REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

oprac. Kuba Brzeziński
Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych, zakup opon do elektryka, jak wybrać opony do elektryka
Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?
Kuba Brzeziński
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

Samochody hybrydowe są już powszechne, na drogach przybywa także pojazdów elektrycznych. Jakich opon wymagają te auta? Trochę mocniejszych niż do aut spalinowych z analogicznych segmentów. Chodzi o większą masę aut elektrycznych i hybrydowych, dochodzącą do ponad 2 ton.

REKLAMA

Dobór opon do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Liczą się parametry!

REKLAMA

Opony do samochodów spalinowych i elektrycznych pod względem budowy, użytej mieszanki i innych parametrów technicznych różnią się zarówno z zewnątrz, jak i w budowie wewnętrznej. Ich bieżniki oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa muszą lepiej radzić sobie z zasięgiem. A są to pozornie sprzeczne parametry. Dużą sztuką jest skonstruowanie opon, które godzą z sobą te przeciwstawne parametry. Wewnątrz z kolei takie opony muszą mieć mocniejsze warstwy opasania, które wzmacniają ściany boczne opon i przenoszą większą masę i momenty obrotowe dostępne praktycznie od najmniejszych obrotów.

Z uwagi na powyższe parametry podczas wyboru ogumienia do samochodu elektrycznego lub hybrydowego najlepiej jest kupować opony z serii OEM (na ogół jest kilka modeli). Homologowanie daje gwarancję zachowania maksymalnego zasięgu, ale i właściwości jezdnych. Zmiana w zakresie wersji opony czy jej rozmiaru może przynieść skutek przeciwny.

Opony do pojazdów elektrycznych powinny maksymalnie wspierać ich zasięg bez utraty parametrów bezpieczeństwa. Stąd do elektryków dedykowane są najnowsze mieszanki bieżników, które pozwalają na większe zasięgi tych aut, a jednocześnie spełniają z nawiązką wymagania dotyczące bezpieczeństwa jazdy. Dlatego do samochodów elektrycznych dominują na rynku jedynie opony marek premium. To w nich bowiem zgromadzono wszystkie dostępne technologie w danych koncernach – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Opony do elektryka są inne. Inny jest też ich montaż

Opony do elektryków, z racji wzmocnionej konstrukcji, nieco inaczej się montuje. Wymagana jest większa ostrożność oraz jeszcze dokładniejsze przestrzeganie standardów przechowywania opon. Są one jeszcze bardziej podatne na czynniki niszczące. Minimalne wyposażenie warsztatu wulkanizacyjnego to montażownice z ramionami pomocniczymi i rolkami. Nie da się tych opon bezpiecznie dla ich konstrukcji montować na siłę na prostych montażownicach. Optymalnie jednak, biorąc pod uwagę zarówno jakość montażu, wydajność i zdrowie pracowników w średniej i dłuższej perspektywie, zalecane są montażownice bezłyżkowe z podnośnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy warsztatu powinni też przejść szkolenia z obsługi samochodów elektrycznych i hybryd. Mówimy przecież o pracy z wysokimi napięciami oraz układami 48V.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA