REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest syntetyczny środek smarny?

olej silnikowy Fot. Fotolia
olej silnikowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupując olej do silnika używanego pojazdu kierowcy mają do wyboru środki smarne na bazie syntetycznych lub mineralnych baz. Które są lepsze i dlaczego?

Syntetyczny środek smarny

Syntetyczny środek smarny zawiera oleje bazowe, powstające w procesie syntezy, które zawierają bardziej jednorodne cząsteczki niż te wykorzystywane w konwencjonalnych olejach mineralnych. Dzięki temu oferują znakomitą ochronę i parametry eksploatacyjne. Syntetyczne oleje silnikowe zapewniają szereg różnych korzyści, które pozwalają zachować optymalną wydajność silnika przez lata. Aby zrozumieć, na czym polega istota syntetycznych olejów silnikowych, spójrzmy na to, skąd w ogóle biorą się oleje silnikowe.

REKLAMA

Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje środków smarnych:

  • Tradycyjnym rodzajem są konwencjonalne oleje mineralne.
  • Syntetyczne środki smarne, które zyskują na popularności.

Różnica polega na tym, że oleje syntetyczne produkowane są w bardziej zaawansowanych procesach rafinacji, mają wyższą klasę czystości i jakość niż konwencjonalne oleje mineralne. W procesach produkcji tych olejów nie tylko usuwa się więcej niepożądanych składników, możliwe jest także dostosowanie poszczególnych cząsteczek oleju do wymagań nowoczesnych silników. Te dostosowane cząsteczki zapewniają wyższy poziom ochrony i lepsze parametry eksploatacyjne.

Zalety syntetycznych środków smarnych?

Wysoka jakość olejów syntetycznych zapewnia znakomitą płynność w niskich temperaturach, lepkość w wysokich temperaturach, a także ochronę przed powstawaniem osadów i szlamów. Ogranicza do minimum zużycie elementów silnika, znacząco przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa i zapewnienia dłuższego życie silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy trzeba wymieniać olej silnikowy przed zimą?

REKLAMA

Oleje syntetyczne opracowano zwłaszcza w celu ograniczania skutków ekstremalnych warunków występujących we współczesnych silnikach. Posiadają one doskonałe właściwości niskotemperaturowe, dzięki czemu zachowują lepszą pompowalność, swobodniejsze płynięcie niż tradycyjne oleje mineralne. Największą korzyścią stosowania olejów syntetycznych jest zdecydowanie lepsza ochrona silnika. Podczas uruchamiania silnika potrzebny jest pewien czas, aby olej mineralny zaczął krążyć, przez co występuje tarcie między częściami pozbawionymi smarowania. To powoduje ich zużycie. Obieg syntetycznego środka smarnego rozpoczyna się natychmiast, dzięki czemu każda część w silniku jest chroniona już od pierwszego momentu jego uruchomienia.

Oleje syntetyczne istotnie wpływają na zwiększoną oszczędność paliwa. Podczas rozgrzewania się typowego silnika samochodu ciężarowego przez gęstsze i wolniej krążące oleje mineralne silnik zużywa więcej paliwa. Syntetyczne oleje silnikowe gwarantują znaczne skrócenie czasu dostępu oleju do wszystkich wymaganych smarowania elementów silnika, dzięki czemu silnik wcześniej osiąga szczytową sprawność eksploatacyjną.

Kolejną zaletą syntetycznych środków smarnych jest to, że są czystsze i bardziej przyjazne dla środowiska — pozwalają na obniżenie emisji silnika w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Oleje mineralne zawierają większe ilości zanieczyszczeń, np. siarki, reaktywnych i niestabilnych węglowodorów oraz innych niepożądanych substancji zanieczyszczających, których nie można całkowicie usunąć podczas konwencjonalnej rafinacji ropy naftowej.

Pod tymi wszystkimi względami syntetyczne środki smarne mogą przewyższać oleje mineralne, oferując istotne zalety w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi. Do zalet tych należą:

  • doskonała płynność w niskich temperaturach — punkt płynięcia stanowi miarę płynięcia środka smarnego w niskich temperaturach. Syntetyczne środki smarne Mobil Delvac zostały opracowane w taki sposób, aby ograniczyć tarcie wewnętrzne, dzięki czemu uzyskano znakomite płynięcie w niskich temperaturach. W rezultacie części silnika są skutecznej smarowane — szczególnie podczas rozruchu "zimnego silnika", kiedy to w znacznym stopniu następuje zużycie jego części;
  • Stabilność Lepkości — wyższy wskaźnik lepkości przekłada się na stabilniejszą lepkość w szerokim zakresie temperatur. Oprócz zapobieganiu nadmiernemu gęstnieniu w niskich temperaturach syntetyczne oleje Mobil Delvac opierają się nadmiernej płynności w wysokich temperaturach, dzięki czemu zapewniają lepszą ochronę i mniejsze zużycie w szerokim zakresie temperatur zwłaszcza w temperaturach ekstremalnych;
  • większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna — większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna syntetycznych olejów Mobil Delvac powodują mniejszy wzrost lepkości wraz ze starzeniem się oleju oraz lepszą kontrolę i ograniczenie powstawania osadów, co prowadzi do rzadszej wymiany oleju i krótszych przestojów, możliwe jest także wydłużenie okresów między wymianami — wszystko to ostatecznie przynosi oszczędność czasu i pieniędzy;
  • znakomita przeciwzużyciowa ochrona — nowe pojazdy muszą radzić sobie z wyższymi momentami obrotowymi i obciążeniami udarowymi. Syntetyczne środki smarne do układu przeniesienia napędu Mobil Delvac zapewniają znakomitą ochronę przed powstaniem wżerów, co przedłuża trwałość przekładni zębatych przy wysokich prędkościach i warunkach obciążenia udarnego. Mobil Delvac 1 5W-40 zapewnia znakomitą ochronę przed zużyciem.

Źródło: materiały prasowe Mobil 1

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA