REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

oprac. Kuba Brzeziński
Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych, zakup opon do elektryka, jak wybrać opony do elektryka
Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?
Kuba Brzeziński
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

Samochody hybrydowe są już powszechne, na drogach przybywa także pojazdów elektrycznych. Jakich opon wymagają te auta? Trochę mocniejszych niż do aut spalinowych z analogicznych segmentów. Chodzi o większą masę aut elektrycznych i hybrydowych, dochodzącą do ponad 2 ton.

REKLAMA

Dobór opon do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Liczą się parametry!

REKLAMA

Opony do samochodów spalinowych i elektrycznych pod względem budowy, użytej mieszanki i innych parametrów technicznych różnią się zarówno z zewnątrz, jak i w budowie wewnętrznej. Ich bieżniki oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa muszą lepiej radzić sobie z zasięgiem. A są to pozornie sprzeczne parametry. Dużą sztuką jest skonstruowanie opon, które godzą z sobą te przeciwstawne parametry. Wewnątrz z kolei takie opony muszą mieć mocniejsze warstwy opasania, które wzmacniają ściany boczne opon i przenoszą większą masę i momenty obrotowe dostępne praktycznie od najmniejszych obrotów.

Z uwagi na powyższe parametry podczas wyboru ogumienia do samochodu elektrycznego lub hybrydowego najlepiej jest kupować opony z serii OEM (na ogół jest kilka modeli). Homologowanie daje gwarancję zachowania maksymalnego zasięgu, ale i właściwości jezdnych. Zmiana w zakresie wersji opony czy jej rozmiaru może przynieść skutek przeciwny.

Opony do pojazdów elektrycznych powinny maksymalnie wspierać ich zasięg bez utraty parametrów bezpieczeństwa. Stąd do elektryków dedykowane są najnowsze mieszanki bieżników, które pozwalają na większe zasięgi tych aut, a jednocześnie spełniają z nawiązką wymagania dotyczące bezpieczeństwa jazdy. Dlatego do samochodów elektrycznych dominują na rynku jedynie opony marek premium. To w nich bowiem zgromadzono wszystkie dostępne technologie w danych koncernach – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Opony do elektryka są inne. Inny jest też ich montaż

Opony do elektryków, z racji wzmocnionej konstrukcji, nieco inaczej się montuje. Wymagana jest większa ostrożność oraz jeszcze dokładniejsze przestrzeganie standardów przechowywania opon. Są one jeszcze bardziej podatne na czynniki niszczące. Minimalne wyposażenie warsztatu wulkanizacyjnego to montażownice z ramionami pomocniczymi i rolkami. Nie da się tych opon bezpiecznie dla ich konstrukcji montować na siłę na prostych montażownicach. Optymalnie jednak, biorąc pod uwagę zarówno jakość montażu, wydajność i zdrowie pracowników w średniej i dłuższej perspektywie, zalecane są montażownice bezłyżkowe z podnośnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy warsztatu powinni też przejść szkolenia z obsługi samochodów elektrycznych i hybryd. Mówimy przecież o pracy z wysokimi napięciami oraz układami 48V.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA