REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest syntetyczny środek smarny?

olej silnikowy Fot. Fotolia
olej silnikowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupując olej do silnika używanego pojazdu kierowcy mają do wyboru środki smarne na bazie syntetycznych lub mineralnych baz. Które są lepsze i dlaczego?

Syntetyczny środek smarny

Syntetyczny środek smarny zawiera oleje bazowe, powstające w procesie syntezy, które zawierają bardziej jednorodne cząsteczki niż te wykorzystywane w konwencjonalnych olejach mineralnych. Dzięki temu oferują znakomitą ochronę i parametry eksploatacyjne. Syntetyczne oleje silnikowe zapewniają szereg różnych korzyści, które pozwalają zachować optymalną wydajność silnika przez lata. Aby zrozumieć, na czym polega istota syntetycznych olejów silnikowych, spójrzmy na to, skąd w ogóle biorą się oleje silnikowe.

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje środków smarnych:

  • Tradycyjnym rodzajem są konwencjonalne oleje mineralne.
  • Syntetyczne środki smarne, które zyskują na popularności.

Różnica polega na tym, że oleje syntetyczne produkowane są w bardziej zaawansowanych procesach rafinacji, mają wyższą klasę czystości i jakość niż konwencjonalne oleje mineralne. W procesach produkcji tych olejów nie tylko usuwa się więcej niepożądanych składników, możliwe jest także dostosowanie poszczególnych cząsteczek oleju do wymagań nowoczesnych silników. Te dostosowane cząsteczki zapewniają wyższy poziom ochrony i lepsze parametry eksploatacyjne.

Zalety syntetycznych środków smarnych?

REKLAMA

Wysoka jakość olejów syntetycznych zapewnia znakomitą płynność w niskich temperaturach, lepkość w wysokich temperaturach, a także ochronę przed powstawaniem osadów i szlamów. Ogranicza do minimum zużycie elementów silnika, znacząco przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa i zapewnienia dłuższego życie silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy trzeba wymieniać olej silnikowy przed zimą?

Oleje syntetyczne opracowano zwłaszcza w celu ograniczania skutków ekstremalnych warunków występujących we współczesnych silnikach. Posiadają one doskonałe właściwości niskotemperaturowe, dzięki czemu zachowują lepszą pompowalność, swobodniejsze płynięcie niż tradycyjne oleje mineralne. Największą korzyścią stosowania olejów syntetycznych jest zdecydowanie lepsza ochrona silnika. Podczas uruchamiania silnika potrzebny jest pewien czas, aby olej mineralny zaczął krążyć, przez co występuje tarcie między częściami pozbawionymi smarowania. To powoduje ich zużycie. Obieg syntetycznego środka smarnego rozpoczyna się natychmiast, dzięki czemu każda część w silniku jest chroniona już od pierwszego momentu jego uruchomienia.

Oleje syntetyczne istotnie wpływają na zwiększoną oszczędność paliwa. Podczas rozgrzewania się typowego silnika samochodu ciężarowego przez gęstsze i wolniej krążące oleje mineralne silnik zużywa więcej paliwa. Syntetyczne oleje silnikowe gwarantują znaczne skrócenie czasu dostępu oleju do wszystkich wymaganych smarowania elementów silnika, dzięki czemu silnik wcześniej osiąga szczytową sprawność eksploatacyjną.

Kolejną zaletą syntetycznych środków smarnych jest to, że są czystsze i bardziej przyjazne dla środowiska — pozwalają na obniżenie emisji silnika w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Oleje mineralne zawierają większe ilości zanieczyszczeń, np. siarki, reaktywnych i niestabilnych węglowodorów oraz innych niepożądanych substancji zanieczyszczających, których nie można całkowicie usunąć podczas konwencjonalnej rafinacji ropy naftowej.

Pod tymi wszystkimi względami syntetyczne środki smarne mogą przewyższać oleje mineralne, oferując istotne zalety w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi. Do zalet tych należą:

  • doskonała płynność w niskich temperaturach — punkt płynięcia stanowi miarę płynięcia środka smarnego w niskich temperaturach. Syntetyczne środki smarne Mobil Delvac zostały opracowane w taki sposób, aby ograniczyć tarcie wewnętrzne, dzięki czemu uzyskano znakomite płynięcie w niskich temperaturach. W rezultacie części silnika są skutecznej smarowane — szczególnie podczas rozruchu "zimnego silnika", kiedy to w znacznym stopniu następuje zużycie jego części;
  • Stabilność Lepkości — wyższy wskaźnik lepkości przekłada się na stabilniejszą lepkość w szerokim zakresie temperatur. Oprócz zapobieganiu nadmiernemu gęstnieniu w niskich temperaturach syntetyczne oleje Mobil Delvac opierają się nadmiernej płynności w wysokich temperaturach, dzięki czemu zapewniają lepszą ochronę i mniejsze zużycie w szerokim zakresie temperatur zwłaszcza w temperaturach ekstremalnych;
  • większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna — większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna syntetycznych olejów Mobil Delvac powodują mniejszy wzrost lepkości wraz ze starzeniem się oleju oraz lepszą kontrolę i ograniczenie powstawania osadów, co prowadzi do rzadszej wymiany oleju i krótszych przestojów, możliwe jest także wydłużenie okresów między wymianami — wszystko to ostatecznie przynosi oszczędność czasu i pieniędzy;
  • znakomita przeciwzużyciowa ochrona — nowe pojazdy muszą radzić sobie z wyższymi momentami obrotowymi i obciążeniami udarowymi. Syntetyczne środki smarne do układu przeniesienia napędu Mobil Delvac zapewniają znakomitą ochronę przed powstaniem wżerów, co przedłuża trwałość przekładni zębatych przy wysokich prędkościach i warunkach obciążenia udarnego. Mobil Delvac 1 5W-40 zapewnia znakomitą ochronę przed zużyciem.

Źródło: materiały prasowe Mobil 1

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA