Jak puszczać sprzęgło żeby nie szarpało?
REKLAMA
REKLAMA
Jak puszczać sprzęgło żeby nie szarpało?
Zmiana biegów nie musi wiązać się z szarpaniem. Wystarczy że kierowca będzie pamiętał o prostej zasadzie, którą poznaje już w czasie kursu nauki jazdy. Podczas ruszania należy delikatnie zacząć puszczać sprzęgło i dodawać gazu. W przypadku nowoczesnych silników możliwe jest także ruszenie bez udziału gazu – wtedy jednak naprawdę wolno trzeba puszczać sprzęgło. Co ze zmianą biegów? Wystarczy wysprzęglić układ napędowy, zmienić bieg i powoli puścić sprzęgło.
REKLAMA
Jak puszczać sprzęgło w czasie redukcji biegów?
Szarpnięcie może się pojawić w sposób naturalny np. podczas redukcji biegu w czasie hamowania silnikiem, ewentualnie przed wykonaniem dynamicznego manewru w postaci wyprzedzania. Dzieje się tak chociażby w sytuacji, w której prędkość obrotowa po zmianie przełożenia na niższe jest dość wysoka. Podczas redukcji warto jednak uważać na zbyt wysokie obroty. Być może nie przełoży się to od razu na usterkę przekładni, ale może stopniowo przyspieszy zużywanie się mechanizmu skrzyni biegów.
Czemu samochód szarpie podczas puszczania sprzęgła?
Czemu samochód szarpie podczas puszczania sprzęgła? Czasami jest to wynik złej techniki jazdy, a czasami... usterek występujących w aucie. W sytuacji, w której auto szarpie, warto przyjrzeć się pracy sprzęgła czy skrzyni biegów. Choć we współczesnych samochodach szarpanie pojawiające się w czasie zmiany biegów najczęściej jest wynikiem zużycia dwumasowego koła zamachowego – które w mocnych dieslach nie przepada np. za miejską jazdą i przetrzymywaniem sprzęgła w czasie ruszania.
Koło dwumasowe ma redukować ilość drgań skrętnych. Gdy zużyje się, nie niweluje drgań i drgania te są przekazywane do skrzyni biegów i na nadwozie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.