REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 6.0 W12 Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 6.0 W12 Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Silnik 6.0 W12 Volkswagen - awarie, problemy, opinie
/
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Ma 12 cylindrów i dość nietypową konstrukcję. I choć kulturą pracy nie ma szans z V12 BMW czy Mercedesa, zachwyca serią smaczków inżynieryjnych oraz… okazuje się absolutnie bezawaryjny. Oto silnik 6.0 W12 Volkswagena.

REKLAMA

Grupa Volkswagena pod koniec lat dziewięćdziesiątych chciała się poczuć swobodnie w segmencie samochodów luksusowych. Do ekspansji potrzebowała jednak nie tylko ekskluzywnych modeli, ale i… silników. I motorem takim stała się właśnie jednostka 6.0 W12. Z konstrukcyjnego punktu widzenia benzyniak przypomina dwie zespawane ze sobą V-szóstki. Jako że jednak kąt rozwarcia między cylindrami wynosi 72 stopnie, to bardziej dwie… VR-szóstki. Zastosowanie niepełnego układu V sprawia, że motor ma kompaktową formę. A to jeden z ważniejszych aspektów, które inżynierowie brali pod uwagę.

REKLAMA

Czemu kompaktowość 12-cylindrowego benzyniaka była tak ważna? Odpowiedź jest dość prosta, a żeby ją poznać wystarczy się bliżej przyjrzeć np. Bentleyowi Continental GT. Motor w jego przypadku jest zamocowany przed przednią osią - w zwisie nadwozia. Gdyby jednostka miała większe rozmiary, zwis musiałby urosnąć, przez co zaburzony zostałby wygląd nadwozia brytyjskiego coupe. Z drugiej strony lokalizacja silnika jest ekstremalnie ważna. Umieszczenie benzyniaka przed przednią osią jednocześnie poprawia stateczność nadwozia oraz właściwości trakcyjne.

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - spala średnio… 15 litrów benzyny!

Silnik 6.0 W12 Volkswagena powstał na planie prostokąta - przy czym jest szerszy niż dłuższy. Cylindry są ustawione w czterech rzędach oraz zgrane z dwiema głowicami oraz aż 48 zaworami. Niemiecki benzyniak ma 5998 cm3 pojemności. A to oznacza, że każdy z cylindrów ma prawie pół litra. Konstrukcja została początkowo uzupełniona wtryskiem wielopunktowym - bezpośredni pojawia się w nowocześniejszych wersjach. A technologia MPI daje dość ważną zaletę - pozwala na łatwe zagazowanie silnika i tym samym obniżenie kosztów eksploatacji w jednostce, która przy niskim obciążeniu spala średnio 15 litrów paliwa!

Zobacz również: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety

Dalsze ciekawostki? Wał korbowy waży ponad 21 kilogramów - czyli jedną piątą masy jednostki 1.2 TSI z serii EA211. Co więcej, każda głowica otrzymała dedykowany zestaw osprzętu - ma swój przepływomierz czy przepustnicę. Jeżeli chodzi o rozrząd, ten jest napędzany za pomocą bezobsługowego łańcucha. Miska olejowa mieści z kolei przeszło 12 litrów płynu. Wymiana oleju? Producent zaleca podstawowy serwis raz na dwa lata lub co 30 tysięcy kilometrów. Przebiegi między przeglądami lepiej chyba jednak skrócić nawet o połowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 6.0 W12 - modele samochodów:

  • Volkswagen Phaeton i Touareg
  • Audi A8
  • Bentley Continental GT i Continental Flying Spur

Silnik 6.0 W12 był montowany w autach o zróżnicowanym charakterze. Musiał mieć zatem szereg wersji rozwojowych. Jednym z ciekawszych przykładów jest wariant montowany w przypadku Bentleya. Specjalnie dla brytyjskiej marki benzyniak został przybrany dwiema turbosprężarkami. Za ich sprawą ważący blisko 2,4 tony Continental GT jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 4,8 sekundy! A to nie koniec dobrych informacji. Wyśmienicie brzmi też prędkość maksymalna. Ta została oszacowana przez inżynierów na 318 km/h.

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - wersje mocy:

  • 420 KM i 550 Nm
  • 450 KM i 560, 580 lub 600 Nm
  • 560 KM i 650 Nm
  • 610 KM i 750 Nm

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - oznaczenia:

  • AZC
  • BHT
  • BSB
  • BTE
  • BAN
  • BRN
  • BTT
  • BJN
  • CFRA

Silnik 6.0 W12 - dane techniczne producentów:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie paliwa w litrach na 100 km
Volkswagen Phaeton 420 KM 550 Nm 6,1 s. 250 km/h 14,5
Audi A8 D3 450 KM 580 Nm 5,1 s. 250 km/h 14,7
Bentley Continental Flying Spur 560 KM 650 Nm 5,2 s. 313 km/h 15,8
Bentley Continental GT Speed 610 KM 750 Nm 4,5 s. 326 km/h 16,6

Jak już wcześniej wspominałem, silnik W12 Volkswagena miał też wersje z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przykłady? Pierwszym jest jednostka 6.0 TFSI montowana pod maską Lamborghini Aventadora. Benzyniak w tej konfiguracji oferował od 700 do 770 koni mechanicznych, a do tego charakteryzował się naprawdę rasowym brzmieniem. Z wtrysku typu FSI korzystał z kolei 500-konny motor 6.3 W12 spotykany pod maską Audi A8 D4 w wersji Long produkowanej od 2011 roku.

Zobacz również: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - co z wadami benzyniaka?

REKLAMA

Silnik 6.0 W12 Volkswagena ma kilka wad. Największą są drobne wibracje, które pojawiają się w czasie pracy silnika. I choć nie jest on tak idealnie wyważony jak np. jednostka V12, optymistyczny jest jeden fakt. Wibracje pojawiają się głównie przy wysokim obciążeniu - np. jeździe z prędkością zbliżoną do maksymalnej. Tym samym nie będą często drażnić kierowcy. Pomijając wibracje i absurdalne spalanie, motor ma jedną, ale za to potężną zaletę - jest praktycznie bezawaryjny! I żeby zachować go w dobrej formie przez lata wystarczy pamiętać jedynie o regularnym serwisie podstawowym.

Dbałość o przeglądy przeprowadzane w terminie jest kluczowa z jeszcze jednego powodu. Ewentualne naprawy trzeba wykonywać w oparciu o ekstremalnie drogie części oryginalne. Zamienników jest zaledwie garstka na rynku. I nietrudno odnieść wrażenie, że słowo koszty są tak naprawdę jednym z największych ograniczeń tej ciekawej jednostki. Gdyby nie spalanie, drogi serwis i ceny części zamiennych, benzyniak 6.0 W12 byłby idealną propozycją jednostki napędowej dla każdego motomaniaka.

Silnik 6.0 W12 Volkswagena - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 29 zł
  • filtr powietrza - od 57 zł
  • filtr paliwa - od 18 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 1665 zł
  • pasek wielorowkowy - od 138 zł
  • świeca zapłonowa - od 17 zł
  • cewka zapłonowa - od 53 zł
  • sonda lambda - od 141 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

REKLAMA

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA