REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Silnik 3.2 V6 Busso Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Włoskie dzieło sztuki inżynieryjnej było produkowane przez zaledwie 4 lata. Tak, wolnossącą V-szóstkę wykończyły normy emisji spalin. Kierowcy mogą jednak ocalić silnik 3.2 V6 Busso przed zapomnieniem. Szczególnie że warto!

We wczesnych latach siedemdziesiątych inżynier pochodzący z Turynu - Giuseppe Busso zaczął opracowywać nową jednostkę V6 na potrzeby Alfy Romeo. I co trzeba mocno podkreślić, człowiek ten miał pojęcie co robi - w końcu w jego CV można znaleźć m.in. współpracę z Ferrari! Efekty jego prac można było poznać w roku 1979 i ten moment stał się początkiem legendarnej linii V-szóstek określanych serią Busso. Lista aut korzystających z legendarnych motorów jest imponująca. Znajdują się na niej takie modele jak GTV, 155, Spider, 166, 164 czy awangardowe coupe i kabriolet SZ oraz RZ.

REKLAMA

Silnik 3.2 V6 Busso - zaczęła historię od modelu GTA!

REKLAMA

Silnik 3.2 V6 Busso opisywany w tym materiale został zaprezentowany szerokiej publiczności 13 września 2001 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. To wtedy Alfa Romeo pokazała model 156 GTA. Dane techniczne? Pojemność wynosiła 3179 cm3, inżynierowie standardowo zastosowali 6 cylindrów ustawionych w układzie V oraz uzupełnili je 24 zaworami, wielopunktowym wtryskiem paliwa oraz… chromowanymi i cudownie wyglądającymi dolotami! Motor prezentował się jak dzieło sztuki i jak dzieło sztuki jeździł. A wszystko za sprawą 250 koni mechanicznych mocy i 300 Nm momentu obrotowego.

Oczywiście na Alfie Romeo 156 GTA ekspansja silnika 3.2 V6 Busso nie zakończyła się. Motor był też montowany w modelu 147 GTA. I tu zrobił prawdziwą furorę! Za sprawą widlastego benzyniaka kompakt z Włoch stał się prawdziwym dzikusem. To samochód, z którym naprawdę nie warto zadzierać. I dotyczy to nie tylko innych pojazdów, ale także kierowcy. Przy pełnej mocy przedni napęd lekkiego hatchbacka nie do końca radzi sobie z przeniesieniem mocy. A to sprawia, że auto staje się szalone i nieprzewidywalne - szczególnie podczas dynamicznej jazdy w zakręcie.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 166: szpan za rozsądną cenę

Silnik 3.2 V6 Busso - wersje mocy:

  • 230 KM w Lancii
  • 240 KM i 250 KM w Alfie

Silnik 3.2 V6 Busso - modele samochodów:

  • Alfa Romeo: 147 GTA, 156 GTA, GTV, Spider, 166, GT
  • Lancia: Thesis

Silnik 3.2 V6 Busso - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Alfa Romeo 147 GTA 250 KM 300 Nm 6,3 s. 246 km/h 12,1
Alfa Romeo 166 240 KM 289 Nm 7,4 s. 245 km/h 12,5
Lancia Thesis 230 KM 289 Nm 8,8 s. 240 km/h 14,9

Historia silników V6 Busso zakończyła się w roku 2005. To wtedy ich produkcja w fabryce Arese została wygaszona. Czemu mimo wszystko 3.2-litrowa V-szóstka była montowana do roku 2007? Bo Włosi wyprodukowali partię, która czekała w magazynie na montaż w autach. W tym momencie warto przytoczyć trzy fakty. Po pierwsze kilka dni po zakończeniu montażu zmarł twórca silników - Giuseppe Busso. Być może był to zwykły przypadek, a być może inżynierowi pękło serce z uwagi na uśmiercenie jego technologicznego dziecka. Tego akurat nie dowiemy się raczej nigdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 3.2 V6 Busso - jej miejsce zajął benzyniak GM, nieudany benzyniak…

Po drugie silniki V6 z serii Busso zostały zastąpione innymi V-szóstkami. Te były opracowane w dużej mierze na podstawie podzespołów dostarczonych przez technologicznego partnera - koncern General Motors i uzupełnione bezpośrednim wtryskiem paliwa. Skutek? Benzyniaki montowane m.in. w Brerze nie cieszą się dobrą opinią. Są problematyczne w obsłudze i awaryjne. Po trzecie linię produkcyjną silników Busso chciał kupić Cosworth. Brytyjczycy widzieli w nich potężny potencjał na polu sportowym. Fiat niestety nie wyraził zgody na sprzedaż, a to definitywnie zakończyło historię tej konstrukcji.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Silnik 3.2 V6 z serii Busso montowany w Alfach Romeo ma serię zalet. Za sprawą dużej ilości chromu i czerwonych obudów wygląda dosłownie jak dzieło sztuki, a poza tym grzmi z wydechu grubym, rasowym dźwiękiem i nie brakuje mu mocy. Nie ma jednak róży bez kolców, a to oznacza tak naprawdę dwa problemy. Po pierwsze silnik bezwzględnie wymaga regularnego serwisu podstawowego. Wymiana oleju jest obowiązkiem właściciela co jakieś 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Do rangi świętości wyrasta też wymiana paska rozrządu. Interwał najlepiej ustalić na 60 tysięcy kilometrów - napęd może się zerwać po dystansie dłuższym.

Silnik 3.2 V6 Busso - ponad wszystko jest spragniony paliwa!

REKLAMA

Drugi z problemów dotyczących silnika 3.2 V6 Busso odnosi się do… spalania! Motor nigdy nie był oszczędny. Podczas dynamicznej jazdy w mieście potrzebuje nawet blisko 20 litrów benzyny na pokonanie każdych stu kilometrów. Po wyjechaniu z terenu zabudowanego z zapotrzebowaniem na paliwo i tak nie uda się zejść poniżej 9 - 10 litrów. Tak, za sprawą wtrysku wielopunktowego V-szóstkę Busso można uzupełnić instalacją LPG. Po jej montażu koszty eksploatacji staną się dużo niższe. Warto jednak pamiętać o tym, aby oddać Alfę w ręce specjalisty, który ma wiedzę na temat tego motoru.

Silnik 3.2 V6 Busso przedstawia typowo włoską koncepcję inżynieryjną. Prezentuje się jak cudo, brzmi jak wściekły Posejdon, a do tego w nosie ma wszelkie konwenanse dotyczące apetytu. To motor, który przedstawia epokę w motoryzacji odchodzącą właśnie do lamusa. A to oznacza tylko i wyłącznie tyle, że zdecydowanie rośnie jego wartość. Czy włoska V-szóstka jest dla każdego? Z całą pewnością nie. Jej potencjał docenią tylko prawdziwi motomaniacy.

Silnik 3.2 V6 Busso - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 8 zł
  • filtr powietrza - od 25 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 801 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 264 zł
  • sprzęgło komplet - od 831 zł
  • świeca zapłonowa - od 18 zł
  • cewka zapłonowa - od 152 zł
  • sonda lambda - od 141 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA