Silnik 6.0 W12 Volkswagen - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Grupa Volkswagena pod koniec lat dziewięćdziesiątych chciała się poczuć swobodnie w segmencie samochodów luksusowych. Do ekspansji potrzebowała jednak nie tylko ekskluzywnych modeli, ale i… silników. I motorem takim stała się właśnie jednostka 6.0 W12. Z konstrukcyjnego punktu widzenia benzyniak przypomina dwie zespawane ze sobą V-szóstki. Jako że jednak kąt rozwarcia między cylindrami wynosi 72 stopnie, to bardziej dwie… VR-szóstki. Zastosowanie niepełnego układu V sprawia, że motor ma kompaktową formę. A to jeden z ważniejszych aspektów, które inżynierowie brali pod uwagę.
REKLAMA
Czemu kompaktowość 12-cylindrowego benzyniaka była tak ważna? Odpowiedź jest dość prosta, a żeby ją poznać wystarczy się bliżej przyjrzeć np. Bentleyowi Continental GT. Motor w jego przypadku jest zamocowany przed przednią osią - w zwisie nadwozia. Gdyby jednostka miała większe rozmiary, zwis musiałby urosnąć, przez co zaburzony zostałby wygląd nadwozia brytyjskiego coupe. Z drugiej strony lokalizacja silnika jest ekstremalnie ważna. Umieszczenie benzyniaka przed przednią osią jednocześnie poprawia stateczność nadwozia oraz właściwości trakcyjne.
Silnik 6.0 W12 Volkswagena - spala średnio… 15 litrów benzyny!
Silnik 6.0 W12 Volkswagena powstał na planie prostokąta - przy czym jest szerszy niż dłuższy. Cylindry są ustawione w czterech rzędach oraz zgrane z dwiema głowicami oraz aż 48 zaworami. Niemiecki benzyniak ma 5998 cm3 pojemności. A to oznacza, że każdy z cylindrów ma prawie pół litra. Konstrukcja została początkowo uzupełniona wtryskiem wielopunktowym - bezpośredni pojawia się w nowocześniejszych wersjach. A technologia MPI daje dość ważną zaletę - pozwala na łatwe zagazowanie silnika i tym samym obniżenie kosztów eksploatacji w jednostce, która przy niskim obciążeniu spala średnio 15 litrów paliwa!
Zobacz również: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety
Dalsze ciekawostki? Wał korbowy waży ponad 21 kilogramów - czyli jedną piątą masy jednostki 1.2 TSI z serii EA211. Co więcej, każda głowica otrzymała dedykowany zestaw osprzętu - ma swój przepływomierz czy przepustnicę. Jeżeli chodzi o rozrząd, ten jest napędzany za pomocą bezobsługowego łańcucha. Miska olejowa mieści z kolei przeszło 12 litrów płynu. Wymiana oleju? Producent zaleca podstawowy serwis raz na dwa lata lub co 30 tysięcy kilometrów. Przebiegi między przeglądami lepiej chyba jednak skrócić nawet o połowę.
Silnik 6.0 W12 - modele samochodów:
- Volkswagen Phaeton i Touareg
- Audi A8
- Bentley Continental GT i Continental Flying Spur
Silnik 6.0 W12 był montowany w autach o zróżnicowanym charakterze. Musiał mieć zatem szereg wersji rozwojowych. Jednym z ciekawszych przykładów jest wariant montowany w przypadku Bentleya. Specjalnie dla brytyjskiej marki benzyniak został przybrany dwiema turbosprężarkami. Za ich sprawą ważący blisko 2,4 tony Continental GT jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 4,8 sekundy! A to nie koniec dobrych informacji. Wyśmienicie brzmi też prędkość maksymalna. Ta została oszacowana przez inżynierów na 318 km/h.
Silnik 6.0 W12 Volkswagena - wersje mocy:
- 420 KM i 550 Nm
- 450 KM i 560, 580 lub 600 Nm
- 560 KM i 650 Nm
- 610 KM i 750 Nm
Silnik 6.0 W12 Volkswagena - oznaczenia:
- AZC
- BHT
- BSB
- BTE
- BAN
- BRN
- BTT
- BJN
- CFRA
Silnik 6.0 W12 - dane techniczne producentów:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie paliwa w litrach na 100 km |
Volkswagen Phaeton | 420 KM | 550 Nm | 6,1 s. | 250 km/h | 14,5 |
Audi A8 D3 | 450 KM | 580 Nm | 5,1 s. | 250 km/h | 14,7 |
Bentley Continental Flying Spur | 560 KM | 650 Nm | 5,2 s. | 313 km/h | 15,8 |
Bentley Continental GT Speed | 610 KM | 750 Nm | 4,5 s. | 326 km/h | 16,6 |
Jak już wcześniej wspominałem, silnik W12 Volkswagena miał też wersje z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przykłady? Pierwszym jest jednostka 6.0 TFSI montowana pod maską Lamborghini Aventadora. Benzyniak w tej konfiguracji oferował od 700 do 770 koni mechanicznych, a do tego charakteryzował się naprawdę rasowym brzmieniem. Z wtrysku typu FSI korzystał z kolei 500-konny motor 6.3 W12 spotykany pod maską Audi A8 D4 w wersji Long produkowanej od 2011 roku.
Zobacz również: Używany Volkswagen Touareg (2002 – 2010) – usterki
Silnik 6.0 W12 Volkswagena - co z wadami benzyniaka?
REKLAMA
Silnik 6.0 W12 Volkswagena ma kilka wad. Największą są drobne wibracje, które pojawiają się w czasie pracy silnika. I choć nie jest on tak idealnie wyważony jak np. jednostka V12, optymistyczny jest jeden fakt. Wibracje pojawiają się głównie przy wysokim obciążeniu - np. jeździe z prędkością zbliżoną do maksymalnej. Tym samym nie będą często drażnić kierowcy. Pomijając wibracje i absurdalne spalanie, motor ma jedną, ale za to potężną zaletę - jest praktycznie bezawaryjny! I żeby zachować go w dobrej formie przez lata wystarczy pamiętać jedynie o regularnym serwisie podstawowym.
Dbałość o przeglądy przeprowadzane w terminie jest kluczowa z jeszcze jednego powodu. Ewentualne naprawy trzeba wykonywać w oparciu o ekstremalnie drogie części oryginalne. Zamienników jest zaledwie garstka na rynku. I nietrudno odnieść wrażenie, że słowo koszty są tak naprawdę jednym z największych ograniczeń tej ciekawej jednostki. Gdyby nie spalanie, drogi serwis i ceny części zamiennych, benzyniak 6.0 W12 byłby idealną propozycją jednostki napędowej dla każdego motomaniaka.
Silnik 6.0 W12 Volkswagena - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 29 zł
- filtr powietrza - od 57 zł
- filtr paliwa - od 18 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 1665 zł
- pasek wielorowkowy - od 138 zł
- świeca zapłonowa - od 17 zł
- cewka zapłonowa - od 53 zł
- sonda lambda - od 141 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA