REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oleje przekładniowe

Oleje przekładniowe. Fot. Fotolia
Oleje przekładniowe. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tak samo, jak smarowanie mechanizmów silnika, ważne jest smarowanie układu przekładniowego, czyli skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. Podobnie jak silnik, przekładnie smaruje się olejem.

W sprzedaży jest sporo różnych olei przekładniowych, wybór jest więc duży i można dobrać najbardziej odpowiedni dla danego samochodu. Należy zawsze stosować olej, zalecany przez producenta samochodu – jest on najodpowiedniejszy i gwarantuje długotrwałą, niezawodną pracę mechanizmów. W przypadku samodzielnego wyboru oleju, np. z braku fabrycznej instrukcji pojazdu, można kierować się następującymi wskazówkami.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

REKLAMA

O jakości oleju mówią symbole jego światowej klasy jakościowej. Najgorsze, prawie bez dodatków uszlachetniających, są oleje klasy API-GL 1, nieco lepsze, zalecane do przekładni ślimakowych są oleje klasy API-GL 2. W manualnych skrzyniach biegów i mechanizmach różnicowych powinny być stosowane oleje klasy co najmniej API-GL 3. Do przekładni hipoidalnych, bardzo obciążonych, odpowiedni jest olej klasy API-GL 4, zawierający sporo różnych dodatków uszlachetniających. Do przekładni hipoidalnych, bardzo obciążonych, odpowiedni jest olej klasy API-GL 5. W przekładniach hipoidalnych o największym możliwych obciążeniach stosuje się oleje klasy API-GL 6.

Wszystkie wyżej wymienione są olejami mineralnymi. Używany przy oznaczeniu klasy lepkości oleju międzynarodowy symbol EP świadczy o odporności oleju na olbrzymie naciski. Taki olej dodatkowo tworzy na smarowanych powierzchniach błonę, zapobiegającą zatarciu i zmniejszającą zużycie w najcięższych warunkach.

Zobacz też: Co oznaczają symbole na pojemnikach olei silnikowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Lepkość oleju określa się według sześciostopniowej skali SAE. Są to SAE 75, SAE 80, SAE 85, SAE 90, SAE 140 i SAE 250. Oleje o lepkości SAE 75 nie nadają się do stosowania w temperaturach klimatu umiarkowanego i gorącego. Są przeznaczone do pracy przy bardzo silnych mrozach panujących na terenach arktycznych. W naszych warunkach klimatycznych najodpowiedniejszy zimą jest olej SAE 80. Oleje klasy SAE 90 mogą być stosowane całorocznie w strefie klimatu umiarkowanego, zaś oleje SAE 140 i SAE 250 mają zastosowanie w samochodach ciężarowych latem, przy czym wymieniony jako ostatni może być użytkowany nawet w klimacie tropikalnym.

W powszechnie używanych samochodach stosuje się oleje wielosezonowe, o następujących oznaczeniach klasy lepkości:
SAE 70/90 – znajduje zastosowanie w temperaturach od minus 40 stopni wzwyż.
SAE 80/90 – nie może być stosowany podczas dużych mrozów, gdyż krzepnie już przy minus 25 stopniach.
SAE 85/140 – krzepnie już przy minus 20 stopniach, za to zachowuje lepkość nawet podczas upałów.
SAE 85/140 – nadaje się do stosowania tylko podczas bardzo łagodnych zim, za to znakomicie znosi największe upały naszej strefy klimatycznej.

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

Oleje przekładniowe przeznaczone do skrzyń manualnych nie mogą być stosowane w skrzyniach automatycznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA