REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest syntetyczny środek smarny?

Subskrybuj nas na Youtube
olej silnikowy Fot. Fotolia
olej silnikowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupując olej do silnika używanego pojazdu kierowcy mają do wyboru środki smarne na bazie syntetycznych lub mineralnych baz. Które są lepsze i dlaczego?

Syntetyczny środek smarny

Syntetyczny środek smarny zawiera oleje bazowe, powstające w procesie syntezy, które zawierają bardziej jednorodne cząsteczki niż te wykorzystywane w konwencjonalnych olejach mineralnych. Dzięki temu oferują znakomitą ochronę i parametry eksploatacyjne. Syntetyczne oleje silnikowe zapewniają szereg różnych korzyści, które pozwalają zachować optymalną wydajność silnika przez lata. Aby zrozumieć, na czym polega istota syntetycznych olejów silnikowych, spójrzmy na to, skąd w ogóle biorą się oleje silnikowe.

REKLAMA

Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje środków smarnych:

  • Tradycyjnym rodzajem są konwencjonalne oleje mineralne.
  • Syntetyczne środki smarne, które zyskują na popularności.

Różnica polega na tym, że oleje syntetyczne produkowane są w bardziej zaawansowanych procesach rafinacji, mają wyższą klasę czystości i jakość niż konwencjonalne oleje mineralne. W procesach produkcji tych olejów nie tylko usuwa się więcej niepożądanych składników, możliwe jest także dostosowanie poszczególnych cząsteczek oleju do wymagań nowoczesnych silników. Te dostosowane cząsteczki zapewniają wyższy poziom ochrony i lepsze parametry eksploatacyjne.

Zalety syntetycznych środków smarnych?

Wysoka jakość olejów syntetycznych zapewnia znakomitą płynność w niskich temperaturach, lepkość w wysokich temperaturach, a także ochronę przed powstawaniem osadów i szlamów. Ogranicza do minimum zużycie elementów silnika, znacząco przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa i zapewnienia dłuższego życie silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy trzeba wymieniać olej silnikowy przed zimą?

REKLAMA

Oleje syntetyczne opracowano zwłaszcza w celu ograniczania skutków ekstremalnych warunków występujących we współczesnych silnikach. Posiadają one doskonałe właściwości niskotemperaturowe, dzięki czemu zachowują lepszą pompowalność, swobodniejsze płynięcie niż tradycyjne oleje mineralne. Największą korzyścią stosowania olejów syntetycznych jest zdecydowanie lepsza ochrona silnika. Podczas uruchamiania silnika potrzebny jest pewien czas, aby olej mineralny zaczął krążyć, przez co występuje tarcie między częściami pozbawionymi smarowania. To powoduje ich zużycie. Obieg syntetycznego środka smarnego rozpoczyna się natychmiast, dzięki czemu każda część w silniku jest chroniona już od pierwszego momentu jego uruchomienia.

Oleje syntetyczne istotnie wpływają na zwiększoną oszczędność paliwa. Podczas rozgrzewania się typowego silnika samochodu ciężarowego przez gęstsze i wolniej krążące oleje mineralne silnik zużywa więcej paliwa. Syntetyczne oleje silnikowe gwarantują znaczne skrócenie czasu dostępu oleju do wszystkich wymaganych smarowania elementów silnika, dzięki czemu silnik wcześniej osiąga szczytową sprawność eksploatacyjną.

Kolejną zaletą syntetycznych środków smarnych jest to, że są czystsze i bardziej przyjazne dla środowiska — pozwalają na obniżenie emisji silnika w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Oleje mineralne zawierają większe ilości zanieczyszczeń, np. siarki, reaktywnych i niestabilnych węglowodorów oraz innych niepożądanych substancji zanieczyszczających, których nie można całkowicie usunąć podczas konwencjonalnej rafinacji ropy naftowej.

Pod tymi wszystkimi względami syntetyczne środki smarne mogą przewyższać oleje mineralne, oferując istotne zalety w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi. Do zalet tych należą:

  • doskonała płynność w niskich temperaturach — punkt płynięcia stanowi miarę płynięcia środka smarnego w niskich temperaturach. Syntetyczne środki smarne Mobil Delvac zostały opracowane w taki sposób, aby ograniczyć tarcie wewnętrzne, dzięki czemu uzyskano znakomite płynięcie w niskich temperaturach. W rezultacie części silnika są skutecznej smarowane — szczególnie podczas rozruchu "zimnego silnika", kiedy to w znacznym stopniu następuje zużycie jego części;
  • Stabilność Lepkości — wyższy wskaźnik lepkości przekłada się na stabilniejszą lepkość w szerokim zakresie temperatur. Oprócz zapobieganiu nadmiernemu gęstnieniu w niskich temperaturach syntetyczne oleje Mobil Delvac opierają się nadmiernej płynności w wysokich temperaturach, dzięki czemu zapewniają lepszą ochronę i mniejsze zużycie w szerokim zakresie temperatur zwłaszcza w temperaturach ekstremalnych;
  • większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna — większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna syntetycznych olejów Mobil Delvac powodują mniejszy wzrost lepkości wraz ze starzeniem się oleju oraz lepszą kontrolę i ograniczenie powstawania osadów, co prowadzi do rzadszej wymiany oleju i krótszych przestojów, możliwe jest także wydłużenie okresów między wymianami — wszystko to ostatecznie przynosi oszczędność czasu i pieniędzy;
  • znakomita przeciwzużyciowa ochrona — nowe pojazdy muszą radzić sobie z wyższymi momentami obrotowymi i obciążeniami udarowymi. Syntetyczne środki smarne do układu przeniesienia napędu Mobil Delvac zapewniają znakomitą ochronę przed powstaniem wżerów, co przedłuża trwałość przekładni zębatych przy wysokich prędkościach i warunkach obciążenia udarnego. Mobil Delvac 1 5W-40 zapewnia znakomitą ochronę przed zużyciem.

Źródło: materiały prasowe Mobil 1

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA