Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?
REKLAMA
REKLAMA
- Dobór opon do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Liczą się parametry!
- Opony do elektryka są inne. Inny jest też ich montaż
Samochody hybrydowe są już powszechne, na drogach przybywa także pojazdów elektrycznych. Jakich opon wymagają te auta? Trochę mocniejszych niż do aut spalinowych z analogicznych segmentów. Chodzi o większą masę aut elektrycznych i hybrydowych, dochodzącą do ponad 2 ton.
REKLAMA
Dobór opon do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Liczą się parametry!
REKLAMA
Opony do samochodów spalinowych i elektrycznych pod względem budowy, użytej mieszanki i innych parametrów technicznych różnią się zarówno z zewnątrz, jak i w budowie wewnętrznej. Ich bieżniki oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa muszą lepiej radzić sobie z zasięgiem. A są to pozornie sprzeczne parametry. Dużą sztuką jest skonstruowanie opon, które godzą z sobą te przeciwstawne parametry. Wewnątrz z kolei takie opony muszą mieć mocniejsze warstwy opasania, które wzmacniają ściany boczne opon i przenoszą większą masę i momenty obrotowe dostępne praktycznie od najmniejszych obrotów.
Z uwagi na powyższe parametry podczas wyboru ogumienia do samochodu elektrycznego lub hybrydowego najlepiej jest kupować opony z serii OEM (na ogół jest kilka modeli). Homologowanie daje gwarancję zachowania maksymalnego zasięgu, ale i właściwości jezdnych. Zmiana w zakresie wersji opony czy jej rozmiaru może przynieść skutek przeciwny.
Opony do pojazdów elektrycznych powinny maksymalnie wspierać ich zasięg bez utraty parametrów bezpieczeństwa. Stąd do elektryków dedykowane są najnowsze mieszanki bieżników, które pozwalają na większe zasięgi tych aut, a jednocześnie spełniają z nawiązką wymagania dotyczące bezpieczeństwa jazdy. Dlatego do samochodów elektrycznych dominują na rynku jedynie opony marek premium. To w nich bowiem zgromadzono wszystkie dostępne technologie w danych koncernach – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Opony do elektryka są inne. Inny jest też ich montaż
Opony do elektryków, z racji wzmocnionej konstrukcji, nieco inaczej się montuje. Wymagana jest większa ostrożność oraz jeszcze dokładniejsze przestrzeganie standardów przechowywania opon. Są one jeszcze bardziej podatne na czynniki niszczące. Minimalne wyposażenie warsztatu wulkanizacyjnego to montażownice z ramionami pomocniczymi i rolkami. Nie da się tych opon bezpiecznie dla ich konstrukcji montować na siłę na prostych montażownicach. Optymalnie jednak, biorąc pod uwagę zarówno jakość montażu, wydajność i zdrowie pracowników w średniej i dłuższej perspektywie, zalecane są montażownice bezłyżkowe z podnośnikami.
Pracownicy warsztatu powinni też przejść szkolenia z obsługi samochodów elektrycznych i hybryd. Mówimy przecież o pracy z wysokimi napięciami oraz układami 48V.
REKLAMA
REKLAMA