REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie

Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Włoskie dzieło sztuki inżynieryjnej było produkowane przez zaledwie 4 lata. Tak, wolnossącą V-szóstkę wykończyły normy emisji spalin. Kierowcy mogą jednak ocalić silnik 3.2 V6 Busso przed zapomnieniem. Szczególnie że warto!

We wczesnych latach siedemdziesiątych inżynier pochodzący z Turynu - Giuseppe Busso zaczął opracowywać nową jednostkę V6 na potrzeby Alfy Romeo. I co trzeba mocno podkreślić, człowiek ten miał pojęcie co robi - w końcu w jego CV można znaleźć m.in. współpracę z Ferrari! Efekty jego prac można było poznać w roku 1979 i ten moment stał się początkiem legendarnej linii V-szóstek określanych serią Busso. Lista aut korzystających z legendarnych motorów jest imponująca. Znajdują się na niej takie modele jak GTV, 155, Spider, 166, 164 czy awangardowe coupe i kabriolet SZ oraz RZ.

REKLAMA

Silnik 3.2 V6 Busso - zaczęła historię od modelu GTA!

REKLAMA

Silnik 3.2 V6 Busso opisywany w tym materiale został zaprezentowany szerokiej publiczności 13 września 2001 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. To wtedy Alfa Romeo pokazała model 156 GTA. Dane techniczne? Pojemność wynosiła 3179 cm3, inżynierowie standardowo zastosowali 6 cylindrów ustawionych w układzie V oraz uzupełnili je 24 zaworami, wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz… chromowanymi i cudownie wyglądającymi dolotami! Motor prezentował się jak dzieło sztuki i jak dzieło sztuki jeździł. A wszystko za sprawą 250 koni mechanicznych mocy i 300 Nm momentu obrotowego.

Oczywiście na Alfie Romeo 156 GTA ekspansja silnika 3.2 V6 Busso nie zakończyła się. Motor był też montowany w modelu 147 GTA. I tu zrobił prawdziwą furorę! Za sprawą widlastego benzyniaka kompakt z Włoch stał się prawdziwym dzikusem. To samochód, z którym naprawdę nie warto zadzierać. I dotyczy to nie tylko innych pojazdów, ale także kierowcy. Przy pełnej mocy przedni napęd lekkiego hatchbacka nie do końca radzi sobie z przeniesieniem mocy. A to sprawia, że auto staje się szalone i nieprzewidywalne - szczególnie podczas dynamicznej jazdy w zakręcie.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 166: szpan za rozsądną cenę

Silnik 3.2 V6 Busso - wersje mocy:

  • 230 KM w Lancii
  • 240 KM i 250 KM w Alfie

Silnik 3.2 V6 Busso - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 147 GTA, 156 GTA, GTV, Spider, 166, GT
  • Lancia: Thesis

Silnik 3.2 V6 Busso - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Alfa Romeo 147 GTA 250 KM 300 Nm 6,3 s. 246 km/h 12,1
Alfa Romeo 166 240 KM 289 Nm 7,4 s. 245 km/h 12,5
Lancia Thesis 230 KM 289 Nm 8,8 s. 240 km/h 14,9

Historia silników V6 Busso zakończyła się w roku 2005. To wtedy ich produkcja w fabryce Arese została wygaszona. Czemu mimo wszystko 3.2-litrowa V-szóstka była montowana do roku 2007? Bo Włosi wyprodukowali partię, która czekała w magazynie na montaż w autach. W tym momencie warto przytoczyć trzy fakty. Po pierwsze kilka dni po zakończeniu montażu zmarł twórca silników - Giuseppe Busso. Być może był to zwykły przypadek, a być może inżynierowi pękło serce z uwagi na uśmiercenie jego technologicznego dziecka. Tego akurat nie dowiemy się raczej nigdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 3.2 V6 Busso - jej miejsce zajął benzyniak GM, nieudany benzyniak…

Po drugie silniki V6 z serii Busso zostały zastąpione innymi V-szóstkami. Te były opracowane w dużej mierze na podstawie podzespołów dostarczonych przez technologicznego partnera - koncern General Motors i uzupełnione bezpośrednim wtryskiem paliwa. Skutek? Benzyniaki montowane m.in. w Brerze nie cieszą się dobrą opinią. Są problematyczne w obsłudze i awaryjne. Po trzecie linię produkcyjną silników Busso chciał kupić Cosworth. Brytyjczycy widzieli w nich potężny potencjał na polu sportowym. Fiat niestety nie wyraził zgody na sprzedaż, a to definitywnie zakończyło historię tej konstrukcji.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Silnik 3.2 V6 z serii Busso montowany w Alfach Romeo ma serię zalet. Za sprawą dużej ilości chromu i czerwonych obudów wygląda dosłownie jak dzieło sztuki, a poza tym grzmi z wydechu grubym, rasowym dźwiękiem i nie brakuje mu mocy. Nie ma jednak róży bez kolców, a to oznacza tak naprawdę dwa problemy. Po pierwsze silnik bezwzględnie wymaga regularnego serwisu podstawowego. Wymiana oleju jest obowiązkiem właściciela co jakieś 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Do rangi świętości wyrasta też wymiana paska rozrządu. Interwał najlepiej ustalić na 60 tysięcy kilometrów - napęd może się zerwać po dystansie dłuższym.

Silnik 3.2 V6 Busso - ponad wszystko jest spragniony paliwa!

REKLAMA

Drugi z problemów dotyczących silnika 3.2 V6 Busso odnosi się do… spalania! Motor nigdy nie był oszczędny. Podczas dynamicznej jazdy w mieście potrzebuje nawet blisko 20 litrów benzyny na pokonanie każdych stu kilometrów. Po wyjechaniu z terenu zabudowanego z zapotrzebowaniem na paliwo i tak nie uda się zejść poniżej 9 - 10 litrów. Tak, za sprawą wtrysku wielopunktowego V-szóstkę Busso można uzupełnić instalacją LPG. Po jej montażu koszty eksploatacji staną się dużo niższe. Warto jednak pamiętać o tym, aby oddać Alfę w ręce specjalisty, który ma wiedzę na temat tego motoru.

Silnik 3.2 V6 Busso przedstawia typowo włoską koncepcję inżynieryjną. Prezentuje się jak cudo, brzmi jak wściekły Posejdon, a do tego w nosie ma wszelkie konwenanse dotyczące apetytu. To motor, który przedstawia epokę w motoryzacji odchodzącą właśnie do lamusa. A to oznacza tylko i wyłącznie tyle, że zdecydowanie rośnie jego wartość. Czy włoska V-szóstka jest dla każdego? Z całą pewnością nie. Jej potencjał docenią tylko prawdziwi motomaniacy.

Silnik 3.2 V6 Busso - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 8 zł
  • filtr powietrza - od 25 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 801 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 264 zł
  • sprzęgło komplet - od 831 zł
  • świeca zapłonowa - od 18 zł
  • cewka zapłonowa - od 152 zł
  • sonda lambda - od 141 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA