REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Włoskie dzieło sztuki inżynieryjnej było produkowane przez zaledwie 4 lata. Tak, wolnossącą V-szóstkę wykończyły normy emisji spalin. Kierowcy mogą jednak ocalić silnik 3.2 V6 Busso przed zapomnieniem. Szczególnie że warto!

We wczesnych latach siedemdziesiątych inżynier pochodzący z Turynu - Giuseppe Busso zaczął opracowywać nową jednostkę V6 na potrzeby Alfy Romeo. I co trzeba mocno podkreślić, człowiek ten miał pojęcie co robi - w końcu w jego CV można znaleźć m.in. współpracę z Ferrari! Efekty jego prac można było poznać w roku 1979 i ten moment stał się początkiem legendarnej linii V-szóstek określanych serią Busso. Lista aut korzystających z legendarnych motorów jest imponująca. Znajdują się na niej takie modele jak GTV, 155, Spider, 166, 164 czy awangardowe coupe i kabriolet SZ oraz RZ.

REKLAMA

Silnik 3.2 V6 Busso - zaczęła historię od modelu GTA!

REKLAMA

Silnik 3.2 V6 Busso opisywany w tym materiale został zaprezentowany szerokiej publiczności 13 września 2001 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. To wtedy Alfa Romeo pokazała model 156 GTA. Dane techniczne? Pojemność wynosiła 3179 cm3, inżynierowie standardowo zastosowali 6 cylindrów ustawionych w układzie V oraz uzupełnili je 24 zaworami, wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz… chromowanymi i cudownie wyglądającymi dolotami! Motor prezentował się jak dzieło sztuki i jak dzieło sztuki jeździł. A wszystko za sprawą 250 koni mechanicznych mocy i 300 Nm momentu obrotowego.

Oczywiście na Alfie Romeo 156 GTA ekspansja silnika 3.2 V6 Busso nie zakończyła się. Motor był też montowany w modelu 147 GTA. I tu zrobił prawdziwą furorę! Za sprawą widlastego benzyniaka kompakt z Włoch stał się prawdziwym dzikusem. To samochód, z którym naprawdę nie warto zadzierać. I dotyczy to nie tylko innych pojazdów, ale także kierowcy. Przy pełnej mocy przedni napęd lekkiego hatchbacka nie do końca radzi sobie z przeniesieniem mocy. A to sprawia, że auto staje się szalone i nieprzewidywalne - szczególnie podczas dynamicznej jazdy w zakręcie.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 166: szpan za rozsądną cenę

Silnik 3.2 V6 Busso - wersje mocy:

  • 230 KM w Lancii
  • 240 KM i 250 KM w Alfie

Silnik 3.2 V6 Busso - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 147 GTA, 156 GTA, GTV, Spider, 166, GT
  • Lancia: Thesis

Silnik 3.2 V6 Busso - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Alfa Romeo 147 GTA 250 KM 300 Nm 6,3 s. 246 km/h 12,1
Alfa Romeo 166 240 KM 289 Nm 7,4 s. 245 km/h 12,5
Lancia Thesis 230 KM 289 Nm 8,8 s. 240 km/h 14,9

Historia silników V6 Busso zakończyła się w roku 2005. To wtedy ich produkcja w fabryce Arese została wygaszona. Czemu mimo wszystko 3.2-litrowa V-szóstka była montowana do roku 2007? Bo Włosi wyprodukowali partię, która czekała w magazynie na montaż w autach. W tym momencie warto przytoczyć trzy fakty. Po pierwsze kilka dni po zakończeniu montażu zmarł twórca silników - Giuseppe Busso. Być może był to zwykły przypadek, a być może inżynierowi pękło serce z uwagi na uśmiercenie jego technologicznego dziecka. Tego akurat nie dowiemy się raczej nigdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 3.2 V6 Busso - jej miejsce zajął benzyniak GM, nieudany benzyniak…

Po drugie silniki V6 z serii Busso zostały zastąpione innymi V-szóstkami. Te były opracowane w dużej mierze na podstawie podzespołów dostarczonych przez technologicznego partnera - koncern General Motors i uzupełnione bezpośrednim wtryskiem paliwa. Skutek? Benzyniaki montowane m.in. w Brerze nie cieszą się dobrą opinią. Są problematyczne w obsłudze i awaryjne. Po trzecie linię produkcyjną silników Busso chciał kupić Cosworth. Brytyjczycy widzieli w nich potężny potencjał na polu sportowym. Fiat niestety nie wyraził zgody na sprzedaż, a to definitywnie zakończyło historię tej konstrukcji.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Silnik 3.2 V6 z serii Busso montowany w Alfach Romeo ma serię zalet. Za sprawą dużej ilości chromu i czerwonych obudów wygląda dosłownie jak dzieło sztuki, a poza tym grzmi z wydechu grubym, rasowym dźwiękiem i nie brakuje mu mocy. Nie ma jednak róży bez kolców, a to oznacza tak naprawdę dwa problemy. Po pierwsze silnik bezwzględnie wymaga regularnego serwisu podstawowego. Wymiana oleju jest obowiązkiem właściciela co jakieś 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Do rangi świętości wyrasta też wymiana paska rozrządu. Interwał najlepiej ustalić na 60 tysięcy kilometrów - napęd może się zerwać po dystansie dłuższym.

Silnik 3.2 V6 Busso - ponad wszystko jest spragniony paliwa!

REKLAMA

Drugi z problemów dotyczących silnika 3.2 V6 Busso odnosi się do… spalania! Motor nigdy nie był oszczędny. Podczas dynamicznej jazdy w mieście potrzebuje nawet blisko 20 litrów benzyny na pokonanie każdych stu kilometrów. Po wyjechaniu z terenu zabudowanego z zapotrzebowaniem na paliwo i tak nie uda się zejść poniżej 9 - 10 litrów. Tak, za sprawą wtrysku wielopunktowego V-szóstkę Busso można uzupełnić instalacją LPG. Po jej montażu koszty eksploatacji staną się dużo niższe. Warto jednak pamiętać o tym, aby oddać Alfę w ręce specjalisty, który ma wiedzę na temat tego motoru.

Silnik 3.2 V6 Busso przedstawia typowo włoską koncepcję inżynieryjną. Prezentuje się jak cudo, brzmi jak wściekły Posejdon, a do tego w nosie ma wszelkie konwenanse dotyczące apetytu. To motor, który przedstawia epokę w motoryzacji odchodzącą właśnie do lamusa. A to oznacza tylko i wyłącznie tyle, że zdecydowanie rośnie jego wartość. Czy włoska V-szóstka jest dla każdego? Z całą pewnością nie. Jej potencjał docenią tylko prawdziwi motomaniacy.

Silnik 3.2 V6 Busso - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 8 zł
  • filtr powietrza - od 25 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 801 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 264 zł
  • sprzęgło komplet - od 831 zł
  • świeca zapłonowa - od 18 zł
  • cewka zapłonowa - od 152 zł
  • sonda lambda - od 141 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA