Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?
REKLAMA
REKLAMA
- Jak działa elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG?
- Co daje elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG?
Elektryczna turbosprężarka Mercedesa działa na prawie takiej samej zasadzie, jak klasyczna turbosprężarka. Nadal to gazy wydechowe wprawiają w ruch jej łopatki. Gdzie tu zatem ukrywa się innowacja? Odrobina cierpliwości. Bo choć innowacja jest niewielka, znacząco odbija się na możliwościach sprężarki, a zatem i silnika w Mercedesach AMG.
REKLAMA
Jak działa elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG?
Elektryczne turbo, jak sama nazwa wskazuje, jest wyposażone w silnik elektryczny. Ten ma około 4 cm grubości i jest zamontowany bezpośrednio na wale turbosprężarki, a więc pomiędzy kołem turbiny po stronie wydechu a kołem kompresji po stronie dolotu. Silnik jest oczywiście sterowany by wire, a do tego zajmuje się bezpośrednim napędzaniem wałka. W efekcie może rozpędzić koło kompresji, zanim zrobi to pęd spalin trafiających do układu wydechowego.
Turbosprężarka jest obsługiwana przez pokładową, 48-woltową instalację elektryczną. Z nią współpracuje również m.in. rozruszniko-alternator RSG. Turbosprężarka, silnik elektryczny i energoelektronika są połączone z układem chłodzenia silnika spalinowego. Dzięki temu inżynierowie Mercedesa mają pewność, że przez cały czas układ może dysponować optymalnymi warunkami temperatury pracy.
Co daje elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG?
REKLAMA
Elektryczne turbo może pracować z prędkością dochodzącą do 170 000 obr./min. W efekcie umożliwia bardzo wysoki przepływ powietrza i redukuje efekt turbodziury zarówno podczas ruszania z miejsca, jak i chwilowego odpuszczenia gazu w czasie jazdy (utrzymuje ciśnienie doładowania). Elektryczna turbosprężarka Mercedesa sprawia, że podczas jazdy wyraźnie poprawia się reakcja na wciśnięcie pedału gazu nie tylko od obrotów biegu jałowego, ale też w całym zakresie prędkości obrotowych. A elektryfikacja turbosprężarki przynosi jeszcze jedną zaletę. Zapewnia wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach.
Jeżeli chodzi o konkretne wartości, dzięki takiemu wspomaganiu 4-cylindrowy, rzędowy silnik Mercedesa SL 43 AMG o pojemności 2,0 litrów (wewnętrzne oznaczenie M139) generuje moc 381 koni mechanicznych przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy sięga 480 Nm i jest dostępny w zakresie od 3250 obr./min do 5000 obr./min.
REKLAMA
REKLAMA