REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 6.0 W12 Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Silnik 6.0 W12 Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Ma 12 cylindrów i dość nietypową konstrukcję. I choć kulturą pracy nie ma szans z V12 BMW czy Mercedesa, zachwyca serią smaczków inżynieryjnych oraz… okazuje się absolutnie bezawaryjny. Oto silnik 6.0 W12 Volkswagena.

Grupa Volkswagena pod koniec lat dziewięćdziesiątych chciała się poczuć swobodnie w segmencie samochodów luksusowych. Do ekspansji potrzebowała jednak nie tylko ekskluzywnych modeli, ale i… silników. I motorem takim stała się właśnie jednostka 6.0 W12. Z konstrukcyjnego punktu widzenia benzyniak przypomina dwie zespawane ze sobą V-szóstki. Jako że jednak kąt rozwarcia między cylindrami wynosi 72 stopnie, to bardziej dwie… VR-szóstki. Zastosowanie niepełnego układu V sprawia, że motor ma kompaktową formę. A to jeden z ważniejszych aspektów, które inżynierowie brali pod uwagę.

REKLAMA

REKLAMA

Czemu kompaktowość 12-cylindrowego benzyniaka była tak ważna? Odpowiedź jest dość prosta, a żeby ją poznać wystarczy się bliżej przyjrzeć np. Bentleyowi Continental GT. Motor w jego przypadku jest zamocowany przed przednią osią - w zwisie nadwozia. Gdyby jednostka miała większe rozmiary, zwis musiałby urosnąć, przez co zaburzony zostałby wygląd nadwozia brytyjskiego coupe. Z drugiej strony lokalizacja silnika jest ekstremalnie ważna. Umieszczenie benzyniaka przed przednią osią jednocześnie poprawia stateczność nadwozia oraz właściwości trakcyjne.

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - spala średnio… 15 litrów benzyny!

Silnik 6.0 W12 Volkswagena powstał na planie prostokąta - przy czym jest szerszy niż dłuższy. Cylindry są ustawione w czterech rzędach oraz zgrane z dwiema głowicami oraz aż 48 zaworami. Niemiecki benzyniak ma 5998 cm3 pojemności. A to oznacza, że każdy z cylindrów ma prawie pół litra. Konstrukcja została początkowo uzupełniona wtryskiem wielopunktowym - bezpośredni pojawia się w nowocześniejszych wersjach. A technologia MPI daje dość ważną zaletę - pozwala na łatwe zagazowanie silnika i tym samym obniżenie kosztów eksploatacji w jednostce, która przy niskim obciążeniu spala średnio 15 litrów paliwa!

Zobacz również: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety

REKLAMA

Dalsze ciekawostki? Wał korbowy waży ponad 21 kilogramów - czyli jedną piątą masy jednostki 1.2 TSI z serii EA211. Co więcej, każda głowica otrzymała dedykowany zestaw osprzętu - ma swój przepływomierz czy przepustnicę. Jeżeli chodzi o rozrząd, ten jest napędzany za pomocą bezobsługowego łańcucha. Miska olejowa mieści z kolei przeszło 12 litrów płynu. Wymiana oleju? Producent zaleca podstawowy serwis raz na dwa lata lub co 30 tysięcy kilometrów. Przebiegi między przeglądami lepiej chyba jednak skrócić nawet o połowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 6.0 W12 - modele samochodów:

  • Volkswagen Phaeton i Touareg
  • Audi A8
  • Bentley Continental GT i Continental Flying Spur

Silnik 6.0 W12 był montowany w autach o zróżnicowanym charakterze. Musiał mieć zatem szereg wersji rozwojowych. Jednym z ciekawszych przykładów jest wariant montowany w przypadku Bentleya. Specjalnie dla brytyjskiej marki benzyniak został przybrany dwiema turbosprężarkami. Za ich sprawą ważący blisko 2,4 tony Continental GT jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 4,8 sekundy! A to nie koniec dobrych informacji. Wyśmienicie brzmi też prędkość maksymalna. Ta została oszacowana przez inżynierów na 318 km/h.

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - wersje mocy:

  • 420 KM i 550 Nm
  • 450 KM i 560, 580 lub 600 Nm
  • 560 KM i 650 Nm
  • 610 KM i 750 Nm

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - oznaczenia:

  • AZC
  • BHT
  • BSB
  • BTE
  • BAN
  • BRN
  • BTT
  • BJN
  • CFRA

Silnik 6.0 W12 - dane techniczne producentów:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie paliwa w litrach na 100 km
Volkswagen Phaeton 420 KM 550 Nm 6,1 s. 250 km/h 14,5
Audi A8 D3 450 KM 580 Nm 5,1 s. 250 km/h 14,7
Bentley Continental Flying Spur 560 KM 650 Nm 5,2 s. 313 km/h 15,8
Bentley Continental GT Speed 610 KM 750 Nm 4,5 s. 326 km/h 16,6

Jak już wcześniej wspominałem, silnik W12 Volkswagena miał też wersje z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przykłady? Pierwszym jest jednostka 6.0 TFSI montowana pod maską Lamborghini Aventadora. Benzyniak w tej konfiguracji oferował od 700 do 770 koni mechanicznych, a do tego charakteryzował się naprawdę rasowym brzmieniem. Z wtrysku typu FSI korzystał z kolei 500-konny motor 6.3 W12 spotykany pod maską Audi A8 D4 w wersji Long produkowanej od 2011 roku.

Zobacz również: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - co z wadami benzyniaka?

Silnik 6.0 W12 Volkswagena ma kilka wad. Największą są drobne wibracje, które pojawiają się w czasie pracy silnika. I choć nie jest on tak idealnie wyważony jak np. jednostka V12, optymistyczny jest jeden fakt. Wibracje pojawiają się głównie przy wysokim obciążeniu - np. jeździe z prędkością zbliżoną do maksymalnej. Tym samym nie będą często drażnić kierowcy. Pomijając wibracje i absurdalne spalanie, motor ma jedną, ale za to potężną zaletę - jest praktycznie bezawaryjny! I żeby zachować go w dobrej formie przez lata wystarczy pamiętać jedynie o regularnym serwisie podstawowym.

Dbałość o przeglądy przeprowadzane w terminie jest kluczowa z jeszcze jednego powodu. Ewentualne naprawy trzeba wykonywać w oparciu o ekstremalnie drogie części oryginalne. Zamienników jest zaledwie garstka na rynku. I nietrudno odnieść wrażenie, że słowo koszty są tak naprawdę jednym z największych ograniczeń tej ciekawej jednostki. Gdyby nie spalanie, drogi serwis i ceny części zamiennych, benzyniak 6.0 W12 byłby idealną propozycją jednostki napędowej dla każdego motomaniaka.

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 29 zł
  • filtr powietrza - od 57 zł
  • filtr paliwa - od 18 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 1665 zł
  • pasek wielorowkowy - od 138 zł
  • świeca zapłonowa - od 17 zł
  • cewka zapłonowa - od 53 zł
  • sonda lambda - od 141 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA