REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oleje przekładniowe

Subskrybuj nas na Youtube
Oleje przekładniowe. Fot. Fotolia
Oleje przekładniowe. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tak samo, jak smarowanie mechanizmów silnika, ważne jest smarowanie układu przekładniowego, czyli skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. Podobnie jak silnik, przekładnie smaruje się olejem.

W sprzedaży jest sporo różnych olei przekładniowych, wybór jest więc duży i można dobrać najbardziej odpowiedni dla danego samochodu. Należy zawsze stosować olej, zalecany przez producenta samochodu – jest on najodpowiedniejszy i gwarantuje długotrwałą, niezawodną pracę mechanizmów. W przypadku samodzielnego wyboru oleju, np. z braku fabrycznej instrukcji pojazdu, można kierować się następującymi wskazówkami.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

REKLAMA

O jakości oleju mówią symbole jego światowej klasy jakościowej. Najgorsze, prawie bez dodatków uszlachetniających, są oleje klasy API-GL 1, nieco lepsze, zalecane do przekładni ślimakowych są oleje klasy API-GL 2. W manualnych skrzyniach biegów i mechanizmach różnicowych powinny być stosowane oleje klasy co najmniej API-GL 3. Do przekładni hipoidalnych, bardzo obciążonych, odpowiedni jest olej klasy API-GL 4, zawierający sporo różnych dodatków uszlachetniających. Do przekładni hipoidalnych, bardzo obciążonych, odpowiedni jest olej klasy API-GL 5. W przekładniach hipoidalnych o największym możliwych obciążeniach stosuje się oleje klasy API-GL 6.

Wszystkie wyżej wymienione są olejami mineralnymi. Używany przy oznaczeniu klasy lepkości oleju międzynarodowy symbol EP świadczy o odporności oleju na olbrzymie naciski. Taki olej dodatkowo tworzy na smarowanych powierzchniach błonę, zapobiegającą zatarciu i zmniejszającą zużycie w najcięższych warunkach.

Zobacz też: Co oznaczają symbole na pojemnikach olei silnikowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Lepkość oleju określa się według sześciostopniowej skali SAE. Są to SAE 75, SAE 80, SAE 85, SAE 90, SAE 140 i SAE 250. Oleje o lepkości SAE 75 nie nadają się do stosowania w temperaturach klimatu umiarkowanego i gorącego. Są przeznaczone do pracy przy bardzo silnych mrozach panujących na terenach arktycznych. W naszych warunkach klimatycznych najodpowiedniejszy zimą jest olej SAE 80. Oleje klasy SAE 90 mogą być stosowane całorocznie w strefie klimatu umiarkowanego, zaś oleje SAE 140 i SAE 250 mają zastosowanie w samochodach ciężarowych latem, przy czym wymieniony jako ostatni może być użytkowany nawet w klimacie tropikalnym.

W powszechnie używanych samochodach stosuje się oleje wielosezonowe, o następujących oznaczeniach klasy lepkości:
SAE 70/90 – znajduje zastosowanie w temperaturach od minus 40 stopni wzwyż.
SAE 80/90 – nie może być stosowany podczas dużych mrozów, gdyż krzepnie już przy minus 25 stopniach.
SAE 85/140 – krzepnie już przy minus 20 stopniach, za to zachowuje lepkość nawet podczas upałów.
SAE 85/140 – nadaje się do stosowania tylko podczas bardzo łagodnych zim, za to znakomicie znosi największe upały naszej strefy klimatycznej.

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Oleje przekładniowe przeznaczone do skrzyń manualnych nie mogą być stosowane w skrzyniach automatycznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA