REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest syntetyczny środek smarny?

olej silnikowy Fot. Fotolia
olej silnikowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupując olej do silnika używanego pojazdu kierowcy mają do wyboru środki smarne na bazie syntetycznych lub mineralnych baz. Które są lepsze i dlaczego?

Syntetyczny środek smarny

Syntetyczny środek smarny zawiera oleje bazowe, powstające w procesie syntezy, które zawierają bardziej jednorodne cząsteczki niż te wykorzystywane w konwencjonalnych olejach mineralnych. Dzięki temu oferują znakomitą ochronę i parametry eksploatacyjne. Syntetyczne oleje silnikowe zapewniają szereg różnych korzyści, które pozwalają zachować optymalną wydajność silnika przez lata. Aby zrozumieć, na czym polega istota syntetycznych olejów silnikowych, spójrzmy na to, skąd w ogóle biorą się oleje silnikowe.

REKLAMA

Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje środków smarnych:

  • Tradycyjnym rodzajem są konwencjonalne oleje mineralne.
  • Syntetyczne środki smarne, które zyskują na popularności.

Różnica polega na tym, że oleje syntetyczne produkowane są w bardziej zaawansowanych procesach rafinacji, mają wyższą klasę czystości i jakość niż konwencjonalne oleje mineralne. W procesach produkcji tych olejów nie tylko usuwa się więcej niepożądanych składników, możliwe jest także dostosowanie poszczególnych cząsteczek oleju do wymagań nowoczesnych silników. Te dostosowane cząsteczki zapewniają wyższy poziom ochrony i lepsze parametry eksploatacyjne.

Zalety syntetycznych środków smarnych?

Wysoka jakość olejów syntetycznych zapewnia znakomitą płynność w niskich temperaturach, lepkość w wysokich temperaturach, a także ochronę przed powstawaniem osadów i szlamów. Ogranicza do minimum zużycie elementów silnika, znacząco przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa i zapewnienia dłuższego życie silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy trzeba wymieniać olej silnikowy przed zimą?

REKLAMA

Oleje syntetyczne opracowano zwłaszcza w celu ograniczania skutków ekstremalnych warunków występujących we współczesnych silnikach. Posiadają one doskonałe właściwości niskotemperaturowe, dzięki czemu zachowują lepszą pompowalność, swobodniejsze płynięcie niż tradycyjne oleje mineralne. Największą korzyścią stosowania olejów syntetycznych jest zdecydowanie lepsza ochrona silnika. Podczas uruchamiania silnika potrzebny jest pewien czas, aby olej mineralny zaczął krążyć, przez co występuje tarcie między częściami pozbawionymi smarowania. To powoduje ich zużycie. Obieg syntetycznego środka smarnego rozpoczyna się natychmiast, dzięki czemu każda część w silniku jest chroniona już od pierwszego momentu jego uruchomienia.

Oleje syntetyczne istotnie wpływają na zwiększoną oszczędność paliwa. Podczas rozgrzewania się typowego silnika samochodu ciężarowego przez gęstsze i wolniej krążące oleje mineralne silnik zużywa więcej paliwa. Syntetyczne oleje silnikowe gwarantują znaczne skrócenie czasu dostępu oleju do wszystkich wymaganych smarowania elementów silnika, dzięki czemu silnik wcześniej osiąga szczytową sprawność eksploatacyjną.

Kolejną zaletą syntetycznych środków smarnych jest to, że są czystsze i bardziej przyjazne dla środowiska — pozwalają na obniżenie emisji silnika w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Oleje mineralne zawierają większe ilości zanieczyszczeń, np. siarki, reaktywnych i niestabilnych węglowodorów oraz innych niepożądanych substancji zanieczyszczających, których nie można całkowicie usunąć podczas konwencjonalnej rafinacji ropy naftowej.

Pod tymi wszystkimi względami syntetyczne środki smarne mogą przewyższać oleje mineralne, oferując istotne zalety w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi. Do zalet tych należą:

  • doskonała płynność w niskich temperaturach — punkt płynięcia stanowi miarę płynięcia środka smarnego w niskich temperaturach. Syntetyczne środki smarne Mobil Delvac zostały opracowane w taki sposób, aby ograniczyć tarcie wewnętrzne, dzięki czemu uzyskano znakomite płynięcie w niskich temperaturach. W rezultacie części silnika są skutecznej smarowane — szczególnie podczas rozruchu "zimnego silnika", kiedy to w znacznym stopniu następuje zużycie jego części;
  • Stabilność Lepkości — wyższy wskaźnik lepkości przekłada się na stabilniejszą lepkość w szerokim zakresie temperatur. Oprócz zapobieganiu nadmiernemu gęstnieniu w niskich temperaturach syntetyczne oleje Mobil Delvac opierają się nadmiernej płynności w wysokich temperaturach, dzięki czemu zapewniają lepszą ochronę i mniejsze zużycie w szerokim zakresie temperatur zwłaszcza w temperaturach ekstremalnych;
  • większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna — większa odporność na utlenianie i stabilność termiczna syntetycznych olejów Mobil Delvac powodują mniejszy wzrost lepkości wraz ze starzeniem się oleju oraz lepszą kontrolę i ograniczenie powstawania osadów, co prowadzi do rzadszej wymiany oleju i krótszych przestojów, możliwe jest także wydłużenie okresów między wymianami — wszystko to ostatecznie przynosi oszczędność czasu i pieniędzy;
  • znakomita przeciwzużyciowa ochrona — nowe pojazdy muszą radzić sobie z wyższymi momentami obrotowymi i obciążeniami udarowymi. Syntetyczne środki smarne do układu przeniesienia napędu Mobil Delvac zapewniają znakomitą ochronę przed powstaniem wżerów, co przedłuża trwałość przekładni zębatych przy wysokich prędkościach i warunkach obciążenia udarnego. Mobil Delvac 1 5W-40 zapewnia znakomitą ochronę przed zużyciem.

Źródło: materiały prasowe Mobil 1

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA