury. Dlatego ingerencja w ściśle zdefiniowany rozmiar i rodzaj ogumienia jest dużą ingerencją w zachowanie stabilności podczas sytuacji awaryjnych takich jak np. gwałtowne hamowanie z ominięciem przeszkody.

Zobacz też: Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo kierowców?

REKLAMA

Jeżeli nie jesteśmy pierwszym właścicielem auta należy pamiętać, aby nie sugerować się tym, jakie opony mamy zamontowane na kołach (poprzedni właściciel mógł dobrać nieoptymalne lub po prostu złe ogumienie), tylko sprawdźmy informacje, jakie są zawarte na naklejce fabrycznej umieszczonej we wnęce drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Dzięki temu będziemy mieli pewność, które rozwiązania są najodpowiedniejsze dla naszego auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli jednak prawidłowy dobór ogumienia letniego przysparza problemów możemy obecnie skorzystać z fachowych porad. „Na platformie Motointegrator.pl uzyskamy poradę ekspertów, którzy nie tylko pomogą nam właściwie dobrać opony, ale jeszcze umówią nas na ich wymianę w pobliskim warsztacie. Każdy bez problemu w swoim sąsiedztwie może znaleźć warsztat Motointegratora, ponieważ jest ich już w całej Polsce ponad 1000. Dzięki temu nie musimy przechowywać kompletu opon w domu w czasie pomiędzy ich zakupem a montażem” – mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

Parametry techniczne opon zarówno zimowych jak i letnich definiowane są przez kilkanaście czynników. Od listopada ubiegłego roku dyrektywa Unii Europejskiej nałożyła obowiązek dodatkowego etykietowania opon samochodowych. Określają one tylko trzy parametry mówiące o efektywności paliwowej, poziomie emitowanego hałasu oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Dlatego też etykiety, to wstępna zachęta do dalszych analiz popartych m.in. profesjonalnymi testami produktowymi.

Zobacz też: Opony z kolcami - kiedy można ich używać?

Jakich opon unikać?

REKLAMA

Ze względów ekonomicznych ciągle popularne jest wśród polskich kierowców kupowanie opon używanych. Mogą to być jedynie pozorne oszczędności bowiem może się okazać, że jeśli nawet powierzchownie opona wygląda na nieuszkodzoną i ma wystarczająco głęboki bieżnik, to może kryć usterki wewnątrz konstrukcji radykalnie skracające jej żywotność. Bez odpowiedniego profesjonalnego oprzyrządowania nie jesteśmy w stanie ich wykryć. Ponadto opony używane nie mają gwarancji i w razie jej przedwczesnego zużycia zapłacimy za oponę drugi raz.

W przypadku kupna opon nowych należy zwrócić uwagę na to, jak były składowane. Warunki w magazynach muszą spełniać określone polskie normy dotyczące stojaków i optymalnych warunków fizycznych, takich jak wilgotność powietrza czy też przewiew i temperatura.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

Opony samochodowe, aby zapewniały realizację wszystkich parametrów technicznych nie mogą być starsze niż pięć lat. Po tym czasie guma parcieje i opony tracą pierwotne, założone przez producenta właściwości. Dlatego nie powinno się kupować opon starszych niż dwa, trzy lata. Datę produkcji w łatwy sposób można sprawdzić. Informacja ta zamieszczana jest na boku opony pod kodem np. DOT 35 11, gdzie dwie pierwsze cyfry mówią o tygodniu a dwie kolejne o roku produkcji.

Kiedy kupno nowego kompletu opon jest konieczne?

Przeciętny kierowca stan swoich opon ocenia jedynie po głębokości bieżnika. Wielu z nich decyduje się na wymianę opon dopiero wówczas, gdy jego głębokość osiąga minimalny poziom 1,6mm. Eksperci z branży oponiarskiej jednogłośnie oceniają, że parametry techniczne opon zdecydowanie obniżają się przy głębokości bieżnika poniżej 4 mm. Każde jej uszkodzenie mechaniczne pociąga za sobą nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji i przez to we właściwościach jezdnych. Naprawa opon o wysokich indeksach prędkości po przebiciu np. gwoździem powinna być traktowana wyłącznie jako doraźne rozwiązanie. Istnieje bowiem duże ryzyko pęknięcia kordu opony, deformacji bieżnika w najmniej oczekiwanym momencie np. podczas dużego załadunku pojazdu w drodze na rodzinne wakacje.

Uszkodzenia boku opony tzw. guzy czy wybulenia, to nic innego jak mechaniczne przecięcie kordu, do którego dochodzi przy najechaniu na wystającą przeszkodę lub przy wjechaniu w drogową dziurę. Takie uszkodzenia eliminują oponę z dalszej eksploatacji. Uszkodzenia mogą także pojawić się na wewnętrznej stronie opony, przez co zauważenie ich przez użytkownika pojazdu nie jest możliwe. Dlatego bardzo istotna jest regularna kontrola ogumienia oraz wyważanie kół nie rzadziej niż co
10 tys. kilometrów. 

Zobacz też: Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie?

Poprawna eksploatacja opon ma znaczenie

Montaż opon powinno powierzać się sprawdzonym serwisom dysponującym odpowiednim parkiem maszynowym. Profesjonalne narzędzia szczególnie ważne są przy obsłudze zintegrowanych systemów kół (felga, opona i kontroler ciśnienia) umożliwiających kontynuację jazdy po spadku ciśnienia.

Ciśnienie w oponach powinno być stale kontrolowane i utrzymywane na ściśle określonym przez producenta samochodu poziomie. Zbyt niskie lub zbyt wysokie w stosunku do zalecanego, zdecydowanie obniża trwałość opon oraz, co jeszcze ważniejsze, poziom bezpieczeństwa jazdy. Z tych samych powodów należy pamiętać także o regularnym wyważaniu kół tj. nie rzadziej niż co
10 tys. kilometrów.

Źródło: Motointegrator

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA